Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2018, 21:53   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het gaat snel, bijzonder snel en het ziet er niet naar uit dat het zal keren, integendeel.

Groei van de wereldbevolking?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...aneet-is-ziek/

Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik heb zo al een tijdje het gevoelen dat onze aarde heel stilletjes aan het sterven is.


Ik hoop dat ik me vergis.



Te veel mensen op de wereld, te veel verwoesting van de natuur, te veel vervuiling. Zeeën vol plastiek en andere rotzooi, de zee meer en meer leeggevist door de commercie, en ga zo maar door. En helaas , inderdaad, ziet het er niet naar uit dat dit vlug zal verbeteren. We zullen te laat komen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2018 om 22:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 20:41   #62
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De markt zal zich aanpassen aan de realiteit, echt vlees zal stukken duurder worden, net zoals vliegen. Dat zijn zaken die nu veel te goedkoop zijn, die prijsaanpassing zal ons dan sturen richting nieuw voedsel zoals zeegroenten, insecten en plantaardig 'vlees'. Met geïndustrialiseerd eten ga je het ook nauwelijks merken dat er iets aangepast is, dat zal geleidelijk aan gebeuren, het is niet dat er een revolutie nodig is.
Klink allemaal mooi, zowaar als een sprookje. Hetgeen u stelt of beweert zou best kunnen, maar daar is geen enkele garantie toe. Kortom u gaat er veel te gemakkelijk over alsof het allemaal vanzelfsprekend is.

Weet u, er zijn studies studies die beweren dat er 44 miljard mensen zonder problemen op onze planeer kunnen leven. Dat zijn net de mensen die het probleem vormen. Zij die menen dat het allemaal wel zal opgelost worden door techniek en innovatie zodat de bevolking maar blijft groeien.

Beter is het probleem bij de bron aanpakken en zorgen dat de bevolking niet meer groeit, dat is de beste garantie op een duurzame toekomst. Je baseren op theoretische modellen en nog niet bestaande technieken is gewoon gevaarlijk gokken en als het verkeerd gaat, dan gaat het meteen goed fout.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 20:45   #63
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik heb zo al een tijdje het gevoelen dat onze aarde heel stilletjes aan het sterven is.

Ik hoop dat ik me vergis.

Te veel mensen op de wereld, te veel verwoesting van de natuur, te veel vervuiling. Zeeën vol plastiek en andere rotzooi, de zee meer en meer leeggevist door de commercie, en ga zo maar door. En helaas , inderdaad, ziet het er niet naar uit dat dit vlug zal verbeteren. We zullen te laat komen.
De aarde sterft niet, maar de mens zaait gewoon overal dood en vernieling. Dat begint al bij de onwetende particulier die alle on-gedierte en on-kruid verdelgt ... omdat ze menen dat het zo hoort en hen dat volgens de publiciteit wordt aangeleerd, ontbossing, ... Kortom op alle niveaus en het feit dat er zoveel mensen zijn die hetzelfde doen zorgt voor uiteindelijk een grote impact.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2018, 09:31   #64
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Klink allemaal mooi, zowaar als een sprookje. Hetgeen u stelt of beweert zou best kunnen, maar daar is geen enkele garantie toe. Kortom u gaat er veel te gemakkelijk over alsof het allemaal vanzelfsprekend is.

Weet u, er zijn studies studies die beweren dat er 44 miljard mensen zonder problemen op onze planeer kunnen leven. Dat zijn net de mensen die het probleem vormen. Zij die menen dat het allemaal wel zal opgelost worden door techniek en innovatie zodat de bevolking maar blijft groeien.

Beter is het probleem bij de bron aanpakken en zorgen dat de bevolking niet meer groeit, dat is de beste garantie op een duurzame toekomst. Je baseren op theoretische modellen en nog niet bestaande technieken is gewoon gevaarlijk gokken en als het verkeerd gaat, dan gaat het meteen goed fout.
De opdrachtgevers van die studies hebben € of $ in de ogen en ruiken geld, het liefst stoppen ze mensen in woontorens en gaan zelfs verticaal boeren met vee in de lucht....anderen verkondigen dan weer openlijk en zelfs in steen dat ze de mensheid gaan uitroeien tot 500 miljoen.

Maar aan geboortebeperking mag nog steeds niet gedaan worden, vooral niet in gebieden waar armoede en honger heerst en religie de voortplanting nog steeds voorschrijft.
In beschaafde landen waar gezinnen zelf kunnen kiezen en intussen het aantal kinderen beperkt wordt tot 1 of 2, worden dan weer uit die arme gebieden volop mensen binnengehaald door de politiek voor zogenaamd economische redenen, roepen dictators inwijkelingen op om nog meer kinderen te maken, liefst door inteelt naar voorbeeld van hun geloof, om die landen over te nemen.
De overbevolking pakt de politiek dan wel aan door oorlog te stoken...

Afrika blijft kweken ondanks dat de meerderheid hiv besmet is en de islamistische landen zien de groei van hun bevolkingsaantal als het middel bij uitstek naar wereldheerschappij....aan geboortebeperking om de wereldbevolking terug te dringen voor een duurzame toekomst zijn we dus nog even niet...
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2018, 16:55   #65
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Klink allemaal mooi, zowaar als een sprookje. Hetgeen u stelt of beweert zou best kunnen, maar daar is geen enkele garantie toe. Kortom u gaat er veel te gemakkelijk over alsof het allemaal vanzelfsprekend is.

Weet u, er zijn studies studies die beweren dat er 44 miljard mensen zonder problemen op onze planeer kunnen leven. Dat zijn net de mensen die het probleem vormen. Zij die menen dat het allemaal wel zal opgelost worden door techniek en innovatie zodat de bevolking maar blijft groeien.

Beter is het probleem bij de bron aanpakken en zorgen dat de bevolking niet meer groeit, dat is de beste garantie op een duurzame toekomst. Je baseren op theoretische modellen en nog niet bestaande technieken is gewoon gevaarlijk gokken en als het verkeerd gaat, dan gaat het meteen goed fout.
Ik zeg alleen dat het technisch absoluut geen probleem is om 15 of 20 miljard mensen te onderhouden met de huidige techniek. Enkel voor water zal veel energie nodig zijn.

De natuur zal uiteraard volledig naar de kloten gaan dus ik noem het geen sprookje, eerder een nachtmerrie. Wat ik wil zeggen is dat je er niet op moeten rekenen dat het zichzelf zal oplossen, de bovengrens is nog lang niet bereikt.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 11:04   #66
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik heb zo al een tijdje het gevoelen dat onze aarde heel stilletjes aan het sterven is.


Ik hoop dat ik me vergis.



Te veel mensen op de wereld, te veel verwoesting van de natuur, te veel vervuiling. Zeeën vol plastiek en andere rotzooi, de zee meer en meer leeggevist door de commercie, en ga zo maar door. En helaas , inderdaad, ziet het er niet naar uit dat dit vlug zal verbeteren. We zullen te laat komen.
Ik denk niet dat u zich vergist.

Misschien klinkt het 'zwartgallig van mijnentwege' om de piste te durven bewandelen dat als men voort doet zoals men op huidig ogenblik bezig is, de Aarde het op een bepaald ogenblik niet meer zal aankunnen/volhouden en uiteindelijk misschien volledig uitgeblust/uitgeperst, zoals zoveel andere bollen/planeten in dat grote heelal, volledig leeg rondjes zal draaien om de zon.

Zal de mens de zesde grote uitroeiing overleven? (Misschien gebeurde er op al die andere 'lege' bollen in de ruimte in het verleden wel hetzelfde? Wie zal het zeggen ... ?)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 november 2018 om 11:07.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 11:26   #67
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik denk niet dat u zich vergist.

Misschien klinkt het 'zwartgallig van mijnentwege' om de piste te durven bewandelen dat als men voort doet zoals men op huidig ogenblik bezig is, de Aarde het op een bepaald ogenblik niet meer zal aankunnen/volhouden en uiteindelijk misschien volledig uitgeblust/uitgeperst, zoals zoveel andere bollen/planeten in dat grote heelal, volledig leeg rondjes zal draaien om de zon.

Zal de mens de zesde grote uitroeiing overleven? (Misschien gebeurde er op al die andere 'lege' bollen in de ruimte in het verleden wel hetzelfde? Wie zal het zeggen ... ?)
Ik denk niet dat het nog te stoppen is. Zelfs als wij hier in het Westen er voorzichtiger op dit vlak zouden mee omgaan (hetgeen nog steeds niet drastisch aan het gebeuren is), in Afrika, Amazonië en zowat overal elders gaat men meedogenloos door met het uitroeiing van de natuur en de dieren. En dit aan een snel tempo. Vaak omwille van de commercie, soms uit nood.

Met andere woorden: de mens is bezig de tak door te zagen waarop hij zit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 november 2018 om 11:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 12:22   #68
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk niet dat het nog te stoppen is. Zelfs als wij hier in het Westen er voorzichtiger op dit vlak zouden mee omgaan (hetgeen nog steeds niet drastisch aan het gebeuren is), in Afrika, Amazonië en zowat overal elders gaat men meedogenloos door met het uitroeiing van de natuur en de dieren. En dit aan een snel tempo. Vaak omwille van de commercie, soms uit nood.

Met andere woorden: de mens is bezig de tak door te zagen waarop hij zit.
Ik heb zelfs de indruk dat hoe meer het Westen doet, hoe erger het elders wordt. De besparing van energie en overstap naar bio en alternatief zorgt voor een lagere fossiele brandstofprijs die dan kan gebruikt worden om de bevolkingsaangroei te voeden. Die hebben nood aan goedkope en overvloedige energie voor de aanmaak van drinkwater en de industrialisering.

De overstap naar vegetariërs zorgt dan voor meer beschikbare landbouwgrond want vlees neemt 10 keer meer in.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 12:25   #69
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik heb zelfs de indruk dat hoe meer het Westen doet, hoe erger het elders wordt. De besparing van energie en overstap naar bio en alternatief zorgt voor een lagere fossiele brandstofprijs die dan kan gebruikt worden om de bevolkingsaangroei te voeden. Die hebben nood aan goedkope en overvloedige energie voor de aanmaak van drinkwater en de industrialisering.

De overstap naar vegetariërs zorgt dan voor meer beschikbare landbouwgrond want vlees neemt 10 keer meer in.
Er is maar één (theoretische) oplossing voor de mensheid: Anders Gaan Leven ( impliceert ook : drastisch minder kinderen maken).

Edoch, ga dat maar wijsmaken aan de wereldbevolking en ga dat maar afdwingen aan diezelfde wereldbevolking. Het zal zo goed als zeker nooit lukken. En dus, de komende generaties gaan nog afzien.

Maar goed, ik kan me vergissen en, nogmaals, ik hoop dat ik me vergis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 november 2018 om 12:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 13:48   #70
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is maar één (theoretische) oplossing voor de mensheid: Anders Gaan Leven ( impliceert ook : drastisch minder kinderen maken).

Edoch, ga dat maar wijsmaken aan de wereldbevolking en ga dat maar afdwingen aan diezelfde wereldbevolking. Het zal zo goed als zeker nooit lukken. En dus, de komende generaties gaan nog afzien.

Maar goed, ik kan me vergissen en, nogmaals, ik hoop dat ik me vergis.
Je vergist je niet, dat is uitermate duidelijk.

We mogen nu wel niet de moed laten zakken en niets meer doen, maar het frustreert me dan wel dat er enkel milieu propaganda is die bevolkingsgroei aanwakkert en niets meer om die tegen te gaan, zeker nu groen links islamitisch is geworden mag daar niet meer over gepraat worden. Het duwt mij alvast meer en meer naar rechts wegens geen alternatief.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 16:42   #71
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Weten, ja.
Zelfs Malthus, was er al mee bezig (nog veel eerder).

Maar wat doen we met dit weten?

Weinig!

Er zijn ooit duizenden door de straten van Brussel getrokken tegen 'raketten'
Er was ooit een 'witte mars' met ook heel veel volk.

Het gewicht van dit probleem verdient een mars met minstens 1000 maal zoveel volk (zo zwaar weegt het wel).

Staat in zeer schril contrast met wat er op straat te zien of te horen is, zeer jammer
Kijk eens aan, er loopt terug wat volk door de straten van verschillende steden.
Het stormt al een beetje.
Jammer dat het niet de juiste storm is.
De stormvogels van dienst ('gele hesjes', voor de slechte verstaander) schijnen het zelf trouwens niet zo goed te weten.
Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze 'ontevreden' zijn.

Over de remedie is het tasten in het duister.

Dat het water tot aan de lippen staat, was tot voor kort voorbehouden voor de armere delen van de wereld.

Maar nu blijkt ook stilaan 'hier' in het zogezegd rijkere westen de onderste laag (die behoorlijk groot uitgemeten blijkt te zijn) van de piramide in nauwe schoentjes te komen.

Ik ben al enige tijd bezig met de oorzaak van de neergang aan te wijzen.

Even enkele draden opfrissen.



http://forum.politics.be/showthread.php?t=183534
klemgereden

Inderdaad klemgereden daar lijkt het steeds meer op (heden soms zelfs letterlijk te nemen).
Beloftes bij de vleet, maar eens aan de macht weet er niemand hoe het tij te keren.


https://forum.politics.be/showthread.php?t=197593
Het economisch misverstand

Over hoe klassieke denkpatronen en economische wetmatigheden maar tot op zekere hoogte geldig zijn.
Eens een bepaalde drempel voorbij gelden er andere wetmatigheden, kunst om ze te 'zien' en te 'erkennen'.

Het Hydra Monster
http://forum.politics.be/showthread.php?t=213031

Een beschrijving van waar het precies fout loopt.
Niet eens zo moeilijk, één hoofdoorzaak, waar tal van andere uit ontspruiten.
In plaats van de hoofdoorzaak aan te pakken richt men zich op de vele koppen (dit keer zogezegd hoge brandstofprijzen als spreekwoordelijke druppel die , ...) van het monster (zoals ondertussen blijkt, zonder echt erg succesvol te zijn).



http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 'optimaal aantal mensen'

Hier een beschrijving van wat wel de juiste weg uit de neergang is.

Misschien dat men ooit erkent dat de ware strijd hier gestreden moet worden.

Dat men liefst met miljoenen op straat komt om te eisen dat onze aantallen in balans gebracht worden met wat de aarde op duurzame manier kan aanbieden zodat we onze hesjes terug kunnen gebruiken voor wat ze oorspronkelijk bedoeld zijn.

Laatst gewijzigd door satiper : 2 december 2018 om 16:44.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 16:54   #72
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Goed nieuws voor de overbevolkers, nog meer en goedkoper eten in de toekomst. Kunnen ze nog meer kindjes werpen.

https://www.demorgen.be/wetenschap/m...ssen-b7f9560d/
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 08:34   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk niet dat het nog te stoppen is. Zelfs als wij hier in het Westen er voorzichtiger op dit vlak zouden mee omgaan (hetgeen nog steeds niet drastisch aan het gebeuren is), in Afrika, Amazonië en zowat overal elders gaat men meedogenloos door met het uitroeiing van de natuur en de dieren. En dit aan een snel tempo. Vaak omwille van de commercie, soms uit nood.

Met andere woorden: de mens is bezig de tak door te zagen waarop hij zit.
Daar is niks ergs aan. De essentie van het leven is de dood en het uitroeien. Hoe meer er uitgeroeid wordt, hoe meer het leven "actief" is. Dat wij tegen "overbevolking" aanbotsen is normaal: elke soort die succesvol is, botst tegen de limieten van zijn omgeving. Elke soort wordt uiteindelijk begrensd door wat hij van de omgeving kan nemen. Geen enkele soort doet aan "zelfbegrenzing": dat zou dwaas zijn: diegenen die de "juiste zelfbegrenzing" toepassen, zijn de eersten om weggedrukt te worden door zij die het niet doen. Maw "uzelf begrenzen" is een garantie om weggeconcurreerd te worden.

Soorten die zo succesvol zijn dat ze hun omgeving drastisch wijzigen, hebben natuurlijk 2 uitwegen: oftewel gaan ze daaraan zelf helemaal ten onder ; oftewel overleeft een (klein of groot) deel het. In de eerste plaats heeft de soort zichzelf geelimineerd (en dus terecht: ze was een "verkeerd spoor" van de evolutie, zoals de meeste sporen dood lopen) ; in de tweede plaats heeft ze een oplossing, heeft ze zich (via een deel) kunnen aanpassen.

Maw, dit gaat altijd "goed" aflopen volgens de regels van de kunst. Als wij dus het gros van de natuurlijke biotoop vernietigen (omdat wij al die niches innemen, en al die grondstoffen verbruiken, en het milieu veranderen met onze afvalstoffen), dan gaan wij daar oftewel zelf aan ten onder, in welk geval het probleem zichzelf oplost ; oftewel passen wij ons eraan aan, en dan hadden wij dus, achteraf bekeken, die natuurlijke biotoop niet nodig. Dan moeten we er ook niet om treuren dat hij weg is.

Mijn idee is trouwens dat "ons aanpassen" er eigenlijk zal in bestaan ons te laten overmeesteren door machines, die intelligenter zullen zijn dan wij. Indien dat zo is, dan zijn die machines onze "opvolger" in de evolutie (wij zijn er de "ouders", de creatoren van). Machines hebben waarschijnlijk geen nood aan de natuurlijke biotoop. De biosfeer mag er dan mee ophouden, het leven op aarde wordt dan verdergezet in die intelligente machines.

Trouwens, levende machines zijn de enige manier om het leven op een efficiente wijze de aarde laten te verlaten. De mens als biologische entiteit is niet echt gemaakt om de ruimte te veroveren. Machines wel. De biosfeer was dus misschien enkel maar een "ei" dat diende om intelligente machines te scheppen ; wij zijn de transitiesoort die de overgang bewerkstelligd hebben van biologie naar machines. De rest van de biosfeer is dan nergens meer nodig voor.

Ik denk dat wij heel interessante tijden meemaken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 08:49   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Kijk eens aan, er loopt terug wat volk door de straten van verschillende steden.
Het stormt al een beetje.
Jammer dat het niet de juiste storm is.
De stormvogels van dienst ('gele hesjes', voor de slechte verstaander) schijnen het zelf trouwens niet zo goed te weten.
Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze 'ontevreden' zijn.
Misschien is het een storm in een glas water, maar ik denk dat de "gele hesjes" het begin van het einde van de westerse democratieen is. Het is een soort van kanker die heel diep die zware illusie dat wij onder een machtsmonopolistische rechtsstaat leven, omzeep gaat helpen. We zien dat in Frankrijk, waar de "staat" zelfs nog geen 0.1% van de bevolking de rechtsorde kan opleggen. Het briljante aan die gele hesjes is dat zij geen leiders hebben waar zij mee staan of vallen. De rechtsstaat heeft altijd zijn illusie van macht over het volk kunnen behouden omdat het gewoon volstond de leiders aan te pakken: dat is weinig volk. Maar, hoewel er wat mediatieke figuren zijn die zich opwerpen als leiders van de gele hesjes, of men die nu omlegt, in 't gevang stopt, of hen chanteert, dat gaat de beweging niet stoppen. Dat is het grote verschil met hierarchisch georganiseerde contestatie: je kan de hierarchie omkopen of bedreigen, en dan volgt "de basis". Hier is dat zo niet.

Het gaat nu duidelijk zijn dat de rechtsstaat machteloos is tegenover zulke beweging. Je kan er 5000 of 10 000 van in de gevangenis gooien. Maar de feiten die elk geel hesje gepleegd heeft (wat vandalisme op zijn ergst) zijn niet erg zwaar. Het principe dat een straf "proportioneel" moet zijn aan uw misdaad maakt dus dat elk geel hesje niet veel riskeert. Maar de gecumuleerde schade van 0.1% van de bevolking dat elke zaterdag wat aan vandalisme komt doen, is enorm. Het maakt dat de 99.9% rest van de burgeres duidelijk zien dat ze niet op hun "rechtsstaat" kunnen rekenen voor 'bescherming' en rechtsorde. Hun winkels, auto's, .... worden vernietigd zonder dat de staat hen kan beschermen. Elke zaterdag. Doe dat 2 of 3 jaar lang, en de staat zit helemaal in zijn blootje, de economie in een zware recessie, en het geloof dat er een rechtsorde is, helemaal naar de kloten. Aangezien er nu al enkele decennia een geloofscrisis is in de legitimiteit van de westerse democratieen, gaan de gele hesjes er het genadeschot aan geven.

Dat kan enkel maar op 2 mogelijkheden uitlopen: een fascistisch regime dat oorlog moet voeren tegen "het vreemde" om zichzelf een reden van bestaan te geven (Napoleon, Hitler, ...), of een burgeroorlog. In de twee gevallen gaat het "westen" totaal zichzelf decimeren, destructureren en al onze "principes" overboord gooien ; maar deze keer zonder "hoop op terugkeer naar een vrije wereld" ; want die hebben we gehad en we hebben gezien dat die niet werkte.

Mijn idee is dat in zo een totaal gedestructureerde anarchistische maatschappij de opportuniteiten groot zijn voor intelligente machines (of Chinezen, wat op hetzelfde neerkomt) om de zaak over te nemen. Aanvankelijk natuurlijk onder het geheime leiderschap van obscure organisaties, maar die gaan, in hun onderlinge strijd, uiteindelijk de controle over hun machines verliezen.

Maw, de gele hesjes zijn het begin van de "transformatie" en het einde van de Westerse wereld zoals we die tot nu toe gekend hebben. Niet omdat ze zo sterk zijn, maar omdat de Westerse wereld op lemen benen loopt en niet veel meer nodig heeft om ineen te storten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 13:29   #75
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar is niks ergs aan. De essentie van het leven is de dood en het uitroeien. Hoe meer er uitgeroeid wordt, hoe meer het leven "actief" is. Dat wij tegen "overbevolking" aanbotsen is normaal: elke soort die succesvol is, botst tegen de limieten van zijn omgeving. Elke soort wordt uiteindelijk begrensd door wat hij van de omgeving kan nemen. Geen enkele soort doet aan "zelfbegrenzing": dat zou dwaas zijn: diegenen die de "juiste zelfbegrenzing" toepassen, zijn de eersten om weggedrukt te worden door zij die het niet doen. Maw "uzelf begrenzen" is een garantie om weggeconcurreerd te worden.
Westerse landen hebben wel die zelfbegrenzing qua populatie, het kan dus wel. Je hebt wel gelijk dat we weggeconcurreerd worden door inteeltende overbevolkers.

De mens is echter nog lang niet tot de grens van zijn omgeving, zijnde de complete aardbol. We botsen nog lang niet tegen een overbevolking aan die onszelf dan terug zou inperken, tegen dan zijn we aan 40 miljard.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 13:34   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Westerse landen hebben wel die zelfbegrenzing qua populatie, het kan dus wel. Je hebt wel gelijk dat we weggeconcurreerd worden door inteeltende overbevolkers.
Voila, meer is daar niet aan toe te voegen. QED zou ik zeggen. Wat wij doen, is zelfmoord.

Citaat:
De mens is echter nog lang niet tot de grens van zijn omgeving, zijnde de complete aardbol. We botsen nog lang niet tegen een overbevolking aan die onszelf dan terug zou inperken, tegen dan zijn we aan 40 miljard.
Ik denk dat niet. Dat komt omdat het gros van de mensen op aarde nog niet leven zoals wij, met nog meer luxe.

Wij zijn op de teruggang. Onze voornaamste economische vooruitgang (op electronica na) bestaat erin om proberen hetzelfde te doen met minder. Voorlopig slagen we daar een beetje in, maar dat is geen manier om duurzaam voort te doen. De EU en de USA samen zijn ongeveer 10% van de wereldbevolking. Dat is nog nooit zo geweest voordien. Wij (de westerse wereld) beginnen een verwaarloosbare minderheid te zijn in deze wereld, daar waar wij dominant waren 1 eeuw terug. Wij hebben ons laten doen, gelijk kiekens. Wij hebben anderen geholpen in plaats van ze uit te roeien. Nu leven wij nog een beetje op onze oude glorie, terwijl we de riem aanspannen voor de kleinere en kleinere plek die wij nog hebben in de resources van deze wereld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 januari 2019 om 13:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 14:11   #77
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat niet. Dat komt omdat het gros van de mensen op aarde nog niet leven zoals wij, met nog meer luxe.
Die zullen nooit leven zoals hier als ze zo blijven kweken, overbevolking maakt modernisatie en rijkdom voor de massa zo goed als onmogelijk.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 16:44   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Die zullen nooit leven zoals hier als ze zo blijven kweken, overbevolking maakt modernisatie en rijkdom voor de massa zo goed als onmogelijk.
Maar wij gaan daar evengoed in verzuipen hoor. Dat is exact mijn punt: wij kunnen NIET leven met zoveel mensen op de wereld aan het comfort niveau dat we zouden halen met minder. En DAT is dus wel degelijk een belemmering door resources. Er kan geen sprake zijn van "uw levensniveau laten de dalen om het te delen met meer volk" he. Wie dat doet gaat eraan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 22:19   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik heb zo al een tijdje het gevoelen dat onze aarde heel stilletjes aan het sterven is.


Ik hoop dat ik me vergis.



Te veel mensen op de wereld, te veel verwoesting van de natuur, te veel vervuiling. Zeeën vol plastiek en andere rotzooi, de zee meer en meer leeggevist door de commercie, en ga zo maar door. En helaas , inderdaad, ziet het er niet naar uit dat dit vlug zal verbeteren. We zullen te laat komen.
De mens zal eerder kapot gaan dan de aarde. Wij zijn veel gevoeliger dan het leven op deze planeet tout court.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 23:08   #80
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik heb zo al een tijdje het gevoelen dat onze aarde heel stilletjes aan het sterven is.


Ik hoop dat ik me vergis.
U vergist zich compleet. Tot nader order kan de mensheid de planeet niet vernietigen. Zelfs al laten we alle atoomwapens tegelijk, goed verspreid of geconcentreerd ontploffen gaat de planeet haar rondjes rond de zon blijven doen. En alle andere trukken die we hebben, die gaan alleen het ecosysteem aantasten, maar de kans op volledige exterminatie van alle leven is zo klein dat het een maatstaf voor onmogelijk kan zijn.
Citaat:
Te veel mensen op de wereld, te veel verwoesting van de natuur, te veel vervuiling.
Weet u wat er gebeurd als er 1 miljoen mensen zeiken en schijten in een kleine rivier? Ik wel, ik woon namelijk net naast de Zenne.
Citaat:
Zeeën vol plastiek en andere rotzooi, de zee meer en meer leeggevist door de commercie, en ga zo maar door. En helaas , inderdaad, ziet het er niet naar uit dat dit vlug zal verbeteren. We zullen te laat komen.
Ergste geval, de mensheid die verzuipt in eigen afval en de kakkerlakken die ons opvolgen gaan filosoferen waarom we zoveel goed spul hebben achtergelaten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be