Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Stefaan Van Hecke (Groen!) - 26 maart tot 1 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Stefaan Van Hecke (Groen!) - 26 maart tot 1 april Stefaan Van Hecke is fractieleider voor Groen! in de provincieraad. Stefaan zetelt sinds 2005 ook in de Merelbeekse gemeenteraad. Met een gemotiveerde ploeg kandidaten hoopt hij met Groen! een goed resultaat neer te zetten bij de federale verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 19 april 2007, 00:47   #81
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

@Werner, ik geef je volledig gelijk over je tekst. Over je persoonlijke mening rond de maatschappij kunnen we nog wel discusseren al volg ik je er voor een groot deel in.

Over de reden van het stijgend aantal depressies wil ik nog wel even ingaan.
Ik denk dat dit meer onder algemeen maatschappelijk iets valt maar het is ook een oorzaak van stress en depressie.
Iets wat een mens nodig heeft in zijn leven is stabiliteit. En dat is hetgene wat aan het wegvallen is in onze maatschappij.

Er is een onderzoek geweest dat aangetoond heeft dat steeds meer volwassenen kinderachtig blijven vertonen op later leeftijd. Als oorzaak werd gegeven de steeds complexere maatschappij en mindere stabiel leven van veel mensen.
Er zijn steeds minder zekerheden in het leven over woonplaats, opvoeding,vrienden, werk, loon, informatica, geloof, relaties en kinderen. Volwassenen zoeken een houvast in het leven en vinden dit terug in het vertouwde kinderlijk gedrag.

Noot: Kinderlijk gedrag bij volwassen is niet abnormaal alleen is dit sociologisch een niet normaal verschijnsel.

Ik denk dat je dit kunt linken aan stress en depressie en dit ook de grootste oorzaak is van de stijging van het aantal depressies.


In hoevere de kapitalistische maatschappij met zijn media invloed op depressie heeft weet ik nog niet. Ik denk dat het complexer worden van de maatschappij en het wegvallen van stabiliteit in het leven hier een grotere invloed op heeft. Wat het meeste invloed heeft is een psychologische factor dus laat dat even in het midden


Noot 2: Let er is op dat de meeste ziektes voorkomen in een vakantie of net op een maandag, net als je leven van ritme verandert.
Asshen Sukar is offline  
Oud 19 april 2007, 07:26   #82
Werner
Burgemeester
 
Geregistreerd: 20 maart 2007
Berichten: 594
Standaard

Hey Sukar (mag ik dat zo afkorten ?)

Dank voor je reactie.

Ik denk dat dit meer onder algemeen maatschappelijk iets valt maar het is ook een oorzaak van stress en depressie

Stress en depressie is zowel maatschappelijk als persoonlijk omdat er sowieso een wisselwerking bestaat. Immers, individuen bepalen de maatschappij, normen en waarden.

Iets wat een mens nodig heeft in zijn leven is stabiliteit. En dat is hetgene wat aan het wegvallen is in onze maatschappij

Groot gelijk. Het gevolg van dat ‘wegvallen’ is dat we zullen proberen deze welvaart te beschermen en dat ledit tot een begrijpelijk protectionisme. Dat protectionisme leidt dan weer tot indvidualisme en het recht van de sterkste (oerinstincten). Men vergeet hierbij dat onze persoonlike ontwikkeling streeft naar een ruimere visie en hierdoor ontstaat er een innerlijk conflict dat aanleiding geeft tot depressie. Spreek hier even over een natuurlijke onwikkeling en niet een verstoorde ontwikkeling (bvb. trauma’s die ten persoonlijke titel zijn).

Er is een onderzoek geweest dat aangetoond heeft dat steeds meer volwassenen kinderachtig blijven vertonen op later leeftijd

Dat zou net moeten gestimuleerd worden. Immers, we zijn depressief omdat we het speelse van het kind verloren zijn geraakt. Dat de oorzaak de complexe maatschappij zou zijn, kan ik me bij aansluiten. Mensen draaien op dat moment de maatschappij de rug toe omdat ze de zinloosheid hiervan inzien. Waarom zouden we het leven niet op een speelse (en ‘kinderlijke’) manier kunnen benaderen ? Begrijpen we wel wat ‘volwassen’ wil zeggen ? In essentie wil dat zeggen ‘zich volledig gereinigd hebben van verkeerde condtioneringen’ wat een heel andere perceptie geeft over ‘volwassen’ zoals we dat nu interpreteren.

Kinderlijk gedrag bij volwassen is niet abnormaal alleen is dit sociologisch een niet normaal verschijnsel

Het lijkt een omgedraaide wereld. Het kinderlijk gedrag is een gevolg van evolutionaire processen en sociologisch nu net wel ‘normaal’ te noemen. Wanneer men daar een beetje meer aandacht aan zou besteden, zou de zaak al heel anders worden. Ook hier stagneert onze maatschappij onze ‘normale’ groei waardoor depressie ontstaat. Men houdt zich teveel vast aan oude denkstructuren die eigen zijn aan een kapitalistisch systeem wat nu dan ook nog eens onze welvaart in gevaar brengt. Alle redenen zijn er dus om maatschappelijk depressief te worden. We proberen dat al een tijdje uity te leggen aan onze politiekers maar die geven doorgaans niet thuis.

Ik denk dat je dit kunt linken aan stress en depressie en dit ook de grootste oorzaak is van de stijging van het aantal depressies

Had misschien beter eerst je volledige tekst gelezen maar ik denk er niet anders over. Kan perfect verklaard worden met diverse modellen die hierover bestaan. Alleen houdt onze politiek hier blijkbaar geen rekening mee, ondanks dat het theoretisch vrij eenvoudig te begrijpen is.

In hoevere de kapitalistische maatschappij met zijn media invloed op depressie heeft weet ik nog niet

Verschrikkelijk veel zelfs, ze zijn hier rechtstreeks verantwoordelijk voor. Wie in alle fierheid een generatiepact komt verkondigen doet er goed aan eens een boekje te lezen welke invloed dat heeft op de bevolking. Het is bijna hallucinant te noemen en ik hoop dat het tij nog kan gekeerd worden.

Ik denk dat het complexer worden van de maatschappij en het wegvallen van stabiliteit in het leven hier een grotere invloed op heeft

Het schijnbaar complexer worden van de maatschappij komt omdat we de evolutie niet volgen. We hebben een andere manier van denken nodig en dito economie, daar gaat het om. Het wegvallen van de stabiliteit is een gevolg van de maatschappijvorm die we hanteren en derhalve moeten we de maatschappijvorm wijzigen. De rest is knip en plakwerk en leidt dan tot die complexiteit. Plannen liggen in de schuif maar of onze politiek die schuif ooit opentrekt, blijkt van niet. Het is dus wachten op onze politiek wanneer ze aan beleid gaan denken. Het partijpolitieke spelletje is echt niet meer van deze tijd.

Wat het meeste invloed heeft is een psychologische factor dus laat dat even in het midden

Macropsychologie bestaat ook. Hoe we op bepaalde fenomenen reageren, is dan afhaneklijk van de persoonlijke situatie en inzicht.

Let er is op dat de meeste ziektes voorkomen in een vakantie of net op een maandag, net als je leven van ritme verandert

Inderdaad, het geeft perfect aan hoe fout onze maatschappij zit. Dat is nu éénmal het gevolg van dat marktfundamentalisme of neoliberale beleid. Men onderschat al die effecten schromelijk en onze politiek negeert hiermee allerhande studiewerk. Ook die mensen weet men depressief te maken door deze handelswijze. Dat de kloof tussen politiek en bevolking steeds groter wordt, begrijpt dan het kleinste kind natuurlijk.

Zeg het nog, we proberen dat al een tijdje duidelijk te maken maar...niemand thuis.
__________________
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
Werner is offline  
Oud 19 april 2007, 13:53   #83
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

@Werner
Het wordt nog een interessante discussie
Ik zou eerst een onderscheid willen maken tussen onze maatschappij en de politiek. Over kapitalisme en politiek zijn er genoeg discussies.

Waar ik voornamelijk op duidde is dat de maatschappij te complex wordt en te weinig zekerheid bied onafhankelijk van politiek.
Het is moeilijk om voorbeelden te vinden die volledig onafhankelijk staan van die 2 andere.
Een redelijk voorbeeld is je woonplaats. Vroeger kocht of bouwde je een huis en ging je meestal op een vertrouwde plek wonen in de buurt van familie. Tegenwoordig huur je iets als je jong bent, verhuis je een keer afhankelijk van je relatie of werk. Als je kinderen hebt verhuis je naar een groter huis.

Iets minder onafhankelijk voorbeeld is relaties maar die hebben ook een grote invloed als er iets verandert.

De maatschappij wordt ook ingewikkelder en onzekerder losstaand van politiek of kapitalisme. Daar kan je ook weinig aan veranderen

Over dat kinderlijk gedrag bij volwassenen. Je hebt gelijk dat we ons soms meer als kind zouden moeten gedragen. Dit omdat het leuk is.
Het onderzoek ging er denk ik over dat we ons kinderachtig gedragen op momenten dat wa ons volwassen horen te gedragen en hoe dit komt.
Ik duidde erop dat kinderachtig gedrag hezelfde gevolgd kan zijn als depressie op stress. Je grijpt naar kindergedrag als gevolg van de stress en onzekerheden in het leven.
Als je het voorbeeld wilt herschikken, een puber die met poppen speelt is ook sociologisch niet normaal hoewel het zou kunnen.

Over dat ziek zijn. Dat is een biologische verschijnsel. Je wordt ziek als er iets in je leven verandert of ritme. Mensen houden van regelmaat. Werken geeft regelmaat en zorgt ervoor dat mensen zich nuttig voelen.
Hier kan je niks aan veranderen, dit heeft gewoon met weekends en rust te maken. Een oplossing is alle weekends afschaffen tot een vakantie of niet gaan relaxen.
Ik gaf het als voorbeeld dat je lichaam niet houd van verandering en depressie onstaat toevallig meestal net na een grote verandering in het leven zoals verhuizen.


ps. Hou links, rechts, communisten, vreemdelingen en multicultuur hierbuiten dat heeft nauwelijks invloed in vergelijking met je liefdesrelatie.
Asshen Sukar is offline  
Oud 19 april 2007, 17:15   #84
Werner
Burgemeester
 
Geregistreerd: 20 maart 2007
Berichten: 594
Standaard

Hey Sukar,

Waar ik voornamelijk op duidde is dat de maatschappij te complex wordt en te weinig zekerheid bied onafhankelijk van politiek

Begrijp waar je naar toe wil en geef onderstaand even twee zaken in dit verband die je wellicht enig antwoord kunnen bieden wat betreft die complexietit (sluit ook aan bij de chaostheorie)

Dit handelt over de zgn. kruiskatalystische cycli die in principe de mondialisering verklaren (zonder kapitalisme)

http://www.chaospunt.org/forum/viewtopic.php?t=92

Dit handelt over het huidge tijdsvenster, een evolutionair proces

http://www.chaospunt.org/forum/viewtopic.php?t=90

De maatschappij wordt ook ingewikkelder en onzekerder losstaand van politiek of kapitalisme. Daar kan je ook weinig aan veranderen

Deze stelling deel ik niet, je kan hier heel veel aan veranderen maar als men niet kiest voor een ruimere visie wordt de spannign alsmaar groter. Vandaar de verantwoordelijkheid van onze politiek die liever een stoelendansje doet dan beleid voeren. Hoeveel organisaties heeft onze politiek dan nodig die hiermee bezig zijn. Het zijn ‘maar’ nobelprijswinnaars. Politiek is dan een ‘ras’ dat nog slimmer is, zo blijkt. Wanner politiek hier rekening mee zo houden, dan kan/zal de solidariteit snel verhogen. In essentie allemaal zo moeilijk niet, integendeel zelfs.

Werken geeft regelmaat en zorgt ervoor dat mensen zich nuttig voelen

Dat zijn uitspraken bedacht door de homo economicus en al lang achterhaald. Dat mensen hun steentje tot de maatschappij bijdragen is nuttig, wanneer dat een rotsblok wordt niet meer. Men is blijkbaar vergeten dat er in de 20ste eeuw een vrij technologische revolutie heeft plaatsgevonden waardoor ons leven aangenamer zou kunnen worden. Wat blijkt nu, we moeten zelfs terug langer gaan werken en dat is totaal zinloos. Deze zinloosheid bepaalt mede onze depressiviteit en determinisme. In functie van winsthonger zijn we ons logisch boerenverstand ergens kwijtgespeeld en vervolgens denken we dat alles maar ‘normaal’ is. Is helemaal niet zo. Hoeveel moet een brood dan gaan kosten binnen 100 jaar ? Een brood is de laatste decennia in prijs verviervoudigd, de lage loonlanden zijn nu onze concurrent. Je mag me de logica proberen uit te leggen, tenzij een kapitalistische logica (die niet logisch is in functie van het algemeen welzijn).

Een oplossing is alle weekends afschaffen tot een vakantie of niet gaan relaxen.

Vind het een boeiende discussie maar denk niet dat ik op jou ga stemmen moest je politieker worden (of ben je dat misschien ?). Er zijn nu al bedrijven waar men maar twee weken vakantie kan pakken uit angst dat men zou afkicken van het werk en hierdoor de rendabiliteit zou zakken (heb ik eens horen vertellen).

Ik gaf het als voorbeeld dat je lichaam niet houd van verandering en depressie onstaat toevallig meestal net na een grote verandering in het leven zoals verhuizen

Hier zit zeker enige waarheid omdat we ons steeds moeten aanpassen aan een nieuwe situatie maar of je dat depressie wil noemen, zal denkelijk van meer factoren afhangen. Ik kan bvb. Renault Vilvoorde naar VW vorst verhuisd zijn. Ik had dan net een nieuwe job bij Opel Antwerpen gevonden maar…begrijp je ?

Hou links, rechts, communisten, vreemdelingen en multicultuur hierbuiten dat heeft nauwelijks invloed in vergelijking met je liefdesrelatie

Klopt, een liefdesrelatie speelt zich af op een ander niveau. Als Dewael verliefd wordt op Van Brempt, dan krijgt dat een andere dimensie natuurlijk.

Kort gesteld, het kan dus wel simpel zijn maar als men steeds op korte termijn denkt, dan maakt men het complex. Nogmaals, de plannen liggen in politiekers hun schuif. Heel mooie plannen zelfs die werden opgesteld vanuit een ruimere visie. Men heeft zelfs de pretentie om helemaal niet te luisteren.

We hopen dat er nog iets aan te doen valt en doen ons best maar het moet wel van twee kanten komen natuurlijk.
__________________
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
Werner is offline  
Oud 19 april 2007, 18:31   #85
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

Hey Werner,

Ik ga voor het grootste deel akkoord wat je zegt.
Politiek kan een invloed hebben op onze samenleving. De maatschappij evolueert ook zonder politiek. Politiek kan de samenleving niet vormen, ze kan ze wel proberen te sturen.

Over het nuttig vinden van werken kan idd nog gediscussieerd worden. Vrije tijd is ook interessant. Een groot met vrije tijd is dat hij opgevuld moet worden en daar ontbreekt het dikwijls aan.
Het is wel zo dat veel werklozen hunkeren naar werk en zich totaal onnutig voel in de maatschappij. Niet werken is niet bij de maatschappij horen en ik denk dat je dat in elke sociale .
Niet werken en te veel of zinloze vrije tijd(pensioen) zijn 2 grote factoren die depressie kunnen veroorzaken.

Dat van weekends afschaffen was idd een nonsens argument als oplossing voor dat mensen net in weekends ziek worden door de psychologische verandering die het lichaam ervaart en dat daardoor de mens makkelijk ziek wordt. Hier is nu niet veel aan te doen.

Op je stukje van opel. Depressie heeft geen een oorzaak. Verhuizen(verandering) is een aanleiding.

Dat voorbeeld van verhuizen had ik gekozen omdat politiek en kapitalisme hier niet voor verantwoordelijk kan gesteld worden.

Je links lees ik vannacht op mijn werk wel door.


Over politiek. Er scheelt idd iets de huidige politiek en hun korte manier van denken. Het voordeel aan onze huidige maatschappij is dat ze zichzelf instand kan houden zonder tussenkomst van de politiek.
Er is geen enkele politieke structuur die perfect is. Een maatschappij is ook niet maakbaar volgens politiek gedachtengoed.
Er zijn 2 grote dingen die een utopische maatschappij tegen houden op politiek vlak. De samenleving verandert contant en altijd en ze reageert altijd anders dan je verwacht.

Je kan er wel op rekenen dat onze maatschappij zich aanpast aan de huidige problemen of dat er iets gebeurt waardoor onze sociale structuur overhoop gehaald wordt.
Asshen Sukar is offline  
Oud 19 april 2007, 21:25   #86
Werner
Burgemeester
 
Geregistreerd: 20 maart 2007
Berichten: 594
Standaard

Hey Sukar,

Politiek kan de samenleving niet vormen, ze kan ze wel proberen te sturen

Het is zowaar hun enige job, zowel vormen als leiden. Al is die verantwoordelijkheid een beetje vervaagd de laatste tijd aangezien ‘kapitaal’ deze taak onmogelijk maakt. Nochtans zijn het de politiekers die wetten maken. Wanneer een samenleving niet de evolutie volgt, krijgen we spanningen en volgt een maatschappelijke correctie, niet altijd humaan van aard.

Niet werken en te veel of zinloze vrije tijd(pensioen) zijn 2 grote factoren die depressie kunnen veroorzaken

Uiteraard zijn er vele factoren te vinden en niet zo éénduidig. Pensioen kan ook leiden tot afkickverschijnselen en een heroriëntering van het leven. Wanneer we depressie willen begrijpen zullen we iets meer moeten weten over onze natuurlijke evolutielijnen (die men in deze maatschappij niet erkent). Deze niet erkenning geeft dan allerhande stoornissen die zich zullen corrigeren (en mogelijks leiden tot depressie alsook agressie).

Op je stukje van opel. Depressie heeft geen een oorzaak. Verhuizen (verandering) is een aanleiding

Het staat je vrij dat te geloven dat het verlies van werk geen aanleiding geeft tot depressie. Nochtans hebben onderzoeken uitgewezen dat na de sluiting van Renault het aantal kindermishandelingen steeg. De keerzijde van depressie is frustratie en woede die geprojecteerd wordt op de omgeving. Maar zoals gesteld, er zijn veel oorzaken te vinden voor depressie.

Dat voorbeeld van verhuizen had ik gekozen omdat politiek en kapitalisme hier niet voor verantwoordelijk kan gesteld worden

Ben ik niet zo zeker van. Hoeveel mensen verhuizen niet om een nieuwe baan, wel of niet uit noodzaak ?

Er is geen enkele politieke structuur die perfect is. Een maatschappij is ook niet maakbaar volgens politiek gedachtengoed

Vind ik krasse uitspraak, het is hun job. Volgens welk gedachtegoed moet een maatschappij dan wel gemaakt worden ? Politiek is toch verantwoordelijk een juiste norm en waarde te bepalen en hierbij beroep doen op wat er aan studies voorhanden is. Dit volgens de ware betekenis van politiek leiderschap natuurlijk (wat vrij vaag is tegenwoordig).
__________________
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
Werner is offline  
Oud 20 april 2007, 04:08   #87
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Het is zowaar hun enige job, zowel vormen als leiden. Al is die verantwoordelijkheid een beetje vervaagd de laatste tijd aangezien ‘kapitaal’ deze taak onmogelijk maakt. Nochtans zijn het de politiekers die wetten maken. Wanneer een samenleving niet de evolutie volgt, krijgen we spanningen en volgt een maatschappelijke correctie, niet altijd humaan van aard.
Met leiden ga ik akkoord. Vormen is al dikwijls geprobeerd maar zelden gelukt op langere termijn.
Voor mij is de voornaamse taak van politiek ervoor te zorgen dat een samenleving goed functioneert en de regels aan te passen aan de veranderingen in de maatschappij.
Een maatschappijk moet gebaseerd zijn op een ideologie. Wetten en regels dienen om deze vorm te geven.
Je kan geen wetten maken adhv een ideologie en op die wetten een samenleving creeeren.
Ik zou je laatste zin van die paragraaf willen herbouwen tot 'als de politiek en de wetten de evolutie van de samenleving niet volgt krijgen we spanning ...


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Het staat je vrij dat te geloven dat het verlies van werk geen aanleiding geeft tot depressie. Nochtans hebben onderzoeken uitgewezen dat na de sluiting van Renault het aantal kindermishandelingen steeg. De keerzijde van depressie is frustratie en woede die geprojecteerd wordt op de omgeving. Maar zoals gesteld, er zijn veel oorzaken te vinden voor depressie.
Verlies van werk of verlies in het leven kan idd verschillende vormen aannemen. Het kan zijn dat je je opsluit in jezelf, je gaat uiten tegenover de buitenwereld, depressief wordt op compleet doorslaat.
Onstlag nemen omdat je ander werk heb is het omgekeerde. Dat geeft dikwijls een gevoel van macht. Jij hebt beter werk gekregen en je huidige wergever heeft gefaald.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat een depressie meerdere oorzaken kan hebben en dat niet elk van die oorzaken als reactie een depressie heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Ben ik niet zo zeker van. Hoeveel mensen verhuizen niet om een nieuwe baan, wel of niet uit noodzaak ?
Dat ook, je kan ook een baan zoeken in functie van je woonplaats. Ik had er wel mogelijke andere redenen bijvermeld als relaties, kinderen, geld. In het algemeen is de druk van niet maatschappelijke factoren redeljik klein op het voorbeeld verhuizen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Vind ik krasse uitspraak, het is hun job. Volgens welk gedachtegoed moet een maatschappij dan wel gemaakt worden ? Politiek is toch verantwoordelijk een juiste norm en waarde te bepalen en hierbij beroep doen op wat er aan studies voorhanden is. Dit volgens de ware betekenis van politiek leiderschap natuurlijk (wat vrij vaag is tegenwoordig).
Ik kan niet veel voorbeelden geven waar de politiek echt in geslaagd is de norm en waarde te bepalen. Een aantal landen met een personencultus maar dat is geen stabiele maatschappij.
Het monarchistische boedhistische Bhutan. China gedeeltelijk.
Het zou moeten dat de politiek dat doet. Maar zoals je zelf zegt leiderschap is vrij vaag tegenwoordig.


Mss iets interessanter om verder over te hebben.
Ik heb je site Chaospunt doorgelezen vannacht op het werk. Het onderwerp van financiel relativiteit heb ik volledig doorgelezen. Daar zouden we zeker nog een interessante lange discussie over kunnen hebben. Ben ik welkom?

ps van die kruiskatalystische cycli begreep ik geen snars. Een intro wat dat inhoud kan handig zijn.

Laatst gewijzigd door Asshen Sukar : 20 april 2007 om 04:08.
Asshen Sukar is offline  
Oud 20 april 2007, 08:03   #88
Werner
Burgemeester
 
Geregistreerd: 20 maart 2007
Berichten: 594
Standaard

Hey Sukar,

Allereerst onze oprechte dank voor lezing van diverse zaken op onze webstek.

Ik zou je laatste zin van die paragraaf willen herbouwen tot 'als de politiek en de wetten de evolutie van de samenleving niet volgt krijgen we spanning ..

Ben ik volledig mee eens en is ook wat we trachten te zeggen, dank hiervoor.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat een depressie meerdere oorzaken kan hebben en dat niet elk van die oorzaken als reactie een depressie heeft

Inderdaad en ‘depressie’ kent vele vormen. Ook terrorisme kunnen we uiteindelijk als een ‘depressie’ beschouwen. Depressie betekent in essentie ‘ont-drukking’ dus elke reactie die we hebben als een gevolg van ‘onderdrukking’ en/of de beperking van onze individuele vrijheid. Hierbij moeten we zeker rekening houden met ‘natuurlijke depressies’ als een gevolg van onze persoonlijke evolutielijnen zoals bestudeerd door veel wetenschappers.

Ik kan niet veel voorbeelden geven waar de politiek echt in geslaagd is de norm en waarde te bepalen

Wat denk je van het stimuleren van de overconsumptie middels het generatiepact. De norm wordt dan overconsumptie (al zegt men dat men gaat denken aan het milieu) of beschouw je overconsumptie niet als een norm ? Ook over normen en waarden kunnen we wellicht boeken schrijven maar persoonlijk acht ik het de verantwoordelijkheid van onze politiek om deze normen te onderhouden en/of te wijzigen naargelang d omstandigheden (of evolutie). Wie zou het anders doen (wel/niet onder druk van de bevolking) ?

Het onderwerp van financiel relativiteit heb ik volledig doorgelezen. Daar zouden we zeker nog een interessante lange discussie over kunnen hebben. Ben ik welkom?

Welkom ben je absoluut, het is onze doelstelling om over deze essentie een debat te kunnen voeren, vragen dit al meer dan een jaar aan onze politiekers en vandaar onze frustratie soms. Ben dus verheugd dat je het hier over wil hebben en kunnen er op dit forum een extra onderwerp voor opzetten. Welke vraag had je hieromtrent ?

Van die kruiskatalystische cycli begreep ik geen snars. Een intro wat dat inhoud kan handig zijn

Begrijpelijk, onze webstek is ter ondersteuning van onze studie (die grotendeels afgerond is en weldra in boekvorm verschijnt door het gebrek aan politieke receptiviteit) en derhalve mag je dat stuk bekijken in het grotere geheel. Wat de ‘kruiskatalytische cycli’ uiteindelijk zeggen is dat we ons visie moeten richten op het grotere geheel en niet langer denken dat België z’n problemen nationaal kan oplossen. Finaal streven we naar een wereldregering waarbinnen België een evenwaardige plaats krijgt dan Irak (om maar iets te noemen). Je zal alvast willen begrijpen dat ‘kapitaal’ één en ander stagneert en vandaar ook die Financiële Relativiteitstheorie die hier een verandering kan in brengen. Zonder debat en dialoog gebeurt er natuurlijk niets, dat is evident.

Zal voor die FR (afgekort) een aparte topic aanmaken met enkele vingerwijzingen welke impact dat kan hebben (als een samenwerking tot stand komt). Pas op, het is redelijk schokkend maar veegt nogal wat problemen van de kaart indien begrepen in z’n juiste context.

Politiek kan dan op dit forum zeggen waarom dit wel of niet kan. We vragen dit nog maar een jaar...
__________________
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org

Laatst gewijzigd door Werner : 20 april 2007 om 08:04.
Werner is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be