Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2019, 19:35   #241
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom zijn treinbestuurders noodzakelijk? Er zijn al genoeg voorbeelden van treinen en metro's zonder bestuurder.
In een druk landje als het onze zie ik dat echt niet zomaar gebeuren...
Er zouden heel veel kleine en grote accidentjes bijkomen!
Te danken aan de vele lieden die ergens hun voeten aan vegen. De deuren van de treinen enz zouden geklemde passagiers mee hebben enz En als die treinen automatisch zouden stilstaan tot alles ok is, dan zouden ze geen uurrooster meer nodig hebben...

Laatst gewijzigd door andev : 9 februari 2019 om 19:37.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 19:38   #242
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De meeste jonge koppels die ik ken die nu kopen en gaan voor iets deftigs hebben toch snel 1600-1800 euro pm.

Nugoed, als dat twee hooggeschoolden zijn, samen 5k netto, is dat goed te doen.

Als dat twee arbeiders zijn waarvan een part time werkt met 3000 euro netto samen...ander verhaal.
Ik vind het geweldig risicovol om een woning te kopen op basis van 2 inkomens. Je gokt daarmee dat je relatie 20 jaar goed blijft lopen terwijl 70% van de huwelijken op een scheiding uitdraait, en dat je geen pech zal hebben (kanker, ongeval, ontslag, hulpbehoevend kind etc)

Overigens blijkt dat het bedrag dat je 10 jaar geleden moest overhebben naast je hypotheek om te kunnen leven, vandaag in 2019 een pak hoger ligt. Ik verwacht dat die trend zich zal verderzetten. Je kan bij de aankoop van een huis best jezelf te laag inschatten
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 09:58   #243
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En waarom zouden twee arbeiders hetzelfde willen of moeten kopen als twee hooggeschoolden ?
Ik veronderstel dat jij ook niet hetzelfde huis zal kunnen kopen als Johan Thijs van KBC.
Men moet nu éénmaal leven naar zijn stand.
Ken jij twee arbeiders die met 2500€ netto hetzelfde willen kopen als twee hooggeschoolden met 5000€ netto?
Ik veronderstel dat het gezin bestaande uit twee werkende arbeiders dik tevreden zouden zijn met een eigen woning - maakt niet uit hoe groot of hoe klein. Verder zou ik als arbeider ... die vandaag wat fungeert als slaaf van de geldwolven - met de daarmee gepaard gaande (wettelijk geregelde) nadelen niet investeren in een eigen huis.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:13   #244
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ken jij twee arbeiders die met 2500€ netto hetzelfde willen kopen als twee hooggeschoolden met 5000€ netto?
Ik veronderstel dat het gezin bestaande uit twee werkende arbeiders dik tevreden zouden zijn met een eigen woning - maakt niet uit hoe groot of hoe klein. Verder zou ik als arbeider ... die vandaag wat fungeert als slaaf van de geldwolven - met de daarmee gepaard gaande (wettelijk geregelde) nadelen niet investeren in een eigen huis.
Nochtans vind ik investeren in een huis(je) de beste spaarpot die men kan aanleggen.
Dat hoeft geen villa of wat dan ook te zijn. Een simpel rijhuisje waar je na 20 jaar eigenaar van bent kan een wereld van verschil uitmaken op je oude(re) dag.

Ik heb altijd gevonden dat je mag doen met je geld wat je wil maar er toch altijd moet voor zorgen dat je later dat eigen dakje boven je hoofd hebt.

Huren is sowieso verloren geld.

En een arbeider is niet synoniem van arm. Je hebt naast ongeschoolde ook heel wat geschoolde arbeiders die niet zelden meer verdienen dan mensen die zogenaamd denkwerk verrichten.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 februari 2019 om 10:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:17   #245
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik vind het geweldig risicovol om een woning te kopen op basis van 2 inkomens. Je gokt daarmee dat je relatie 20 jaar goed blijft lopen terwijl 70% van de huwelijken op een scheiding uitdraait, en dat je geen pech zal hebben (kanker, ongeval, ontslag, hulpbehoevend kind etc)

Overigens blijkt dat het bedrag dat je 10 jaar geleden moest overhebben naast je hypotheek om te kunnen leven, vandaag in 2019 een pak hoger ligt. Ik verwacht dat die trend zich zal verderzetten. Je kan bij de aankoop van een huis best jezelf te laag inschatten
Wat is daar risicovoller aan als aan een huis alleen kopen ? Zelfs als een relatie niet blijft duren is dat niet risico voller dan alleen te kopen. Integendeel.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:28   #246
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
In een druk landje als het onze zie ik dat echt niet zomaar gebeuren...
Er zouden heel veel kleine en grote accidentjes bijkomen!
Te danken aan de vele lieden die ergens hun voeten aan vegen. De deuren van de treinen enz zouden geklemde passagiers mee hebben enz En als die treinen automatisch zouden stilstaan tot alles ok is, dan zouden ze geen uurrooster meer nodig hebben...
... andere landen zijn veel drukker en daar werkt het wel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...subway_systems

Vancouver 80 km en Singapore 82 km hebben momenteel de langste "metro- treinritten" zonder bestuurder.

Net waar het heel druk is zijn die dingen ideaal (Singapore, andere stedelijke gebieden)

Het cliché gatachterlijk onslandje?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2019 om 10:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:42   #247
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En een arbeider is niet synoniem van arm. Je hebt naast ongeschoolde ook heel wat geschoolde arbeiders die niet zelden meer verdienen dan mensen die zogenaamd denkwerk verrichten.
Is een ongeschoolde arbeider het synoniem voor arm? Dan zijn we nog dieper gezakt dan ik voor mogelijk acht.
Ik heb het over werkzekerheid, mogelijk ontslag en de wetgeving die moet regelen dat iedereen een job moet aanvaarden ook al is het uitvoeren van die job niet te betalen.

Kijk, je hebt drie grote groepen van jobs.
Die bij de overheid.
Bedienden in de privé.
Arbeiders in de privé.

Wie van deze drie draait zo goed als alleen op voor alle onkosten die gepaard gaan met woon-werk verkeer?
De wetgever heeft het zelfs zo geregeld dat een arbeider tot 60 km ver (vogelvlucht) verplicht is een job te aanvaarden ook al krijgt hij voor die verplaatsingen zo goed als niks. In de praktijk is het dus mogelijk dat een arbeider 160 km per dag dient te overbruggen.

De reële kost om zonder risico die verplaatsingen te overbruggen is 0.35€/km (nieuwe wagen, omnium, onderhoudscontract).
Onze ongeschoolde arbeider ( 1300€ netto ?) zou dus 1120€ per maand aan zijn vervoer moeten besteden om op zijn werk te geraken.

Dit is een extreem voorbeeld dat in de praktijk echt wel kan voorkomen. Het toont ook aan dat de kreet JOBS! JOBS! JOBS! eigenlijk meer klinkt zoals SLAVEN! SLAVEN! MEER SLAVEN HEBBEN WE NODIG!

Jobs waar mensen mee in de armoede geraken. Daar zet men vol op in.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:44   #248
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nochtans vind ik investeren in een huis(je) de beste spaarpot die men kan aanleggen.
Akkoord, maar niet hier in dit land.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:44   #249
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ik denk dat er steeds meer gaat gehuurd worden... (het duurdere segment)
(ook diegene (ook koppels) die zouden kunnen bouwen, maar het niet durven of riskeren)

Maar iemand moet die huurwoningen wel bouwen... (en het risico nemen)

Liefhebbers: ?
https://hureninhetnieuwea.nl/Content...g&MenuID=86664

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2019 om 10:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:46   #250
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk dat er steeds meer gaat gehuurd worden... (het duurdere segment)
(ook diegene (ook koppels) die zouden kunnen bouwen, maar het niet durven of riskeren)

Maar iemand moet die huurwoningen wel bouwen... (en het risico nemen)
Bouwpromotoren beleven gouden tijden. Vandaag kost een spaarpot geld. Het is dus gemakkelijk aan te tonen dat vandaag investeren in vastgoed de juiste keuze is. Hier in Limburg zie ik echter al een vorm van verzadiging van de huurmarkt. Net over de deur staat al een lange tijd een pas vernieuwd appartement te huur - voorlopig blijft het leeg.
Wat is uw investering nog waard als deze leeg blijft staan?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 10 februari 2019 om 10:49.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:48   #251
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Totaal niet, waar zeg ik dat dit haar schuld is? Zo'n mensen moeten geholpen worden, veel eerder dan die nieuwkomers die hier nog nooit één cent hebben bijgedragen.




Tuurlijk niet hun eigen schuld, gewoon brute pech.



Toch iets meer dan in voorgaande situaties. Men kan al vroeg detecteren of een kind gehandicapt zal zijn en men kan dan nog altijd abortus plegen. Wie dit niet wil doen om die of die reden heeft dan inderdaad zelf schuld aan dergelijke situaties.



Alleenstaande vrouwen moeten geen kinderen hebben, eigen schuld dikke bult.



Het zijn inderdaad veelal dezelfde mensen die in de armoede verzeilen en er blijven.
Al van scheidingen gehoord? Baby's die tijdens de geboorte een beroerte krijgen en dus gehandicapt door het leven moeten?
U oordeelt veel te snel over mensen in armoede, en dan hebben we het niet eens over generatiearmoede, of ouders die kinderen met schulden achterlaten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:49   #252
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Bouwpromotoren beleven gouden tijden. Vandaag kost een spaarpot geld. Het is dus gemakkelijk aan te tonen dat vandaag investeren in vastgoed de juiste keuze is.
Zou moeten zijn, maar is er wettelijke bescherming bij een bouwpromotor die failliet gaat?
https://www.google.com/search?q=Bouw...hrome&ie=UTF-8
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:51   #253
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
... andere landen zijn veel drukker en daar werkt het wel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...subway_systems

Het cliché gatachterlijk onslandje?
Het feit dat u metronetwerken (en zelfs monorails) vergelijkt met complexe heavy rail infrastructuur als het Belgische spoorwegnetwerk, toont aan dat u er niets van kent.

Zelfs als we meegaan in de gatachterlijke fantasie dat automatisatie van het Belgisch spoornetwerk mogelijk zou zijn, hebt u dan enig idee hoeveel dat het zou kosten?

Elke regel reglementering zou herschreven moeten worden; elk programma van de verkeersleiding wordt instant waardeloos; elk krachtvoertuig wordt waardeloos of vereist miljoenen aan aanpassingen; alle bakengroepen moeten worden vervangen; de beveiliging van alle overwegen moet worden aangepast, etc. etc.

Met die meerkost kan je alle treinbestuurders voor de volgende 2 millennia betalen.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 10 februari 2019 om 10:54.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:52   #254
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zou moeten zijn, maar is er wettelijke bescherming bij een bouwpromotor die failliet gaat?
https://www.google.com/search?q=Bouw...hrome&ie=UTF-8
Het is niet omdat een bouwpromotor een verhaaltje ophangt dat het ook klopt. Nu is dat niet zijn zorg (uw link).
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 10:54   #255
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het feit dat u metronetwerken (en zelfs monorails) vergelijkt met complexe heavy rail infrastructuur als het Belgische spoorwegnetwerk, toont aan dat u er niets van kent.
Ik heb het niet over "complexe heavy rail infrastructuur" maar een middel om (altijd) via het spoor van A naar B te geraken.

Dat gaat in menig land of beter stedelijke omgeving gemakkelijk meer dan 50 km en zelfs meer dan 80 km zonder treinbestuurder. Hoe groot is de Vlaamse Ruit weer? Antwerpen-Leuven-Brussel-Gent-?

Maar goed dat ik er helemaal niets van ken, maar de NMBS kent er enorm veel van hoe men vlot via het spoor van A naar B kan geraken.

Citaat:
Zelfs als we meegaan in de gatachterlijke fantasie dat automatisatie van het Belgisch spoornetwerk mogelijk zou zijn, hebt u dan enig idee hoeveel dat het zou kosten?
Evenveel als wat het in het buitenland kost?

Heeft BE überhaupt een metrolijn die driverless is?

Citaat:
Met die meerkost kan je alle treinbestuurders voor de volgende 2 millennia betalen.
Dan moeten die buitenlandse stedelijke regio's toch echt gatachterlijk zijn , niet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_train_operation

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2019 om 11:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 11:21   #256
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb het niet over "complexe heavy rail infrastructuur" maar een middel om (altijd) via het spoor van A naar B te geraken.
Toch wel, want u heeft het over de Belgische spoorweginfrastructuur. En dat is wat het is: complexe heavy rail infrastructuur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat gaat in menig land of beter stedelijke omgeving gemakkelijk meer dan 50 km en zelfs meer dan 80 km zonder treinbestuurder. Hoe groot is de Vlaamse Ruit weer? Antwerpen-Leuven-Brussel-Gent-?
Gaat u nieuwe metrolijnen aanleggen tussen die steden? Want dat is wat bv. Skytrain in Vancouver (met 80 km het langste geautomatiseerde netwerk op het Amerikaanse continent) is: een eenvoudige pendeldienst van A naar B en terug over een gesloten circuit zonder conflicten met ander trein- of wegverkeer.

Iets wat in de verste verte niet vergelijkbaar is met ons spoornetwerk.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 12:04   #257
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Zelfs als we meegaan in de gatachterlijke fantasie dat automatisatie van het Belgisch spoornetwerk mogelijk zou zijn
Waarom zou dat onmogelijk zijn, heel concreet?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 12:42   #258
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarom zou dat onmogelijk zijn, heel concreet?
Omdat de vakbonden dat nooit zullen toelaten uiteraard, dat is de enige reden.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 12:48   #259
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarom zou dat onmogelijk zijn, heel concreet?
Omdat de technologie niet bestaat. Men kan hier lijstjes blijven posten met geautomatiseerde metro- of tramnetwerken, maar daar stopt het ook. De technologie om heavy-rail volledig autonoom te laten rijden op nationale schaal en over complexe roosters bestaat tot op de dag van vandaag niet. Nergens ter wereld.

En zoals reeds hierboven gezegd: als de technologie zou bestaan, zou de meerkost enorm zijn. Veel groter dan de kost om treinbestuurders op te leiden en te verlonen. Zo'n zelfrijdend systeem zou bovendien nog altijd een pool van back-up bestuurders vereisen en nog veel grotere groep van gedecentraliseerde permanentiediensten voor het geval van onregelmatigheden.

Er zijn ontieglijk veel situaties waarin een treinbestuurder moet tussenkomen. Van personen op het spoor tot een warme asbus, dat vraagt allemaal menselijke inschatting en communicatie met de verkeersleiding.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 10 februari 2019 om 12:54.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 12:51   #260
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Al van scheidingen gehoord? Baby's die tijdens de geboorte een beroerte krijgen en dus gehandicapt door het leven moeten?
U oordeelt veel te snel over mensen in armoede, en dan hebben we het niet eens over generatiearmoede, of ouders die kinderen met schulden achterlaten.
U beschrijft een situatie en als u ongelijk krijgt dan voegt u almaar meer details toe, dat is geen eerlijke manier van discussiëren.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be