Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2008, 17:10   #41
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Erw, ik zal u niet aanvallen op de intellectuele capaciteiten die ge niet bezit. Dat heeft geen zin hé.
Als ik moet kiezen tussen een idioot en jou dan zou ik kiezen voor de idioot omdat die het tenminste niet opzettelijk doet en in staat is om met wat hulp toch nog het 'juiste' te doen, in tegenstelling tot jou.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar probeer nu eens uit te leggen hoe "de consument" er zal in slagen om de ontbossing in de tropen tegen te gaan
door andere houtsoorten te kopen?
door bakstenen te gebruiken in plaats van hout?
door bomen te planten/laten planten?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
, of de accumulatie van tien miljoen ton plastic afval in de Stille Oceaan ongedaan zal maken of vermijden in de toekomst.
door de plastiekzak van de bakker de volgende keer terug mee te nemen?
door ne plastiekfles water te kopen in den Aldi en die nadien telkens bij te vullen met kraantjeswater?
door de kiezen voor een producent die afbreekbare plastic maakt?
Heb ik een Staatsmonopoliet nodig om deze overweging in mijn plaats te maken?
Nee!
Ik kan ook de gazet lezen.
Ik kan ook een berg afval zien.
Ik hoef geen politicus die op zen werk de gazet leest en beslist om 'de mensen' effe te gaan dwingen.
Want die kost me iets voor niets!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Toon eens aan hoe "de consument" zo'n globaal probleem als klimaatverandering zal oplossen.
Als wij daar de oorzaak van zouden zijn!:
door minder energie te verkwisten?
door met de velo te rijden in plaats van den auto?
door niet te kopen van verspillende bedrijven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik geloof dat de Staat hierin de leidinggevende rol zal spelen, en de doelstellingen zal vastleggen. De Staat zal ook een kader scheppen waarin deze externaliteiten geïnternaliseerd zullen worden. Als dat allemaal gelanceerd is, kan de kapitalistische "producent" misschien wel iets ondernemen binnen deze harde regels, en zal de "consument" gedwongen worden zijn gedrag aan te passen.

Maar we hebben de laatste honderd jaar gezien wat er gebeurt als ge het kapitalistische systeem ongeregeld z'n gang laat gaan. Dat mondt uit in de rechtstreekse destructie van de biosfeer.

Het kapitalisme kan dat nooit keren, want de essentie van dat systeem is gebaseerd op een visie die zegt dat de natuur (en de mens) één grote mijn is die ge gewoon moogt plunderen tot ze leeg is. Ge verkoopt de productjes daarvan dan aan mensjes die ge eerst monddood, blind en doofstom hebt moeten maken door ze tot "consument" om te vormen, zodat ze deze massale verkrachting van de biosfeer niet in vraag stellen.

Het kapitalisme gaat zijn eigen essentie toch niet opheffen zeker?

Verklaar u dus eens nader.
Graag!
Een vrije markt kan net hetzelfde bereiken als de politieke kaste van een staat, en dat zonder dwang en zonder meerkost - zie de voorbeeldekes die ik gaf hierboven.
Het individu/de consument is net zogoed in staat deze aspecten in overweging te nemen als een politicus/ook een consument, en dan nog voor eigen rekening in plaats van andermans, dus veel meer geneigd tot voorzichtigheid.

Aangaande meerkost:
Je snapt toch dat als je 1 persoon een muurtje laat metselen en 10 staatscontroleurs daarop toezien dat hij dat volgens hun regels doet, dat die persoon 11 muurtjes zal moeten metselen in plaats van 1, om toch nog de koopkracht van 1 muurtje te hebben, niet?
Want die staatscontroleurs worden net zogoed betaald.

We hebben de laatste 100 jaar vooral gezien wat er gebeurt als je Overheidsmonopolieten hun gang laat gaan. Niet vrije markt.

Een typisch voorbeeldje uit ons Belziekske: enkele pieten uit onze politieke kaste rijden rond in peperdure 'milieuvriendelijke' wagens. Dat rondrijden op zich is inderdaad beter voor het milieu. Maar ze vergeten voor het gemak effe dat de economie een veel grotere productie heeft moeten realiseren om die peperdure auto's te betalen dan voor een 'gewone' auto.
Of politicus Flahaut die met nen dukdukdukduk naar een milieuconferentie gaat.
Het is net het bezit van macht over anderen en hun eigendom - dwang - dat voor verkwistend gedrag zorgt. En daar komen we bij jouw 'Staat' terecht.

Teveel Staat is het probleem en vrije markt is de oplossing, niet nog meer Staat.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be