Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 18 september 2003, 20:12   #81
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik ook niet. Hun standpunt voor het invoeren van het referendum steun ik wel.
Daar ben ik dan weer te megalomaan voor.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 18 september 2003, 20:17   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ach, niemand is perfect. Bijna perfect misschien nog wel...
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 18 september 2003, 21:51   #83
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ach, niemand is perfect. Bijna perfect misschien nog wel...
Ik zal het toegeven, mijn nagels zijn soms wat te lang.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 19 september 2003, 11:32   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Tja, knip ze maar niet dan, want perfecte mensen hebben het nadeel dat ze veel vijanden maken.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 22 september 2003, 17:58   #85
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, Vivant is een stroming die goed is voor iedereen en alle problemen in de wereld gaat oplossen. Het hoe, dat gaan we later bespreken, we zijn toch allemaal van goede wil.

Het spijt me, maar ik ben daar niet naief genoeg voor.
Ik was aanvankelijk niet zinnens hier nog op te reageren.

Lees deze link eens vooralleer je mij als naief bestempeld: http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm
@lpha is offline  
Oud 22 september 2003, 18:58   #86
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, Vivant is een stroming die goed is voor iedereen en alle problemen in de wereld gaat oplossen. Het hoe, dat gaan we later bespreken, we zijn toch allemaal van goede wil.

Het spijt me, maar ik ben daar niet naief genoeg voor.
Ik was aanvankelijk niet zinnens hier nog op te reageren.

Lees deze link eens vooralleer je mij als naief bestempeld: http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm
Hmm, ik zal de tekst eens doornemen over volgend week end. Ik zie op het eerste zich de relevantie niet met het Vivant programma. Misschien kan je alvast eens toelichten.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 22 september 2003, 20:05   #87
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, Vivant is een stroming die goed is voor iedereen en alle problemen in de wereld gaat oplossen. Het hoe, dat gaan we later bespreken, we zijn toch allemaal van goede wil.

Het spijt me, maar ik ben daar niet naief genoeg voor.
Ik was aanvankelijk niet zinnens hier nog op te reageren.

Lees deze link eens vooralleer je mij als naief bestempeld: http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm
Hmm, ik zal de tekst eens doornemen over volgend week end. Ik zie op het eerste zich de relevantie niet met het Vivant programma. Misschien kan je alvast eens toelichten.
Het heeft inderdaad niets te maken met Vivant. Maar het verklaart wel waarom ik naar een andere maatschappij streef.
Ik voel er namelijk niets voor dat de vrucht van mijn arbeid indirect in de zakken verdwijnt van een select clubje internationale bankiers die een feitelijke doch stille staatsgreep hebben gepleegt op de staatsinstellingen van de burgers.

Jij met je grondige economische kennis zal wel begrijpen wat de gevolgen zijn van de "Federal Reserve Act" voor de burgers van de US én de rest van de wereld.
@lpha is offline  
Oud 23 september 2003, 03:57   #88
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, Vivant is een stroming die goed is voor iedereen en alle problemen in de wereld gaat oplossen. Het hoe, dat gaan we later bespreken, we zijn toch allemaal van goede wil.

Het spijt me, maar ik ben daar niet naief genoeg voor.
Ik was aanvankelijk niet zinnens hier nog op te reageren.

Lees deze link eens vooralleer je mij als naief bestempeld: http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm
Hmm, ik zal de tekst eens doornemen over volgend week end. Ik zie op het eerste zich de relevantie niet met het Vivant programma. Misschien kan je alvast eens toelichten.
Het heeft inderdaad niets te maken met Vivant. Maar het verklaart wel waarom ik naar een andere maatschappij streef.
Ik voel er namelijk niets voor dat de vrucht van mijn arbeid indirect in de zakken verdwijnt van een select clubje internationale bankiers die een feitelijke doch stille staatsgreep hebben gepleegt op de staatsinstellingen van de burgers.

Jij met je grondige economische kennis zal wel begrijpen wat de gevolgen zijn van de "Federal Reserve Act" voor de burgers van de US én de rest van de wereld.
De Federal reserve act is het creeren van een centrale bank in de Verenigde Staten. Daarmee ging inderdaad een afgeven van macht aan de privesector gepaard.

Nu is dit uiteraard het verkeerde publiek (links forum), maar je kan toch moeilijk ontkennen dat dat geen success geweest is. Die act dateert van het begin van de eeuw en kijk eens naar wat er monetair met de VS is gebeurd, na een leerperiode is de Fed uitgegroeid tot het grootste en meest invloedrijke monetaire orgaan ter wereld. Als Allan Greenspan een scheet laat ruikt men ze bij wijze van spreken tot in Azie.

Het is waar dat de leerperiode dramatisch verlopen is, gretige bankers zijn te ver gegaan in de twenties, waardoor ze de wereld in zware depressie gestuurd hebben in de jaren dertig, maar je kan toch ook niet ontkennen dat over het algemeen, de impact van de Fed op de wereldweelde enorm is geweest.

Het afschaffen van de goudstandaard onder Nixon zal je waarschijnlijk dan ook niet graag hebben, want uiteindelijk is je geld sinds de jaren 60 niet meer gebackt door een goudvoorraad. Dat ook heeft zijn sporen nagelaten, maar de vooruitgang heeft er weer een flinke duw in de rug mee gekregen.

Verder is het principe van de Fed overal ter wereld gecopieerd en met success voor de kapitalistische markten alom.

Het enige bezwaar dat ik zou kunnen zien is dat er inderdaad meer en meer macht naar de banken vloeit, maar dan kan je je ook even afvragen wie die macht zou hebben moesten de banken die niet hebben. Kan je jezelf voorstellen dat de monetaire politiek wordt vastgelegd door mensen met korte ambtstermijnen zonder dat er rekening wordt gehouden met de eigenlijke toestand van de economie? Ik vrees dat we dan in veel diepere crisisen terecht zouden komen. Greenspan is de slechtste trouwens niet, veel respect voor die kerel z'n feeling.

Dus ja, je zou het kunnen vergelijken met een staatsgreep, maar neen, ik zie het niet als de grootste ramp ter wereld.

Ik vind u persoonlijk trouwens niet naief, ik vind het gewoon een naief idee om te verwachten dat je een partij kan starten gebaseerd op 'goede wil'. Een staalhard programma helpt veelal, en dat van Vivant is dat (nog) niet.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 24 september 2003, 15:42   #89
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Ik weet niet zo zeker of dit het verkeerde forum is, zwaar off topic is het zeker wel

Ik denk dat je een en ander toch wat te rooskleurig ziet. Het is zeker waar dat de "vooruitgang" met grote sprongen is vooruit gegaan met als hoogtepunt, voor mij persoonlijk, het internet.
Maar.... alles heeft zijn prijs.
De fed heeft naast enorme speculatiegolven ook 2 wereldoorlogen veroorzaakt! Dat blijkt zeer duidelijk uit die link. Daarnaast heeft de fed het failliet veroorzaakt van de geindustriee landen en via het IMF de ontwikkelingslanden. De US is sinds het ontkoppelen van de dollar aan het goud in 1971 virtueel bankroet. Dankzij de enorme leningen die de US van de Fed met de US burger als onderpand verkrijgt, kunnen zij lustig blijven oorlog voeren om de amerikaanse en westerse belangen te verdedigen. In realiteit zijn dit de belangen van de Bilderberg Groep. Zij puren enorme winsten uit de ellende van miljoenen mensen. De speculatiegolven die zij veroorzaken hebben niets anders tot doel dan het afromen van de winsten en het stelen van eigendommen van burgers, en dit uitsluitend tot meerdere eer en glorie van zichzelf. Nu is het laatste 10 jaar betrekkelijk rustig in europa en de US, ze lijken te focussen op de groeimarkten in het verre oosten. Het is gewoon afwachten tot de volgende economische crash. Het moet er vroeg of laat wel van komen. In afwachting gaat de grootscheepse zwendel gewoon door ...

Ik ben een groot voorstander van het herinvoeren van de goudstandaard. Tijdens de 19° eeuw was er nauwelijks sprake van inflatie en europa bleef grotendeels gespaart van oorlogen om de eenvoudige reden dat die niet konden gefinancierd worden met enorme kredieten zonder dat de munt in het gevaar kwam. De zeldzame oorlogen waren dan ook van zeer korte duur. Het was een zelf corrigerend systeem waar de bankiers geen invloed op hadden. Aan de goudstandaard kwam een einde in 1914 bij het begin van WO I. Nauwelijks 1 jaar na de invoering van de Fed in 1913 !!!

Het was dus weldegelijk een staatsgreep in 1913. En zonder dat we het beseffen zijn we verworden tot slaven van een systeem waar de democratie geen enkele vat op heeft. We kunnen binnen een failliete maatschappij enkel trachten zoveel mogelijk voor onszelf uit de brand te slepen. Ieder voor zich, in de hoop aan de armoede te ontsnappen.

Of we kunnen streven naar een andere maatschappij waar de economie ten dienste staat van de burger en niet de belangen dient van de Bilderberg groep.
Dat realiseren is natuurlijk een ander paar mouwen maar het mag wel duidelijk zijn dat de klasieke politieke partijen daartoe onmachtig zijn zolang ze blijven steken in neo-liberale denkpistes.
@lpha is offline  
Oud 24 september 2003, 18:28   #90
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Als ik het goed begrijp bestaat uw oplossing ervoor om alles door de staat te laten beheren ipv de privesector, want er is misbruik mogelijk, en verder moeten we de hefboom van onder de economie nemen en terugkeren naar de goudstandaard en krijgen alle mensen een gelijk basisinkomen.

Mjah, het is een oplossing zoals een andere natuurlijk. Communisme noemt dat.

Het was in alle geval interessant om eens te zien hoe men vanuit een communistische achtergrond naar Vivant kon groeien. Ik had het zo nog niet bekeken.

Tegen de basisparadigmes economie ingaan is echter een zwak argument als we kijken naar de concrete resultaten die worden aangehaald: Er waren weinig oorlogen tijdens de 100 jaar voor de twee wereldoorlogen. Ik denk dat dat om te beginnen een dikke leugen is, maar zou er je even willen op attent maken dat je naar de welvaart van de mensen zelf moet kijken en die is nooit zo veel gestegen als de laatste eeuw, en nergens zo veel als in het land van de Fed zelf.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 25 september 2003, 23:07   #91
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Wel grappig dat je me van marxistische sympathieen verdenkt. Integendeel, ik ben dusdanig op vrijheid gesteld dat ik pleit voor een onvoorwaardelijk basisinkomen dat de burger zijn souvereiniteit bezorgt.
Ik verwerp alle constructies die de souvereiniteit van de burger bedreigen. Echter om dat te verwezelijken is er wel een "staat" nodig. De staat vertegenwoordigt de burgers en is steeds ondergeschikt aan de meerderheid middels directe democratie. De burger kan zijn souvereiniteit nooit verliezen en heeft steeds het recht zich tegen tiranie te verzetten.

Aangezien het monetaire systeem één van de belangrijkste peilers is in een samenleving en haar economie valt de centrale bank uitsluitend onder controle van de staat.
Interresten op kapitalen worden afgeschaft en vervangen door een eenmalige vergoeding. Dit gaat inflatie tegen en ongeoorloofde verrijking van kapitaalkrachtigen zonder wezenlijke tegenprestatie aan de maatschappij ten koste van minder fortuinlijken.
De commerciele banken fungeren enkel als doorgeefluik en worden vergoed per prestatie.
http://nesara.org/bill/index.htm

Alle openbare diensten en alle nutsvoorzieningen die iedere burger aanbelangen worden eveneens georganiseerd door de staat.
Alle aspecten van de staat worden democratisch beheerd om de goede werking te waarborgen en misbruiken te voorkomen.
De economie berust op het vrijemarkt principe doch met ingebouwde garanties voor een eerlijke concurrentie en volledige tewerkstelling voor de burgers die wensen als werknemer te werken.
De burger behoudt steeds het recht zich te verzetten tegen laakbare economische praktijken zoals kartelvorming, monopolisering, verkopen aan dumpingprijzen, enz die enkel tot doel hebben zichzelf te verrijken door concurenten te vernietigen en de vrije keuze van de burger in te perken, en de souvereiniteit van elke burger in gevaar brengt.

Voorlopig sluit Vivant het dichts aan bij mijn ideeen.

Dit is natuurlijk geen neo-liberaaal model. In dit model staat de mens centraal zoals dat in een (h)echte mensenmaatschappij hoort te zijn. Elke burger is gelijk en gelijkwaardig.

In een neo-liberaal model is de allom geprezen welvaart een spijtig bijverschijnsel dat de elite er moet bijnemen wil ze zichzelf verrijken. Het doet me sterk denken aan het facisme met aan de top het groot-kapitaal. De burgers kijken op naar hen die hogerstaan op de maatschappelijke ladder en kijken neer op de lager geplaatsten. Op het zelfde niveau maken mensen zich schuldig aan getrouwtrek, naijver, ellebogen werk, zwartmakerij, kontlikkerij, enz om in de gunst van hogergeplaatsten te komen en dit ten koste van anderen. De minstwaardigen, zij die niet willen of kunnen werken, de onproductieven, zijn een ballast en nutteloos voor het systeem, en hebben geen reden van bestaan.

Het neo-liberaal model heeft ook zijn beste tijd gehad vrees ik. Japan kampt reeds 12 jaar met een depressie, zuid-oost Azie 5 jaar. In de VS is volgens sommigen ( al wordt het tegen gesproken door de Bush administration) ook reeds een depressiebegonnen. Gevreest wordt dat wel eens zeer lang zou kunnen duren (zie Japan). Dit blijft natuurlijk niet zonder gevolgen voor de rest van de wereld. http://www.globalpolicy.org/socecon/...06threaten.htm


btw: In het post Napoleon tijdperk werd de goudstandaard ingevoerd en waren er slechts 3 (korte)oorlogen in europa.

The Life Span of Currencies
French Franc 1814 - 1914 ……..100 years
Dutch Guilder 1816 - 1914 ……..98 years
Pound Sterling 1821 - 1914 …….93 years
Swiss Franc 1850 - 1936 ………...86 years
Belgian Franc 1832 - 1914 ……...82 years
Swedish Krona 1873 - 1931 …….58 years
German Mark 1875 - 1914 ……...39 years
Italian Lira 1883 - 1914 ………...…31 years

Post-Napoleonic Wars During the 19th Century
1855 Crimean War
1861 - 1865 American Civil War, abolition of slavery, Abraham Lincoln
1866 Prussian-Austrian War, Königsgrätz, North-German Union
1870 - 1871 German-French War
1877 - 1878 Russian-Turkish War, Congress of Berlin
1894 - 1895 War between Japan and China
1895 - 1898 Spanish-American War
1900 2nd Anglo-Boer War in South Africa
@lpha is offline  
Oud 25 september 2003, 23:29   #92
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Wel grappig dat je me van marxistische sympathieen verdenkt. Integendeel, ik ben dusdanig op vrijheid gesteld dat ik pleit voor een onvoorwaardelijk basisinkomen dat de burger zijn souvereiniteit bezorgt.
Ik verwerp alle constructies die de souvereiniteit van de burger bedreigen. Echter om dat te verwezelijken is er wel een "staat" nodig. De staat vertegenwoordigt de burgers en is steeds ondergeschikt aan de meerderheid middels directe democratie. De burger kan zijn souvereiniteit nooit verliezen en heeft steeds het recht zich tegen tiranie te verzetten.
Meer democratie is niet slecht.
Aangezien het monetaire systeem één van de belangrijkste peilers is in een samenleving en haar economie valt de centrale bank uitsluitend onder controle van de staat.
Daar kan ik eventueel nog inkomen.
Interresten op kapitalen worden afgeschaft en vervangen door een eenmalige vergoeding. Dit gaat inflatie tegen en ongeoorloofde verrijking van kapitaalkrachtigen zonder wezenlijke tegenprestatie aan de maatschappij ten koste van minder fortuinlijken.
Hiervan zie ik de logica niet. Inflatie wordt niet enkel gecreeerd door interesten. Interesten zijn echter wel de bescherming van de kleine man tegen inflatie. De commerciele banken fungeren enkel als doorgeefluik en worden vergoed per prestatie.
http://nesara.org/bill/index.htm
Dat vind ik een zeer goed idee, maar wat doe je met het huidig opgebouwde kapitaal? Verdelen onder de aandeelhouders zodat het bij personen en bedrijven land? Dan creeer je honderden Microsofts voor wie het beheer van eigen kapitaal belangrijker wordt dan de zakenactiviteiten. Ook verwacht ik dan een reeks failissementen voor zwaar geleverde (gehefboomde? Enfin, ik bedoel met hoge passiva/eigen kapitaal) bedrijven.

Alle openbare diensten en alle nutsvoorzieningen die iedere burger aanbelangen worden eveneens georganiseerd door de staat.
Waarom?
Alle aspecten van de staat worden democratisch beheerd om de goede werking te waarborgen en misbruiken te voorkomen.
De economie berust op het vrijemarkt principe doch met ingebouwde garanties voor een eerlijke concurrentie en volledige tewerkstelling voor de burgers die wensen als werknemer te werken.
Er moeten inderdaad meer garanties komen voor eerlijke concurrentie en ik wil eraan toevoegen meer garanties tegen monopolisme in het specifiek. Een garantie voor volledige tewerkstelling gaat dat hele principe dan weer verkrachten, je spreekt jezelf tegen in die zin.
De burger behoudt steeds het recht zich te verzetten tegen laakbare economische praktijken zoals kartelvorming, monopolisering, verkopen aan dumpingprijzen, enz die enkel tot doel hebben zichzelf te verrijken door concurenten te vernietigen en de vrije keuze van de burger in te perken, en de souvereiniteit van elke burger in gevaar brengt.

Voorlopig sluit Vivant het dichts aan bij mijn ideeen.
Dat is dan een 'gebrek aan beter' keuze.
Dit is natuurlijk geen neo-liberaaal model. In dit model staat de mens centraal zoals dat in een (h)echte mensenmaatschappij hoort te zijn. Elke burger is gelijk en gelijkwaardig.

In een neo-liberaal model is de allom geprezen welvaart een spijtig bijverschijnsel dat de elite er moet bijnemen wil ze zichzelf verrijken. Het doet me sterk denken aan het facisme met aan de top het groot-kapitaal. De burgers kijken op naar hen die hogerstaan op de maatschappelijke ladder en kijken neer op de lager geplaatsten. Op het zelfde niveau maken mensen zich schuldig aan getrouwtrek, naijver, ellebogen werk, zwartmakerij, kontlikkerij, enz om in de gunst van hogergeplaatsten te komen en dit ten koste van anderen. De minstwaardigen, zij die niet willen of kunnen werken, de onproductieven, zijn een ballast en nutteloos voor het systeem, en hebben geen reden van bestaan.
Accumulatie van kapitaal in de meest competente handen is nodig om de steeds duurder wordende investeringen voor steeds complexere technologie te betalen, je kan daar niet rond. Die ongelijkheid moet bestaan tenzij je productiemiddelen wil gaan poolen vanuit de staat, en dan begin je weer te flirten met de totalitaire gedachte. We willen blijkbaar hetzelfde, maar onze treshold ligt anders, ik vind dat er in Belgie al veel te veel garanties zijn voor het "overleven" van de zwakkere van de maatschappij en zou die graag wat afbouwen ten voordele van al de anderen.
Het neo-liberaal model heeft ook zijn beste tijd gehad vrees ik. Japan kampt reeds 12 jaar met een depressie, zuid-oost Azie 5 jaar. In de VS is volgens sommigen ( al wordt het tegen gesproken door de Bush administration) ook reeds een depressiebegonnen. Gevreest wordt dat wel eens zeer lang zou kunnen duren (zie Japan). Dit blijft natuurlijk niet zonder gevolgen voor de rest van de wereld. http://www.globalpolicy.org/socecon/...06threaten.htm
Dat is echter niet het kapitalistische sprookje. Dat is het gevolg van tegengestelde maatregelen

btw: In het post Napoleon tijdperk werd de goudstandaard ingevoerd en waren er slechts 3 (korte)oorlogen in europa.
Legt die tekst het verband uit? Als dat zo is ga ik hem zeker eens lezen
The Life Span of Currencies
French Franc 1814 - 1914 ……..100 years
Dutch Guilder 1816 - 1914 ……..98 years
Pound Sterling 1821 - 1914 …….93 years
Swiss Franc 1850 - 1936 ………...86 years
Belgian Franc 1832 - 1914 ……...82 years
Swedish Krona 1873 - 1931 …….58 years
German Mark 1875 - 1914 ……...39 years
Italian Lira 1883 - 1914 ………...…31 years

Post-Napoleonic Wars During the 19th Century
1855 Crimean War
1861 - 1865 American Civil War, abolition of slavery, Abraham Lincoln
1866 Prussian-Austrian War, Königsgrätz, North-German Union
1870 - 1871 German-French War
1877 - 1878 Russian-Turkish War, Congress of Berlin
1894 - 1895 War between Japan and China
1895 - 1898 Spanish-American War
1900 2nd Anglo-Boer War in South Africa
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 25 september 2003, 23:42   #93
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
In een neo-liberaal model is de allom geprezen welvaart een spijtig bijverschijnsel dat de elite er moet bijnemen wil ze zichzelf verrijken. Het doet me sterk denken aan het facisme met aan de top het groot-kapitaal. De burgers kijken op naar hen die hogerstaan op de maatschappelijke ladder en kijken neer op de lager geplaatsten. Op het zelfde niveau maken mensen zich schuldig aan getrouwtrek, naijver, ellebogen werk, zwartmakerij, kontlikkerij, enz om in de gunst van hogergeplaatsten te komen en dit ten koste van anderen. De minstwaardigen, zij die niet willen of kunnen werken, de onproductieven, zijn een ballast en nutteloos voor het systeem, en hebben geen reden van bestaan.
Dit stuk is trouwens nogal 1-zijdig.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 26 september 2003, 13:50   #94
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
In een neo-liberaal model is de allom geprezen welvaart een spijtig bijverschijnsel dat de elite er moet bijnemen wil ze zichzelf verrijken. Het doet me sterk denken aan het facisme met aan de top het groot-kapitaal. De burgers kijken op naar hen die hogerstaan op de maatschappelijke ladder en kijken neer op de lager geplaatsten. Op het zelfde niveau maken mensen zich schuldig aan getrouwtrek, naijver, ellebogen werk, zwartmakerij, kontlikkerij, enz om in de gunst van hogergeplaatsten te komen en dit ten koste van anderen. De minstwaardigen, zij die niet willen of kunnen werken, de onproductieven, zijn een ballast en nutteloos voor het systeem, en hebben geen reden van bestaan.
Dit stuk is trouwens nogal 1-zijdig.
Ik heb het idd op zijn zwartst voorgesteld. Dit om het venijn bloot te leggen

Gelukkig zijn we mensen en worden de scherpe kantjes wat afgeschaafd.
Maar geef toe .. Het systeem buit de minder fraaie eigenschappen van mensen maximaal uit. Status en ambitie worden de hemel in geprezen. De sociale aspecten worden als een noodzakelijk kwaad beschouwd met als doel de zaak wat te verbloemen en het collectief geweten te sussen.
@lpha is offline  
Oud 26 september 2003, 14:23   #95
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
In een neo-liberaal model is de allom geprezen welvaart een spijtig bijverschijnsel dat de elite er moet bijnemen wil ze zichzelf verrijken. Het doet me sterk denken aan het facisme met aan de top het groot-kapitaal. De burgers kijken op naar hen die hogerstaan op de maatschappelijke ladder en kijken neer op de lager geplaatsten. Op het zelfde niveau maken mensen zich schuldig aan getrouwtrek, naijver, ellebogen werk, zwartmakerij, kontlikkerij, enz om in de gunst van hogergeplaatsten te komen en dit ten koste van anderen. De minstwaardigen, zij die niet willen of kunnen werken, de onproductieven, zijn een ballast en nutteloos voor het systeem, en hebben geen reden van bestaan.
Dit stuk is trouwens nogal 1-zijdig.
Ik heb het idd op zijn zwartst voorgesteld. Dit om het venijn bloot te leggen

Gelukkig zijn we mensen en worden de scherpe kantjes wat afgeschaafd.
Maar geef toe .. Het systeem buit de minder fraaie eigenschappen van mensen maximaal uit. Status en ambitie worden de hemel in geprezen. De sociale aspecten worden als een noodzakelijk kwaad beschouwd met als doel de zaak wat te verbloemen en het collectief geweten te sussen.
Allemaal goed en wel, maar het is het enige model dat werkt, misschien is de natuur van de mens wel egoistisch. Ik sta altijd open om andere modellen eens te bestuderen en dan te proberen (cfr coops, ik heb er een stuk land voor vrijgemaakt om het nieuwe communisme een kans te geven voor vrijwilligers)
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 26 september 2003, 15:11   #96
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Daar hou ik je nog steeds aan, TomB
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 26 september 2003, 22:30   #97
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allemaal goed en wel, maar het is het enige model dat werkt, misschien is de natuur van de mens wel egoistisch. Ik sta altijd open om andere modellen eens te bestuderen en dan te proberen (cfr coops, ik heb er een stuk land voor vrijgemaakt om het nieuwe communisme een kans te geven voor vrijwilligers)
De mens is van nature niet egoistisch. De mens bezit aangeboren eigenschappen die hem in staat moeten stellen zichzelf te handhaven en andere eigenschappen die hem toelaten in groep te functioneren.
Bv: In het verenigingsleven zal iemand die egoistische trekjes vertoont subtiel duidelijk gemaakt worden dat zijn gedrag ongewenst is en hij zal zichzelf corrigeren. In het verenigingsleven werken mensen spontaan samen, brengen ideeen aan om bijvoorbeeld iets te organiseren om de clubkas te spijzen, activiteiten, een lid van de club te helpen, .... Een club bundelt de creativiteit van haar leden tot een dynamisch geheel. Een club benadert zeer dicht de natuurlijke staat van de mens.
Als we nu de club als schaalmodel nemen voor de maatschappij dan komt in die maatschappij ook alleen het goede van de mens naar boven. Dat is geen achteruitgang, integendeel er onstaat een enorme dynamiek die de huidige beschaving ver achter zich zal laten. Het komt erop aan de instrumenten te vinden om het juiste klimaat te scheppen en te waarborgen.

Er bestaan voorbeelden uit de geschiedenis die perfect werkten: de middeleeuwse steden.
Die steden bestonden uit vrije mensen die zich organiseerden in gilden. De gildeleden kozen een deken als voorzitter. Beslissingen werden democratisch genomen. De middeleeuwse economie was niet gebasseerd op concurentie, wel op samenwerking en ruilen van goederen en diensten. De gilden bestuurden de stad. Maw de stedelingen bestuurden zichzelf. De steden kwamen in korte tijd tot zeer grote bloei. Uit het niets ontstond er plots een, voor die tijd, hoge beschaving. Door toedoen van de toenmalige heersers verloren de steden jammer genoeg hun vrijheden en viel de vooruitgang stil. Dat de stedelingen zeer gehecht waren aan hun vrijheden is bewezen in 1302. Dat ongeoefende burgers een machtig leger in de pan kunnen hakken is alleen mogelijk door samenwerking. en inzet van iedereen.

Ik wil enkel aantonen dat er werkzame alternatieven mogelijk zijn zonder in dictatuur te vervallen
@lpha is offline  
Oud 27 september 2003, 00:26   #98
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Interresten op kapitalen worden afgeschaft en vervangen door een eenmalige vergoeding. Dit gaat inflatie tegen en ongeoorloofde verrijking van kapitaalkrachtigen zonder wezenlijke tegenprestatie aan de maatschappij ten koste van minder fortuinlijken.
Hiervan zie ik de logica niet. Inflatie wordt niet enkel gecreeerd door interesten. Interesten zijn echter wel de bescherming van de kleine man tegen inflatie.
Ik meende dat ten tijde van de goudstandaard er nauwelijks inflatie was.
Ik ga wel akkoord met een interest die net zo hoog is als de inflatie, om dus verlies aan vermogen te compenseren.
Anderzijds moet de monetaire politiek er op gericht zijn om inflatie te vermijden, zoniet te beperken.

Citaat:
De commerciele banken fungeren enkel als doorgeefluik en worden vergoed per prestatie.
http://nesara.org/bill/index.htm
Dat vind ik een zeer goed idee, maar wat doe je met het huidig opgebouwde kapitaal? Verdelen onder de aandeelhouders zodat het bij personen en bedrijven land? Dan creeer je honderden Microsofts voor wie het beheer van eigen kapitaal belangrijker wordt dan de zakenactiviteiten. Ook verwacht ik dan een reeks failissementen voor zwaar geleverde (gehefboomde? Enfin, ik bedoel met hoge passiva/eigen kapitaal) bedrijven.
Dat is natuurlijk een moeilijk probleem waar ik nog niet uit ben.
Voorstellen zijn altijd welkom

Citaat:
Alle openbare diensten en alle nutsvoorzieningen die iedere burger aanbelangen worden eveneens georganiseerd door de staat.
Waarom?
Omdat de privatiseringsgolf in oa engeland heeft aangetoont dat privebedrijven naar het hoogste rendement streven en de dienstverlening in minder rendabele streken afbouwen. Iedereen heeft de zelfde rechten.
Ik vind dat de burger moet kunnen bepalen wat hij wenst en hoeveel hij wil betalen voor een openbare dienstverlening. Dat de privésector dat beter en/of goedkoper zou doen is een fixie.

Alle aspecten van de staat worden democratisch beheerd om de goede werking te waarborgen en misbruiken te voorkomen.


Citaat:
De economie berust op het vrijemarkt principe doch met ingebouwde garanties voor een eerlijke concurrentie en volledige tewerkstelling voor de burgers die wensen als werknemer te werken.
Er moeten inderdaad meer garanties komen voor eerlijke concurrentie en ik wil eraan toevoegen meer garanties tegen monopolisme in het specifiek. Een garantie voor volledige tewerkstelling gaat dat hele principe dan weer verkrachten, je spreekt jezelf tegen in die zin.
Die monopolisering is idd het grootste kwaad, ben ik het roerend mee eens.
Maar ik zie niet waarom demonopolisering een negatief effect zou hebben op de tewerkstelling. Ik denk het tegengestelde.
Bv: Indien een grote supermarkt met 50 werknemers in een gemeente verdwijnt komt er ruimte op de plaatselijke markt voor tal van kleine zelfstandige voedingszaken die nu weggeconcureerd werden. Het doet een veelvoud aan nieuwe arbeidsplaatsen onstaan. Elke zelfstandige is iemand minder op de arbeidsmarkt + een slager heeft ook personeel nodig.

Citaat:
Accumulatie van kapitaal in de meest competente handen is nodig om de steeds duurder wordende investeringen voor steeds complexere technologie te betalen, je kan daar niet rond. Die ongelijkheid moet bestaan tenzij je productiemiddelen wil gaan poolen vanuit de staat, en dan begin je weer te flirten met de totalitaire gedachte. We willen blijkbaar hetzelfde, maar onze treshold ligt anders, ik vind dat er in Belgie al veel te veel garanties zijn voor het "overleven" van de zwakkere van de maatschappij en zou die graag wat afbouwen ten voordele van al de anderen.
Je hebt gelijk wanneer het de productie van hoogtechnologische producten betreft.
Maar om worsten te produceren is geen kapitaal concentratie nodig.
Dat kunnen ambachtelijke bedrijven net zo goed of beter. Al was het maar om de verscheidenheid.
Ik wil eigelijk naar een schaalverkleining, zeker wanneer deze producten voor de binnenlandse markt bestemd zijn.
Schaalvergroting leidt tot overproductie en verlies aan werkplaatsen. En mondt uit in monopolisering.

Als je met "te veel garanties voor het overleven van de zwakkere" subsidies aan bedrijven in nood bedoelt, geef ik je gelijk.
Dat is ook een concurrentie vervalsing.

Citaat:
Het neo-liberaal model heeft ook zijn beste tijd gehad vrees ik. Japan kampt reeds 12 jaar met een depressie, zuid-oost Azie 5 jaar. In de VS is volgens sommigen ( al wordt het tegen gesproken door de Bush administration) ook reeds een depressiebegonnen. Gevreest wordt dat wel eens zeer lang zou kunnen duren (zie Japan). Dit blijft natuurlijk niet zonder gevolgen voor de rest van de wereld. http://www.globalpolicy.org/socecon/...06threaten.htm
Dat is echter niet het kapitalistische sprookje. Dat is het gevolg van tegengestelde maatregelen
Mogelijk. Blijft de vraag zijn die maatregelen bewust genomen of is het onkunde? (Ik zit steeds met de Bilderbergers in mijn hoofd )

Zou het ook niet kunnen zijn dat de westerse markt verzadigd is, de bedrijven overcapasiteit hebben en het westen dringend nood heeft aan nieuwe groeimarkten. Hetzij door nieuwe producten, hetzij door nieuwe afzetmarkten zoals China?
@lpha is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be