Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten?
Ja 47 69,12%
Neen 21 30,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2020, 22:12   #1161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Precies. Het waren ook deze Ariaanse christenen die aan de basis gestaan hebben bij de vorming van de islam in de 4e eeuw. Zonder die vervolging was er nooit een islam geweest.
De Kopten waren geen arianen. Wel werden ze beschuldigd monofysieten te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 05:41   #1162
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kopten waren geen arianen. Wel werden ze beschuldigd monofysieten te zijn.
Waar heb ik dat beweerd ??? Ik beweerde dat o.a. de Arianen de basis gevormd hebben voor de Islam. Ook hier weet je bitter weinig over. Er is anders heel wat lectuur hierover.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 06:58   #1163
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In tegenstelling tot de Oude Wereld is de Nieuwe Wereld al altijd heel religieus gebleven. Kijk maar eens hoe belangrijk religie in de VS is gebleven.

Daar ligt het dus niet aan.
Wat je "altijd" noemt. De VS kende een bevolking die een vorm van natuurgodsdienst bedreef. Daarna hebben vooral Europese kolonisten hun christelijk geloof geïmporteerd.

Opvallend trouwens hoe de import van een religie hier positief wordt omschreven terwijl dat als zeer negatief wordt omschreven als het nu bij ons gebeurt
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 08:09   #1164
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zweden is ook overwegend protestant, maar de graad van religiositeit ligt er vele, heel vele malen lager dan in de VS. Daar kan het toch niet aangelegen zijn...
Ik heb menen te begrijpen dat religie in de beginjaren van de de VS veel minder belangrijk was dan nu het geval is.

In de VS is religie, zoals alles, heel erg gecommercailiseerd en dit helpt natuurlijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 11:23   #1165
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik heb menen te begrijpen dat religie in de beginjaren van de de VS veel minder belangrijk was dan nu het geval is.

In de VS is religie, zoals alles, heel erg gecommercailiseerd en dit helpt natuurlijk.
Zo is het en dat had Judas al begrepen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 16:56   #1166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Waar heb ik dat beweerd ??? Ik beweerde dat o.a. de Arianen de basis gevormd hebben voor de Islam. Ook hier weet je bitter weinig over. Er is anders heel wat lectuur hierover.
Waar hebt u dat beweerd?

Hier: ik had het over de Kopten en u pikte daarop in met "precies, deze Ariaanse christenen..."


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De grote overdracht is gebeurd in Egypte. De bewering dat de Koptische christenen alles vernietigd zouden hebben, wordt door dit feit volledig tegengesproken. Daarenboven waren de vertalers in dienst van de Arabische overheerser bijna steeds christenen. Dit veronderstelde enerzijds een goede kennis van die werken uit de Oudheid (wat de Arabieren niet hadden) én een vlotte beheersing van verschillende talen. Eerste en tweede elementen wijzen er dus op dat de klassieke werken nog steeds werden gelezen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Precies. Het waren ook deze Ariaanse christenen die aan de basis gestaan hebben bij de vorming van de islam in de 4e eeuw. Zonder die vervolging was er nooit een islam geweest.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 16:57   #1167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Wat je "altijd" noemt. De VS kende een bevolking die een vorm van natuurgodsdienst bedreef. Daarna hebben vooral Europese kolonisten hun christelijk geloof geïmporteerd.

Opvallend trouwens hoe de import van een religie hier positief wordt omschreven terwijl dat als zeer negatief wordt omschreven als het nu bij ons gebeurt
Ik zie de komst van het christendom inderdaad als een positief gegeven, maar ik laat dit niet samenvallen met kolonisatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 18:26   #1168
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar hebt u dat beweerd?

Hier: ik had het over de Kopten en u pikte daarop in met "precies, deze Ariaanse christenen..."
Het arianisme is een stroming binnen het christendom, ontstaan in het begin van de vierde eeuw, die werd genoemd naar haar stichter Arius (256-336), presbyter van Alexandrië, maar werd verketterd. Deze zijn naar de grenzen van het R.Rijk gevlucht.
De kopten zijn van latere datum. Na de verovering van Egypte door de islamitische Arabieren in de 7e eeuw werd kopten de naam voor de inheemse christenen van Egypte en hebben niks vandoen met het arianisme, wat toen de aanleiding geweest is voor de stichting van de Islam vanuit Petra als centrum. Later is dit centrum naar Mekka gebracht in de 7e eeuw.
Zo, dat weet je dan weer. En aan infantiele woordspelletjes doe ik niet mee.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 19:07   #1169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het arianisme is een stroming binnen het christendom, ontstaan in het begin van de vierde eeuw, die werd genoemd naar haar stichter Arius (256-336), presbyter van Alexandrië, maar werd verketterd. Deze zijn naar de grenzen van het R.Rijk gevlucht.
De kopten zijn van latere datum. Na de verovering van Egypte door de islamitische Arabieren in de 7e eeuw werd kopten de naam voor de inheemse christenen van Egypte en hebben niks vandoen met het arianisme, wat toen de aanleiding geweest is voor de stichting van de Islam vanuit Petra als centrum. Later is dit centrum naar Mekka gebracht in de 7e eeuw.
Zo, dat weet je dan weer. En aan infantiele woordspelletjes doe ik niet mee.
Gewoon toegeven dat u verkeerd zat, doet u heus geen pijn, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 19:10   #1170
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gewoon toegeven dat u verkeerd zat, doet u heus geen pijn, hoor.
Ik verkeerd ?? Jou kennis over godsdienstgeschiedenis is nog geen tiende van het mijne Jantje, laat dat duidelijk wezen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 19:14   #1171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik verkeerd ?? Jou kennis over godsdienstgeschiedenis is nog geen tiende van het mijne Jantje, laat dat duidelijk wezen.
De opeenvolging van de berichten laat er geen twijfel over, beste Aton. Ik had het over de Kopten en u schreef "deze Ariaanse christenen".

Voor het overige laat ik alles van uw laatste bericht met een gerust hart op uw rekening.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 21:26   #1172
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De opeenvolging van de berichten laat er geen twijfel over, beste Aton. Ik had het over de Kopten en u schreef "deze Ariaanse christenen".
Moeite met begrijpelijk lezen of weet je daar niet zoveel over? Staat ook niet zo beschreven in uw catechismus is het niet ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 21:28   #1173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Moeite met begrijpelijk lezen of weet je daar niet zoveel over? Staat ook niet zo beschreven in uw catechismus is het niet ?
Vertel mij dan toch eens waarop die "deze" in uw antwoord op mijn bericht over de Kopten dan eigenlijk slaat. Ik schrijf over de Kopten en u gaat verder met "... deze Ariaanse christenen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 22:39   #1174
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.488
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Wat je "altijd" noemt. De VS kende een bevolking die een vorm van natuurgodsdienst bedreef. Daarna hebben vooral Europese kolonisten hun christelijk geloof geïmporteerd.

Opvallend trouwens hoe de import van een religie hier positief wordt omschreven terwijl dat als zeer negatief wordt omschreven als het nu bij ons gebeurt
Goed punt, maar we hebben geen zin om de indianen van Europa te worden en het is hier trouwens al volzet dus we kunnen echt wel zonder inteelt kinderfabrieken.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 11:47   #1175
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie de komst van het christendom inderdaad als een positief gegeven, maar ik laat dit niet samenvallen met kolonisatie.
Ok...het christendom kwam dus niet mee met blanken, maar verscheen via een mirakel tussen indianen.. hoe ging dat ook alweer?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 13:14   #1176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ok...het christendom kwam dus niet mee met blanken, maar verscheen via een mirakel tussen indianen.. hoe ging dat ook alweer?
U begrijpt de ondertoon in de opmerking niet: de komst van het christendom acht ik positief, maar dat is lang niet het geval met de komst van de kolonisten. Even doordenken en u komt er wel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 13:18   #1177
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U begrijpt de ondertoon in de opmerking niet: de komst van het christendom acht ik positief, maar dat is lang niet het geval met de komst van de kolonisten. Even doordenken en u komt er wel!
Wat was daar positief aan?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 16:08   #1178
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U begrijpt de ondertoon in de opmerking niet: de komst van het christendom acht ik positief, maar dat is lang niet het geval met de komst van de kolonisten. Even doordenken en u komt er wel!
Wat is daar positief aan ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 19:58   #1179
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U begrijpt de ondertoon in de opmerking niet: de komst van het christendom acht ik positief, maar dat is lang niet het geval met de komst van de kolonisten. Even doordenken en u komt er wel!
Wat was daar positief aan?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 18:20   #1180
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U begrijpt de ondertoon in de opmerking niet: de komst van het christendom acht ik positief, maar dat is lang niet het geval met de komst van de kolonisten. Even doordenken en u komt er wel!
En weer die techniek, sneren dat wanneer iemand moeite doet" ze er wel komt" maar dus niet erg snugger is. Bij andere religieuze fanatici zie je dezelfde techniek.

Bovendien draait u als een duiveltje in het wijwatervat, dit schreef u


Ik zie de komst van het christendom inderdaad als een positief gegeven, maar ik laat dit niet samenvallen met kolonisatie.

Voor er blanken waren die koloniseerden was er geen Christendom onder de oorspronkelijke bevolking , of u dat nu wilt " laten samenvallen" of niet.

Laatst gewijzigd door alice : 22 mei 2020 om 18:23.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be