Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juni 2018, 14:24   #1161
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Iedereen doet dat, behalve die die er de capaciteit niet voor hebben. Grote vakgebieden zijn exact op dat soort competentie gebaseerd, waaronder management, human resources en publiciteit en communicatie. En in de eerste plaats, politiek.



Dat is een rauw feit. Denken dat je dat niet doet, en denken dat je altruistisch handelt, is uzelf blaaskes wijsmaken. In de mate dat je iets doet voor een ander, is dat voor je eigen voordeel (wat niet wil zeggen dat die andere daar niet van profiteert in sommige gevallen).

Je zal nooit iets doen dat uzelf veel moeite kost, en waarvan je bovendien in uw diepste binnenste denkt dat het afschuwelijk verkeerd is en tegen al uw waarden indruist ook nog, ook al kan er iemand een voordeel aan hebben. Kan jij veel voorbeelden bedenken waar het uzelf een groot offer kost, waarvan je diep overtuigd bent dat het de wereld, volgens uw principes, veel slechter maakt, maar waarbij je iemand waar je helemaal niet moet van hebben, een voordeel aan heeft, gewoon uit altruisme jegens die persoon die je hartsgrondig haat ? DAT zou echt altruisme zijn waar je helemaal niks aan hebt.

Al de rest houdt een vorm van zelfbevrediging in.
Ah, het tweede kenmerk van een psychopaat, denken dat hij superieur is aan de gemiddelde medemens!

En ja zoals ik dus al aanhaalde, wie succesvol is deelt soms kenmerken van dat profiel.
U begrijpt echt niets van mensen, natuurlijk manipuleert iedereen in bepaalde mate anderen en laat dit bij zichzelf gebeuren, altruistisch zijn we zeker niet. Maar de meesten hebben via opvoeding ook normbesef ontwikkelt, wat zorgt dat je niet per definitie manipuleert, louter omdat je dit kunt en er voordeel uit haalt maar meestal empathie bijvoorbeeld laat primeren.

Ik ga u een factuur sturen wanneer ik hier nog verder op in ga, dit lijkt op therapie dus zet ik een punt aan dit stuk van de discussie met u.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2018, 14:51   #1162
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Maar de meesten hebben via opvoeding ook normbesef ontwikkelt, wat zorgt dat je niet per definitie manipuleert, louter omdat je dit kunt en er voordeel uit haalt maar meestal empathie bijvoorbeeld laat primeren.
Nee, je zegt het zelf, het is "opvoeding". Wat is "opvoeding" ? Het is het aanleren van de sociale codes, ttz, het aangeleerd gedrag dat "goede punten geeft". Het is vaak een collectieve vorm van hypocrisie, waar iedereen "doet alsof" omdat het nu eenmaal de norm is. En ik denk dat een heel groot stuk van wat jij "empathie" noemt, niks anders is dan zo een aangeleerd sociaal gedrag, dat je mechanisch opvolgt omdat het sociaal goeie punten scoort (of omdat het niet opvolgen sociale afkeuring veroorzaakt). Sociaal slechte punten krijgen is bijzonder nefast voor een individu.

Zoals ik al zegde, heel vaak, als iemand een ongeluk is overkomen, doet iedereen (ik ook) alsof hij meeleeft. In werkelijkheid doet het U niks, maar het is nu eenmaal de beleefdheid, en het kost niet veel, om dat stukje komedie te spelen. En dat is niet zinloos: de persoon die iets voor heeft, zal ergens getroost zijn met zoveel "getoonde empathie" waar niks achter zit behalve beleefdheid, maar die hem de illusie geeft van er niet alleen voor te staan. (echte vrienden zullen wel oprecht meevoelen, maar ik heb het hier over een onbekende).

Er zijn maar weinig redenen op dat stukje toneel niet op te voeren: zoals ik het al zegde, het kost niet veel, je scoort er goeie punten mee, en wie weet, brengt een nieuwe band met een dankbaar mens U nog eens iets op, een investering in de toekomst, je weet nooit.

Je merkt die algemene hypocrisie meestal wel wanneer de sukkelaar, die iedereen zo hard stond te beklagen en zijn "medeleven betuigen", een beetje hulp vraagt die moeite kost: van de slag is iedereen ribbedebie, want in werkelijkheid wilde men geen iota moeite doen.

Als ik kijk naar wat jij opsomt als eigenschappen van "psychopaat" dan begin ik te denken dat dat het equivalent is van intelligente, succesvolle mens die nagedacht heeft over de diepere beweegredenen van zijn eigen handelen en mensen die volgens U geen psychopaat zijn, moet je dan klasseren onder hypocrieten die in hun eigen smoezen zijn gaan geloven.

Citaat:
Ik ga u een factuur sturen wanneer ik hier nog verder op in ga, dit lijkt op therapie dus zet ik een punt aan dit stuk van de discussie met u.
Ik vraag 100 Euro per uur (sociale bijdragen en BTW inbegrepen) voor bijlessen, vooral als het met lastige studenten is die de stof maar niet willen vatten...

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juni 2018 om 14:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2018, 15:53   #1163
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, je zegt het zelf, het is "opvoeding". Wat is "opvoeding" ? Het is het aanleren van de sociale codes, ttz, het aangeleerd gedrag dat "goede punten geeft". Het is vaak een collectieve vorm van hypocrisie, waar iedereen "doet alsof" omdat het nu eenmaal de norm is. En ik denk dat een heel groot stuk van wat jij "empathie" noemt, niks anders is dan zo een aangeleerd sociaal gedrag, dat je mechanisch opvolgt omdat het sociaal goeie punten scoort (of omdat het niet opvolgen sociale afkeuring veroorzaakt). Sociaal slechte punten krijgen is bijzonder nefast voor een individu.

Zoals ik al zegde, heel vaak, als iemand een ongeluk is overkomen, doet iedereen (ik ook) alsof hij meeleeft. In werkelijkheid doet het U niks, maar het is nu eenmaal de beleefdheid, en het kost niet veel, om dat stukje komedie te spelen. En dat is niet zinloos: de persoon die iets voor heeft, zal ergens getroost zijn met zoveel "getoonde empathie" waar niks achter zit behalve beleefdheid, maar die hem de illusie geeft van er niet alleen voor te staan. (echte vrienden zullen wel oprecht meevoelen, maar ik heb het hier over een onbekende).

Er zijn maar weinig redenen op dat stukje toneel niet op te voeren: zoals ik het al zegde, het kost niet veel, je scoort er goeie punten mee, en wie weet, brengt een nieuwe band met een dankbaar mens U nog eens iets op, een investering in de toekomst, je weet nooit.

Je merkt die algemene hypocrisie meestal wel wanneer de sukkelaar, die iedereen zo hard stond te beklagen en zijn "medeleven betuigen", een beetje hulp vraagt die moeite kost: van de slag is iedereen ribbedebie, want in werkelijkheid wilde men geen iota moeite doen.

Als ik kijk naar wat jij opsomt als eigenschappen van "psychopaat" dan begin ik te denken dat dat het equivalent is van intelligente, succesvolle mens die nagedacht heeft over de diepere beweegredenen van zijn eigen handelen en mensen die volgens U geen psychopaat zijn, moet je dan klasseren onder hypocrieten die in hun eigen smoezen zijn gaan geloven.



Ik vraag 100 Euro per uur (sociale bijdragen en BTW inbegrepen) voor bijlessen, vooral als het met lastige studenten is die de stof maar niet willen vatten...
Ok ik laat me verleiden!
Iemand die opvoeden gelijk zet aan dresseren, is nog geen euro per uur waard.
u moet echt eens iets over psychopaten lezen want ja, denken dat zij een eigen en beter normbesef hebben is nummer drie!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be