Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De enkelband is
een straf gelijk een andere 3 33,33%
helemaal geen straf en voor niets nuttig 2 22,22%
beperkt nuttig, als aanvulling 4 44,44%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2017, 21:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard Niemand gelooft dat het dragen van een enkelband een straf is

Niemand gelooft dat het dragen van een enkelband een straf is.

Dat is de titel van een artikel waar dit geciteerd wordt door een rechter die met pensioen is.

Ik ga daar niet helemaal mee akkoord.
Die enkelband is wellicht wel nuttig voor sommige vormen van lichte criminaliteit, of om na een zwaardere veroordeling eerst een gewone tijd bak gezeten te hebben, nog een beetje "aan een draad te hangen".

Bijvoorbeeld een enkelband gedurende enkele maanden voor:
- iemand die voor de tweede keer op dronken sturen betrapt wordt, of gereden heeft tijdens een intrekking van zijn rijbewijs, bovenop de geldboete welteverstaan.
- diefstal van een zwanworst in een Aldi, boven op de geldboete

- agressieveling bij vechtpartij, na de nodige maanden in gewoon gevang, nog een jaartje extra maar enkel verplicht thuis tijdens avond, nacht en volledige weekends (uren van uitgaan .. bla bla ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 januari 2017 om 21:17.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 21:38   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Een enkelband berooft je van de vrijheid, en laat dat de straf nu zijn.

Natuurlijk, de gemiddelde mens wil dat de van zijn vrijheid beroofde afziet zoals in de middeleeuwen.
Eerst als de gevangenen alle dagen afgeklopt, gemarteld en uitgehongerd worden dan is de gemiddelde mens tevreden, dat is gerechtigheid in zijn beperkt verstand.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 21:52   #3
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een enkelband berooft je van de vrijheid, en laat dat de straf nu zijn.

Natuurlijk, de gemiddelde mens wil dat de van zijn vrijheid beroofde afziet zoals in de middeleeuwen.
Eerst als de gevangenen alle dagen afgeklopt, gemarteld en uitgehongerd worden dan is de gemiddelde mens tevreden, dat is gerechtigheid in zijn beperkt verstand.
Weeral een evenwichtsoefening we kunnen zware criminelen moeilijk wat gratis teddyberen geven en 1 miljoen "verlaat gratis de gevangenis kaartjes".

Een enkelband lijkt me een goed evenwicht als er af en toe een flik langs komt om hem af te kloppen als de crimineel zijn enkelband regels aan zijn laars lapt.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 22:15   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Weeral een evenwichtsoefening we kunnen zware criminelen moeilijk wat gratis teddyberen geven en 1 miljoen "verlaat gratis de gevangenis kaartjes".

Een enkelband lijkt me een goed evenwicht als er af en toe een flik langs komt om hem af te kloppen als de crimineel zijn enkelband regels aan zijn laars lapt.
Enkelbanden zijn er alleen maar gekomen omdat de gevangenissen gemiddeld 150 jaar oud zijn en er geen geld is om 20.000 nieuwe cellen te bouwen.

Als het aan Belgie loog dan zaten de gevangenen zoals legkippen in batterijen, maar er komen nu al met regelmaat Europese veroordelingen wat betreft het gevangeniswezen, dus hebben ze maar voor de enkelband gekozen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 10:15   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

'Niemand gelooft dat het dragen van een enkelband een straf is'

Citaat:
'De enkelband blijkt niet alleen een afdoend middel om niet naar de gevangenis te moeten. Je kan er ook andere nare gevolgen van een veroordeling door ontlopen
Wie enkelband draagt, zit slechts derde van straf uit

Ik denk dat er daar enorm veel verschillende meningen over zijn.

Of het een echte straf??? is dat hangt volgens mijn bescheiden mening af van hoe zwaar het vergrijp was dat de persoon die de enkelband moet dragen gedaan heeft.

Een moordenaar kan bijvoorbeeld volgens mij NOOIT met een enkelband wat rustig thuis gaan zitten.

Bij deze verwijs ik ook met enige graagte naar mijn Confucius onderschrift.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 4 januari 2017 om 10:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:01   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 januari 2017 om 11:02.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:01   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een enkelband berooft je van de vrijheid, en laat dat de straf nu zijn.

Natuurlijk, de gemiddelde mens wil dat de van zijn vrijheid beroofde afziet zoals in de middeleeuwen.
Eerst als de gevangenen alle dagen afgeklopt, gemarteld en uitgehongerd worden dan is de gemiddelde mens tevreden, dat is gerechtigheid in zijn beperkt verstand.
Ook nog niet gestorven van je eerste overdrijving zeker ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 12:35   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
'Niemand gelooft dat het dragen van een enkelband een straf is'



Wie enkelband draagt, zit slechts derde van straf uit

Ik denk dat er daar enorm veel verschillende meningen over zijn.

Of het een echte straf??? is dat hangt volgens mijn bescheiden mening af van hoe zwaar het vergrijp was dat de persoon die de enkelband moet dragen gedaan heeft.

Een moordenaar kan bijvoorbeeld volgens mij NOOIT met een enkelband wat rustig thuis gaan zitten.

Bij deze verwijs ik ook met enige graagte naar mijn Confucius onderschrift.
Citaat:
Wie enkelband draagt, zit slechts derde van straf uit
Uiteraard, wie komt er in aanmerking voor een bandje, de gestraften die een derde van hun straf moeten doen conform de wetgeving ter zake.

Dus niet, ze krijgen een bandje en daarom moeten ze maar een derde doen, dat is er een lachertje van maken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 12:38   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ook nog niet gestorven van je eerste overdrijving zeker ?

.
Bruisende beschrijving eerder dan overdrijven. Je kent de gemiddelde Vlaming toch ook, zie eens rond hier, hoeveel willen er niet dat de gevangenen inderdaad moeten afzien, klop krijgen, dwangarbeid doen?
Gelukkig moest men dat afschaffen in Belgie.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 12:57   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

Was het een tijd geleden niet in het nieuws dat er onvoldoende personeel was om de ge-enkelbanden op te volgen of ze zich daadwerkelijk aan hun uitgaansbeperking hielden?
Waardoor de enkelband evenveel beperkende waarde had als een horloge rond uw pols?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 13:14   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Was het een tijd geleden niet in het nieuws dat er onvoldoende personeel was om de ge-enkelbanden op te volgen of ze zich daadwerkelijk aan hun uitgaansbeperking hielden?
Waardoor de enkelband evenveel beperkende waarde had als een horloge rond uw pols?
Dat is niet mijn ervaring.

Ik had een bandje en ik kreeg om de paar dagen een uur om naar de winkel te kunnen gaan. Op zekere dag was dit 'winkeluur' in samenspraak met de assistente die me opvolgde en controleerde naar een ander tijdstip verzet.
De eerste keer dat ik op het nieuwe uur ging winkelen werd ik opgebeld door de mensen die zagen aan het signaal dat ik de woning verliet. Ze vroegen waarom ik buiten gegaan was, ik uitgelegd dat ik in de winkel stond, zoals afgesproken. Zei die mens me wacht, ik ga uw dossier zoeken, ik bel seffens terug.
Je zou denken dat die daar een computer hebben staan met de dossiers in, maar dat is niet zo, de dossiers zijn op papier opgemaakt, de man moest dus eerst naar het magazijn mijn dossier gaan zoeken.

Later, toen ik lang terug thuis was belde hij terug en hij zei me dat het ok was, hij had het gecontroleerd.

Ik herinner me de schrijver in Wortel, ging naar huis met een bandje. Tijdens het communiefeest van zijn neefje kwam de sociale assistente binnen en zag dat hij een glas bier voor hem op de tafel had staan, politie er bij, handboeien aan en terug naar de gevangenis.

Iemand anders had een vrij uur en was een kort ritje gaan doen met de motor. De sociale assistente had hem op zijn gsm gebeld en hij had niet opgepakt, logisch als je met de motor onderweg bent. Hij kwam terug thuis, politie stond te wachten, handboeien aan en terug naar de gevangenis.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 13:23   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

Blijkbaar "werkt" dit forum zoals het meeste hier ten lande, soms vierkant.
Dubbel.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 4 januari 2017 om 13:25.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 13:23   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.418
Standaard

even gezocht :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...l-hapert.dhtml

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140505_01093572

http://www.humo.be/humo-archief/3220...and-werkt-niet

Blijkbaar "werkt" het systeem zoals het meeste hier ten lande, vierkant.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 13:58   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Tja, bandjes zijn een wanhoopspoging om het boeltje niet te laten instorten, er is immers geen geld voorradig om zoiets op ernstige wijze uit te bouwen.

En dat iemand de wet overtreed met een bandje, daar kan dat bandje niet aan doen, dat ze hem oppakken en veroordelen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 13:59   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

bij sommigen moeten ze die enkelband met enkele colsonbandjes aan de chauffage vastmaken, dat zou bij sommigen in elk geval efficienter zijn!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:01   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tja, bandjes zijn een wanhoopspoging om het boeltje niet te laten instorten, er is immers geen geld voorradig om zoiets op ernstige wijze uit te bouwen.

En dat iemand de wet overtreed met een bandje, daar kan dat bandje niet aan doen, dat ze hem oppakken en veroordelen.
de rente is 0 voor overheden, is t voor Vlaanderen niet t moment om enkele duizenden jobs in de bouw te creëren dmv het bouwen van een vijftal nieuwe gevangenissen ?

Vlaanderen kan die plaatsen dan zelf verhuren aan België, t moet niet altijd Nederland zijn hé

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 januari 2017 om 14:01.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:01   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bij sommigen moeten ze die enkelband met enkele colsonbandjes aan de chauffage vastmaken, dat zou bij sommigen in elk geval efficienter zijn!
Ja, maar mensen met een bandje mogen op vastgestelde tijden buiten, ze moeten nu eenmaal zelf voor hun eten zorgen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:02   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar mensen met een bandje mogen op vastgestelde tijden buiten, ze moeten nu eenmaal zelf voor hun eten zorgen.
een paar dagen vasten zal velen onder hen goed doen.

behalve de speed- en coke heads natuurlijk, die staan al zo mager...

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 januari 2017 om 14:02.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:09   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de rente is 0 voor overheden, is t voor Vlaanderen niet t moment om enkele duizenden jobs in de bouw te creëren dmv het bouwen van een vijftal nieuwe gevangenissen ?

Vlaanderen kan die plaatsen dan zelf verhuren aan België, t moet niet altijd Nederland zijn hé
Ja, dat zou goed zijn, hoe meer gevangenissen hoe meer dat we verdienen.

Alleen is er geen geld voor, niet voor vijf gevangenissen, laat staan voor de benodigde 20 a 25.000 cellen - en dat is dan nog zonder de tactiek van het parket gerekend, voor elke drie nieuwe cellen één voorarrest en één geïnterneerde.

Denk ook aan het leger van cipiers dat daar voor nodig is, werkloosheid opgelost.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:11   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dat zou goed zijn, hoe meer gevangenissen hoe meer dat we verdienen.

Alleen is er geen geld voor, niet voor vijf gevangenissen, laat staan voor de benodigde 20 a 25.000 cellen - en dat is dan nog zonder de tactiek van het parket gerekend, voor elke drie nieuwe cellen één voorarrest en één geïnterneerde.

Denk ook aan het leger van cipiers dat daar voor nodig is, werkloosheid opgelost.
Vlaanderen gaat op die manier zoveel verdienen aan België dat we dat laatste nog gaan willen laten bestaan !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be