Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2022, 05:03   #4101
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waterstof en groen in 1 zin, hoe ironisch.

Voorlopig is de hoofdmoot van industrieel gemaakte waterstof nog steeds een omzetting van aardgas naar waterstof en CO2.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 09:26   #4102
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

De "chiptekorten" vooral voor nieuwe wagens blijven maar duren (> 1 jaar), en nu komen er nog nieuwe lockdowns bovenop in bepaalde Aziatische regios waar chips gemaakt worden... dus die draaien niet op volle productie.

Er worden zelfs nieuwe wagens uitgeleverd zonder parkeersensoren. lol naja wie eraan gehecht is.... Ook ongevalwagens in reparatie hebben die dingen nodig.

Niet alleen in wagens, overal zitten chips in (ik wacht nog altijd op mijn staanlamp...)

Enkel de bedrijven die zelf chips maken en vooral hun software zelf schrijven behouden hun productielevel of groeien verder, profiteren er zelfs van. Tesla, Apple, ...

Men hoort zelfs van merken die hun wagenproductie volledig moesten stoppen.

De occasiemarkt floreert nu wel, want wie niet kan wachten op een nieuwe wagen zoekt op de tweedehandsmarkt, en daar zijn de betere koopjes ook al langzaam aan het verdwijnen als dat nog een halfjaar gaat duren. Het zou zelfs tot 2023 kunnen duren. (en de pandemie maakt de vooruitzichten nog slechter)

En blijkbaar startte de USA in 2020 reeds een chipoorlog met China...:

Citaat:
https://www.consultancy.nl/nieuws/35...jaar-aanhouden

Wereldwijde chiptekort kan nog twee jaar aanhouden

29 juli 2021

Het wereldwijde tekort aan chips zal waarschijnlijk nog wel tot 2023 voortduren. En daar is met name de autosector de dupe van, meldt advies- en onderzoeksbureau Gartner in een nieuw onderzoek.

Ongeveer een jaar geleden startte de Verenigde Staten (VS) een chipoorlog. De Chinese halfgeleiderproductie zou volgens de VS namelijk militaire doeleinden hebben. En dat vond de VS een brug te ver, waarna forse sancties volgden – zoals een handelsverbod voor Amerikaanse organisaties met ruim honderd Chinese techbedrijven.

Meer recent werd een onderneming uit ons land onverhoopt betrokken in de chipstrijd tussen de twee mondiale supermachten. De VS eiste begin maart dit jaar dat chipmachinemaker AMSL uit het Noord-Brabantse Veldhoven per direct zou stoppen met de verkoop van zijn producten aan Chinese bedrijven.

Maar waarom legt de VS zo’n verstrekkende en bovenal onwettige eis op tafel? De VS zou in plaats daarvan toch ook samen met andere landen het heft in eigen handen kunnen nemen en zelf chips gaan maken? Nee: ze beschikken simpelweg over onvoldoende productiecapaciteit. De chipwereld is namelijk in grote en toenemende mate in handen van Azië – waar aartsrivaal China de scepter zwaait.

Gigantische klappen van de zweep

De mondiale autosector is ondertussen aardig op de hoogte van het handelsgevecht tussen China en de VS. Zo hebben automakers – zoals Ford, General Motors, Volkswagen, Toyota en Daimler – door het chiptekort al enige tijd hun productielijnen moeten stilleggen. Bij elkaar opgeteld heeft dat de wereldwijde autosector meer dan €90 miljard gekost; allerminst kleingeld.


De onderzoekers van Gartner concluderen in hun rapport dat het niet onwaarschijnlijk is dat de autowereld tot 2023 te maken zal hebben met het chiptekort. Dat komt ook doordat de sector over betrekkelijk weinig inkoopkracht beschikt. Zo worden onder andere voor de productie van smartphones veel meer chips gebruikt dan bij auto’s – als automaker trek je dan aan het kortste eind.

Daarnaast neemt de ontwikkeling van een nieuw automodel vele jaren in beslag. Als is besloten welke chips daarvoor nodig zijn, is het op een zeker moment niet meer mogelijk voor autoproducenten om daarvan af te wijken. Smartphonemakers zijn ook hier in het voordeel: door de kortere marktintroductietijd van hun producten kunnen ze bij tekorten sneller uitwijken naar alternatieve chips.

Al met al bevindt de autowereld zich volgens Gartner in een perfecte storm. Tijdens de coronacrisis verlaagden ze hun chipbestellingen. Tegelijkertijd steeg de vraag naar chips vanuit de elektronicabranche. Door de coronamaatregelen werkten veel mensen thuis, waardoor de vraag naar onder meer laptops en beeldschermen steeg. En daar stelden chipbedrijven hun productieproces op af.

Door deze samenloop van omstandigheden hebben chipmakers grote moeite om tot 2023 de vraag vanuit de autosector te beantwoorden. Maar het kan ook zo zijn dat autoproducenten de gifbeker zelfs pas in de loop van 2024 helemaal hebben leeggedronken. Volgens Gartner zal het tekort aan geheugenchips namelijk stukken langer aanhouden.

Ondertussen hebben grote chipmakers – zoals het Koreaanse Samsung en Taiwanese TMSC – aangekondigd hun productiecapaciteiten te verhogen. Er wordt door verschillende nieuwsmedia gesproken over investeringen van tientallen miljarden dollars in de bouw van nieuwe fabrieken.
Voldoende stof voor een nieuwe draad?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2022 om 09:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 11:14   #4103
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van de mensen die nu enkele jaren gewend zijn aan een Tesla 3 en ook Y om werkelijk alles op één scherm te hebben en soms te bedienen (direct rechts naast het stuur quasi) vinden de klassieke dubbele digitale schermen en vele verstrooide knopjes plots veel meer afleidend.
Want af en toe rijden ze nog met zo een klassieke wagen, en dat is weer wennen. Zeker als de display en knopjes wat lager zitten in de middenconsole.

Ze moeten telkens door/onder hun stuur kijken voor info (snelheid enz...) en dan weer naar de soms lagere middenconsole voor andere info en bediening (navigatie, enz...). Altijd heen en weer. En dan voor sommmige bedieningselementen ook soms naar beneden tussen de voorzetels en ook links van het stuur. Dat zijn al tot 4 blikrichtingen maar men afgeleid is van de weg.

Soit dit heb ik berichten gelezen van Tesla eigenaars die hun ervaringen meedelen. Op autoweek.nl bijvoorbeeld.

Zo ondoordacht is dat idee van Tesla nu ook weer niet alles in een centrale display direct naast het stuur te plaatsen op dezelfde hoogte van het stuur.
Dit met zeer lage complexiteit en vooral zeer snelle hard-/software interactie.

Na wat gewenning is het alleszins doordachter als de klassieke bedieningen die het oude en het digitale infotainment mixen, dit met hogere complexiteit en-of tragere software: Afleiding achter het stuur: de impact van
infotainment. Een verkennende literatuurstudie 2021

Ook de weliswaar grote maar te laag geplaatste middenconsole-display in het oude model S en X werd een hoge (landscape) display zoals 3/Y. Mod S en X hebben wel hun frontdisplay behouden maar door het yoke stuur is er geen hinderend zicht.

Nee hoor oenen zijn die designers bij Tesla nu echt niet... (en het spaart nog aan onnodige kosten)
Ik blijf hem oerlelijk en saai vinden en ik rij er nu toch al een hele tijd mee rond. Mijn volgende wagen is ondertussen besteld (wachttijd 15 maanden!!!) en het is terug een Europese wagen geworden. Nu het feit dat ze gewoon een gigantisch scherm in het midden plaatsen is vrij simpel te verklaren hoor. Zo een scherm is gewoon vele malen goedkoper dan een mooi dashboard waar ook knoppen op te vinden zijn. Op sommige vlakken zijn knoppen trouwens ook gewoon veel handiger in een wagen dan dat scherm. Mijn vrouw rijdt BMW en ik blijf die draaiknop extreem handig vinden en daarom ga ik ook zelf terug met zo eentje rijden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 12 januari 2022 om 11:15.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 13:18   #4104
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik blijf hem oerlelijk en saai vinden en ik rij er nu toch al een hele tijd mee rond. Mijn volgende wagen is ondertussen besteld (wachttijd 15 maanden!!!) en het is terug een Europese wagen geworden. Nu het feit dat ze gewoon een gigantisch scherm in het midden plaatsen is vrij simpel te verklaren hoor. Zo een scherm is gewoon vele malen goedkoper dan een mooi dashboard waar ook knoppen op te vinden zijn. Op sommige vlakken zijn knoppen trouwens ook gewoon veel handiger in een wagen dan dat scherm. Mijn vrouw rijdt BMW en ik blijf die draaiknop extreem handig vinden en daarom ga ik ook zelf terug met zo eentje rijden.
Wijze beslissing een BMW in bezit hebben.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 13:29   #4105
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kleine busjes zijn helaas zeldzaam. Of het zijn lompe ombouwtjes van personenwagens, of in 1 keer een maat groter en duurder.

De e-NV200 van Nissan is 1 van de weinigen. Maar na de VW busjes had je de Japanse KEI- busjes zoals de Subaru Sambar (E10/E12) of de Suzuki Carry.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 13:37   #4106
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik blijf hem oerlelijk en saai vinden en ik rij er nu toch al een hele tijd mee rond. Mijn volgende wagen is ondertussen besteld (wachttijd 15 maanden!!!) en het is terug een Europese wagen geworden. Nu het feit dat ze gewoon een gigantisch scherm in het midden plaatsen is vrij simpel te verklaren hoor. Zo een scherm is gewoon vele malen goedkoper dan een mooi dashboard waar ook knoppen op te vinden zijn. Op sommige vlakken zijn knoppen trouwens ook gewoon veel handiger in een wagen dan dat scherm. Mijn vrouw rijdt BMW en ik blijf die draaiknop extreem handig vinden en daarom ga ik ook zelf terug met zo eentje rijden.
Ieder zijn keus en smaak, zeker als men zich daar comfortabeler bij voelt.

Jij hebt alvast de lange Tesla-ervaring gemaakt en nog altijd (nog minstens 15 maanden te doen.... ) en dus reden genoeg weer op het vertrouwde terug te vallen.

Voor mij - ook als senior - mag de Tesla 3/Y en goedkopere nakomelingen... ook minder minimalistisch worden, alhoewel denk ik dat de meeste van de jongere generaties daarmee kunnen leven, en ik wslk ook. Zowat de Skoda Enyaq maar dan met minder knopjes.
https://www.youtube.com/watch?v=cvUgZyIOoVo

Sinds ik enkele jaren geleden een touchscreen (hybride) laptop heb dacht ik eerst nog de tastatuur erbij te bestellen, maar die mis ik zelfs niet meer. Gaat vlotjes zonder voor de eenvoudige taken.

De pure touchscreen laptops (tablets) zullen steeds een groter deel van laptopmarkt inpalmen neem ik aan. En dat was enkele jaren geleden alvast ondenkbaar...

Aja, ik neem aan dat je een BMW i4 besteld hebt? allez nog 15 maanden voorvreugde gewenst!

Van een andere draad oktober 2021...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mijn EV komt er aan, zeker weten.

Timeline weten?

Tesla al bezocht in Hasselt bij de Belgische premiere van het model 3 enkele jaren geleden, binnenkort ga ik het model Y eens bekijken.

Ik ben al bij Skoda geweest voor de Enyaq.

Bij BMW in Aachen ga ik alvast ook eens langs voor de i4, zal volgende lente zijn. Ik rijd dan voor met mijn Z1, open dak natuurlijk.

Soit ondertussen is er zoveel keus en rijden er talrijke EVs rond of men ziet ze staan, dat het al wat moeilijker wordt.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2022 om 13:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 23:18   #4107
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

In 3 jaren of 2024-2025 zouden er in "Europa" meer nieuwe EVs dan nieuwe ICE verkocht worden volgens studie.

Onderdelen van EVs, dus ook batterijcellen, zullen blijven dalen. Aankoopsprijs zal rond 2025 ~ idem zijn van vergelijkbare ICE, totaalkost (TCO) is vandaag al meestal goedkoper.

Citaat:
https://www.businessgreen.com/news/4...el-cars-europe

'Faster than expected': EV sales predicted to overtake fossil fuel cars within three years across Europe

Michael Holderclock 12 January 2022

Overgang naar elektrische voertuigen nu 'onvermijdelijk' in het VK en een groot deel van Europa dankzij dalende initiële kosten, vindt een belangrijke nieuwe studie

Elektrische voertuigen (EV's) zullen binnen de komende drie jaar de meest gevraagde optie worden voor bestuurders in heel Europa, met een snelle verschuiving naar elektrische mobiliteit op de wegen die nu onvermijdelijk is in het komende decennium en daarna, een groot nieuw onderzoek van zeven nationale automarkten is gesloten.

Dankzij dalende initiële EV-kosten, een groter aantal beschikbare plug-in-modellen, strengere CO2-normen en steeds veeleisendere deadlines voor het geleidelijk stopzetten van de verkoop van nieuwe voertuigen op fossiele brandstof in heel Europa, staat de verschuiving van benzine en diesel op het punt om snel te versnellen , blijkt uit de analyse van het Platform voor Elektromobiliteit.

Een nieuwe studie die vandaag is uitgevoerd in opdracht van de branchealliantie - die meer dan 45 producenten, exploitanten, transportgebruikers en maatschappelijke organisaties als leden telt - beoordeelt de mate van EV-gebruik, marktomstandigheden en regelgevingslandschappen Europa's grootste automarkten: de VK, Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Duitsland en Polen.

Het onderzoek, uitgevoerd door adviesbureau Element Energy en gebaseerd op een enquête onder 14.000 kopers van nieuwe auto's in heel Europa, identificeerde de kosten vooraf als de belangrijkste factor die de aankoopbeslissingen van consumenten voor wegvoertuigen beïnvloedt.

Als zodanig zei het dat zodra EV's prijskaartjes gelijk zouden hebben aan benzine- en dieselvoertuigen, bestuurders snel zouden overschakelen naar elektrische mobiliteit, waardoor de markt voor elektrische auto's de komende jaren exponentieel zal groeien.

In een scenario waarin prijspariteit tussen de initiële kosten van pure EV's en nieuwe voertuigen op fossiele brandstof wordt bereikt in 2028, schat de studie dat EV's een marktaandeel van meer dan 50 procent zouden bereiken en benzine- en dieselauto's zouden overtreffen als de meest gevraagde optie voor consumenten al in 2025. Volgens de studie zal in 2035 bijna alle autoverkopen elektrisch zijn. Uit de analyse blijkt ook dat prijspariteit eerder dan 2028 kan worden bereikt.

Amélie Pans, voorzitter van het Platform voor Elektromobiliteit, zei dat het onderzoek aantoonde dat de verschuiving naar elektrische voertuigen "sneller ging dan de industrie en wetgevers hadden verwacht".

"We moeten allemaal gepast reageren om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen van de consumenten", zei ze. "Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen in Europa, waar ze ook wonen, zo vroeg als ze willen kunnen overstappen op elektrische voertuigen."

De verkoop van elektrische voertuigen in het VK en een groot deel van Europa is tijdens de pandemie enorm gestegen, met een recordgroei in 2021, zelfs toen de bredere automarkt het moeilijk had. De verkoop van elektrische voertuigen in het VK zal nu naar verwachting in 2022 verdubbelen, na het recordjaar in 2021. De sterke vraag heeft autofabrikanten doen worstelen om hun aanbod van batterijwagens uit te breiden en hun productiedoelstellingen te verhogen om aan de vraag te voldoen. Maar het heeft ook geleid tot bezorgdheid over de beschikbaarheid van ondersteunende infrastructuur, waarbij commentatoren waarschuwden dat zonder een snelle uitbreiding van het aantal oplaadpunten de groeiende vraag naar EV's de komende jaren zou kunnen stagneren.

Studies hebben aangetoond dat elektrische auto's vaak al goedkoper zijn in het gebruik dan benzine- en dieselauto's dankzij lagere onderhouds- en brandstofkosten, maar het prijskaartje vooraf blijft een barrière voor veel geïnteresseerde batterijbestuurders, en de verkoop van elektrische auto's, ondanks de snelle groei, staat momenteel nog steeds op slechts een fractie van die voor auto's op fossiele brandstof in de meeste Europese markten.

Maar aangezien de kosten van batterijen en andere belangrijke componenten voor de productie van EV's naar verwachting de komende jaren zullen blijven dalen, wordt de prijspariteit tussen auto's op batterijen en auto's op fossiele brandstof verwacht rond het midden van de jaren 2020.

Ondertussen blijven er in heel Europa en daarbuiten doelstellingen voor het uitfaseren van auto's op fossiele brandstof in de jaren 2030 naar voren komen, wat naar verwachting niet alleen de CO2-emissienormen voor nieuwe benzine- en dieselauto's zal aanscherpen, maar ook de groeiende markt voor EV's verder zal versterken.

De studie waarschuwt echter ook dat er "een lange weg te gaan" is voordat de vraag naar EV's in grote aantallen voertuigen op fossiele brandstof van de weg dwingt, en dat hoewel de beschikbaarheid van oplaadpunten door bestuurders over het algemeen niet wordt gezien als een belemmering voor het kopen van een EV , moet de uitrol van dergelijke infrastructuur gelijke tred houden met de vraag naar elektrische voertuigen, anders dreigt de overstap naar elektromobiliteit te worden ondermijnd.

Pans zei dat ambitieuze nieuwe regelgeving naast sterke investeringen in laadpuntinfrastructuur zou helpen om de verschuiving naar elektrische auto's te versnellen. "Zorgen voor een sterk oplaadnetwerk met gemakkelijke toegang tot openbare en particuliere oplaadpunten is essentieel om ervoor te zorgen dat iedereen profiteert van elektromobiliteit", zei ze.

Hoewel de studie positieve vooruitzichten voor EV's schetst, is het beeld voor e-brandstoffen zoals waterstof veel minder rooskleurig voor de Europese automarkt. Het onderzoek suggereert dat consumenten auto's die op e-fuels rijden waarschijnlijk zullen afwijzen ten gunste van EV's, deels vanwege de hogere bedrijfskosten in verband met voertuigen op alternatieve brandstof.

"We zien in dit rapport dat e-fuels de consumenten niet ten goede komen en ze willen het ook niet", zei Pans. "Overheden zouden investeringen in plaats daarvan moeten richten op het bereiken van de aankoopprijspariteit op korte termijn van elektrische voertuigen voor de massamarkt."
En de rest van de fuels maakt geen schijn van kans is te lezen.

En de overheden hoeven geen schrik te hebben dat ze minder kasseren via fossiele brandstoffen, want het wagenpark zal veel langer een meerderheid ICEs hebben, zelfs Noorwegen heeft nog 84% ICEs + hybride-ICE in zijn wagenpark alhoewel zelfs meer dan 80% nieuwe inschrijvingen BEVs waren in 2021.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2022 om 23:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 18:29   #4108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard "Ik ben dankbaar dat ik in mijn EV reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95”

Kranten zijn nog steeds belust op clicks als het over berichten gaat van electrische wagens. Want nog steeds worden onwaarheden en onzin verspreid.

Deze keer deed de Washington Post over een snelwegstuk dat de ganse nacht geblokkeerd was door sneeuw en ijs, de bestuurders moesten zich ~14 uur warm houden in hun wagen, ICE of EV. Uiteraard opiniestukje voor de sensatie en de clicks, "wat wanneer iedereen met een EV reed? Dat zou de snelweg kilometerlang met stilgevallen EVs bezaaid liggen?" Suggereerde in zijn titel? . Uiteraard met succes, liefst 5.342 directe reacties...

Tot er een EV-bestuurder - Dan Kanninen - die er middenin zat, in een Tesla model 3 basismodel - met kleinste batterij dus - simpel zijn ervaring getuigde in zijn betoog hieronder, zelfs met eigen foto van Netflix op zijn 15" display - dat hij na 14 uur nog 18% batterijcapaciteit over had toen de snelweg terug vrijgegeven was. Zijn Tesla leidde hem toen naar het volgend laadstation in de buurt van Richmond. En nog fijntjes enkele rake opmerkingen maakte zoals dat EVs altijd de mogelijkheid hebben - bvb bij slechte weersvooruitzichten - nog extra thuis kunnen bijladen tot vol. ICEs hebben die mogelijkheid niet echt... en zullen maar heel zelden met bijna volle tank de rit beginnen, tenzij ze dag voordien toevallig volgetankt hebben ofzo.

Citaat:
https://www.zeta2030.org/insights/im...-stuck-on-i-95

"Ik ben dankbaar dat ik in mijn EV reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95"

DAN KANNINEN

Nee, de recente nachtmerrie op Virginia's I-95 zou niet erger zijn geweest als iedereen in elektrische voertuigen had gereden in plaats van op benzine. In feite zou iedereen een veel betere ervaring hebben gehad als ze in een EV hadden gereden.

Een recent opiniestuk voerde aan dat als de I-95-catastrofe "een volledig elektrische aangelegenheid" was geweest, EV's "misschien kilometers ver op de snelweg zouden hebben bezaaid". Dat is verkeerd, en ik zou het weten - ik zat veertien uur vast op de I-95 in mijn EV.

Ik rijd een standaard Tesla Model 3. De stickerprijs was slechts een beetje hoger dan die van vergelijkbare nieuwe sedans, en ik verwacht duizenden dollars te besparen aan vermeden brandstof- en onderhoudskosten gedurende de levensduur van het voertuig. Ik vind het ook leuk dat mijn auto geen giftige vervuiling uitstraalt in mijn gemeenschap, en het is ook leuk om te rijden.

Ik ben vooral dankbaar dat ik in mijn EV reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95. Ik zag talloze voertuigen over de weg glijden, maar mijn EV navigeerde vakkundig over het ijs. Terwijl collega-chauffeurs benzine verbrandden om hun motor warm te houden, richtte mijn EV het vermogen op intelligente wijze uitsluitend op temperatuurregeling - ik hoefde niet inefficiënt brandstof te verbranden om mijn hele motor aan te drijven om ons veilig te houden. Terwijl andere chauffeurs zich druk maakten over hun afnemende gasreserves, controleerde mijn EV intuïtief mijn stroomvoorziening, waardoor ik de gemoedsrust kreeg die andere chauffeurs niet hadden. Tijdens mijn hele ervaring in het moeras van de I-95 wist ik precies hoeveel stroom mijn EV gebruikte, hoeveel stroom er nog in de batterij zat en hoe ver ik kon rijden. Bovendien, omdat EV-bestuurders onze batterijen regelmatig thuis, op het werk en in onze gemeenschappen opladen, is de kans kleiner dat we slechts een gedeeltelijke lading hebben, dus ik was goed voorbereid - in tegenstelling tot de meeste bestuurders van voertuigen op gas, die zelden op een volle tank benzine. En ondanks veelvoorkomende misvattingen, presteren EV-batterijen ook in de kou: een Tesla-coureur testte zijn batterij beroemd in het ijskoude Noorwegen en bewees dat zijn EV hem maar liefst 72 uur warm kon houden. Fabrikanten van elektrische voertuigen verbeteren ook voortdurend hun batterijsamenstelling, dus de efficiëntie van de batterij zal de komende jaren alleen maar verbeteren.

Toen de verkeersnachtmerrie eindelijk eindigde, klauterden automobilisten op benzine om in lange rijen te wachten bij ingesneeuwde en overweldigde benzinestations, maar het navigatiesysteem van mijn EV leidde me naar een nabijgelegen open oplader; deze laadstations werden handig om de tien mijl langs de verkeerscorridor geïnstalleerd. Ondanks de extreme omstandigheden die mijn EV die dag doorstond, haalde ik desalniettemin de lader met een actieradius van vijftig mijl.

Het is niet verwonderlijk dat mijn EV bewonderenswaardig presteerde tijdens deze specifieke crisis. Van EV's is bekend dat ze ook uitblinken in andere gevaarlijke weersomstandigheden. EV's kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk door overstromingswater navigeren, maar voertuigen op gas worden geïmmobiliseerd wanneer hun motoren onder water komen te staan. Aangezien "eens in de eeuw" stortbuien en stormvloeden steeds vaker voorkomen, zullen EV's het veel beter blijven doen dan hun tegenhangers op gas. EV's kunnen ook mobiele telefoons, laptops en zelfs huizen opladen, wat handig is wanneer winterstormen - en de daaruit voortvloeiende stopzettingen van fossiele brandstoffen - een stroomstoring veroorzaken, zoals we vorig jaar tragisch hebben gezien in Texas.

De verkeersramp op de I-95 werd veroorzaakt door ijzige omstandigheden en verergerd door slecht beheer, niet door elektrische voertuigen. En laten we niet vergeten dat de vervuiling door voertuigen op gas ook al dit extreme weer verhevigt. Dus in feite, als iedereen regelmatig EV's zou rijden in plaats van voertuigen op gas, hadden we misschien de ernst van dit debacle in de eerste plaats kunnen verminderen.

- - - - -
origineel:

“I'm Grateful That I Was Driving My EV When I Got Stuck On I-95”

DAN KANNINEN

No, the recent nightmare on Virginia’s I-95 would not have been worse if everyone had been driving electric vehicles instead of gas-powered vehicles. In fact, everyone would have had a far better experience if they had been driving an EV.

A recent op-ed argued that if the I-95 catastrophe had been “an all-electric affair,” EVs “might have littered the highway for miles.” That is wrong, and I would know—I was trapped on I-95 for fourteen hours in my EV.

I drive a standard-range Tesla Model 3. Its sticker price was only a bit higher than that of similar new sedans, and I expect to save thousands of dollars in avoided fueling and maintenance costs over the lifetime of the vehicle. I also like that my car doesn’t emit toxic pollution into my community, and it’s fun to drive, too.

I am especially grateful that I was driving my EV when I got stuck on I-95. I watched countless vehicles slide across the road, but my EV expertly navigated the ice. While fellow drivers burned gasoline running their engines to stay warm, my EV intelligently directed power solely to temperature regulation—I did not have to inefficiently burn fuel to power my entire engine in order to keep us safe. As other drivers then fretted about their dwindling gas reserves, my EV intuitively monitored my power supply, giving me the peace of mind that other drivers did not have. Throughout my entire experience in the I-95 quagmire, I knew exactly how much power my EV was using, how much power remained in its battery, and how far I could drive. Additionally, because EV drivers regularly charge our batteries at home, at work, and in our communities, we are less likely to have just a partial charge, so I was well prepared—unlike most gas-powered vehicle drivers, who rarely drive on a full tank of gas. And despite common misconceptions, EV batteries do perform in the cold: a Tesla driver famously tested his battery in frigid Norway, proving that his EV could keep him warm for a staggering 72 hours. EV manufacturers are constantly improving their battery chemistries too, so battery efficiency will only improve in the years to come.

When the traffic nightmare finally ended, gas-powered vehicle drivers scrambled to wait in long lines at snowed-in and overwhelmed gas stations, but my EV’s navigation system directed me to a nearby open charger; these charging stations were conveniently installed every ten miles along the traffic corridor. Despite the extreme conditions my EV endured that day, I nevertheless made it to the charger with a fifty-mile range surplus.

Unsurprisingly, my EV performed admirably during this particular crisis. EVs have been known to excel in other dangerous weather conditions, too. EVs can readily navigate floodwaters, for example, but gas-powered vehicles are immobilized when their engines get inundated. As “once-in-a-century” downpours and storm surges become increasingly common, EVs will continue to fare much better than their gas-powered counterparts. EVs can also charge up cell phones, laptops, and even homes, which is useful when winter storms—and the resulting fossil-fuel refinery shutdowns—cause rolling blackouts, like we tragically witnessed in Texas last year.

The traffic disaster on I-95 was precipitated by icy conditions and exacerbated by poor management, not EVs. And let’s not forget that pollution from gas-powered vehicles is intensifying all this extreme weather, too. So in fact, if everyone regularly drove EVs instead of gas-powered vehicles, perhaps we would have mitigated the severity of this debacle in the first place.
De Washington Post sloot af:
Citaat:
Mass adoption of EVs, and the hoped-for cut in greenhouse gas emissions, thus hinges on the availability of EVs that can do everything existing ICE models can, all the time, for the same price and total cost of ownership, with no extra “hassle factor" — in all kinds of weather.

And like that Tesla driver on I-95 in the wee hours of Tuesday morning, we’re not there yet.

5342 Comments

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2022 om 18:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 20:24   #4109
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Renault heeft zijn elektrificatieplannen aangescherpt.

In Europa verkoopt Renault vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto's.

Dat zegt Renault-CEO Luca de Meo tegen Automotive News.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2022, 17:08   #4110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Aziatische E-scooters gaan de wereldmarkt veroveren

Prijs? Zowat die van een electrische fiets. (~1500 €, basismodel 1200 €, voor de invoer zal er nog wat bij komen)

Ola uit India meldt nu een massaproductie van 1000 scooters per dag:

https://electrek.co/2022/01/14/ola-p...e-orders-soon/

ouder maar ook leuk:
https://www.tijd.be/ondernemen/trans.../10331800.html

https://businessam.be/ola-e-scooters-tesla/

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2022 om 17:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 17:36   #4111
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Nieuwe Teslas (Long Range) met krachtige/snellere Ryzen grafiekchip (MCU3) verbruiken 1,7% tot 3,5% meer heeft men vastgesteld.

Rijbereik wordt dan naar beneden gecorrigeerd, toch voor de modellen/versies die nog dezelfde batterijinhoud hebben. Wie weet komt hier ook een upgrade.

Het Tesla model Y kreeg namelijk 5 kWh meer (+6,5%) en dus toch groter rijbereik ondanks snellere grafiek.

Er kunnen nog andere parameters een rol spelen zoals geoptimaliseerde software, of zuinigere standaardbanden.

Een overzicht:
Citaat:
https://insideevs.com/news/561232/am...s-range-tesla/

AMD Ryzen Affects The Range Of New Tesla Cars

The new processor "requires more power," which results in "a minor drop in range."

This should explain why recently we saw adjustments to the WLTP range rating in Europe, where the new Model 3 got a lower range.

Interestingly, the new Model Y received a higher range - which might be associated with a bigger battery (82 kWh instead of 77 kWh, according to reports) or other changes (more usable battery capacity or other changes that resulted in overall higher efficiency).

Here are the Tesla Model 3/Tesla Model Y WLTP range adjustments:

Model 3 RWD (no changes)
18" wheels: 510 km (317 miles)
19" wheels: 491 km (305 miles)

Model 3 LR AWD
18" wheels: 626 km (389 miles), down by 11 km or 1.7% from 637 km
19" wheels: 602 km (374 miles), down by 12 km or 2.0% from 614 km

Model 3 Performance
20" wheels: 547 km (340 miles), down by 20 km or 3.5% from 567 km

Model Y LR AWD
19" wheels: 565 km (351 miles), up by 28 km or 5.2% from 537 km
20" wheels: 533 km (331 miles), up by 26 km or 5.1% from 507 km

Model Y Performance
21" wheels: 514 km (319 miles), up by 34 km or 7.1% from 480 km

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2022 om 17:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 08:28   #4112
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Volkswagen en Bosch willen tesamen autobatterijen produceren. JV in de maak.

Citaat:
https://www.hln.be/autobedrijven/vol...eren~ac312847/

Volkswagen en Bosch willen samen autobatterijen produceren

De Duitse bedrijven Volkswagen en Bosch willen samen autobatterijen gaan maken. Beiden tekenden hierover een protocolakkoord. Tegen eind dit jaar zou er een joint venture worden opgericht.

JV 18-01-22, 20:54 Bron: BELGA/DPA

De plannen passen in de ambitie van Volkswagen om versneld over te schakelen naar elektrische voertuigen. De productie van batterijen is daarbij een essentiële schakel, en deze markt wordt momenteel nog gedomineerd door Aziatische spelers.

Volkswagen kondigde vorig jaar al aan dat het tegen 2030 zes "megafabrieken" in Europa wil oprichten voor de productie van accu's. Een eerste daarvan komt in Zweden, een tweede tegen 2025 in het Duitse Salzgitter. Door nu samen te werken met zijn leverancier Bosch "profiteert de groep van een uitstekende knowhow over automatisering en integratie van industriële systemen", klinkt het. Daarnaast kunnen ook de zware investeringen worden gedeeld.

"We werken aan een volledig Europese bevoorradingsketen voor e-mobiliteit 'made in Europe'", aldus Thomas Schmall, die bij VW verantwoordelijk is voor technologie. "Het gaat om een historische kans."

Bosch was eerder nog actief in de markt van batterijen, maar stopte die activiteit in 2018 omdat het achterop hinkte bij de concurrentie.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 08:55   #4113
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Nog een EV test in Noorwegen https://insideevs.com/news/560994/vo...DpdjB5RukM8pZw
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 20:56   #4114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Geruchten Tesla model Y echt productiebegin in de nieuwe fabriek in Texas.

Citaat:


Over half a dozen new Tesla Model Y vehicles were spotted at Gigafactory Texas as production has been expected to start soon.

Does that mean that production has started?

Tesla has been aiming to start Model Y production at Gigafactory Texas in Austin by the end of 2021.

The start of Model Y production at Gigafactory Texas is not only critical to the company’s growth, but it also marks the launch of a new version of the electric SUV featuring Tesla’s new structural battery pack and 4680 battery cells.

The idea is to produce large cylindrical cells and package them into a single module battery pack that also acts as the structural platform on which you install the vehicle’s body.

CEO Elon Musk has touted the technology as a “manufacturing revolution” in the auto industry.

For those two reasons, there are a lot of eyes on Tesla starting Model Y production at Gigafactory Texas.

https://electrek.co/2022/01/17/tesla...ction-started/

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2022 om 20:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 22:09   #4115
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

De Lucid Air Dream Edition met >$ 170k in de prijsklasse van de duurste versies Mercedes EQS of Porsche Taycan, zelfs sneller en met meer rijbereik door het groter batterijpack en zeer goede Cd, en ook het momenteel snelste opladen al >300 kW piek gehaald... = 480 km erbij in 20 minuten.

Dit is een US-model hé:
https://www.youtube.com/watch?v=V6ZEGkG66WQ

ook Jay Leno is onder de indruk...

Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/luci...am-edition-pk/

Lucid Air Dream Edition komt in twee varianten: 1.111 of 933 pk
Wat stellen plofwagens nog voor?

Meer details en fotos: https://www.greencarreports.com/news...ar-to-buy-2022

Lucid heeft in 2021-januari 2022 zowat 500 autos uitgeleverd, de Dream edition is gelimiteerd op 520 stuks

Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2022 om 22:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2022, 16:30   #4116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Toch een kleine Cybertruck voor de Europese markt? (15 % korter is 5 meter)

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...ybertruck.html

Tesla: baby-Cybertruck op de planning?

Het zou weleens kunnen dat Tesla naast zijn Cybertruck ook een verkleinde versie van die spectaculaire elektrische pick-up gaat aanbieden, met de Rivian R1T als directe concurrent. Een soort Tesla Cybertruck op Europees formaat dus.



Tesla zou naar verluidt in maart 2022 een tweede versie van zijn Cybertruck onthullen. Hoewel de wigvormige elektrische pick-up er al lang had moeten zijn, zou hij het gezelschap kunnen krijgen van een kleinere versie om het aanbod van de Amerikaanse fabrikant te vervolledigen. Dat model zou dan een rechtstreekse concurrent zijn van een andere elektrische pick-up, ontworpen door een eveneens Amerikaanse start-up: de Rivian R1T.

15 tot 20% kleiner

Op het eerste gezicht zou deze ‘baby-Cybertruck’ de afmetingen hebben van een Amerikaanse ‘small truck’. Dat betekent dat hij qua afmetingen vergelijkbaar zou zijn met de ‘Europese’ pick-ups zoals de VW Amarok, Mistubishi L200, Isuzu D-Max en andere. Volgens bronnen die dicht bij de zaak staan, zou deze versie 15 tot 20% compacter zijn dan de Cybertruck die we al kennen. Die laatste is 5,88 meter lang, 2,03 meter breed en 1,90 meter hoog. De kleinere versie zou dus ongeveer 5 meter lang zijn.

Verwacht wordt dat de ‘baby-Cybertruck’ met innovatieve functies en snufjes zou komen als antwoord op de kenmerken van de concurrentie, waaronder de recente Rivian R1T, die veel lof heeft geoogst in de Amerikaanse en internationale pers. Ten opzichte van de Cybertruck die aanvankelijk in 2019 werd gepresenteerd, zouden innovaties en verbeteringen nodig zijn om de pick-ups van Tesla concurrerend te houden. Dat zou het opeenvolgende uitstel verklaren voor de productie en de marktlancering van de Cybertruck, die nu voor 2023 is aangekondigd.

Lees ook – Tesla Cybertruck: vier motoren en een krabmodus

Naast enkele trucjes qua functionaliteit en interieurinrichting werkt Tesla naar verluidt aan meer fundamentele functies, zoals vierwielbesturing met een krabmodus en 360-gradenrotatie. Maar ook aan een architectuur met 4 motoren, terwijl de Cybertruck oorspronkelijk gepland was met 2 of 3 motoren. Fundamentele veranderingen die deels de aanzienlijke vertraging kunnen verklaren die de ontwikkelingsteams van Elon Musks spectaculaire nutsvoertuig hebben opgelopen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 14:38   #4117
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Aha BMW gaat straffer dan een Teslaatje doen met een bijzondere Yoke stuur-overbrenging





Terwijl de zeer futuristische i Vision Circular concept, die onlangs door BMW werd voorgesteld, nog steeds gebruikmaakt van een klassiek stuur, hebben de ingenieurs uit München het idee van een revolutionair ander soort stuur niet laten varen.

Terwijl Tesla zich met het Yoke-concept het stuur van de toekomst voorstelt als een gewoon stuur zonder de boven -en onderkant, zien de Duitsers het helemaal anders. In de schetsen die bij de patentaanvraag zitten die het merk neerlegde bij de USPTO (het Amerikaanse patentenbureau), zien we twee beweegbare handgrepen die via pivoterende punten verbonden zijn met een basis op de buitenkant van de stuurnaaf. Een originele aanpak die ervoor zorgt dat de handgrepen altijd naar boven gericht blijven, zelfs wanneer het stuur volledig gedraaid is.

Wanneer de handgrepen niet nodig zijn (wanneer het voertuig autonoom rijdt of wanneer het stilstaat bijvoorbeeld), klappen ze automatisch naar binnen toe om op die manier zo weinig mogelijk plaats in te nemen. Een innovatie die de sector op zijn kop zou kunnen zetten en ongetwijfeld wat aanpassingsvermogen zal vergen van de bestuurder!

https://www.vroom.be/nl/nieuws/bmw-w...6HX7YN4pjJQBkR

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 14:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2022, 12:20   #4118
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Bentley gaat volledig electrisch en bouwt 5 E-modellen, hun eerste BEV zal klaar zijn tegen 2025.

https://businessam.be/grote-bentley-...ig-elektrisch/

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...wen-vanaf-2025

Dus nog wat sparen. lol

(Bentley behoort bij de VW Gp, en merken voor miljonairs gaan zelden failliet)

Laatst gewijzigd door Micele : 27 januari 2022 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2022, 19:31   #4119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

VW Bus electrisch ID.Buzz op de weg, ook vele fotos van het interieur.
(achterste ruiten afgeplakt)


Het "busje" is met 4,942 m lengte slechts 3,8 cm langer dan de huidige VW busjes Multivan/Caravelle-k/California. Ligt aan de aerodynamischere neus.

De breedte en hoogte is quasi idem.

Voor de krachtige AWD-versie is een 111 kWh pack voorzien, basis is RWD met 83 kWh pack:

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz

Body and chassis

Body style 3 and 4 door minivan
Layout Rear-motor, rear-wheel drive
Dual-motors four-wheel drive
Platform Volkswagen Group MEB platform[3]

Powertrain
Electric motor APP 310 Permanent Magnet Brushless motor
Power output
200 kW (270 PS; 270 hp) (RWD)
275 kW (374 PS; 369 hp) (4WD)
Battery Lithium-ion
83 kWh (RWD)
111 kWh[4] (4WD)
Electric range 435–600 km (270–373 mi)[5]

Dimensions
Wheelbase 3,300 mm (130 in)[3][6]
Length 4,942 mm (195 in)[3][6]
Width 1,976 mm (78 in)[3][6]
Height 1,963 mm (77 in)[3][6]
Een Cargo versie is ook voorzien, mag 800 kg laden.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 januari 2022 om 19:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2022, 09:49   #4120
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...box=1643446748
In het geval van een Tesla is er zelfs een speciale 'camp mode' voor dit doel. In een koude nacht – we praten over temperaturen van 15 tot 25 graden onder nul– gaat er dan zomaar 20 procent van de batterij doorheen
Wel moet er daar wat vaker tot 90 of 95 procent worden geladen om de volgende paal te halen, maar dat is bij deze temperaturen sowieso geen gek idee. “Na 200 kilometer was hij meestal wel weer leeg”, meldt de avonturier. Wat daarbij ook niet helpt, is dat de verwarming meestal op 23 of zelfs 24 graden stond. “Het glazen dak laat erg veel kou binnen, dat merk je wel”, luidt de verklaring.
Tot tweemaal toe valt de auto uit terwijl het scherm nog een flink restpercentage aan stroom aangeeft. In Duitsland lukt het net om de lader op eigen kracht te halen, maar in Zweden moet de Tesla met 5 procent in de accu per vrachtwagen naar de Supercharger worden gebracht. Vreemd, en ook zeker niet in lijn met onze Tesla-ervaringen. “Bij thuiskomst in Nederland heeft het Service Center ernaar gekeken, maar niets geks ontdekt”, vertelt Thomas.
De perfect auto ....zeker als je er geen hebt .

En deurklinken die ...


https://www.polarsteps.com/Thomasvan...3-EAD222BB95D0

Laatst gewijzigd door chris k : 31 januari 2022 om 10:17.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be