Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2022, 15:47   #41
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
met plug-in Oostende /Brussel moet normaal ook kunnen ....auto e - drive ( of eco )....mix van de energiebron ....zuinig -> dan aankomen op het werk opladen en op voorverwarmen voor je vertrekt en s'avonds terug met volle batterij vertrekken ....moet zuinig zijn.

En dat kan zonder laadpaal dus op gewoon stopcontact....geen zotte kosten die je moet maken
2
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 16:06   #42
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus dat verklaart ook waarom Tesla zo goed verkoopt.
Wat u goe verkopen noemt
Op 10 jaar evenveel autos als de twee best verkopende modellen van Toyota, Volkswagen, Ford….elk in 1 jaar.
Tesla verkoopt zoooooooo goed dat het nog altijd verlies maakt
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 18:07   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Goed nieuws voor de miljonairs.

D' Ieteren gaat de Rimac Nevera invoeren:

https://www.fleet.be/dieteren-gaat-e...imac-invoeren/

Een slimme EDI laadpaal krijg je gratis erbij.

EDI – Electric by D’Ieteren

Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2022 om 18:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 18:11   #44
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Goed nieuws voor de miljonairs.

D' Ieteren gaat de Rimac Nevera invoeren:

https://www.fleet.be/dieteren-gaat-e...imac-invoeren/

Een slimme EDI laadpaal krijg je gratis erbij.
Of ze daarmee het terug gaan goedmaken durf ik betwijfelen.
Tsjechische Tatra of Skoda...
https://www.auto55.be/nieuws/32709-d...euwe-realiteit
Citaat:
D’Ieteren wil 211 banen schrappen om zich aan te passen aan ‘nieuwe realiteit’
Die 211 zullen blij zijn dat er misschien een extra wagen om de drie jaar verkocht wordt.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 18:17   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Sinds 2 maand een Toyota RAV4 PHEV.
70 km electrisch beloofd - rond de 60 km effectief (airco / ventilatie / rijhulpen)
Voor de dagelijkse verplaatsingen perfect.
Op dagen waar snelwegverplaatsing nodig is al 84 km electrisch gereden. (< 100 km/uur met cruise control op)
Deze wagen is een perfecte aanrader.
En electrisch rijden is zalig (is scheur er Tesla's af en sommige porsches, BMW's Mercedessen....allemaal trager)

Laden doe ik 's nachts aan de thuisstekker.
De wagen is dan 's ochtends volledig opgeladen.

Laden buitenhuis durft echter idd al eens een groot probleem vormen.
Hoewel door het zeer lage aantal EV's het tot hier toe elke keer gelukt is.

Voor verdere verplaatsingen ben ik nog steeds afhankelijk van de hybride aandrijving. Want hoe u het draait of keer, men is minimaal 2,5 uur kwijt om 70 effectieve km bij te tanken (6,6 kV oplaadpunt). En dat is heel lang. Ik blijf meestal niet zo lang bij klanten die aan mij opladen aanbieden.

Maar conclusie...Ik ben heel tevreden van de hybride oplossing en op normale dagen rij ik 100% electrisch.
Stekkerhybride is momenteel de enige ‘redelijke’ elektrische wagen voor dagelijks gebruik. Prijs blijft een struikelblok.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 januari 2022 om 18:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 19:38   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Stekkerhybride is momenteel de enige ‘redelijke’ elektrische wagen voor dagelijks gebruik. Prijs blijft een struikelblok.
De cijfers tonen heel wat anders aan bij de meerderheid van de Europese consumenten.

Ondanks dat men bij een BEV langere wachtrijden moet incalculeren.

Voorbeeld bij de VW Group was het BEV-aandeel ~60%, en de stekkerhybride maar ~ 40% van de wereldwijde verkoop stekkerwagens 2021.

De trend is nog altijd steeds meer BEV want tov 2020 kenden ze - bij de VW Gp- bij de BEV een stijging van 95,5%, of significant beter dan bij de stekkerhybrides of PHEV +61%.

VW verkocht ook hun meeste BEV in Europa: 68,5% van wereldwijd.

Citaat:
https://insideevs.com/news/560278/vo...up-sales-2021/
Volkswagen Group Nearly Doubled Global BEV Sales In 2021

The company sold more than 450,000 all-electric vehicles and over 300,000 plug-in hybrids.

Jan 12, 2022

Plug-in vehicle sales - Q1-Q4 2021

In 2021, the Volkswagen Group sold a record number of roughly 762,400 plug-in electric vehicles (up 80.6% compared to 422,000 plug-ins in 2020), which is 8.6% (new high) of the total volume (9,305,000; down 4.5%).

The company was able to nearly double the all-electric vehicle sales to a new record of 452,900 and 5.1% of the total volume (compared to 2.5% in 2020). The plug-in hybrid sales expanded by about 61% to nearly 310,000:

BEVs: about 452,900 (up 95.5% year-over-year) and 5.1% share
PHEVs: about 309,500 (up 61% year-over-year) and 3.5% share
Total: about 762,400 (up 81% year-over-year) and 8.6% share

All-electric vehicles sales by market - Q1-Q4 2021

Europe was the largest market for the Volkswagen Group's BEVs with 310,400 sold in 2021.

The German manufacturer notes that in Western Europe, 10.5% of its sales were all-electric vehicles (compared to 6.2% a year ago). In Germany, Volkswagen Group's BEV share out of the total volume is even higher at 11.4%.

The Volkswagen Group is also the biggest automotive group by BEV volume in Europe "by a large margin".

Interesting is that in North America, Volkswagen Group tripled its BEV sales and has become the second-largest automotive group for BEVs with 37,200 units sold in the U.S. The first is obviously Tesla.

Finally, in China, the group has increased BEV sales more than fourfold to 92,700.

Europe: 310,400 (up 61.9%)
U.S.: 37,200 (up 200.2%)
China: 92,700 (up 319.5%)
Rest of world: 12,700 (up 135.5%)
Total: 452,900 (up 95.5% year-over-year)
Sorry voor de recente cijfers.

Ook bij de Belgische cijfers groeide de BEV-markt ietsje meer dan de PHEV-markt:
https://file-eu.clickdimensions.com/...e-9f4883845fbf

Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2022 om 20:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2022, 13:49   #47
nete
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2010
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Stekkerhybride is momenteel de enige ‘redelijke’ elektrische wagen voor dagelijks gebruik. Prijs blijft een struikelblok.
Klopt.
Ik rij "particulier", ben op pensioen en kan dus niet terugvallen op een "salariswagen".
Ik rij al een paar jaar met een zelf opladende hybride (Lexus). Zeer tevreden over. Maar, ik pas mijn rijstijl een beetje aan en haal, denk ik, zo'n 15 a 20% full el. rijafstand. Benzineverbruik zit tussen 4,5 en 6,5 l/100 km.

Als ik een plug-in hybride zou hebben met een (praktische) el. autonomie van 50km dan rij ik minstens 95% van de tijd elektrisch. En zit ik nog altijd niet met "rijbereik stress", wat nu een enorm struikelblok is voor velen.
De plug-in hybride zou dus een zéér rendabele CO²-afbouw stap zijn voor vele honderdduizenden particulieren. Helaas moet het voor onze "slimme bollebozen" absoluut een full el. zijn. Onbegrijpelijk.
__________________
Vlaming EN Belg.

Laatst gewijzigd door nete : 22 januari 2022 om 13:50.
nete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2022, 14:04   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
Klopt.
Ik rij "particulier", ben op pensioen en kan dus niet terugvallen op een "salariswagen".
Ik rij al een paar jaar met een zelf opladende hybride (Lexus). Zeer tevreden over. Maar, ik pas mijn rijstijl een beetje aan en haal, denk ik, zo'n 15 a 20% full el. rijafstand. Benzineverbruik zit tussen 4,5 en 6,5 l/100 km.

Als ik een plug-in hybride zou hebben met een (praktische) el. autonomie van 50km dan rij ik minstens 95% van de tijd elektrisch. En zit ik nog altijd niet met "rijbereik stress", wat nu een enorm struikelblok is voor velen.
De plug-in hybride zou dus een zéér rendabele CO²-afbouw stap zijn voor vele honderdduizenden particulieren. Helaas moet het voor onze "slimme bollebozen" absoluut een full el. zijn. Onbegrijpelijk.
Omdat plug-in hybrides meestal een flop zijn voor hun geld?

Lexus/Toyota is gekend voor zijn goede hybrides (passief), de kleinere Lexus CT 200h zal nog zuiniger zijn, maar minder krachtig.
En tiens Lexus maakt geen plug-in hybrides maar gaat direct de sprong wagen naar een puur electrische:
Dat heeft zo zijn redenen, niet?
Citaat:
Helaas moet het voor onze "slimme bollebozen" absoluut een full el. zijn. Onbegrijpelijk.
Lexus is niet slim?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2022 om 14:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2022, 15:14   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En tiens Lexus maakt geen plug-in hybrides maar gaat direct de sprong wagen naar een puur electrische:
Dat heeft zo zijn redenen, niet?
Lexus is niet slim?
Tiens Lexus waagt zich nu toch aan een PHEV-versie, ik moest nog wat googelen... ergens hebben ze dat groot accupack ingekregen, identiek van de RAV4 PHV, die dus 1,5 jaar eerder op markt was.

Dat plusje+ staat blijkbaar voor plug-in...
Citaat:
https://nl.lexus.be/plug-in-hybrid?g...in-electrified

Lexus NX 450h+

De nieuwe Lexus NX 450h+ Plug-In Hybrid stoelt op meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van elektrificatie.
Het proberen waard er zijn enkele zeldzame Europese markten waar ze nog meer PHEV verkopen dan BEV.

Benieuwd hoe de eerste testen gaan verlopen.

Het is de NX van de tweede generatie waarvan de topversie een hybride plug-in of h+ krijgt, batterijpack zou 18,1 kWh zijn:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_...n_(AZ20;_2021)
The NX 450h+ was also introduced as the first plug-in hybrid vehicle in Lexus' lineup and shares the same powertrain as the RAV4 PHV.[17]
ergens 2022 leverbaar: https://de.motor1.com/news/513576/le...-suv-premiere/

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2022 om 15:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2022, 23:19   #50
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat je meer stil staat om op te laden dan dat je rijdt moet je er maar bij pakken.
Overnachten om naar de Ardennen te rijden.

Iemand een elektrische wagen? Iemand???

https://www.golfbrekers.be/iemand-ee...emand/#respond
Ik passeer in stad zo enkele laadpalen, daar hangt ALTIJD een auto aan.
Het doet me altijd denken aan een hond aan een leiband.
Waarom overheid die sponsort, is gelijk beantwoord.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2022, 23:28   #51
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik passeer in stad zo enkele laadpalen, daar hangt ALTIJD een auto aan.
Het doet me altijd denken aan een hond aan een leiband.
Waarom overheid die sponsort, is gelijk beantwoord.
Sponsort de overheid elektrische wagens ? Hoe dan ?
Wat ze wel doen is de klassieke bedrijfswagens nu extra belasten zodat elektrische of plugins nog zowat de enige optie zijn... en over enkele jaren die niet-elektrische gewoon verbieden als bedrijfswagen.

Maar dat is niet hetzelfde als sponsoren. Eerder het omgekeerde.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 07:22   #52
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Een realistisch verslag van hoe het is een langere afstand af te leggen in een BEV (ofte electrische auto)

Eventjes op voorhand :
- Het betreft een auto die tot het neusje van de electrische zalm wordt gerekend doch zo'n 150 000 euro kost (standaard)

https://www.youtube.com/watch?v=RZpB__MuRY0

Eventjes achteraf
1) Hoe zien beleidsmakers het praktisch als er massaal met de wagen op reis gegaan wordt, en elke 2 uur voor 30 minuten aan een oplaadpaal moet gehangen worden. Hoeveel palen zijn er nodig om chaos te vermijden ?

2) Hoe ecologisch is dat snelladen eigenlijk ? Als er bij de enkele palen die er nu staan al enorme power-installaties nodig zijn om de stroomkabels van de oplaadpalen te koelen ?

3) op 2-3 km er 25 km range van de auto kunnen afrijden...Hoe realistisch gaat dat lange afstandsrijden worden met een BEV ? Hoe dan ook het zal van iedere bestuurder een enorme aanpassing in rijstijl vragen om met die BEV auto een dag zee en terug te kunnen realiseren.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 09:40   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En tiens Lexus maakt geen plug-in hybrides maar gaat direct de sprong wagen naar een puur electrische: Lexus UX 300e

....ergens hebben ze dat groot accupack ingekregen, identiek van de RAV4 PHV, die dus 1,5 jaar eerder op markt was.
De Lexus UX300e (50 kWh), test mei 2021 ,was qua verbruik en opladen eigenlijk een ramp over de 1000 km test Bjorn Nyland, 14h45 deed die erover , ook omdat ze nog altijd het Japans laadprotocol Chademo hebben (en niet het internationale CCS) en maar max aan 50 kW Chademo-palen kunnen laden, meestal halen ze daar max 40 kW uit. Soms wat minder zie video...

Zelfs een zeer bescheiden Ioniq 38 kWh was 25 minuten sneller over 1000 km. Maar die laadt wel sneller.

Bij de rangschikking van 44 EVs, kwam de Lexus UX300e pas op de 42e plaats... 5 min sneller dan de niet meer gemaakte oude e-Golf 36 kWh...: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/

En toch kopen Noorwegers een Lexus UX300e zie ik: (ietsje beter dan de nieuwe Chinese modellen)
17e plaats in januari 2022 met 80 inschrijvingen, mss zijn er verbeteringen aan gebeurd bij modeljaar 2022 want in gans 2021 werden er maar 416 van verkocht.

Voor Lexus/Toyota is 2021 blijkbaar nog iets te vroeg full-EVs te maken, beter bij gewone hybrides blijven.

Toyota komt wel 2022 (lente?) met een nieuwe "echte EV" de BZ4X, deze keer op een nieuw e-platform, e-TNGA genoemd, ik ben benieuwd wat ze er nu echt van bakken in de praktijk, in elk geval hebben ze nu CCS laden tot 150 kW, en dus ook een groter-beter batterijpack/management.

Ze proberen dus quasi 5 jaren achterstand in te halen in ene keer... lees maar:
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...an-toyota.html

Nieuwe modellen / Toyota BZ4X: eerste elektrische wagen van Toyota

De eerste volledig batterij-elektrische wagen (BEV) van Toyota is klaar. De Toyota bZ4X is een SUV met een autonomie van meer dan 400 km en een snellader van 150 kW. Hij heeft zelfs zonnepanelen op het dak.

De productieversie van de Toyota bZ4X is trouw aan het concept dat eerder dit jaar werd onthuld. De SUV moet het merk op koers zetten naar een elektrische toekomst, met specificaties die in lijn liggen met de laatste ontwikkelingen binnen het segmetn. Zijn batterij van 71,4 kWh geeft hem een theoretische gemiddelde autonomie van 450 km. Toyota specificeert het niet, maar dat cijfer haal je waarschijnlijk met de variant met voorwielaandrijving, die een elektromotor van 204 pk en 265 Nm heeft. Die accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden en haalt een topsnelheid van 160 km/u.

De Toyota bZ4X staat op een nieuw platform, e-TNGA, dat gericht is op elektrische modellen en dus de hele elektrische 'bZ'-reeks zal onderpinnen bij de constructeur. De architectuur onderscheidt zich onder meer met een lange wielbasis, om plaats te maken voor de batterij. In dit geval is het lithium-ionpakket meer dan 70 kWh groot, wat dus een comfortabele autonomie oplevert.

Zonnepanelen

De DC-snellader aan boord heeft een vermogen van 150 kW. Daarmee kan 80% van de batterij worden opgeladen in 30 minuten. Een interne wisselstroomlader van 11 kW komt kort na de lancering (eind 2022). Maar er is ook nog een extraatje in de vorm van zonnepanelen op het dak om gratis een beetje bij te tanken onderweg of als de auto stilstaat. Toyota belooft tot 1.800 km aan extra autonomie per jaar dankzij de zon, zo'n 35 km per week als je in een zonnig gebied woont, dus (wat op deze zomer na steeds meer het geval wordt bij ons).

Vliegtuigstuur

De Toyota bZ4X is de eerste auto van het merk met een elektronische besturing, ofwel 'steer-by-wire'. De One Motion Grip-optie vervangt het traditionele stuur met eentje dat lijkt op een vliegtuigknuppel, zoals bij de Tesla Model S. Het elektronische systeem past de wielhoek aan naar gelang de intenties van de bestuurder. Een beweging van slechts 150° is genoeg om het stuur volledig te draaien. Deze uitrusting komt echter niet direct naar Europa. Vliegtuigliefhebbers moeten dus nog even wachten.

Interieur

Ondanks het gekke stuur is de rest van het interieur vrij traditioneel, met een groot centraal scherm. Onmisbaar tegenwoordig, voor het (vernieuwde en hopelijk verbeterde) multimediasysteem dat ook over-the-air updates (OTA) krijgt om de software van de wagen fris te houden. De bestuurder krijgt ook een digitaal tellerscherm van 7 duim te zien. Toyota belooft een goede beenruimte dankzij de lange wielbasis. De koffer heeft een volume van 452 liter met de zetels rechtop. Qua veiligheid is de Toyota bZ4X uitgerust met de derde generatie Toyota Safety Sense, dat een brede waaier van actieve assistenten heeft.

De Toyota bZ4X wordt op 2 december voorgesteld in Europa en krijgt een marktlancering in de loop van 2022.
De Belgische Toyota liefhebbers mogen dus ten laatste deze zomer al eens in de showroom gaan kijken. In andere Europese landen wslk eerder, in Duitsland wslk juni 2022:
Citaat:
https://www.autozeitung.de/toyota-el...te-199427.html

Mitte 2022 kommt der 2021 vorgestellte Toyota bZ4X in den Handel. Das wissen wir zum Preis, zur Reichweite und zur Gazoo Racing-Version.

Es ist soweit: Mit dem Toyota bZ4X (2021) startet die Marke in Europa mit dem ersten, komplett selbst entwickelten Elektroauto die Aufholjagd auf Tesla und Co. Das SUV im RAV4-Format soll ab Mitte 2022 bei den Händlern stehen. Das Fahrzeug mit dem kryptischen Namen – bZ steht für "beyond Zero" – steht auf der neuen e-TNGA-Plattform und wurde zusammen mit Subaru entwickelt, das seinerseits das Zwillings-Modell Solterra nahezu zeitgleich auf den Markt bringt. Der bZ4X tritt in der Kompakt-/Mittelklasse mit Vorderrad- oder Allradantrieb an. Für die Frontantriebs-Version nennt Toyota eine Systemleistung von 150 kW (204 PS) für den Motor an der Vorderachse, der bZ4X mit Allradantrieb hat zwei 80-kW-Motoren und damit 160 kW (218 PS) Systemleistung. Für die Reichweite liegen noch keine WLTP-Werte vor, Toyota rechnet aber mit 500 Kilometern für den Fronttriebler. Mit Allrad sollen 460 Kilometer möglich sein. Das über zwei Tonnen schwere SUV soll in 8,4 Sekunden aus dem Stand 100 km/h erreichen, im zweimotorigen Allradler vergehen nur 7,7 Sekunden. Bei 160 km/h ist der Top-Speed erreicht. Als Kraftspeicher dient im Toyota bZ4X (2021) ein Lithium-Ionen-Akku mit einer Kapazität von 71,4 kWh. Geladen wird mit bis zu 150 kW an einem Gleichstrom-Schnelllader.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 10:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 10:53   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Stekkerhybride is momenteel de enige ‘redelijke’ elektrische wagen voor dagelijks gebruik. Prijs blijft een struikelblok.
Absoluut.
Ik heb voorlopig (maar den oude bolt nog te goed) mijn zinnen gezet op een Santa Fe stekkerhybride.

Toch het voorbeeld van de Tucson:
gewoon model vanaf 30700
stekkerhybride vanaf 45500

Da's een groot verschil voor een ambtenarenpensioentje.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 11:47   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Absoluut.
Ik heb voorlopig (maar den oude bolt nog te goed) mijn zinnen gezet op een Santa Fe stekkerhybride.

Toch het voorbeeld van de Tucson:
gewoon model vanaf 30700
stekkerhybride vanaf 45500

Da's een groot verschil voor een ambtenarenpensioentje.
Een Hyundai Kona Sky topversie (64 kWh) is zelf goedkoper, met alle toeters en bellen:

Maar die is duidelijk kleiner (-30 cm) dan de Tucson.

Maar de Ioniq 5 (+13,5 cm) is wel op alle gebied groter dan de Tucson.
En die kost voor de basisversie maar € 2000 meer. Dat is na BIV en wegenbelasting al goedgemaakt na een half jaar rijden

Citaat:
IONIQ 5 Core

Vanaf € 47.499,00
Dus een vergelijkbare EV is duidelijk goedkoper dan een vergelijkbare PHEV van hetzelfde merk, QED.

TCO wordt zelfs een prijsverschil van € 13.000 goedgemaakt na 8 jaar en 160.000 km (particulier, inclusief laadpunt thuis € 1250):
Citaat:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...iles/tco-tool/
Selecteer : SUV's/cross-overs (C)

Volkswagen ID.4 1ST 1st (5d) 204pk
Elektrisch Prijs € 47.280,- incl. BTW

Volkswagen Tiguan Comfortline 1.4 TSI 110kW DSG 4Motion (5d) 150pk
Benzine Prijs € 34.200,- incl. BTW

Bespaar €937 (of €10 per maand) met een Volkswagen ID.4 1ST!

Totale kosten (op 8 jaar)i

Volkswagen ID.4 1ST 70.196 €
Volkswagen Tiguan 71.133 €

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 12:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 13:12   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

vervolg,

VW SUV ID.4 (4,59 m) is dan een no brainer qua keuze tov plug-in hybrid Tiguan (4,51 m).

De ID.4 kost maar 2.700 € meer, laadstation thuis erbij pakweg 4000 € meer.
Maar een PHEV heeft evenzo ook een laadstation nodig dus amper € 2700 meer, na een goed jaar is dat gecompenseerd.


Bij een pure benzine kost een ID.4 €7.400 meer.
Citaat:
https://www.volkswagen.be/nl/compare...%2215%22%7D%5D

Modellen & configurator

ID.4 Pro / Motortype Elektrisch
€ 46.315,00 incl. BTW
77 kWh 128 kW (174 pk) 1 versnellingen Electrisch
Vermogen 128 kW
Elektrisch Gecombineerd brandstofverbruik 169,43 Wh/km
Elektrisch Gecombineerde CO2-uitstoot — Efficiëntieklasse 0 2

Tiguan Life / Motortype Benzine
€ 38.920,00
incl. BTW
1.5 TSI ACT OPF 110 kW (150 pk) 7 versnellingen DSG
Vermogen 110 kW
Benzine Gecombineerd brandstofverbruik 6,81 l/100km
Benzine Gecombineerde CO2-uitstoot 155 g/km Efficiëntieklasse D 2

Tiguan Life / Motortype Plug-In-Hybrid
€ 43.620,00 incl. BTW
1.4 TSI eHybrid 110 kW (150 pk) 6 versnellingen DSG
Vermogen 110 kW
Elektrisch Gecombineerd brandstofverbruik
152,08 Wh/km
Benzine Gecombineerd brandstofverbruik
1,53 l/100km
Benzine Gecombineerde CO2-uitstoot 35 g/km Efficiëntieklasse A 2

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 13:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 13:45   #57
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Een realistisch verslag van hoe het is een langere afstand af te leggen in een BEV (ofte electrische auto)

Eventjes op voorhand :
- Het betreft een auto die tot het neusje van de electrische zalm wordt gerekend doch zo'n 150 000 euro kost (standaard)

https://www.youtube.com/watch?v=RZpB__MuRY0

Eventjes achteraf
1) Hoe zien beleidsmakers het praktisch als er massaal met de wagen op reis gegaan wordt, en elke 2 uur voor 30 minuten aan een oplaadpaal moet gehangen worden. Hoeveel palen zijn er nodig om chaos te vermijden ?

2) Hoe ecologisch is dat snelladen eigenlijk ? Als er bij de enkele palen die er nu staan al enorme power-installaties nodig zijn om de stroomkabels van de oplaadpalen te koelen ?

3) op 2-3 km er 25 km range van de auto kunnen afrijden...Hoe realistisch gaat dat lange afstandsrijden worden met een BEV ? Hoe dan ook het zal van iedere bestuurder een enorme aanpassing in rijstijl vragen om met die BEV auto een dag zee en terug te kunnen realiseren.
De oplaadstations gaan heel groot moeten zijn ....men zal een bonnekesautomaat plaatsen als men het station binnen ( rijden of duwen ?) zoals aan toog in supermarkten bij beenhouwerij.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 14:19   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
TCO wordt zelfs een prijsverschil van € 13.000 goedgemaakt na 8 jaar en 160.000 km (particulier, inclusief laadpunt thuis € 1250)
TCO wordt een prijsverschil van 7.250 € (6000€+1250€ laadpunt) tussen een BEV en benzine reeds goedgemaakt na 3 jaar en amper 6000 km/jaar.
Je kunt niet onder minimum 3 jaar selecteren, anders zou het zeker 2 jaar zijn, ook de prijs van het verbruik is doorslaggevend.

Selecteer particulier, normaal verbruik, laadpunt €1250 selecteren, 3 jaar, 6000 km/jaar. Enz... naar keuze.
(tword tijd dat die tool upgedated wordt met veel meer keuzes is nu > 1 jaar oud)
Citaat:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...iles/tco-tool/
SUV's/cross-overs (C)

1.KIA e-Niro 64 kWh 150kW (5d) 204pk
Elektrisch Prijs € 42.940,- incl. BTW
+ eenvoudig laadstation zonder communicatie: 1.250 euro

Motorvermogen 150 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 7,8 s
Koffer-inhoud 451 L
Batterijcapaciteit 64,0 kWh

vs.

2. KIA Sportage Sense 1.6 T AWD DCT7 (5d) 177pk
Benzine Prijs € 36.940,- incl. BTW
Motorvermogen 130 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 9,1 s
Koffer-inhoud 491 L
Cilinderinhoud 1591 cc

(Resultaten vergelijken)

Aankoop en herverkoopwaarde i
KIA e-Niro 64 kWh 15.969 €
KIA Sportage 13.738 €.
INVESTEER €2.231 in een KIA e-Niro 64 kWh

Premies en belastingen (op 3 jaar) i
KIA e-Niro 64 kWh 0 €
KIA Sportage 1.689 €
BESPAAR €1.689 bij een KIA e-Niro 64 kWh

Energie- en brandstofverbruik (op 3 jaar) i
KIA e-Niro 64 kWh 966 €
KIA Sportage 2.626 €
BESPAAR €1.660 bij een KIA e-Niro 64 kWh

Verzekering en onderhoud (op 3 jaar) i
KIA e-Niro 64 kWh 4.473 €
KIA Sportage 4.272 €
INVESTEER €201 in een KIA e-Niro 64 kWh

Totale kosten (op 3 jaar) i
KIA e-Niro 64 kWh 22.658 €
KIA Sportage 23.575 €

BESPAAR €917 (of €25 per maand) bij een KIA e-Niro 64 kWh!
QED

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 14:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 16:37   #59
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
70 km?
Dat is echt niet veel.
Ik doe meer kilometers met mijne fiets.

Als we hier, op de boerenbuiten naar Hasselt of naar Maastricht willen gaan, dan moeten we dus bijladen.
En 100 km constant? Ik duw graag eens door tot 130.
Hoeveel km is het van Opoeteren naar Hasselt?
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 17:40   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Dus een vergelijkbare EV is duidelijk goedkoper dan een vergelijkbare PHEV van hetzelfde merk, QED.
...
Herhaling: u moet niet trachten mij een dure auto op te solferen die niet tegemoet komt aan mijn verwachtingen van een auto.
Jouw ideale auto is mijn ideale auto niet, of nog niet.
Ik denk wel dat het er zit aan te komen, maar ik zie nog niets fatsoenlijks voor mij in de etalages van de garagisten toekomen.

Vanaf dat ik dat wel zie: graag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be