Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2018, 21:14   #1
heswat
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 februari 2012
Berichten: 9
Standaard Sociaal 50jaar/ipv 25j woning lening: Half huur half afbetaling lening woonst?

Ik heb het idee gehad om de leningen voor woonsten of huurwoningen een sociale nieuw model van lening en afbetaling:

Nu zijn leningen 25 jaar ongeveer en betalen wij en onze verhuurders de lening, maar ik wil dat er op sociaal gebied uitzondering op de regel komt, namelijk de woonst leningen om te zetten in leningen van 50jaar standaard, dus half lening kost per maand en halve huur zou het moeten betekenen. Maar dan wel dubbele rente betalen.

Cool hee?.!
heswat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2018, 00:40   #2
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Ik heb mijn twijfels. Post eens een reele berekening?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2018, 07:48   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Het enige effect dat je gaat bereiken, is dat jonge aankopers nog veeleisender gaan worden met de inrichting van hun eerste huis.
Als ze nu een bestaand huis aankopen, dan "moet" de vloer, de badkamer, ... er uit want dat ziet zo ouderwets ...

We zijn in Vlaanderen nog niet zo slecht bezig overigens.
Ik ken het percentage niet meer van buiten, maar wij zijn internationaal koplopers bij het percentage van gezinnen die in een eigen eigendom wonen.

Verder is er nog zoiets als solidariteit in de familiale generatie.
Maar dan mag één generatie niet alles verspillen, hetzij in alcohol/drugs, hetzij in luiheid, hetzij in criminaliteit ..... of domheid (geen verzekeringen, vechtscheidingen, ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2018, 14:30   #4
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige effect dat je gaat bereiken, is dat jonge aankopers nog veeleisender gaan worden met de inrichting van hun eerste huis.
Als ze nu een bestaand huis aankopen, dan "moet" de vloer, de badkamer, ... er uit want dat ziet zo ouderwets ...

We zijn in Vlaanderen nog niet zo slecht bezig overigens.
Ik ken het percentage niet meer van buiten, maar wij zijn internationaal koplopers bij het percentage van gezinnen die in een eigen eigendom wonen.

Verder is er nog zoiets als solidariteit in de familiale generatie.
Maar dan mag één generatie niet alles verspillen, hetzij in alcohol/drugs, hetzij in luiheid, hetzij in criminaliteit ..... of domheid (geen verzekeringen, vechtscheidingen, ...)
Dat zeker niet anders zou deze generatie wel eens ongelukkiger kunnen zijn dan de vorige generatie.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2018, 14:37   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige effect dat je gaat bereiken, is dat jonge aankopers nog veeleisender gaan worden met de inrichting van hun eerste huis.
Als ze nu een bestaand huis aankopen, dan "moet" de vloer, de badkamer, ... er uit want dat ziet zo ouderwets ...

We zijn in Vlaanderen nog niet zo slecht bezig overigens.
Ik ken het percentage niet meer van buiten, maar wij zijn internationaal koplopers bij het percentage van gezinnen die in een eigen eigendom wonen.


Verder is er nog zoiets als solidariteit in de familiale generatie.
Maar dan mag één generatie niet alles verspillen, hetzij in alcohol/drugs, hetzij in luiheid, hetzij in criminaliteit ..... of domheid (geen verzekeringen, vechtscheidingen, ...)
Rond de 3/4.

Duitsland is overigens huurland.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2018, 17:38   #6
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rond de 3/4.

Duitsland is overigens huurland.
Ongeveer 43% heeft een eigen woning in Duitsland, heeft ook zeer veel met de arbeidscultuur te maken, als ze een andere betere job vinden dan zijn ze weg. Met een eigendom lukt dat minder goed.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2018, 22:21   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ongeveer 43% heeft een eigen woning in Duitsland, heeft ook zeer veel met de arbeidscultuur te maken, als ze een andere betere job vinden dan zijn ze weg. Met een eigendom lukt dat minder goed.
Maar je wordt bijzonder afhankelijk van pensioen en spaargeld/aandelen/enz...

De keuze voor een eigen woning maakt de Belg weerbaarder in tijden van nood, zeker de ouderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 09:58   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Ik meen me te herinneren dat het systeem dat zowat voorgesteld wordt in de openingspost, bestaat of toegepast wordt in Nederland.

Daar (als ik me goed herinner) gebeurt het vaker dat een hypotheek in de loop van zijn duurtijd opgezegd wordt (en gemakkelijk opgezegd kan worden), waarbij het kapitaal van de verkoop van het huis proportioneel verdeeld wordt: de bank wordt vergoed, en wat overschiet gaat naar jou. (of je erfgenamen ... bla bla ...)
Dat lijkt me een goede zaak te zijn, op voorwaarde dat de overheid niet inhalig is met belastingen op koop/verkoop van huizen, en dat de banken een gereguleerd kostenplaatje dienen te hanteren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 10:16   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hypotheken zijn maar voor 30 jaar max dacht ik.

En 50 jaar lenen aan sociale gevallen: het rentebedrag zou een veelvoud zijn van het kapitaal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 14:05   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Ik heb mijn twijfels. Post eens een reele berekening?
Schatting leningsbedrag 200.000 euro

op 25 jaar aan 2%
200.000+40.000 intrest= 240.000 euro terug te betalen. 800 per maand.

op 50 jaar aan 4%
200.000+200.000 intrest= 400.000 terug te betalen. 666,66 per maand.

666,66 per maand met een pensioen van 1.200 euro netto is een hele hap. De meesten zijn overleden voor de lening volledig terugbetaald werd.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 maart 2018 om 14:06.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 14:26   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

2 % voor een sociaal geval is ook aan de lage kant, maak er maar eerder 4 %.

Sociale gevallen zijn de hoogste risicogroep.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 18:03   #12
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar je wordt bijzonder afhankelijk van pensioen en spaargeld/aandelen/enz...

De keuze voor een eigen woning maakt de Belg weerbaarder in tijden van nood, zeker de ouderen.
Huurder zijn zeer goed beschermd in Duitsland, je hebt er ook zeer weinig of zo goed als geen private verhuurders in verhouding met verhuurmaatschappijen.
De huur verhogen kan in veel gevallen alleen als er een nieuwe huurder komt, je kann de opwaardering van je huurwoonst weigeren als dat voor een hogere huur kan zorgen.

Mijn collega zijn ouders, baby-boomers woonden in Keulen, Alt-Stad, zo goed als in het centrum niet zo ver van den Dome.
Die woonden daar al meer dan 40 jaar en toen zijn moeder vorige jaar stierf betaalde ze rond de 350€ voor een appartement die vandaag aan zeker 4 keer die prijs verhuurd zal zijn op die lokatie. Na de dood van zijn moeder ontdekte hij dat ze meer dan een half miljoen € aan spaargeld had, naast aandelen allerlei
Zelfs als men gaat rekenen met de som aan huurgelden van de laatste jaren x 40 dan was het nog steeds goedkoper dan daar iets te hebben gekocht.
Hypotheek aftrek voor de belastingen heeft men daar ook niet.

Heel veel Duitsers leven in dergelijke omstandigheden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 23:01   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Huurder zijn zeer goed beschermd in Duitsland, je hebt er ook zeer weinig of zo goed als geen private verhuurders in verhouding met verhuurmaatschappijen.
De huur verhogen kan in veel gevallen alleen als er een nieuwe huurder komt, je kann de opwaardering van je huurwoonst weigeren als dat voor een hogere huur kan zorgen.

Mijn collega zijn ouders, baby-boomers woonden in Keulen, Alt-Stad, zo goed als in het centrum niet zo ver van den Dome.
Die woonden daar al meer dan 40 jaar en toen zijn moeder vorige jaar stierf betaalde ze rond de 350€ voor een appartement die vandaag aan zeker 4 keer die prijs verhuurd zal zijn op die lokatie. Na de dood van zijn moeder ontdekte hij dat ze meer dan een half miljoen € aan spaargeld had, naast aandelen allerlei
Zelfs als men gaat rekenen met de som aan huurgelden van de laatste jaren x 40 dan was het nog steeds goedkoper dan daar iets te hebben gekocht.
Hypotheek aftrek voor de belastingen heeft men daar ook niet.

Heel veel Duitsers leven in dergelijke omstandigheden.
De vraag is uiteraard: waarom zou iemand nog willen verhuren in dat soort omstandigheden ?

Of verhuurt de overheid ?

Zou jij 40 jaar verhuren zonder de mogelijkheid om je huur aan de marktprijzen aan te passen ?

Geen enkele prive persoon doet dat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 23:15   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heswat Bekijk bericht
Ik heb het idee gehad om de leningen voor woonsten of huurwoningen een sociale nieuw .../.... halve huur zou het moeten betekenen. Maar dan wel dubbele rente betalen.

Cool hee?.!
Als ik het goed heb begrepen kan je vandaag lenen zonder ook kapitaal terug te betalen. Je woont of verhuurd voor het bedrag van terug te betalen intresten. Binnen 20/30 jaar is het constant gebleven kapitaal eigenlijk veel minder waard geworden en bij verkoop steek je dus een vermogen in je zak.
Op voorwaarde wel dat de woningprijzen rustig de tendens van de voorbije 23/30 jaar volgt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 23:17   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als ik het goed heb begrepen kan je vandaag lenen zonder ook kapitaal terug te betalen. Je woont of verhuurd voor het bedrag van terug te betalen intresten. Binnen 20/30 jaar is het constant gebleven kapitaal eigenlijk veel minder waard geworden en bij verkoop steek je dus een vermogen in je zak.
Op voorwaarde wel dat de woningprijzen rustig de tendens van de voorbije 23/30 jaar volgt.
Er zijn best wel al wat hollanders die zich met dit systeem hebben laten vangen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 23:28   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn best wel al wat hollanders die zich met dit systeem hebben laten vangen.
Hoe dan?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 07:30   #17
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Allemaal bezig met een oud stuk van 5 BF in stukjes te bijten, om een broodje aap met margarine te beleggen. De ROI moet formidabel zijn.
Loezers.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 08:03   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn best wel al wat hollanders die zich met dit systeem hebben laten vangen.
In Nederland hebben heel wat huiseigenaars hun woning verkocht aan de banken.
Ondertussen betalen ze alleen nog intrest om er te mogen wonen.
Het huis wordt op deze manier nooit meer terug eigendom.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 09:19   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In Nederland hebben heel wat huiseigenaars hun woning verkocht aan de banken.
Reden?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be