Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2020, 13:51   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat zullen de elektrikke wagenbezitters graag horen.
Dat zal de facto de reden worden voor die gewichtsnormen.

Nu al kreunen de Belgische wegen onder de vrachtwagens. Die delen pakweg 10-20 ton over een hele hoop wielen. Maar die specifieke druk is bij EV's ook erg hoog die dat gewicht (2-2.5 ton) over 4 wielen verdelen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 14:37   #22
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men kan naast uitstootnormen ook gewichtsnormen opleggen.

En dat gaat er ook van komen mij dunkt.
goed idee
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 16:32   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De beschrijving van dergelijke mega-bak doet mij altijd denken aan de Duitse Tiger Panzer uit WO2. Sorry hoor, ik kan er ook niet aan doen, maar die Tiger was ook een de kluiten gewassen exemplaar. Onze 64-jarige uit Houhalen-Helchter had wel geen geschutskoepel met een 88 mm kanon.
je kan dan elke courierdienst en elke camionet sanctioneren van de weg.. Al die courierdiensten die internetpakjes thuisleveren gaan het graag horen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 16:36   #24
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik rij al ongeveer 20 jaar met zo ne bak (Ford Ranger).

Het zicht is zeer goed, waarschijnlijk was dat kindje ook doodgebleven moest er een andere wagen aangekomen zijn.
Het is niet onlogisch te veronderstellen dat een groot gevaarte dodelijker is.

Belastingssysteem aanpassen zodat dit soort van voertuigen niet gekocht wordt omwille van belastingsvoordelen gemaakt voor vrachtvoertuigen terwijl ze in feite gebruikt worden als personenvoertuig.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 16:37   #25
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je kan dan elke courierdienst en elke camionet sanctioneren van de weg.. Al die courierdiensten die internetpakjes thuisleveren gaan het graag horen...
Dat is niet van dezelfde grootorde als die extra hoge en brede gevaartes waarover hier sprake is.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 18:27   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat is niet van dezelfde grootorde als die extra hoge en brede gevaartes waarover hier sprake is.
Die camionetten rijden anders wild door de kleinste straatjes, want iedereen zit op z'n pakje te wachten.

Ne normale Pick-up chauffeur rijdt redelijk op z'n gemak.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:23   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist, je hebt een heel goed zicht vanuit een Ford Ranger. Universalia weet niet over wat hij spreekt.
Zolang natuurlijk niet iedereen met een Ford Ranger gaat rijden.
Het is een beetje zoals met die grote SUV's. Mensen kopen dat opdat ze hoger zaten dan alle anderen.
Nu alle anderen om die reden ook in een SUV zitten is alles weer zoals het begon.

Misschien kunnen we binnenkort dan overwegen om een trekker te kopen.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:27   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het is niet onlogisch te veronderstellen dat een groot gevaarte dodelijker is.

Belastingssysteem aanpassen zodat dit soort van voertuigen niet gekocht wordt omwille van belastingsvoordelen gemaakt voor vrachtvoertuigen terwijl ze in feite gebruikt worden als personenvoertuig.
Ik ben tegen die principes. Dan ga je weer eens de mensen bevoordelen die het zich financieel kunnen permitteren. Het is zoals met benzine duurder maken.....als je iets wil doen wel geef dan bijvoorbeeld iedereen recht op 100 liter benzine per maand. Dan kunnen de rijken niet meer rijden dan de anderen.
Zelfde met vliegtuigtickets.....waarom mogen alleen de rijken nog vliegen ? ga voor een systeem dat iedereen recht heeft op 5 tickets per jaar of iets in die zin.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:34   #29
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ben tegen die principes. Dan ga je weer eens de mensen bevoordelen die het zich financieel kunnen permitteren. Het is zoals met benzine duurder maken.....als je iets wil doen wel geef dan bijvoorbeeld iedereen recht op 100 liter benzine per maand. Dan kunnen de rijken niet meer rijden dan de anderen.
Zelfde met vliegtuigtickets.....waarom mogen alleen de rijken nog vliegen ? ga voor een systeem dat iedereen recht heeft op 5 tickets per jaar of iets in die zin.
Een rijke neef van me kocht zich een Humvee indertijd (o.a.) en vertelde al lachend tegen me alsof hij de staat te slim af was hoe weinig dat ding hem aan belasting koste. Ik feite was dat een uit kluiten gewassen personenwagen met meer dan 4 zitplaatsen. Idem met die dure grote pickups met dubbele cabine. Loopholes in de wetgeving waar juist de rijkeren voordeel bij doen. Daar dient men voor op te passen. Er zijn er genoeg.

Ik stel zeker niet voor om mensen te straffen zoals mijn alleenstaande .... die de achterste zetel uit haar kleine auto liet verwijderen om minder te moeten betalen aan belasting.

Laatst gewijzigd door Bach : 4 augustus 2020 om 19:38.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:40   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Een rijke neef van me kocht zich een Humvee indertijd (o.a.) en vertelde al lachend tegen me alsof hij de staat te slim af was hoe weinig dat ding hem aan belasting koste. Ik feite was dat een uit kluiten gewassen personenwagen met meer dan 4 zitplaatsen. Idem met die dure grote pickups met dubbele cabine. Loopholes in de wetgeving waar juist de rijkeren voordeel bij doen. Daar dient men voor op te passen. Er zijn er genoeg.

Ik stel zeker niet voor om mensen te straffen zoals mijn alleenstaande .... die de achterste zetel uit haar kleine auto liet verwijderen om minder te moeten betalen aan belasting.
dat is idd juist, er zitten zo al jaren loopholes in de wet, en volgens mij is gans de amerikaanse markt gebaseerd op zo'n loophole die al jaren bestaat
Men is altijd bang om de mobiliteit en transport van de economie te belasten, terwijl de gewone burger zich blauw moet betalen voor een 2.5literke... tuffen die gasten rond met een 5liter...
Anderzijds is het verschil in gewicht tussen de auto's en zo'n Suv of zelfs de modale suv van Hyundai, Peugeot, Fiat, nu ook niet om te schreeuwen, het gaat over 20-30% volgens mij. T'is dus niet dat ze het dubbel wegen van de gemiddelde wagen op de weg

Het verstandigste zouzijn dat er europees een prijs op fossiele brandstoffen wordt gezet van bvb 2euro per liter, en dan gaat de shift naar minder verbruiken voor iedereen logisch en consequent toegepast worden.

Nu voelt men wel een meerverbruik, maar het kost niet genoeg om te beslissen om zo'n auto niet te kopen. ondanks alle fantasien van taksen en afschrijvingen telt uiteindelijk voor uw marginale mobiliteit het enige die telt wat je tankt voor de volgende 100km, en daar zie je dan een cijfer staan 8l wat 3euro meer kost dan een kleinere wagen

Het is ook hilarisch om te zien dat een vrachtwagen vervoer zomaar die meertaks in diesel kan terugvorderen, bang dat men is om de logistieke transportfunctie te verliezen...

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 augustus 2020 om 19:46.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:48   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Een rijke neef van me kocht zich een Humvee indertijd (o.a.) en vertelde al lachend tegen me alsof hij de staat te slim af was hoe weinig dat ding hem aan belasting koste. Ik feite was dat een uit kluiten gewassen personenwagen met meer dan 4 zitplaatsen. Idem met die dure grote pickups met dubbele cabine. Loopholes in de wetgeving waar juist de rijkeren voordeel bij doen. Daar dient men voor op te passen. Er zijn er genoeg.

Ik stel zeker niet voor om mensen te straffen zoals mijn alleenstaande .... die de achterste zetel uit haar kleine auto liet verwijderen om minder te moeten betalen aan belasting.
Afgezien van die loopholes is het toch een bepaald soort van mens dat zo’n onding koopt voor puur privé gebruik.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 09:59   #32
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
2.7 ton metaal om een gast van 80 kg te vervoeren.

Allez ja....

Dit zegt mij simpelweg: grondstoffen en energie zijn veel te goedkoop.
Model X van Tesla weegt 2.5 ton...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 10:03   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Model X van Tesla weegt 2.5 ton...
Als je even verder leest zie je dat ik ook specifiek EV's vernoem.

Jouw M3 weegt 1600 kg.

Het kan dus ook anders.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 10:14   #34
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Afgezien van die loopholes is het toch een bepaald soort van mens dat zo’n onding koopt voor puur privé gebruik.
Hij kocht zich ook een Porsche. En als die wagen vertrekt maakt die meer lawaai dan nodig. Maar dat staat stoer schat ik.

De meeste mensen kijken smalend neer op zo'n gedrag denk ik. Maar dat beseft men niet.

Laatst gewijzigd door Bach : 5 augustus 2020 om 10:16.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 19:43   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Afgezien van die loopholes is het toch een bepaald soort van mens dat zo’n onding koopt voor puur privé gebruik.
Ach zo is het met veel dingen. Wat moeten mensen met hun geld ? Als ik beweer dat niemand maar dan ook niemand meer zou mogen verdienen of krijgen dan 15.000 euro per maand wordt ik bedolven onder de kritiek.

Niemand heeft een huis van 500 m² nodig met een paar hectare grond waar ze nooit in komen. Niemand heeft een auto nodig van 400 pk. Niemand heeft een jas nodig van 1500 euro.
Maar zoals ik schreef wat moet je nu éénmaal niet allemaal bij elkaar kopen als je 5000 euro per dag binnenrijft. Dat moet een helse klus zijn om dat op te kunnen maken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 augustus 2020 om 19:44.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 21:47   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Model X van Tesla weegt 2.5 ton...
Idd: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...del_X_100D.pdf

Een vergelijkbare Audi SQ7 diesel weegt ook zoveel:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._tiptronic.pdf


Een Audi Q7 e-tron of dieselhybride weegt zelfs 2.630 kg:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._tiptronic.pdf
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 11:02   #37
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...del_X_100D.pdf

Een vergelijkbare Audi SQ7 diesel weegt ook zoveel:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._tiptronic.pdf


Een Audi Q7 e-tron of dieselhybride weegt zelfs 2.630 kg:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._tiptronic.pdf
Op basis van gewicht misschien wel maar het was mij meer te doen om dat die zware beestachtige modellen van 'trucks' te gevaarlijk zijn op 'onze' wegen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 12:57   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Op basis van gewicht misschien wel maar het was mij meer te doen om dat die zware beestachtige modellen van 'trucks' te gevaarlijk zijn op 'onze' wegen.
De overheid kan daar zeker iets aan veranderen, naja "ons wanbeleid" is al jarenlang alom bekend.

(dat begon ooit bij de eerste dieselwagens te belonen met een lagere accijns, en later ook nog voor €300 milj per jaar een ecopremie voor de meeste diesels tot middenklasse, op basis van sjoemeltest NEDC)

Ik neem aan dat zo een zware pickup ook als lichte vracht ingeschreven wordt en fiscale voordelen geniet.

[ironie]het is wslk een "zeer milieuvriendelijke wagen"[/ironie]

Citaat:
Expert na drama Houthalen: “Verwondingen tot drie keer erger na ongeval met pick-up”

HOUTHALEN-HELCHTEREN / HASSELT - De Dodge Ram die zondag op dertien auto’s inbeukte in Houthalen-Helchteren is een kolos op wielen van 2,7 ton zwaar, bijna 6 m lang, 2 m hoog en 252 centimeter breed. Jaarlijks verkopen onafhankelijke dealers er zo’n 1.000 stuks van. “Eigenlijk hoort deze wagen niet thuis op onze wegen”, zegt prof mobiliteitswetenschappen Tom Brijs.

03/08/2020

De populariteit van de Amerikaanse pick-uptruck of de uitvergrote SUV is de afgelopen jaren geëxplodeerd in België. Er rijden er zo’n 55.000 van rond op onze wegen. De verkoop stijgt jaar na jaar. 2012 klokte af op 4.012 inschrijvingen, terwijl dat er de voorbije twee jaren telkens meer dan 7.000 waren. De Ford Ranger is het populairste model in België, maar ook de Dodge Ram met tot liefst 400 pk onder de motorkap zit in het koppeloton. Pick-ups, die al snel 15 liter benzine per 100 km slurpen en daarom nu dikwijls over een LPG-tank beschikken, hadden decennialang het imago van werkpaard. Een wagen voor op een moeilijk te berijden terrein om zware lasten te trekken. Nu zien steeds meer autoliefhebbers er een modieus, luxueus en veilig vervoersmiddel in waarmee ze een duidelijk overzicht op de weg hebben.

Fiscaal interessant

Het succes van deze krachtpatsers heeft niet alleen te maken met het stoere uiterlijk, maar ook met het interessante fiscale aspect dat eraan kleeft. Van zodra een pick-up een laadruimte heeft die meer dan 50 procent bedraagt van de wielbasis, kan u hem inschrijven als lichte vrachtwagen. Dit kan zelfs gebeuren wanneer de wagen vijf zitplaatsen heeft. Een Dodge Ram is op papier dan niet meer dan een bestelwagen. Gezien de motorinhoud en de milieu-impact kan de belasting op inverkeerstelling (BIV) snel tot 5.000 euro oplopen, maar dat bedrag valt volledig (!) weg bij een lichte vracht. De jaarlijkse verkeersbelasting voor zo’n mastodont is eveneens een lachertje met circa 150 euro wat vergelijkbaar is met de som voor een Fiatje. Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) kondigde eerder dit jaar al een hervorming van de verkeersfiscaliteit en de problematiek rond de pick-ups aan. Voorlopig is het nog wachten op een bijsturing.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200803_...rie-keer-erger
[sarcasme]De kleine milieubonus van electrische wagens afschaffen per 1.1.20 had zeker voorrang voor de NVA... [/sarcasme]

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2020 om 13:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 06:22   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.041
Standaard

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200811_...ger-autorijden


Ondertussen wilt de man, waar het hier om draait, niet meer autorijden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 11:56   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200811_...ger-autorijden


Ondertussen wilt de man, waar het hier om draait, niet meer autorijden.
de man worstelt zich door de commentaren in de media, en voelt zo die verplettterende last van alle politiek moddercampagnes en @springopdekar opportunisten, dat hij depressief wordt...

Moest je zo gepest worden op uw werk zit te vakbond op uw dak
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be