Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 april 2022, 11:34   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard Turkse kevers worden ingezet tegen de Eikenprocessierups.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220422_93351532

Turkse kevers gearriveerd die eikenprocessierupsen gaan opeten
Hasselt - De 100 Turkse kevers en een paar honderd eitjes die in de strijd tegen de eikenprocessierups worden ingezet, zijn in het land. Nadat deze grote poppenrovers in labo’s een tijdje op een dieet van harige rupsen worden gezet, zullen op een 5-tal plaatsen in Vlaanderen worden uitgezet.


Ik weet niet of dit een goed plan is.
Wat eet zo'n kever na het rupsseizoen?
Wat als zo'n kever zich massaal vermenigvuldigd? Heeft die dan een natuurlijke vijand? Of gaan we nog meer miserie importeren?
Blijkbaar leefde die kever hier vroeger in de vrije natuur maar is ie hier uitgestorven.



Dat deze Turkse kever - in Turkije eet hij de dennenprocessierups - schadelijk zou zijn voor andere inheemse soorten lijkt uitgesloten. “Omdat het een kever was die tot een 15-tal jaar geleden hier voorkwamen. Het is simpelweg een herintroductie van een soort die hier heel lang was.”
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 12:16   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Met dergelijke zaken moet je altijd enorm oppassen voor negatieve neveneffecten. Het is milieuvriendelijk, dus er moet goed opgevolgd worden of er geen andere schadelijke effecten zijn waarbij andere soorten gedecimeerd worden ... alvorens ze uit te zetten natuurlijk.

Inzetten op het aantrekkelijk maken van de omgeving voor de predatoren van de processierups lijkt me het meest aangewezen.

Het is ook zo dat je er niet van dood gaat hé, dus ik vind het probleem wat overroepen.

Een paar jaar terug waren er enorm veel, doch dit was wellicht te wijten aan een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden zoals het weer.

In de loop naar de zomer erna was er veel paniek, maar bleek de overlast eerder erg beperkt.

Citaat:
En dus, zeggen zowel boswachter Hogenbosch als onderzoeker Hellingman, is de natuurlijke oplossing nog altijd de beste. Want sommige vogels zoals koolmezen, spreeuwen en spechten eten de rupsen graag, maar ook kevers, wantsen, sprinkhanen, mieren en spinnen doen zich graag tegoed aan het diertje.

Mensen met een tuin of balkon kunnen deze groep dieren een kans geven om de eikenprocessierups te stoppen. "In onze tuinen liggen nu heel veel tegels, en voor de deur staan eikenbomen. Dan is er dus geen sprake van biodiversiteit en kunnen de rupsen in de boom hun gang gaan. Als je een paar dingen doet in de tuin, zul je zien dat je in no-time een rijk leven in de tuin hebt." En mat dat rijke leven zijn de rupsen vervolgens niet blij.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...en-nestkastjes
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 22 april 2022 om 12:17.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 12:52   #3
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.072
Standaard

Ik zou nog zeggen een Vlaamse kever. Of tenminste een Europese. Maar een Turkse? Allez zeg! En waren er nergens Koerdische Kevers, nondeju!
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 13:13   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Met dergelijke zaken moet je altijd enorm oppassen voor negatieve neveneffecten. Het is milieuvriendelijk, dus er moet goed opgevolgd worden of er geen andere schadelijke effecten zijn waarbij andere soorten gedecimeerd worden ... alvorens ze uit te zetten natuurlijk.

Inzetten op het aantrekkelijk maken van de omgeving voor de predatoren van de processierups lijkt me het meest aangewezen.

Het is ook zo dat je er niet van dood gaat hé, dus ik vind het probleem wat overroepen.

Een paar jaar terug waren er enorm veel, doch dit was wellicht te wijten aan een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden zoals het weer.

In de loop naar de zomer erna was er veel paniek, maar bleek de overlast eerder erg beperkt.



https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...en-nestkastjes
Hier, in Limburg en meer bepaald aan de Maaskant, hebben we veel last van die rups.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 14:56   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.356
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik zou nog zeggen een Vlaamse kever. Of tenminste een Europese. Maar een Turkse? Allez zeg! En waren er nergens Koerdische Kevers, nondeju!
Die Vlaamse kevers krijgen absoluut geen voorrang hoor. Die worden in België gewoon genegeerd, zelfs al zouden ze nuttig kunnen zijn.
Langs de andere kant, Vlaamse Werkkevers zijn overal anders welkom.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 22 april 2022 om 14:57.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 17:21   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220422_93351532

Turkse kevers gearriveerd die eikenprocessierupsen gaan opeten
Hasselt - De 100 Turkse kevers en een paar honderd eitjes die in de strijd tegen de eikenprocessierups worden ingezet, zijn in het land. Nadat deze grote poppenrovers in labo’s een tijdje op een dieet van harige rupsen worden gezet, zullen op een 5-tal plaatsen in Vlaanderen worden uitgezet.


Ik weet niet of dit een goed plan is.
Wat eet zo'n kever na het rupsseizoen?
Wat als zo'n kever zich massaal vermenigvuldigd? Heeft die dan een natuurlijke vijand? Of gaan we nog meer miserie importeren?
Blijkbaar leefde die kever hier vroeger in de vrije natuur maar is ie hier uitgestorven.



Dat deze Turkse kever - in Turkije eet hij de dennenprocessierups - schadelijk zou zijn voor andere inheemse soorten lijkt uitgesloten. “Omdat het een kever was die tot een 15-tal jaar geleden hier voorkwamen. Het is simpelweg een herintroductie van een soort die hier heel lang was.”
Waarom zouden die Turkse kevers niet mogen worden ingezet als ze een voordeel bieden. Of zijn er nadelen ?
Zijn die Turkse rupsen schadelijk voor het milieu ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 17:26   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik zou nog zeggen een Vlaamse kever. Of tenminste een Europese. Maar een Turkse? Allez zeg! En waren er nergens Koerdische Kevers, nondeju!
Vooral geen mestkevers!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 18:10   #8
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die Vlaamse kevers krijgen absoluut geen voorrang hoor. Die worden in België gewoon genegeerd, zelfs al zouden ze nuttig kunnen zijn.
Langs de andere kant, Vlaamse Werkkevers zijn overal anders welkom.
Als ze nuttig zouden zijn dan zouden de Vlaamse kevers gebruikt worden maar blijkbaar deugen ze niet dus: Bring in the Turks!
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 18:10   #9
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vooral geen mestkevers!
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 19:44   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Gaat deze discussie over milieu ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2022, 20:52   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.356
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Gaat deze discussie over milieu ?
Eerder over Turkse kevers die ver onder het minimumloon willen werken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 22 april 2022 om 20:52.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2022, 13:04   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Gaat deze discussie over milieu ?
Ik denk wel dat dit onder milieu valt
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2022, 17:13   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Tja, we hebben goei ervaringen als we (biologisch) ingrijpen in de natuur.....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2022, 17:30   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Zal men de bombardeerkever gebruiken?



Meer info rond de kever in kwestie:

Door het kontkanon van de bombardeerkever trekken mensen de evolutie in twijfel

Ik 'hoor' het de processierups al gillen: "It wasn't me!!!!"

p.s.

Ik heb die harige rupsen vroeger als kind toen nog wel eens op mijn hand gehad in de tuin en ik heb daar nooit wat van gehad.

Schijnt dat die anders huiduitslag kunnen voortbrengen?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 23 april 2022 om 17:33.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2022, 10:07   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Het zou gaan om een inheems kever die hier is uitgestorven door het pesticiden gebruik en die nu dus terug wordt uitgezet.

Wellicht ligt dus weer de mens aan de bron van de processierups plagen doordat ze door hun eigen gif gebruik deze natuurlijke vijand hebben gedecimeerd.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be