Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 september 2010, 11:24   #101
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En toch ben je naar eigen zeggen meerdere malen een relatie aangegaan met een Hollandse. Dit gegeven is nogal in strijd met bovenstaande.

Ik maak me trouwens oprecht zorgen over jouw half-Hollandse kinderen. Wat leer jij ze? Dat hun Hollandse helft niet deugd? Voed je ze op als pure Vlamingen?
Mijn kids hun moeder is een 100% Belgische Branbants trekpaard.

En ik ben nooit een relatie aangegaan met een Hollandse geit, maar enkel met edele Brabantse trekpaarden.

En ik voed mijn kids op als Brabanders, niet als Vlamingen of Hollanders.

Voor mij ligt de grens dus aan de Moerdijk en niet waar ze door geweld is geplaatst.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 11:26   #102
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Nee, toch niet. Dat lees ik niet in zijn betoog. De interpretatie van de feiten is verkeerd. System verwart Vlaamsgezinden met 'Vlamingen'. In den ouden tijd was ook bij de Vlaamse bourgeoisie Frans de voertaal, alhoewel die mensen hun plaatselijk dialect wel machtig waren om met het plebs wat te converseren.

Maar daar ging mijn 'zucht, ge hebt gelijk' niet over. Wel over het feit dat mensen als System dénken dat het huidige Vlaams-nationalisme nog steeds bestaat uit de frustratie van de Vlaamse identiteitsstrijd van de jaren stillekens. Dat is helemaal niet zo. Luister naar de discours van de huidige VN'ers. Maar daar hebben sommige mensen geen oren naar. Daarom dat ook verwoed wordt verwezen naar de collaboratie e.d.
het zijn niet de VN die in het verleden zijn blijven steken maar net hun tegenstanders, of toch althans hun meest rabiate tegenstanders.
Na verloop van tijd besef je dat je die mensen gewoon 'gelijk' moet geven. En je dan omdraaien.
Toch zijn er hier op dit forum toch vele nationalisten die zich steeds maar blijven beklagen over het verleden en die schuld voornamelijk leggen bij de Walen. Terwijl ze eerder de schuld zouden moeten leggen bij de vroegere Vlaamse elite, de franskiljons.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 11:30   #103
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mijn kids hun moeder is een 100% Belgische Branbants trekpaard.

En ik ben nooit een relatie aangegaan met een Hollandse geit, maar enkel met edele Brabantse trekpaarden.

En ik voed mijn kids op als Brabanders, niet als Vlamingen of Hollanders.

Voor mij ligt de grens dus aan de Moerdijk en niet waar ze door geweld is geplaatst.
Oh, dan heb ik me vergist. Ik dacht dat je op dit forum ergens had geschreven dat je meermaals een relatie hebt gehad met Hollandse vrouwen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 11:53   #104
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Excuseer?

Waar vind je die Franstalige Vlamingen dan terug? In Brussel misschien wel ja. Misschien een paar verloren gelopen gevallen in Gent en Knokke (uiteraard Knokke), maar voor de rest hoor ik niet veel Franstalige bourgeoisie in Vlaanderen. Laat staan dat ik daar een strijd kan ontwaren.

Nogmaals: over Brussel kan je nog praten.

Maar die strijd voor het Nederlands in Vlaanderen is al lang gewonnen door de Vlaamse Beweging hoor, en daar kwam geen grammetje (sic) separatisme bij kijken. Dat separatisme is pas op de proppen gekomen toen die strijd gewonnen was. Om totaal onverklaarbare reden had men, na het vastleggen van de taalgrens, het buitenjakkeren van de Franstalige afdeling in de KULeuven en de marsen op Brussel die een uiterst sterke VB toont, begon men met de federalisatie van België. Tot een klein en onbetekenend partijtje als enige verklaarde Vlaanderen onafhankelijk te maken.

Is het toeval dat er in die jaren '80 niet veel gebeurde dat gunstig was voor Vlaanderen? Gewesten waren een creatie pro Franstaligen en zeker met het Brussels Gewest in 1989 had je een een nederlaag voor Vlaanderen. Geen wonder dat de enige partij die Vlaamse onafhankelijkheid wou, de eerstvolgende verkiezingen doorbrak, om dan 15 jaar lang haar wonderjaren te hebben.

Het is pas met Yves Leterme, ere wie ere toekomt, en het Vlaams Kartel dat er weer hoop komt op een sterke Vlaamse vertegenwoordiging. Dat het niets geworden is met Leterme staat daar los van, het was de perceptie bij de verkiezingen die telt. Ook de winst van de N-VA was in dat opzicht geen verrassing, omdat ze geen separatisme verkondigen dat als een vluchtgedrag kan gekenmerkt worden, maar als dreigement: doe mee met ons of we zijn weg. Eerlijk, ik ken bijzonder veel mensen die er openlijk voor uitkwamen op N-VA gestemd te hebben, ofwel voor de senaat ofwel voor de kamer ofwel voor beide.

Ook hier zie ik weer geen broederstrijd tussen Franstalige Vlamingen en Nederlandstaligen. Ik zie wel een sterk Vlaanderen dat de problemen binnen huis wil aanpakken en niet wil wegvluchten n'importe quoi, al zou dat Brussel kosten, de rand en 100% van de staatsschuld.

Vlaanderen heeft gewonnen, aanvaard dat toch eens. Wat we nu meemaken is de tweede emancipatiegolf waarbij België wordt omgebouwd tot l'état belgoflamande. Nu gaat het niet meer om de interne strijd tussen Franstalige elite in Vlaanderen en het Vlaamse plebs, maar om de normalisatie van België als een Nederlandstalig land met een grote Franstalige minderheid. Gezien de demografische verhoudingen is dat een logische evolutie. Als er dan toch moet afgescheiden worden, laat dat maar over aan Wallonië.
Misschien eens eerst de lijst met adelijken in België overlopen en eens kijken waar ze wonen en welke taal ze spreken en wat hun bedrage is in de strijd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...lijke_families

Je zou er versteld van staan hoeveel Franstalige Vlamingen er nog actief zijn in die strijd tegen de Vlaamse ontvoogding.
En het zijn niet de minste op de lijst van zeggenschap in Absurdistan.



Nu Vlaanderen heeft de strijd reeds lang gewonnen.
De Laatste strijd was tegen Oranje in 1831.
Maar het is juist het feit dat de verfransing er niet is gekomen door de Walen, maar door Vlamingen dat zo belangrijk is.
Ook het feit dat er zoveel geld naar Wallonië lijkt te vloeien komt door de Vlamingen zelf.

Vaak vergeet men dat ook het koningshuis enkel nog bestaat dankzij de Vlamingen. De Walen en Franstalige Vlamingen wilde het reeds in de jaren 50 van vorige eeuw weg.

Brussistan was trouwens Vlaams grondgebied met Franstalige Vlamingen als inwoners tijdens de gewestvorming.

Het BHG was een overwinningvan de Franstalige Vlamingen op de Vlaamstalige vlamingen, en niet van de Walen, die Brussistan onder Waals bestuur wilde krijgen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 11:57   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Oh, dan heb ik me vergist. Ik dacht dat je op dit forum ergens had geschreven dat je meermaals een relatie hebt gehad met Hollandse vrouwen.
Wel met Brabantse vrouwen die de Nederlandse nationaliteit hebben, maar was getrouwd met een Belgische.

Men moet de zaken over herkomst dus wel heel goed uit elkaar houden.

Iets waar de meeste Vlamingen bijna altijd tegen zondigen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 12:01   #106
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch zijn er hier op dit forum toch vele nationalisten die zich steeds maar blijven beklagen over het verleden en die schuld voornamelijk leggen bij de Walen. Terwijl ze eerder de schuld zouden moeten leggen bij de vroegere Vlaamse elite, de franskiljons.
Zelfs vandaag zijn het geen autochtone Walen die schuld hebben aan de problemen, maar vooral uitgeweken Vlamingen. Vaak zelfs nog met ouders die volledig Nederlandstalig zijn opgevoed, maar hun kinderen hebben verfranst.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 12:05   #107
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het taalgebruik was vrij. Zo stond het in de grondwet. Indien de Franse taal overwegend werd in het bestuur in België, dan moet men dit de Vlaamse elite kwalijk nemen, niet de Franstaligen. Deze laatsten vonden deze toestand niet zo erg natuurlijk. Maar het is deze Vlaamse elite die zijn verantwoordelijkheid niet genomen heeft en zijn eigen taal heeft miskend. Zo zit het in mekaar.
Nu je het zo stelt, heb je wel gelijk, maar je vergeet te vermelden dat koning Willem I wél een actieve politiek voerde die Vlaanderen én Brussel Nederlandstalig bestuur, Nederlandstalige rechtspraak en in zekere mate Nederlandstalig onderwijs gaf, 100 jaar voor België dat deed. Onder 'la Belgique' werd er echter totaal geen rekening meer gehouden met de Nederlandse dialecten in Vlaanderen.

Mijn Vlaams-nationalisme heeft echter maar weinig te maken met het België van de 19e eeuw. Dat België was relatief eendrachtig, omdat het bestuurd werd door een Franstalige elite over heel het land. Dat België bestaat echter niet meer, het Vlaanderen van toen ook niet. Ergo hoc mittamus: we kunnen daar dan beter over zwijgen en focussen op het huidige tweelandenland.

Laatst gewijzigd door respublica : 30 september 2010 om 12:06.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 12:40   #108
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Misschien eens eerst de lijst met adelijken in België overlopen en eens kijken waar ze wonen en welke taal ze spreken en wat hun bedrage is in de strijd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...lijke_families

Je zou er versteld van staan hoeveel Franstalige Vlamingen er nog actief zijn in die strijd tegen de Vlaamse ontvoogding.
En het zijn niet de minste op de lijst van zeggenschap in Absurdistan.
Mooi lijstje van de Belgische adel maar wat doe je er mee? Ik zie die personen niet bezig met de vernietiging van de Vlamingen, laat staan dat ze anderen dwingen tot Franstaligheid.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 12:56   #109
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Mooi lijstje van de Belgische adel maar wat doe je er mee? Ik zie die personen niet bezig met de vernietiging van de Vlamingen, laat staan dat ze anderen dwingen tot Franstaligheid.
De adel is bijna uitgeteld. Het komt een beetje door hun eigen fout. Altijd onder mekaar willen trouwen leidt tot familiale genetische defecten. Met alle gevolgen vandien.

Mij niet gelaten. Of om het in hun taal te zeggen: 'Si ils se sentent toujours nés de la cuisse de Jupiter, passons. Il se trompent. Des gens devenus totalement insignifiants, superflus, et par conséquent des gens futiles.'

Meer valt er niet over te zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2010 om 13:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 13:21   #110
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor mij ligt de grens dus aan de Moerdijk en niet waar ze door geweld is geplaatst.
Hoe denk je dat de noordgrens van het hertogdom tot stand gekomen is? Door God gegeven?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:36   #111
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel met Brabantse vrouwen die de Nederlandse nationaliteit hebben, maar was getrouwd met een Belgische.

Men moet de zaken over herkomst dus wel heel goed uit elkaar houden.

Iets waar de meeste Vlamingen bijna altijd tegen zondigen.
Ja, maar u heeft zo'n jaar geleden eens over uw 'Hollandse vrouw' (sic) gesproken. Een half jaar geleden (ofzoiets) heeft u ook een uitval tegen medeforummer Keats gemaakt, waarin u schreef: „Het is niet ik die dit typte, maar mijn vrouw, en zij is een Hollandse dame! Zij kan het wel weten zeker hoe de Hollandse aard is!“

Geen wonder dat men hier verward geraakt.

Verder neem ik u lang niet zo ernstig, u blinkt immers uit in het verkopen van cafépraat. Een straffe ongewone uitspraak waarmee men vroeger veel volk voor zijn kar kon spannen. Eigenlijk het soort praat waarmee Vlamingen opgeruid konden worden tegen Nederlanders en onderdanig gemaakt aan de Francité (in mentaliteit bedoel ik dan). Het Engelse woord 'obsequiousness' beschrijft het misschien nog het best.
Het is een kutmentaliteit die liever vandaag dan morgen ten goede wijzigt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 september 2010 om 16:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:40   #112
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu Vlaanderen heeft de strijd reeds lang gewonnen.
De Laatste strijd was tegen Oranje in 1831.
Maar het is juist het feit dat de verfransing er niet is gekomen door de Walen, maar door Vlamingen dat zo belangrijk is.
Ook het feit dat er zoveel geld naar Wallonië lijkt te vloeien komt door de Vlamingen zelf.
Onlangs nog op de RTBF, Mise au Point. Daar kwam een Franse schrijver uit Parijs van Vlaamse afkomst aan bod. Die sprak alsof Vlaanderen anno 2010 nog steeds was zoals in 1950, oerkatholiek, aartsconservatief, (pro-Duits), enz... Hij noemde zichzelf een Vlaming, maar ik ben eerlijk gezegd blij dat hij in Frankrijk woont. Het soort mens waar ik het tegen vertik Frans te praten, eigenlijk.
Niet dat ik 'zo' vlot Frans spreek (ik zou het beter willen kunnen; want ik heb zo goed als alles zelf geleerd en weinig op school), maar u snapt mijn punt wel.
Gelukkig zijn niet alle Franstaligen zo, maar ik krijg wel eens de indruk dat wegens het feit dat Frankrijk historisch relatief weinig vernederingen ondergaan heeft, de mentaliteit vooroorlogs is gebleven, inclusief het chauvinistisch-nationalisme. Gevaarlijk denken is het. Maakt me echt zorgen.
Het feit dat ik 'deftige Franstalige mensen' ken helpt wel de zaken nuchter te bekijken, gelukkig.

Verder ga ik niet akkoord dat Vlaams-gezinden 'maar niet moesten zeiken', omdat waren 'het immers ook 'Vlamingen' waren die het Frans oplegden' (naar system gericht nu). Alsof de lagere klasses er veel aan konden doen. Zelfs de lagere burgerij had die macht niet tot laat in de geschiedenis.
Typisch een uitspraak van iemand die verliefd is op een land (in casu: België) eigenlijk. Liefde maakt blind. Geen gezonde houding.
Overigens, is verre van iedereen zo collectief aangelegd. En een houding uit het verleden hoeft geen maatstaf te zijn voor hedendaagse gedragingen. Niet iedereen heeft dezelfde 'religie'. Er is dus geen 'handboek' die regels voorschrijft aan ons.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 september 2010 om 17:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:45   #113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2010 om 16:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 06:32   #114
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, maar u heeft zo'n jaar geleden eens over uw 'Hollandse vrouw' (sic) gesproken. Een half jaar geleden (ofzoiets) heeft u ook een uitval tegen medeforummer Keats gemaakt, waarin u schreef: „Het is niet ik die dit typte, maar mijn vrouw, en zij is een Hollandse dame! Zij kan het wel weten zeker hoe de Hollandse aard is!“

Geen wonder dat men hier verward geraakt.

Verder neem ik u lang niet zo ernstig, u blinkt immers uit in het verkopen van cafépraat. Een straffe ongewone uitspraak waarmee men vroeger veel volk voor zijn kar kon spannen. Eigenlijk het soort praat waarmee Vlamingen opgeruid konden worden tegen Nederlanders en onderdanig gemaakt aan de Francité (in mentaliteit bedoel ik dan). Het Engelse woord 'obsequiousness' beschrijft het misschien nog het best.
Het is een kutmentaliteit die liever vandaag dan morgen ten goede wijzigt.
Een nederlandse vriendin en ja die woonde in Holland. na 3 weken buiten gezet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 06:42   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Onlangs nog op de RTBF, Mise au Point. Daar kwam een Franse schrijver uit Parijs van Vlaamse afkomst aan bod. Die sprak alsof Vlaanderen anno 2010 nog steeds was zoals in 1950, oerkatholiek, aartsconservatief, (pro-Duits), enz... Hij noemde zichzelf een Vlaming, maar ik ben eerlijk gezegd blij dat hij in Frankrijk woont. Het soort mens waar ik het tegen vertik Frans te praten, eigenlijk.
Niet dat ik 'zo' vlot Frans spreek (ik zou het beter willen kunnen; want ik heb zo goed als alles zelf geleerd en weinig op school), maar u snapt mijn punt wel.
Gelukkig zijn niet alle Franstaligen zo, maar ik krijg wel eens de indruk dat wegens het feit dat Frankrijk historisch relatief weinig vernederingen ondergaan heeft, de mentaliteit vooroorlogs is gebleven, inclusief het chauvinistisch-nationalisme. Gevaarlijk denken is het. Maakt me echt zorgen.
Het feit dat ik 'deftige Franstalige mensen' ken helpt wel de zaken nuchter te bekijken, gelukkig.
Hierin kan ik je geen ongelijk geven.

Citaat:
Verder ga ik niet akkoord dat Vlaams-gezinden 'maar niet moesten zeiken', omdat waren 'het immers ook 'Vlamingen' waren die het Frans oplegden' (naar system gericht nu). Alsof de lagere klasses er veel aan konden doen. Zelfs de lagere burgerij had die macht niet tot laat in de geschiedenis.
Typisch een uitspraak van iemand die verliefd is op een land (in casu: België) eigenlijk. Liefde maakt blind. Geen gezonde houding.
Overigens, is verre van iedereen zo collectief aangelegd. En een houding uit het verleden hoeft geen maatstaf te zijn voor hedendaagse gedragingen. Niet iedereen heeft dezelfde 'religie'. Er is dus geen 'handboek' die regels voorschrijft aan ons.
De Vlaams-gezinden moeten niet zeiken over de Walen, maar moeten de strijd eindelijk juist zien.

Men zou veel meer kunnen bereiken als men de juiste vijand aanduid en niet op de slachtoffers blijft inhakken.

Niet de Walen, maar de Franstalige Vlamingen zijn de vijand in de strijd om België te hervormen en om eindelijk een rendabele staat te kunnen uitbouwen.

Je kan namelijk geen oorlog winnen als je de verkeerde vijand aanvalt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 06:46   #116
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mijn kids hun moeder is een 100% Belgische Branbants trekpaard.

En ik ben nooit een relatie aangegaan met een Hollandse geit, maar enkel met edele Brabantse trekpaarden.

En ik voed mijn kids op als Brabanders, niet als Vlamingen of Hollanders.

Voor mij ligt de grens dus aan de Moerdijk en niet waar ze door geweld is geplaatst.
Bent u zoöfiel?

En zijn uw 'kids' dan centauren?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 07:33   #117
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bent u zoöfiel?

En zijn uw 'kids' dan centauren?
"Kids", betekent dat "kinderen"?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 07:34   #118
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dan is het eindpunt bereikt.
Niet mee eens. Wat we vandaag de Vlaamse beweging noemen, is een kind van het orangisme dat ontstond direct na de separatistische staatsgreep van 1830. Die orangistische beweging is in de periode 1830-1840 met veel grof geweld, straatrepressie inbegrepen, vernietigd door het Belgisch-Brussels regime, waarna een periode van radiostilte is gevolgd. Vanaf de jaren 1860 is diezelfde beweging dan stap voor stap terug opgestaan, ditmaal onder druk van de omstandigheden met een voorlopig veel bescheidener doelstelling (het vrijwaren van de Nederlandse taal). Maar het lijdt geen twijfel dat het ongedaan maken van het Belgisch separatisme altijd het latente einddoel van de Vlaamse beweging geweest is.

En zo zal het gebeuren.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 07:37   #119
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het taalgebruik was vrij. Zo stond het in de grondwet.
Wel, dat staat nog altijd in de Belgische grondwet. Er is dus geen enkele reden voor de francofonen in Vlaanderen om nog verder te zeuren over de onderdrukking die ze zogezegd ondergaan.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 07:41   #120
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Vlaanderen heeft gewonnen, aanvaard dat toch eens. Wat we nu meemaken is de tweede emancipatiegolf waarbij België wordt omgebouwd tot l'état belgoflamande. Nu gaat het niet meer om de interne strijd tussen Franstalige elite in Vlaanderen en het Vlaamse plebs, maar om de normalisatie van België als een Nederlandstalig land met een grote Franstalige minderheid. Gezien de demografische verhoudingen is dat een logische evolutie. Als er dan toch moet afgescheiden worden, laat dat maar over aan Wallonië.
Precies!
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be