Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2018, 20:20   #1
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.989
Standaard dossier zware beroepen

Nationale samenkomst van onderwijsvakbonden woensdag over dossier zware beroepen

De bonden waarschuwen ook dat acties in het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs onvermijdelijk zullen zijn als de onderwijssector niet in aanmerking komt om gebruik te maken van de regeling voor zware beroepen.

Beetje logisch redeneren AUB:
Dus een leraar die opleiding geeft aan jongeren voor de Bouw zou zwaar beroep hebben, terwijl voor mensen die effectief werken in de Bouw dat niet is?

Een leraar opleiding schrijnwerk zou zwaar beroep hebben, terwijl mensen die effectief werken in de schrijnwerkerij dat niet is?

Een leraar opleiding metaal zou zwaar beroep hebben, terwijl mensen die effectief werken in de plaatslagerij, carrosserie met uitbreiding naar auto assemblage dat niet is?

Een leraar opleiding Kok/keuken zou zwaar beroep hebben omdat les geven stresserend is,….maar en kok met stress pieken van + 100% in de keuken en iedere middag moet presteren niet mag falen >> op de middag of top uren waar alles tegelijk klaar moet zijn om opgediend te worden aan moderne mensen die zeer kritische en gehaast zijn > dan weer niet?

Een leraar opleiding boek houden zou zwaar beroep zijn, maar de boekhouder die maandelijks moet klaar zijn met de belastingaangiftes dan weer niet? Enz. Enz.

Een leraar/prof opleiding geneeskunde zou zwaar beroep zijn, maar de verpleegster, chirurg, ... ie moeten zorgen dat iemand in even blijft dan weer niet? Enz. Enz.

Sorry hoor, men is het vakjes systeem dat door voornamelijk links strevend partijen, dus ook links binnen CD&V waar Pieter De Crem en probleem mee heeft

>> met vakbonden, ziekenkas en honderden belangengroepen en systeem om de macht door de mensen te controleren, te sturen en er voornamelijk van te profiteren overgenomen na WOII van de nazi’s!!

Waar politieke maffia met zwijgplicht zegeviert;

Nu bezig het verder aan het verfijnen via nano versnijding van beroepen enz. Om de kudde “schapen” door partij omgekochte te leiden/sturen/kneden en voornamelijk aan de strakke lijn te houden.

Om steeds betere paraplusystemen te hebben om te kunnen sjoemel, en doofpotten te centraliseren / isoleren!

Door mensen aan te pakken of te belonen als ze slaafs zijn in hun enge vakje, en anderen minder gesyndiceerd, of géén ambtenaar als slaaf te misbruiken, er voor te laten opdraaien!

Men had het over de KGB/ Stasi of Afrikaanse en Chinese toestanden waar géén privacy is en alles gemanipuleerd is, hier is het verdorie nog erger! Door witte boord manipulatie! Vraag maar eens aan de politie wat over U zelf in “Hun” databank staat….oeps, geheim!

En de mensen word met schoonsspraak politiek en vakbond zoals zwaar beroep naar “hun” vakje geleid waar ze dan niets meer te vertellen hebben als eenheidsworst en er boven hun hooft beslist word >>> de volgende stap is modern kaste systeem zeker.

In Zwitserland waar de mensen via referendum voor alles kiezen.

Waar kantons prefect functioneren werken de mensen nog graag, is werken geen vuil woord! Reutelt men niet over zwaar beroep want de mensen kiezen er voor om het werkt te doen en worden er ook naar betaalt!

Maar worden nadien niet tot op het bot gepluimd door de Zwitserse staat om opgedrongen solidariteit uit te delen aan omgekochte die dan op hun beurt “de anderen, de kudde schapen” der onder moeten houden!!!.

Ooooohhh de linksen zijn toch zo sociaal en de Christelijken beminnen hun naasten…. Beweren hun ivoren torens, belang hebbenden en omgekochten toch!!!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 13 maart 2018 om 20:33.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 20:33   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.091
Standaard

Vraag : waarom zit een steuntrekker ad perpetuum zich druk te maken over maatregelen die andere categorieën dan hemzelf een voordeel zouden bezorgen ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 20:53   #3
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.989
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vraag : waarom zit een steuntrekker ad perpetuum zich druk te maken over maatregelen die andere categorieën dan hemzelf een voordeel zouden bezorgen ?
Als U als steuntrekker ad perpetuum Medisch wetenschappelijk aantoonbare invaliditeit bedoeld waar ik recht heb op minimum inkomen hoop ik dat U gezond mag blijven!

Echter de invaliden worden al 50 jaar niet gesteund door vakbond en de politiek belooft al 50 jaar iets voor invaliden en zieken te doen. Niet voor niets overleven veel invaliden en langdurige zieken bij hun ouders/familie!

Maar steeds gaat uiteindelijk de geld pot naar personen die instaat zijn schreeuwerig op straat te komen, om te gaan manifesteren. Waar ze voor hun protesten dan ook nog eens vergoed worden.. voor den gezamenlijke uitstap..

Net ook nu weer: gebruikt de vakbonden juist het leraren korps om hun creatie van vakjes verder uit te werken!

Terwijl mensen die graag werken er meestal niet over zeuren wat zwaar werk is! Ik zie gepensioneerden bv veel meer werken dan toen ze nog “actief waren”!!! raar hé

Wat mezelf betreft doe ik al +30 jaar aan >> aangevraagd en erkend onbetaald vrijwilligers werk sporadisch als ik er toe instaat ben… met mijn invaliditeit is het zwaar werken/labeur maar ik doe het graag, het geeft mij geen financieel gewin maar veel zelf respect!!!!
Het ga je goed!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 13 maart 2018 om 20:57.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 21:16   #4
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Een beroep met minimum 85 verlofdagen kan bezwaarlijk het statuut "zwaar beroep" claimen lijkt me.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 21:18   #5
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Een beroep met minimum 85 verlofdagen kan bezwaarlijk het statuut "zwaar beroep" claimen lijkt me.
Eigenlijk is elk beroep 'zwaar' vergeleken met niet-beroep...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 21:30   #6
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Eigenlijk is elk beroep 'zwaar' vergeleken met niet-beroep...
Zo ver zou ik niet gaan om een job in het onderwijs als niet-beroep te bestempelen.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 10:27   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Wat een nieuws: de vakboungden van 't onderwijs komen 'nationaal' bij mekaar, om in koor te zingen dat ze het te zwaar hebben.

Ik heb maar voor één ding een boontje ivm de zwaarte: de kleuterleidsters. Kleuters tillen, dat kan je niet decompresseren door x maanden vakantie.

post scrotum: ik ken geen kleuterleidster persoonlijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 10:39   #8
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Een beetje gezond verstand is in deze materie welkom:

http://trends.knack.be/economie/bele...on-976405.html
De regering-Michel bijt zich de tanden stuk op het dossier van de zware beroepen. Wie een zwaar beroep heeft, zou vroeger dan de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar kunnen stoppen.

Dat is een soort van compensatie voor de strengere voorwaarden voor uittredestelsels zoals het brugpensioen (nu SWT), het vervroegd pensioen en het optrekken van de wettelijke pensioenleeftijd tot 66 jaar vanaf 2025 en tot 67 jaar vanaf 2030.

Het probleem is dat wat de regering aan de ene kant strenger maakt, ze aan de andere kant weer versoepelt.

Er wordt gewerkt met vier criteria voor de zware beroepen: fysieke belasting, moeilijke uurroosters, veiligheidsrisico's en stress. Ook al zou één factor - zoals stress - niet voldoende zijn om als zwaar beroep te worden erkend, toch zullen veel vormen van werk onder de noemer van zwaar beroep vallen.

Daarnaast is er een discussie over de verhoging van de pensioenleeftijd voor NMBS-personeel en militairen. Dat dossier is gekoppeld aan dat van de zware beroepen. De pensioenleeftijd van die groep zou elk jaar met een halfjaar stijgen.

Het is wraakroepend dat er in 2018 nog gediscussieerd moet worden over statuten waarin zo'n vroege uittreding mogelijk is. Als we onze pensioenen betaalbaar willen houden, moet iedereen langer werken en zijn uittredingen op 60 jaar nefast.

Van een akkoord over de zware beroepen valt dus niets goeds te verwachten. Dat principe wordt het beste afgeschaft. Veeleer dan te spreken over 'zware beroepen', was de voorbije jaren beter gefocust op een beleid dat aan het einde van de loopbaan voor aangepast werk zorgt, zodat loopbanen langer worden.

Een betere loopbaanbegeleiding moet langere carrières mogelijk maken. Hr-afdelingen moeten daar prioritair op inzetten.

De regering wil nu ook inzetten op deeltijds pensioen, waardoor een gepensioneerde nog deeltijds kan werken. Dat is een stap in de goede richting.

In plaats van te palaveren over een lijst van zware beroepen wordt beter gekozen voor een mix van aangepast werk en deeltijds pensioen.


Nu nog kiezen voor een kapitalisatiestelsel in plaats van een repartitiestelsel en we zijn op de goeie weg.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:34   #9
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Alleen al het feit dat je vandaag als lera(a)ar(es), elke dag kan aangeklaagd worden door zo'n bende hysterische zwarte kraaien (cfr. "de Blokkendoos"), lijkt mij al voldoende om dit tot de "zware beroepen" te rekenen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160107_02053861
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:41   #10
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Alleen al het feit dat je vandaag als lera(a)ar(es), elke dag kan aangeklaagd worden door zo'n bende hysterische zwarte kraaien (cfr. "de Blokkendoos"), lijkt mij al voldoende om dit tot de "zware beroepen" te rekenen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160107_02053861
Als men al gaat bepalen dat leerkracht een zwaar beroep is , dan stopt men best onmiddellijk met die lijst want dan staat op de duur iedereen erop.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:41   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Uiteindelijk ga je je de vraag moeten stellen of er nog zware beroepen zijn. In den bouw werken is niet meer wat het vroeger was: zakken van 50 kilo versleuren en met de schup graven is allang verleden tijd.

Het zou beter zijn een systeem te hebben waar je vroeger kan uitstappen, maar dan met minder pensioen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:45   #12
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.607
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als men al gaat bepalen dat leerkracht een zwaar beroep is , dan stopt men best onmiddellijk met die lijst want dan staat op de duur iedereen erop.
Vanaf de kindertuin tot op pensioen op school zitten is echt zwaar... mentaal dan!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:46   #13
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als men al gaat bepalen dat leerkracht een zwaar beroep is , dan stopt men best onmiddellijk met die lijst want dan staat op de duur iedereen erop.
In steden als Antwerpen, Gent en Brussel is dat zeker zo. En ik heb er ook bij gezet waarom. Zelfs aan 5000€/maand netto, wil ik in Anderlecht, Borgerhout of Molenbeek geen les gaan geven.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:53   #14
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
In steden als Antwerpen, Gent en Brussel is dat zeker zo. En ik heb er ook bij gezet waarom. Zelfs aan 5000€/maand netto, wil ik in Anderlecht, Borgerhout of Molenbeek geen les gaan geven.
Er staan nu al redelijk wat compensaties tegenover hé Zipper. De langste periode zonder verlof zijn de eerste 9 weken van het schooljaar. En dan lappen ze daar dikwijls nog een pedagogische studiedag tussen .
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 11:59   #15
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Er staan nu al redelijk wat compensaties tegenover hé Zipper. De langste periode zonder verlof zijn de eerste 9 weken van het schooljaar. En dan lappen ze daar dikwijls nog een pedagogische studiedag tussen .
Pedagogische studiedag betekent wel dat alle leerkrachten aanwezig moeten zijn, ook degenen die normaal gezien die dag niet werken.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 12:04   #16
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Er staan nu al redelijk wat compensaties tegenover hé Zipper. De langste periode zonder verlof zijn de eerste 9 weken van het schooljaar. En dan lappen ze daar dikwijls nog een pedagogische studiedag tussen .
ge weet goed genoeg wat ik bedoel. Ooit al eens zo'n school bezocht met 3/4 islamieten ???

En het verlof is bestemd voor de kinderen. Wat stel je voor dat die leraars doen zonder leerlingen ???
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 12:11   #17
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ge weet goed genoeg wat ik bedoel. Ooit al eens zo'n school bezocht met 3/4 islamieten ???

En het verlof is bestemd voor de kinderen. Wat stel je voor dat die leraars doen zonder leerlingen ???
Ik kan je alvast vertellen dat mijn schoonzus, al 28 jaar kleuterjuf haar beroep niet zwaar vindt. Goed betaald voor relatief weinig te doen zegt ze zelf.
En bovendien, ze heeft 5 kinderen en ze is telkens na de bevalling 9 maand thuis gebleven. Dat moet je eens in de privé proberen te doen.
Maar goed Ok het is een school op het platteland met weinig allochtonen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 12:12   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Pedagogische studiedag betekent wel dat alle leerkrachten aanwezig moeten zijn, ook degenen die normaal gezien die dag niet werken.
Akkoord maar het is en blijft voornamelijk een dag kletsen, koffie drinken en taart eten, zeker in kleuter en lagere scholen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 12:13   #19
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik kan je alvast vertellen dat mijn schoonzus, al 28 jaar kleuterjuf haar beroep niet zwaar vindt. Goed betaald voor relatief weinig te doen zegt ze zelf.
En bovendien, ze heeft 5 kinderen en ze is telkens na de bevalling 9 maand thuis gebleven. Dat moet je eens in de privé proberen te doen.
Maar goed Ok het is een school op het platteland met weinig allochtonen.
Kleuterjuf ?? Ga anders eens zo'n gastjes van 6jaar, die nauwelijks vijf woorden Nederlands spreken, leren lezen en schrijven.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 12:18   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Kleuterjuf ?? Ga anders eens zo'n gastjes van 6jaar, die nauwelijks vijf woorden Nederlands spreken, leren lezen en schrijven.
Dat is zoals in de bouw werken met Portugezen die geen enkel andere taal spreken, geen woord.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be