Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 maart 2018, 16:07   #301
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
probleem is ook dat er wel goede EV's worden geproduceerd in die prijsrange

(Kona, Bolt, Model 3)

Maar je krijgt ze gewoon niet vast. Men reserveert alle productie voor Noorwegen, Nederland, Korea, VS.....
niks houd je toch tegen om in NL te kopen?
bestel m bij bol.com !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 16:09   #302
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uw ontploffingsmotor kuch... (beter verbrandingsmotor) verbruikt toch alvast meerdere badkuipen aan diesel per jaar. Daar ben ik zeker van. Ik zou echt niet weten wat daar verkeerd aan is, klopt het niet?

Onze beide benzinewagens verbruiken ook badkuipen vol benzine per jaar. Gewoon verbranden en de gassen zijn gratis voor het volk.
Een EV verbruikt ook badkuipen vol steenkool of gas. Het is alleen iets minder zichtbaar. Ja, ooit gaan we al die elektriciteit op milieuvriendelijke manier produceren. Maar vandaag produceert een EV in Europa ongeveer 90 g CO2/km, dat is niet zoveel minder dan een diesel - en dan reken ik de CO2 uitstoot tijdens fabricage en recyclage van de batterijen nog niet mee.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 16:21   #303
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een EV verbruikt ook badkuipen vol steenkool of gas. Het is alleen iets minder zichtbaar. Ja, ooit gaan we al die elektriciteit op milieuvriendelijke manier produceren. Maar vandaag produceert een EV in Europa ongeveer 90 g CO2/km, dat is niet zoveel minder dan een diesel - en dan reken ik de CO2 uitstoot tijdens fabricage en recyclage van de batterijen nog niet mee.
Ook die moet je meerekenen. Die zijn overigens meegerekend in die 90 g CO2/km zie onderste grafiek, balkje EU-28 = ~ 90.
Zelfs bij de grootste stroomvervuiler Polen doet een E-wagen het nog altijd -25 % beter dan een diesel.

N.B. ook fabricage en recyclage van batterijen kan op groene stroom gebeuren, waaraan Tesla overigens bezig is.

Hoe je het ook -compleet rekent- een EV wagen verbruikt -levenscyclus- ca. 50-55% minder CO2 dan een fossiele wagen, en dat vandaag al.

Met elke kWh hernieuwbare stroom meer gaat dat voordeel nog toenemen.

En vooral geen directe emissies meer in stedelijke gebieden.

Die 50% is van een wetenschappelijke studie met US-stroommix, allesbehalve een redelijk propere (ook amper kernenergie), en natuurlijk met de productie van batterijen meegerekend.


https://www.vox.com/2015/11/16/97377...hicles-cleaner

Met Europese stroommix zijn ook grafieken te vinden, of gemiddeld EU-landen, daar is het # -55% minder CO2. (bovendien zijn dieseluitlaatgassen bewezen kankerverwekkend...)



Beperken tot CO2 is bovendien kort door de bocht, luchtkwaliteit is zeker zo belangrijk als het klimaat:
http://www.ademloos.be/factchecker/d...of-klimaat-co2


Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2018 om 16:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 16:50   #304
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik tank tegenwoordig mijn diesel aan 1,10 - 1,15 € en maak zo een 50.000km per jaar.

Volgens de sprittmonitor.de is het verbruik van een benzine uitvoering tussen de 7,5 - 11.92 liter/100km

Die van de diesel tussen de 4,98 en 9,7 / 100 km , zelfs heb ik over een langere periode een gemiddelde verbruik van 5,64 liter voor een wagen met 40PK meer.
U reageert niet op mijn berekening. Of stelt U zelf vast dat er iets niet klopt in wat dat vrouwtje aan uw vrouw vertelde ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 16:52   #305
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overigens, mijn VW diesel doet 5.5-6 liter 100km. Sorry dat ik uw verbruikscijfers niet geloof.
Met mijn Audi A 3 19 TDI uit 2007 kwam ik gemiddeld aan de 7.5 liter ( veel korte afstanden)

Ik ben dus ook aangenaam verrast dat mijn huidige even krachtige benzinewagen heel wat zuiniger is.
Het is ook aangenamer rijden. Die huidige benzinemotoren hoor je helemaal niet meer draaien.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 maart 2018 om 17:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 16:56   #306
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Zwak verweer van een ingenieur

Nagevraagd en verdergaand uit wat ik juist aan de telefoon hoorde : ik heb het even proberen te berekenen en kom :

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 4,3 liter diesel/100 km en een prijs van 1,21 euro/liter = 175 euro/maand afgerond.

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 6,3 liter benzine/100 km en een prijs van 1,32 euro/liter = 280 euro afgerond.

Sorry het zou volgens wat ze zeiden dan maar 105 euro/maand zijn of een klein 1200 euro op jaarbasis. Dat is voor velen hier waarschijnlijk een te verwaarlozen bedrag?
Dan zit je aan 40.000 km per jaar aan woon werkverkeer. In zo een extreme gevallen is een Diesel waarschijnlijk nog interessant. Maar dit is toch eerder uitzonderlijk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 19:13   #307
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een EV verbruikt ook badkuipen vol steenkool of gas. Het is alleen iets minder zichtbaar. Ja, ooit gaan we al die elektriciteit op milieuvriendelijke manier produceren. Maar vandaag produceert een EV in Europa ongeveer 90 g CO2/km, dat is niet zoveel minder dan een diesel - en dan reken ik de CO2 uitstoot tijdens fabricage en recyclage van de batterijen nog niet mee.
Allez, weer ene die de cafepraat gelooft zonder nadeken.

In Belgie is stroom gemiddeld 180gr CO2/kWh.

Een EV zoals een tesla gebruikt 20 kWh per 100 km, met een WTW effecientie van 0.7. 51 gr CO2/km.

Minder als de helft als een EV. En dan spreken we nog niet over een Model 3 (15 kWh/100 km) of andere moderne EV's.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 10:48   #308
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd dat gaat ongeacht de prijs zijn, ik weet nu dat mijn rijplezier me meer waard is dan dat kleine prijsverschil.

enige wat me nog van diesel zou kunnen weghouden is dat er binnen de drie jaar een deftige en betaalbare electrische op de markt komt en dat er een praktische haalbare oplossing komt voor wie geen thuislader heeft.
Deze hier: een benzine die als een diesel werkt.



__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 10:55   #309
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Deze hier: een benzine die als een diesel werkt.
Op papier en in de prototype faze, veel lawaai en trillingen enz... met 16:1 compressieverhouding voor een benzine, amai... vraagt zich af voor welke prijs ze dat geregeld kunnen krijgen...

https://www.motor1.com/reviews/22849...f-gas-engines/


Uit benzine is sowieso nog wat power te halen, en met benzineroetfilter gaan ook de euronorm 7-normen relatief goedkoop gehaald worden. Bij diesel daarentegen zal het een grote ureumreservoir worden, met 10-20 cent extra adblue kost per 100 km. Een verbruik van 2-3 liter adblue op 1000 km zal niet ongewoon zijn naargelang rechtervoet en omstandigheden... (volgens ADAC**). Een euronorm 7 diesel zal nog maar eens 2k duurder worden schat ik.

Mazda moest wel met die nieuwe benzine want hun skyactiv-Diesel was allesbehalve gelukt qua NOx-grens, 5 maal boven 80 mg grens....
Of die skyactiv-X gaat lukken? Staat nog in de sterren, maar Mazda probeert tenminste iets...



Bij mijn weten is Mazda de enige Japanner die nog wat inversteert in dieseltechniek, maar dat kan wel eens gedaan zijn met deze nieuwe Skyactiv-X.. benzine.

Citaat:
**
https://www.autozeitung.de/euro-6-na...en-183792.html

HÄTTE EINE EURO-6-NACHRÜSTUNG AUCH NACHTEILE?

Ohne Nachteile kommt auch die Euro-6-Nachrüstung mit dem Update für die SCR-Anlage nicht aus: Ein erster ADAC-Test eines auf Euro 6 nachgerüsteten VW Passat (1,6-Liter-TDI) hat einen Anstieg des Kraftstoffverbrauchs ergeben. Demnach ist der Diesel-Verbrauch etwa fünf Prozent höher als vor der Umrüstung. Die Lichtmaschine muss zusätzliche Energie bereitstellen, die das Nachrüstsystem zur Dosierung und Heizung benötigt. Allerdings ist der Rückgang des Schadstoffausstoßes immens: "Die Stickoxidwerte sinken um deutlich mehr als 90 Prozent", erklärt Thomas Burkhardt, ADAC-Vizepräsident für Technik. Der AdBlue-Verbrauch betrug beim getesten Prototypen circa zwei Liter auf 1000 Kilometer. Im ungünstigsten Falle steigt der Verbrauch auf drei Liter AdBlue je 1000 Kilometer. Die Kosten für den AdBlue-Einsatz belaufen sich dann auf etwa 20 Cent je 100 Kilometer.
Mercedes en VW zetten nog verder geld in op de zware dieselmotoren, vraag is dan wel wie gaat die dure diesels nog kopen, als de dieselversie zelfs duurder wordt als een benzinehybride versie die zelfs meer koppel kan geven over het volledig toerentalgebied dan een diesel? Weten ze het zelf wel? Of is het weer de zoveelste valstrik voor de consument de (diesel)schijn hoog te houden?

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2018 om 11:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 17:44   #310
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Er zijn wel meer dingen die door de evolutie uit het gebruik zijn geraakt en die later toch weer opnieuw in de belangstelling zijn beland, al dan niet soms met een kleine aanpassing.

Eén voorbeeld daarvan is bv. de aansteker op benzine of de vinylplaat en de platenspeler. Ooit compleet verdwenen geweest en vandaag terug op de markt.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 maart 2018 om 17:49.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 22:32   #311
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

Eén voorbeeld daarvan is bv. de aansteker op benzine of de vinylplaat en de platenspeler. Ooit compleet verdwenen geweest en vandaag terug op de markt.
Eerder voor liefhebbers en verzamelaars.

Zeldene oldtimers (benzine) liggen ook heel goed op de markt, soms een van de beste geldbelegginggen die er bestaan. De aantallen in zeer goede originele toestand worden immers steeds zeldzamer.
Vooral de wagens die in beperkte productie-aantallen gebouwd zijn, dus geen massaproducten. (Semi-)handgebouwde autos zeker.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2018 om 22:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 01:08   #312
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eerder voor liefhebbers en verzamelaars.

Zeldene oldtimers (benzine) liggen ook heel goed op de markt, soms een van de beste geldbelegginggen die er bestaan. De aantallen in zeer goede originele toestand worden immers steeds zeldzamer.
Vooral de wagens die in beperkte productie-aantallen gebouwd zijn, dus geen massaproducten. (Semi-)handgebouwde autos zeker.
Nog een liefhebber, https://www.youtube.com/watch?v=_uY24RPD9uU
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 06:41   #313
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Tijd op een Pony-Car aan te schaffen.
Wat zal het lekker rijden zijn temidden van de "koffiemolens" van de toekomst.


Laatst gewijzigd door Henri1 : 16 maart 2018 om 06:42.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 20:34   #314
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben je vandaag helemaal pro benzine en voorstander van die shift van diesel naar benzine?

1,5d is natuurlijk ook niet super, maar toch.

kom zeker je ervaring nog eens posten eens je twee maand met die benzine mag rondbollen!!

ik ben echt benieuwd!
In gebruik genomen. Rijdt onverwachts vinnig voor een 1200 met 82 pk en zonder turbo.

Verbruik kan ik nog niets over zeggen, maar verwacht reeel 6-7 liter gemiddeld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2018, 08:28   #315
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tijd op een Pony-Car aan te schaffen.
Wat zal het lekker rijden zijn temidden van de "koffiemolens" van de toekomst.

Mijn grootvaders zaliger heeft nog zo ééntje gehad, zie volgende.


Spijtig dat we die nooit ergens hebben kunnen 'stallen', ik zou er nu met graagte rondjes met gereden hebben al wuivende naar de omstaanders.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2018, 09:24   #316
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Deze hier: een benzine die als een diesel werkt.



Leuk grafieken zonder schaal op de Y as.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 12:10   #317
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Showrooms: 1 dieselmotor op 24 wagens...

Deze morgen op inspectie geweest bij VAG.

Gewacht op de wagen en gewoon rondje gedaan in beide showrooms van VW en Skoda, resultaat:

- 1 dieselwagen, was een VW Passant Variant 2.0 Tdi

- 23 benzinewagens, waarvan bijna de helft compacte en grote SUVs waren:
benzinemotoren van 1.0 tsi tem 2.0 Tsi (220 pk) in de zwaarste SUV.

Hoe de showroom veranderde op een paar jaar...

Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2018 om 12:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 17:19   #318
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deze morgen op inspectie geweest bij VAG.

Gewacht op de wagen en gewoon rondje gedaan in beide showrooms van VW en Skoda, resultaat:

- 1 dieselwagen, was een VW Passant Variant 2.0 Tdi

- 23 benzinewagens, waarvan bijna de helft compacte en grote SUVs waren:
benzinemotoren van 1.0 tsi tem 2.0 Tsi (220 pk) in de zwaarste SUV.

Hoe de showroom veranderde op een paar jaar...
Inderdaad......


Overigens,om nog eens te reageren op de "Skyactiv" technologie,een soort "dieselende benzinebrander".....Ja,er zijn technische hordes maar die zijn blijkbaar al GENOMEN.

Het zou wel eens iets kunnen worden als het avontuur met de de "3-cilinder" motortjes (zowel benzine als diesel)....20 jaar geleden leek dat pure technische waaghalzerij,tegenwoordig is dat algemeen spul.....
We zien met die "Skyactiv" (anderen zullen volgen)een laatste generatie "oliebrandertjes" zich ontwikkelen....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 9 april 2018 om 17:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 18:28   #319
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Inderdaad......
motor
hetregelen
Overigens,om nog eens te reageren op de "Skyactiv" technologie,een soort "dieselende benzinebrander".....Ja,er zijn technische hordes maar die zijn blijkbaar al GENOMEN.
Die Skyactiv-X en de huidige Skyactiv-G heeft niets met een diesel te maken, zéro. Dademelee ziet weer spoken.

De compressieverhouding an sich benadert deze van een diesel, dat was het dan. Skyactiv-G van Gasoline 14:1, de Skyactiv-X (prototype) zou zelfs op 16:1 getrimmt zijn, hoe ze de timing regelen moeten ze in de praktijk nog bewijzen.

Diesel = zelfontbrander door hoge druk. Zuipt diesel= Skyactiv-D van Diesel

Skyactiv-G en -X = onsteking (bougies). Zuipt gasoline of benzine.

De diesel Skyactiv-D heeft ook 14:1 compressieverhouding, dus lager als de klassieke diesels:

http://www.mazda.com/en/innovation/t...iv/skyactiv-d/
(luister wel niet naar de reclame want ze haalden de euronorm 6 NOx-norm van 80 mg/km NIET. Ze zaten aan 403 mg/km...)

Citaat:
Het zou wel eens iets kunnen worden als het avontuur met de de "3-cilinder" motortjes (zowel benzine als diesel)....20 jaar geleden leek dat pure technische waaghalzerij,tegenwoordig is dat algemeen spul.....
Kleine dieselmotortjes gaan ze niet meer ontwikkelen ik dacht dat je dat begrepen had. Bvb de VW Polo diesel heeft een 1600 cc 4 cilinder, dat is de kleinste dieselmotor 2017 denk ik, daaronder zit de VW Up! die heeft enkel 1000 cc-benzines en electrisch.

Bvb een Smartje zal nog enkel electrisch gemaakt worden: https://www.auto-motor-und-sport.de/...0-elektroauto/

Enkel vanaf zware middenklassers en zware SUV gaan men nog met diesels kunnen krijgen vanaf 2000 cc. Naast de benzines en benzine-hybrides en electrisch.

Alles eronder van mini tot compacte middenklasser = benzine of electrisch.

De constructeurs die het nog wagen na 2021 in diesels te investeren moeten het maar weten, de markt zal dat wel regelen...

Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2018 om 18:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 19:10   #320
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deze morgen op inspectie geweest bij VAG.

Gewacht op de wagen en gewoon rondje gedaan in beide showrooms van VW en Skoda, resultaat:

- 1 dieselwagen, was een VW Passant Variant 2.0 Tdi

- 23 benzinewagens, waarvan bijna de helft compacte en grote SUVs waren:
benzinemotoren van 1.0 tsi tem 2.0 Tsi (220 pk) in de zwaarste SUV.

Hoe de showroom veranderde op een paar jaar...
Stond er nog een dak op?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be