Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2009, 19:39   #101
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Burkide kan gerust mijn link over Liberarything eens intikken.. De voornaamste leesopdracht voor hem als Esperantist
Mi estas bedaŭre nur simpatianto kaj "ideologia" favoranto. Mi neniam estas trovintas la tempon kaj la okazon por reale lerni Esperanton, ankaŭ pro tio ke la FEL ne oferas kurson en mia proksimaĵo. Mi ne volas kaj - speciale - ne povas sidi du horojn sur la trajno.

Pro tio mia demando: []ĉu kiam la FEL malkovros Bruselon, Halle kaj ĉirkaŭaĵon? Aŭ ĉu vi konas aliajn eblecojn en ĉi tiu regiono por perfektigi mian konon?

(Mi bazas sur la informaĵo sur la FEL-TTT-ejo. Eble, ĉi tio ne plu estas korekta.)

(Jes, mi konas "lernu". Sed tiaaĵo estas ja alie. Tie, vi ne parolas kaj ne havas fiksajn rendevuojn.)

Hopelijk dat dit een beetje verstaanbaar was
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 19:39   #102
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Burkide kan gerust mijn link over Liberarything eens intikken.. De voornaamste leesopdracht voor hem als Esperantist
Mi estas bedaŭre nur simpatianto kaj "ideologia" favoranto. Mi neniam estas trovintas la tempon kaj la okazon por reale lerni Esperanton, ankaŭ pro tio ke la FEL ne oferas kurson en mia proksimaĵo. Mi ne volas kaj - speciale - ne povas sidi du horojn sur la trajno.

Pro tio mia demando: []ĉu kiam la FEL malkovros Bruselon, Halle kaj ĉirkaŭaĵon? Aŭ ĉu vi konas aliajn eblecojn en ĉi tiu regiono por perfektigi mian konon?

(Mi bazas sur la informaĵo sur la FEL-TTT-ejo. Eble, ĉi tio ne plu estas korekta.)

(Jes, mi konas "lernu". Sed tiaaĵo estas ja alie. Tie, vi ne parolas kaj ne havas fiksajn rendevuojn.)

Hopelijk dat dit een beetje verstaanbaar was
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 19:39   #103
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Burkide kan gerust mijn link over Liberarything eens intikken.. De voornaamste leesopdracht voor hem als Esperantist
Mi estas bedaŭre nur simpatianto kaj "ideologia" favoranto. Mi neniam estas trovintas la tempon kaj la okazon por reale lerni Esperanton, ankaŭ pro tio ke la FEL ne oferas kurson en mia proksimaĵo. Mi ne volas kaj - speciale - ne povas sidi du horojn sur la trajno.

Pro tio mia demando: ĉu kiam la FEL malkovros Bruselon, Halle kaj ĉirkaŭaĵon? Se ne, kiujn demarŝojn vi enterprenos por korekti tiu skandalo?
Aŭ ĉu vi konas aliajn eblecojn en tiu regiono por perfektigi mian konon?


(Mi bazas sur la informaĵo sur la FEL-TTT-ejo. Eble, ĉi tiu ne plu estas korekta.)

(Jes, mi konas "lernu". Sed tiaaĵo estas ja alie. Tie, vi ne parolas kaj ne havas fiksajn rendevuojn.)

Hopelijk dat dit een beetje verstaanbaar was. Ongetwijfeld zitten er honderden fouten in, al was het maar omdat ik nooit zeker ben met tio, tiu, ĉi tio,... Aangezien Esperanto verre van moeilijk is, zal dat vooral het resultaat zijn van het gegeven dat ik me er nooit echt toe aangezet heb.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 7 januari 2009 om 19:50.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 23:54   #104
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

FEL heeft geen cursussen in Bruselo, omdat... wel, ge kent de Brusselaars eh. Ze zijn geen onderdeel van FEL want dat willen ze niet
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 12:59   #105
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mi estas bedaŭre nur simpatianto kaj "ideologia" favoranto. Mi neniam estas trovintas la tempon kaj la okazon por reale lerni Esperanton, ankaŭ pro tio ke la FEL ne oferas kurson en mia proksimaĵo. Mi ne volas kaj - speciale - ne povas sidi du horojn sur la trajno.

Pro tio mia demando: ĉu kiam la FEL malkovros Bruselon, Halle kaj ĉirkaŭaĵon? Se ne, kiujn demarŝojn vi enterprenos por korekti tiu skandalo?
Aŭ ĉu vi konas aliajn eblecojn en tiu regiono por perfektigi mian konon?


(Mi bazas sur la informaĵo sur la FEL-TTT-ejo. Eble, ĉi tiu ne plu estas korekta.)

(Jes, mi konas "lernu". Sed tiaaĵo estas ja alie. Tie, vi ne parolas kaj ne havas fiksajn rendevuojn.)

Hopelijk dat dit een beetje verstaanbaar was. Ongetwijfeld zitten er honderden fouten in, al was het maar omdat ik nooit zeker ben met tio, tiu, ĉi tio,... Aangezien Esperanto verre van moeilijk is, zal dat vooral het resultaat zijn van het gegeven dat ik me er nooit echt toe aangezet heb.)
1. De Esperanto-verenigingen in België aangesloten bij de UEA :

http://www.uea.org/landoj/okcidenta_europo/belgio.html

2 Een tabelletje over de "correlatieven"

vind je op :
http://pingveno.nl/sleutel/tabelcor.html
---

Het is effectief zo dat waar de UEA zich organizeert per staat, de Vlaamse en
Nederlandse E-o verenigingen eerder samenwerken dan de vlaamse met brusselse en waalse. Als SAT lid ben ik eerder gericht op Frankrijk, waar er veel SAT leden zijn verenigd in de zgn "SAT Amikaro". Een revival van het "Amikejo" in de buurt van het "Drielandenpunt" - de voormalige "neutrale zone" van Altenberg /Vieille Montagne (gemeente Kelmis) zou een interessant project kunnen zijn.

3. Je Esperanto is uitstekend ! Rendezvuo ci-jaro en Bijelostoko aŭ la sekvanta en Havana ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 13:05   #106
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Jeronimo, je haalt me de woorden (ongeveer) uit de mond

Rogier, hoe voelt het om een Brussels plein naar je vernoemd te hebben?
Rogier is een familienaam , Roger een Voornaam. Als ik mijn familienaam op de website familie.be intik zie ik duidelijk dat de "roots" van die naam in West Vlaanderen ligt. Iemand heeft ooit eens een "stamboom" opgezocht en kwam bij vissers in Blankenberge uit (wonderbaarlijke stad, ik wou dat iedereen zo'n Blankenberge had). Van Moederszijde (Wenz) komt de naam voort van Wijnboeren - de voorvaderlijke Wenzen zouden effectief uit Elzas Lotheringen
stammen. Een visschotel met een wit wijntje (d'Alsace) is dus een typisch familigerecht (alhoewel deze wijn met zuurkool ook niet te versmaden is).

In het huidige Zamenhofjaar zou ik op zoek kunnen gaan naar de diverse Zamenhofgstraten en pleinen...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 13:07   #107
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

& nu eens iets kompleet anders : De Humo, waarvan ik het abonnement wilde opzeggen.
Maar nu staat er een artikeltje in nl. De goede voornemens van Kamagurka & Youp van 't Hek, dat me weer met het blad verzoent.
(blz. 44) - koop heb of leen hem...

Heb ik gelijk of ongelijk ? Fijn artikel !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 14:52   #108
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
& nu eens iets kompleet anders : De Humo, waarvan ik het abonnement wilde opzeggen.
Maar nu staat er een artikeltje in nl. De goede voornemens van Kamagurka & Youp van 't Hek, dat me weer met het blad verzoent.
(blz. 44) - koop heb of leen hem...

Heb ik gelijk of ongelijk ? Fijn artikel !
Met Humo heb ik al jarenlang een liefde-haat verhouding. Ik lees het blad al van de tijd toen het nog de Humoradio heette en een braaf familieblad was zonder ideologie. Dat is nu wel even anders, het blad is geovolueerd tot uiterst-links anarchistisch. Het staat mijlenver van mijn overtuiging, maar om je vijanden te kennen moet je ze lezen. Bovendien is de TV-programmatie zeer overzichtelijk en staan er soms zeer interessante intervieuws in, dit in tegenstelling tot snertbladen als Dag Allemaal en tutti quanti. De eindbalans is dus voor.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 15:22   #109
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

wat is er uiters links anarchistisch aan humo?? Uiterst links betekent antikapitalistisch en dat is Humo in het geheel niet. Anarchistisch betekent de heersende macht in vraag stellen en dat doet Humo helemaal niet.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 15:37   #110
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Sta me toe efkes betweterige leerkracht te spelen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mi estas bedaur(ind)e nur simpatianto kaj "ideologia" favoranto. Mi neniam estas trovintas => trovinta (maar stilistisch zou je het gemakkelijker kunnen verwoorden met: mi neniam trovas la tempon por) la tempon kaj la okazon por reale (bedoel je hier realistisch of echt? Vere is misschien beter) lerni Esperanton, anka? pro tio ke la FEL ne oferas kurson en mia proksima?o. Mi ne volas kaj - speciale - ne povas sidi du horojn sur la trajno (hier komt de wonderlijke kracht van de Esperantosyntaxis naar boven: stilistisch is het vloeiender, hipper en ook gemakkelijker gewoon te zeggen: mi ne volas nek povas trajni du horojn, letterlijk: ik wil noch kan twee uur 'treinen').

Pro tio mia demando: []?u(Het korelativo Kiam volstaat, bij vragende korelatieven hoef je geen cxu te gebruiken) kiam la FEL malkovros Bruselon, Halle kaj ?irka?a?on? A? ?u vi konas aliajn eblecojn en ?i tiu regiono por perfektigi mian konon?

(Mi bazas sur la informa?o sur la FEL-TTT-ejo. Eble, ?i tio ne plu estas korekta.)

(Jes, mi konas "lernu". Sed tiaa?o (tio volstaat) estas ja alie. Tie, vi ne parolas kaj ne havas fiksajn rendevuojn.)

Hopelijk dat dit een beetje verstaanbaar was
Ne dankinde
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:28   #111
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wat is er uiters links anarchistisch aan humo?? Uiterst links betekent antikapitalistisch en dat is Humo in het geheel niet. Anarchistisch betekent de heersende macht in vraag stellen en dat doet Humo helemaal niet.
Pfff : elk blad dat uitgegeven en verkocht wordt is kapitalistisch.. ĉu ne ?

In Humo komen toch wel voornamelijk nogal om niet "links" te zeggen progressievelingen aan bod.. maar ook anderen. Het is geloof ik niet de bedoeling van Humo om überhaupt een politiek-polemisch blad te maken ;
sommige van zijn cartoonisten zijn wel duidelijk anarcho-sarkasten & ik kan hen wel smaken. Mijn vroegere politieke lijfbladen zoals "De Groene Amsterdammer" en "Vrij Nederland" , "LINKS" en de "Rode Vaan" waren in vergelijing met "Humo" dikwijls nogal braaf burgerlijk. "Hara Kiiri" ik geloof dat dit uitstekende blad - waar Kamagurka overigens in zijn jonge periode debuteerde, was vanuit anarcho-standpunt zeer amusant en leerzaam.

In de E-o ejo heb je nog "Kancerkliniko - LKK voor de ingewijden" waar de tierische Ernst nogal wel eens met grafische humor gemixt wordt.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:45   #112
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Nee ik wil niet schoolmeesteren - maar mi estas bedaurinde schijnt me ook niet vlot te bekken mi bedauras is véél beter. Het punt is eigenlijk vooral dat men elkaar kan begrijpen en via lectuur van de (de meesten zijn goed) originele esperantoliteratuur verder geraakt. Dank zij het internet kan ik het nu ook frekwent beluisteren en zodoende evolueer ik stilletjesaan van lezer tot spreker...

Ergens op U tube heeft de betreurde E.Piron een toespraak gearchiveerd over het voordeel van Esperanto voor eender welke native speaker van diverse talen door de vrije
woorsschikking om de "ziel" van de eigen taal in het Esperanto te kunnen weergeven.

Het is precies deze literaire eigenschap die het Esperanto, behalve de ideologie dan, voor mij zo boeiend maakt.

vervolg op de draad pri bovinetoj kaj bovidetoj ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:58   #113
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Roger: de vraag van het moment:

wat vind je van het Gazagebeuren?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 17:29   #114
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Roger: de vraag van het moment:

wat vind je van het Gazagebeuren?
Er was ooit een theorie die zei dat 2 naties met een democratisch gekozen regering niet met elkaar in oorlog kunnen gaan. Dit eindigde eigenlijk met de democratische verkiezing van een Pelestijnse regering, waarbij een partij aan de macht kwam met de oorlogszuchtige bedoeling buurstaat Israël "te vernietigen". een punt om onmiddelijk te relativeren -

Ook de president van Iran wil de Israëlische staat kapot, maar beklemtoont hierbij dat er geen enkele Jood oiok maar één haar gekrenkt zal worden - men zou volgens hem gewoon het gebied opnemen in een groter (Pansjiietisch ??)
verband dat onmiddelijk de verdere immigratie van joodse mensen in het gebied aan banden zou leggen om aldus tot de gewenste toestand te komen : een Midden Oosten dat in meerderheid Moslims is met enkele (waaronder de joodse) minderheden. Is dat geen fraai voorbeeld van Mir/Vrede ?

Sedert mensenheugenis is oorlog het voortzetten van diplomatie met "gewelddadige middelen". Het feit dat de oorspronkelijke protagonisten van diverse "Oorlogen tegen Israël" in feite niet meer aktief "meedoen" is een duidelijke illustratie van het feit dat oorlog niet werkt. Het is helaas zo dat behalve de politiekers, nu nog de bevolingen moeten novertuigd geraken van dit feit zodat ze andere leiders kiezen, die aan een ronde tafel willen plaatsnemen, de problemen benoemen en evalueren hoe ze de gewenste oplossingen zien te bereiken. Misschien moet er eens een iets "kleinere" vorm van geweld gebruikt worden om tot het besef te komen dat dialoog onvermijdelijk is, het is toch evident dat men geen miljard moslims of enkele honderen miljoenen joden kan afslachten om aan een "endlösung" te geraken.

Intussen zijn er steeds minder joden diue naar Palestina emigreren en steeds meer palestijnen die emigreren (zonder veel propaganda hierover trouwens).
Misschien is dat ook een oplossing : Een Israëlo/Palestijnse Battleground voor hen die graag oorlog voeren... (Helaas NOT : ik zag eens een reportage over ex. miliciens Joden en jodinnetjes die zich gaan "ontspannen" in India...
deze jonge mensen die de diensttijd overleefden plegen zeer vaak nog zelfmoord ook).

De zinnigste theorie is die van het scheppen van economische welvaart.
Maak van Jeruzalem/El Quods een centrum van theologische studies van Moslims, Christenen en Joden, een centrum van communicatie, pluralistische multiculturele televisie en infotainment... een nieuw Genève, een nieuwe zetel van de UNO & alle kapitaalsbewegingen, lobbykantoren e.d. zullen automatisch een welvaartseconomie voortbrengen waarin oorlog en aanslagen nauwelijks denkbaar zijn (alhoewel : heeft een machtscentrum geen dodelijke aantrekkingskracht ?)

Er is hoop : er zijn aan beide zijden mensen die oprecht vrede willen en acties voeren om in vrede met elkaar te leven. Maar zo lang er een meerderheid is die bereid is "ervoor te vechten" ben ik zeer pessimistisch.

& Inderdaad : het bestaan aan beide zijden van "binnelandse problemen" die men kan versmoren door te focussen op externe vijand(en) is nog een verzwarende factor die het oorlogsgeweld in stand zal houden.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 17:40   #115
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Welke echte geuze degusteer je het liefst?
Doordeweeks : Mort Subite

bij gelegenheid van het bezoek aan : Drie Fonteinen (de faro, lekker zuur).
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 17:49   #116
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Er was ooit een theorie die zei dat 2 naties met een democratisch gekozen regering niet met elkaar in oorlog kunnen gaan. Dit eindigde eigenlijk met de democratische verkiezing van een Pelestijnse regering, waarbij een partij aan de macht kwam met de oorlogszuchtige bedoeling buurstaat Israël "te vernietigen". een punt om onmiddelijk te relativeren -

Ook de president van Iran wil de Israëlische staat kapot, maar beklemtoont hierbij dat er geen enkele Jood oiok maar één haar gekrenkt zal worden - men zou volgens hem gewoon het gebied opnemen in een groter (Pansjiietisch ??)
verband dat onmiddelijk de verdere immigratie van joodse mensen in het gebied aan banden zou leggen om aldus tot de gewenste toestand te komen : een Midden Oosten dat in meerderheid Moslims is met enkele (waaronder de joodse) minderheden. Is dat geen fraai voorbeeld van Mir/Vrede ?

Sedert mensenheugenis is oorlog het voortzetten van diplomatie met "gewelddadige middelen". Het feit dat de oorspronkelijke protagonisten van diverse "Oorlogen tegen Israël" in feite niet meer aktief "meedoen" is een duidelijke illustratie van het feit dat oorlog niet werkt. Het is helaas zo dat behalve de politiekers, nu nog de bevolingen moeten novertuigd geraken van dit feit zodat ze andere leiders kiezen, die aan een ronde tafel willen plaatsnemen, de problemen benoemen en evalueren hoe ze de gewenste oplossingen zien te bereiken. Misschien moet er eens een iets "kleinere" vorm van geweld gebruikt worden om tot het besef te komen dat dialoog onvermijdelijk is, het is toch evident dat men geen miljard moslims of enkele honderen miljoenen joden kan afslachten om aan een "endlösung" te geraken.

Intussen zijn er steeds minder joden diue naar Palestina emigreren en steeds meer palestijnen die emigreren (zonder veel propaganda hierover trouwens).
Misschien is dat ook een oplossing : Een Israëlo/Palestijnse Battleground voor hen die graag oorlog voeren... (Helaas NOT : ik zag eens een reportage over ex. miliciens Joden en jodinnetjes die zich gaan "ontspannen" in India...
deze jonge mensen die de diensttijd overleefden plegen zeer vaak nog zelfmoord ook).

De zinnigste theorie is die van het scheppen van economische welvaart.
Maak van Jeruzalem/El Quods een centrum van theologische studies van Moslims, Christenen en Joden, een centrum van communicatie, pluralistische multiculturele televisie en infotainment... een nieuw Genève, een nieuwe zetel van de UNO & alle kapitaalsbewegingen, lobbykantoren e.d. zullen automatisch een welvaartseconomie voortbrengen waarin oorlog en aanslagen nauwelijks denkbaar zijn (alhoewel : heeft een machtscentrum geen dodelijke aantrekkingskracht ?)

Er is hoop : er zijn aan beide zijden mensen die oprecht vrede willen en acties voeren om in vrede met elkaar te leven. Maar zo lang er een meerderheid is die bereid is "ervoor te vechten" ben ik zeer pessimistisch.

& Inderdaad : het bestaan aan beide zijden van "binnelandse problemen" die men kan versmoren door te focussen op externe vijand(en) is nog een verzwarende factor die het oorlogsgeweld in stand zal houden.
nice
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:28   #117
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Vandaag ga ik met la edzino naar de Solden & aanskluitend bij zoonlief lasagna eten
de vraagstellers zullen dus een weinig op antwoorden moeten wachten
& dan ga ik afsluiten met wat geblog over autisme - Jedermann - Elkerlyck om af te sluiten (mijn 2de en laatste fvdw sessie..)

Misschien moeten we een soort "club" vormen en wat publiciteit maken bij de talrijke "nieuwelingen" op dit forum om dit toch wel aangenaam nuttige initiatief te kunnen blijven voortzetten.... vernieuwen, altijd maar vernieuwen...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 13:46   #118
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Geen vragen meer (zei de schoolmeester in de klas) ?
Ik heb gisteren dus mijn onderbroeken bemachtigd in de solden en bovendien 2 zwembroeken aan 3 euro per stuk !

Ik wens de rechtvaardige rechter veel succes deze wee, waarin de koude zal ontdooien en een 11stedentocht niet mogelijk blijken (??)

Geplaagd door de koude kwam "De Ronny" sde chef Kater van de kattenbende die onze tuin als speeltuin gebruikt eventjes binnen om me te begroeten - eventjes ging hij nog in het zonnetje zitten onder het terras - maar dan vertrok hij (warmere?) andere oorden opzoekend.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 14:28   #119
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Roger, ik heb een bijdrage van jouw overgeheveld naar hier.

Omdat jouw woorden de juiste context schetsen, waar voor dank.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 14:29   #120
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Heeft er (staat er) een kerstboom in jouw huis ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be