Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2007, 11:42   #61
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Geloven' is nog wat ander dan 'weten'. Men kan ook 'geloven' dat God Adam en Eva in een paradijs gezet heeft. Maar daarom is dit nog niet zo. Het kan zijn. Maw: we weten het niet echt.
voor mij begint het weten vanaf de oerknal. Geloven doe ik in wat ervoor was
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 11:44   #62
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
voor mij begint het weten vanaf de oerknal. Geloven doe ik in wat ervoor was
Bij veel mensen is dat zo. Maar dit impliceert wel dat u iets aanneemt zonder echt te weten. Waarom u dat nu aanneemt zal wel zijn redenen hebben. Dit sluit echter wel elke 'weten'schappelijke discussie a priori uit.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2007 om 11:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:09   #63
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bij veel mensen is dat zo. Maar dit impliceert wel dat u iets aanneemt zonder echt te weten. Waarom u dat nu aanneemt zal wel zijn redenen hebben. Dit sluit echter wel elke 'weten'schappelijke discussie a priori uit.
ah nee toch?
Van zodra de wetenschap vooruitgang boekt en bijvoorbeeld een cyclisch verloop kan bewijzen, ben ik gelovige-af. Toch in de zin dat er "iets" (God) aan de oorsprong van deze oerknal zou staan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:17   #64
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ah nee toch?
Van zodra de wetenschap vooruitgang boekt en bijvoorbeeld een cyclisch verloop kan bewijzen, ben ik gelovige-af. Toch in de zin dat er "iets" (God) aan de oorsprong van deze oerknal zou staan.
Maar u schuift het probleem gewoon voor u uit. En wie heeft dat 'iets' gemaakt?

God is gewoon een 'deus ex machina', een passepartout-sleutel om een (niet wetenschappelijke) verklaring te vinden over het ontstaan der dingen. We weten niet hoe alles is ontstaan en daarom zeggen we dat 'God het heeft geschapen'.

Eigenlijk is zulk gedrag vrij aards en menselijk. Een mens is een wezen dat steeds weer 'problemsolving gedrag' vertoont (dat moest hij ook om te kunnen overleven). Hij past dit ook toe in zijn denken. Er zijn dingen die we niet kunnen verklaren omdat het ons verstand te boven gaat (het onstaan van het universum, wat gebeurt er na de dood, enz). We halen er dan een god bij. Dat lost alles op en het geeft ons zielerust.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2007 om 12:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:24   #65
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat lost alles op en het geeft ons zielerust.
idd, da's waar hoor wat ge zegt. maar dat mag ons niet weerhouden om vérder op zoek te gaan en onze kennis proberen uit te breiden.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 13:43   #66
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik kan me moeilijk voorstellen dat u werkelijk denkt dat iemand niet met iets belast kan worden als hij/zij er niet in gelooft. Daarom ook mijn vraag: Waarom geldt dat volgens u wel voor de erfzonde maar niet voor andere zaken?
Komaan zeg, ben jij nu echt zo verblind door je geloof?
Volgens mij en elk normaal denken persoon is die erfzonde bullshit voor niemand geldig en ik reageerde sarcastisch op jouw geloof in de erfzonde.
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 25 augustus 2007 om 13:46.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 22:48   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Geloven' is nog wat ander dan 'weten'. Men kan ook 'geloven' dat God Adam en Eva in een paradijs gezet heeft. Maar daarom is dit nog niet zo. Het kan zijn. Maw: we weten het niet echt.
Dat wil echter niet zeggen dat geloof niet redelijk is. Integendeel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 23:58   #68
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat wil echter niet zeggen dat geloof niet redelijk is. Integendeel.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 00:10   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
De Aarde is ontstaan en dat is een feit.
Sterrenstof dat samenklontert ten gevolge van de zwaartekracht.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 00:12   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Een klein voorbeeld. Je, 'een man', zit op een terrasje rustig bij een koffie een boek te lezen. Plots schuifelt de man naast je wat dichter en fluistert: "Excuseer, u bent getrouwd, niet? Ja, ik ken u. En uw vrouw. Toevallig zag ik haar vorige week in de Lemmensstraat een man kussen. Vrij intens. Maar goed, u houdt het vrij, neem ik aan?" De man staat recht en wandelt weg, en jij blijft achter met een verlept boek en een droge koffie.

En je denkt na. Je kent die man niet, moet je nu zomaar geloven wat hij zegt? Moet je straks het huis binnenstormen en woedend fulmineren �* la "Schat, ben jij vorige week in de Lemmensstraat geweest? Ja, stamel niet zo, ik weet alles al. Ontaarde, gij!" of ga je uit van je geloof in de liefde die je vrouw voor je heeft?

Zou jij het onredelijk noemen als de man dat laatste doet?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 01:20   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een klein voorbeeld. Je, 'een man', zit op een terrasje rustig bij een koffie een boek te lezen. Plots schuifelt de man naast je wat dichter en fluistert: "Excuseer, u bent getrouwd, niet? Ja, ik ken u. En uw vrouw. Toevallig zag ik haar vorige week in de Lemmensstraat een man kussen. Vrij intens. Maar goed, u houdt het vrij, neem ik aan?" De man staat recht en wandelt weg, en jij blijft achter met een verlept boek en een droge koffie.

En je denkt na. Je kent die man niet, moet je nu zomaar geloven wat hij zegt? Moet je straks het huis binnenstormen en woedend fulmineren �* la "Schat, ben jij vorige week in de Lemmensstraat geweest? Ja, stamel niet zo, ik weet alles al. Ontaarde, gij!" of ga je uit van je geloof in de liefde die je vrouw voor je heeft?

Zou jij het onredelijk noemen als de man dat laatste doet?
Dat is geen bewijs van geloof. Dat is een bewijs van een rationele redenering en 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is'. En die man kon niks bewijzen. Dus er is geen reden om iets anders aan te nemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 07:34   #72
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De hele discussie over I.D. en Creationisme is typisch voor protestantse landen. In katholieke landen (waaronder België) is dit een no-issue.

De Katholieke Kerk heeft nooit problemen gehad met de evolutietheorie. Dankzij haar leergezag kan de bijbel geïnterpreteerd worden op één manier, die de evolutie niet in strijd ziet met het geloof.
Het debat is wel levendig bij de protestantse kerk-(gemeenschap)-pen) was.


Met die bril moet je dus het eerste scheppingsverhaal lezen. En ik hoop ook dat men in het katholiek onderwijs deze bril blijft doceren. Want als men dat niet meer doet, komt men ten prooi van letterlijke en naiëve lezingen.

Natuurlijk heeft de katholieke kerk problemen gehad met de evolutietheorie. Dat kon ook niet anders in die tijd.Toen zij er niet meer onderuit kon heeft Theillard de Chardin de evolutietheorie proberen de verzoenen met het christelijke geloof. Maar ook de Chardin werd niet altijd goed bekeken in bepaalde katholieke milieu's. En volgens mij nu nog niet in diezelfde kringen.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2007 om 07:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 08:05   #73
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Waarom zou men tijdens de godsdienstles niet mogen werken met Atlas of Creation? Bovendien staat het boek vol met prachtige kleurenillustraties van fossielen. Zolang het boek niet als wetenschappelijk handboek gebruikt wordt, zie ik het probleem niet.
"Beste jongens en meisjes,

Vandaag ga ik het hebben over het onstaan van het menselijk leven door middel van een goddelijke tussenkomst. A propos, wij aanbidden de Enige Echte Ware God, trekt je dus maar niet teveel aan van die overige goden, want dat zijn valsschaards.

Ik heb daarom een prima boekje meegebracht, vol met prachtige prentjes. Er komen zelfs plaatjes van fossielen in voor! Wauw! Zeg nu nog eens dat godsdienst niet wetenschappelijk kan worden onderbouwd!

Let wel, wat ik nu ga vertellen kan door geen enkel argument worden gestaafd. Ik kan geen enkel bewijs naar voor dragen. Het is volkomen in strijd met de gangbare wetenschappelijke feiten.

Vandaag gooien we alle biologische, paleontologische, archeologische en geologische kennis gewoonweg overboord wegens niet relevant met de inhoud van dit boek.

Dit alles belet me uiteraard evenwel niet om jullie te "onderwijzen" inzake het onstaan van het menselijk leven.

Kortom, wat ik jullie nu ga vertellen is De Waarheid en niets anders dan De Waarheid.

Dat jullie, wanneer geconfronteerd met de wetenschappelijke feiten die het tegendeel bewijzen, mogelijks in de knoop kunnen geraken, is uiteraard mijn probleem niet.

Goed, we gaan beginnen,

God heeft ons geschapen..."

--------------

*knip*

Niet persoonlijk worden.
Niet persoonlijk worden?

Sinds wanneer is het op een sarcastische manier irrationaliteit aan de kaak stellen en je afkeer uitspreken voor geestesdodende obscure indoctrinatie - religie voordoen als wetenschap - nu al een "persoonlijke kwestie" geworden?

Enfin, ik noteer dat de gelovigen zich weeral eens "gekwetst" voelen...

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=24
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 26 augustus 2007 om 08:21.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 08:43   #74
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Niet persoonlijk worden?

Sinds wanneer is het op een sarcastische manier irrationaliteit aan de kaak stellen en je afkeer uitspreken voor geestesdodende obscure indoctrinatie - religie voordoen als wetenschap - nu al een "persoonlijke kwestie" geworden?

Enfin, ik noteer dat de gelovigen zich weeral eens "gekwetst" voelen...

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=24
Uw sarcastische antwoord is niet verwijderd, uw persoonlijke opmerking t.a.v. mij wel. U vertelde in uw bericht leugens over mij en nu zegt u dat het geen "persoonlijke kwestie" is?

Als u mijn vorige bericht goed gelezen had dan had u trouwens deze zin zien staan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Zolang het boek niet als wetenschappelijk handboek gebruikt wordt, zie ik het probleem niet.
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 26 augustus 2007 om 08:45.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 09:03   #75
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Uw sarcastische antwoord is niet verwijderd, uw persoonlijke opmerking t.a.v. mij wel. U vertelde in uw bericht leugens over mij en nu zegt u dat het geen "persoonlijke kwestie" is?
1. Leugens? Welke leugens?

Een sarcastische sneer is volgens jou ook al "liegen"? Wauw! Hoe oud ben jij eigenlijk?

2. Zogenaamde "leugens" kunnen gemakkelijk worden weerlegd. Jij koos echter uit zogenaamde "gekwetsheid" ervoor het rode driehoekje in te drukken...

Enfin, eigenlijk een non-discussie. De moeite niet waard. Ik heb geen zin om mij met dergelijk kinderachtig gedoe bezig te houden. Je doet maar.

Doei.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 26 augustus 2007 om 09:12.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 09:31   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is geen bewijs van geloof. Dat is een bewijs van een rationele redenering en 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is'. En die man kon niks bewijzen. Dus er is geen reden om iets anders aan te nemen.
Het gaat mij om het geloof van de man in de liefde van zijn vrouw zonder dat hij bewijzen heeft dat die liefde wel oprecht is.

Het ging om, als je even terug leest, mijn stelling dat geloven redelijk is en dat je, om redelijk te denken of te handelen, niet altijd 'bewijs' nodig hebt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 09:54   #77
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat begrijp ik wel. Maar waar men aan die informatie komt dat er ooit een fout zou zijn gemaakt voor de verre voorouder, die dan overgegaan zou zijn op de nakomelingen, d�*t snap ik niet.
Die informatie wordt gehaald uit de Bijbel, specifiek gaat het om het boek Genesis en de brief aan de christenen van Rome.
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 26 augustus 2007 om 09:54.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 09:57   #78
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bij veel mensen is dat zo. Maar dit impliceert wel dat u iets aanneemt zonder echt te weten. Waarom u dat nu aanneemt zal wel zijn redenen hebben. Dit sluit echter wel elke 'weten'schappelijke discussie a priori uit.
Mensen nemen iedere dag zaken aan zonder echt te weten. Zo is het ook bvb. met de oerknal. We kunnen niet zeker zijn dat de oerknal heeft plaatsgevonden, maar de oerknalrheorie is wel de meest logische verklaring voor het heelal.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 10:18   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Mensen nemen iedere dag zaken aan zonder echt te weten. Zo is het ook bvb. met de oerknal. We kunnen niet zeker zijn dat de oerknal heeft plaatsgevonden, maar de oerknalrheorie is wel de meest logische verklaring voor het heelal.
En er zijn bewijzen voor.

Als jij remsporen bij jou voor op de straat hebt staan en je snachts piepend remgeluid hebt gehoord, kan je er donders zeker van zijn dat er snachts een bijna accident was voor je deur. Hetzelfde met de oerknal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 10:59   #80
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Moest ik een overtuigd creationist zijn, zou ik veel van mijn bezittingen weggeven aan de armen.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be