Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei) Regent van opleiding, oorspronkelijk actief bij de Volksunie jongeren, later in het VU-partijbestuur, stapte in 2002 over naar Groen!. Sinds 1999 is hij Europees parlementslid, eerst voor de VU, later voor Groen!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2009, 07:50   #1
lievendenktmee
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 november 2008
Berichten: 2
Lightbulb files en verspilling van mobiliteit

Beste Bart,
de enige oorzaak van de files is de slechte bezetting van de auto's.
In de file zie je zeer veel auto's en heel weinig mensen.
De wegeninfrastructuur wordt gewoon bijzonder slecht benut en dit heeft ecologische en economische schade tot gevolg.
groene partijen en aktiegroepen focussen enkel op meer openbaar vervoer.
Waarom wordt niet nagedacht over het stimuleren van het samenrijden met de wagen, voor het milieu is het net hetzelfde of men zijn wagen laat staan om met de trein te rijden als om met iemand anders mee te rijden.
Ik heb het hier niet over het ingewikkelde carpoolen waarbij elke rit moet zijn afgesproken, maar over een beleid dat samenrijden stimuleert, altijd en overal iedereen met iedereen. het resultaat hiervan is gratis vervoer voor iedereen.
Je kan er over lezen op www.gratisvervoer.blogspot.com
Bij de internetwedstrijd voor ecologische ideeën www.denkmee.be won dit idee 5000 € , de juryvoorzitter was professor Vermeersch, dus zo stom kan dit idee niet zijn.
Van groen kreeg ik nochtans nog steeds geen reaktie.
vriendelijke groeten,
Lieven
lievendenktmee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 10:08   #2
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendenktmee Bekijk bericht
Beste Bart,
de enige oorzaak van de files is de slechte bezetting van de auto's.
In de file zie je zeer veel auto's en heel weinig mensen.
De wegeninfrastructuur wordt gewoon bijzonder slecht benut en dit heeft ecologische en economische schade tot gevolg.
groene partijen en aktiegroepen focussen enkel op meer openbaar vervoer.
Waarom wordt niet nagedacht over het stimuleren van het samenrijden met de wagen, voor het milieu is het net hetzelfde of men zijn wagen laat staan om met de trein te rijden als om met iemand anders mee te rijden.
Ik heb het hier niet over het ingewikkelde carpoolen waarbij elke rit moet zijn afgesproken, maar over een beleid dat samenrijden stimuleert, altijd en overal iedereen met iedereen. het resultaat hiervan is gratis vervoer voor iedereen.
Je kan er over lezen op www.gratisvervoer.blogspot.com
Bij de internetwedstrijd voor ecologische ideeën www.denkmee.be won dit idee 5000 € , de juryvoorzitter was professor Vermeersch, dus zo stom kan dit idee niet zijn.
Van groen kreeg ik nochtans nog steeds geen reaktie.
vriendelijke groeten,
Lieven
Geen slecht idee, maar is er geen probleem omtrent veiligheid?
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:21   #3
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Interessant idee. Alleen gaan er overal waar geen bussen stoppen speciale stroken ofzo moeten voorzien worden want als je enkel aan rode lichten gaat kunnen instappen gaat dat toch niet goed komen vrees ik. Als je zomaar overal aan elk kruispunt gaat auto's laten stoppen om te vragen naar waar ze rijden breekt er burgeroorlogverkeersaggressie uit.
Ik ben eerder voorstander van een deftig fietsnet, 20 km doe je zonder zweten op een half uur als je niet constant voor lichten en op en af trottoirs moet en aan de huidige generatie fietsen kan nog veel verbeterd worden. Meteen ook beter voor de volksgezondheid. Moest de NMBS op elke wagon plaats voorzien voor een fiets of 5 tot tien geraak je overal binnen aanvaardbare tijd. Nu is de trein niet deftig combineerbaar met de trein, te weinig tijd om in te stappen en steevast sta je aan de verkeerde kant van de trein.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 18:14   #4
Tunja
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 mei 2009
Berichten: 2
Standaard

Heel leuk idee! Misschien eerst eens in de praktijk uittesten vooraleer op grote schaal te doen? Want ik kan me best wel voorstellen dat met een vreemde in de auto meerijden op sommige plaatsen of tijdstippen minder veilig lijkt dan andere.
Tunja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 20:30   #5
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Komt dat in feite niet neer op georganiseerd liften? Een soort van taxistop-systeem, maar dan zonder voorafgaande afspraken?
Het lijkt me in elk geval wel een interessant idee!
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 20:48   #6
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Blijft natuurlijk het lawaai en de vervuiling, alleen een beetje minder, efkens.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 09:31   #7
lievendenktmee
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 november 2008
Berichten: 2
Standaard

allen bedankt voor de reakties, lees toch maar eens het hele dosieer op mijn blog en dan zal duidelijk worden dat dit systeem veilig kan werken met al bestaande systemen.
Infrastructuurwerken zijn hier ook niet voor nodig, en aangezien de meeste mensen dagelijks in het woon-werk verkeer dezelfde verplaatsingen doen zal je na heel korte tijd precies weten met wie je zo allemaal kan meerijden.
groeten, Lieven
lievendenktmee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be