Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 mei 2013, 14:50   #301
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
In België wordt je bijna omgekocht met "lekkers" om op het einde van de dag te staan waar je in het begin stond.
Ja, dat zal in Nederland nooit gebeuren... Hier zal nooit eens iemand van de overheid zich laten feteren door een ondernemer...

Oh, wacht. Die bouwfraude. Juist ja, glad vergeten.

Je kent zeker niemand bij een gemeente? Dan wist je wel anders...

Een Belg of een Nederlander, het zal weinig verschil maken. Als het iets opleverd, en ze komen er mee weg, dan ben je toch een dief van je eige portomonee als je het nie doet? Toch? Nie dan?

Ik vind het hele discussie katholieken/calvinisten uberhaupt grote onzin. We leven in de 21e eeuw, niet meer in de 16e.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 14:55   #302
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hier is veel van waar. Belgische ondernemers vinden het vaak niet te doen dat men zaken wil doen bij een tas karnemelk met wat droge koekjes (bij manier van spreken). Dat past niet bij onze mentaliteit.
Ach, het valt wel mee hoor. Als uw Belgische ondernemers wat langer waren gebleven, dan hadden ze mee gemogen naar de Jab Jum. Zo doen onze zakenlui het. Business first, then pleasure.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 15:35   #303
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Zaken zijn zaken. Je vol vreten doe je maar in je vrije tijd. In België wordt je bijna omgekocht met "lekkers" om op het einde van de dag te staan waar je in het begin stond. Keihard onderhandelen en op de centiem afgemeten deals sluiten, dat is zakendoen, al die poespas erbij is kostelijk en totaal overbodig.
Je klets uit je nek. Zaken doen gaat hier eveneens met eten gepaard.

Als je denkt deals af te kunnen sluiten, zoals jij vanuit gaat, zul je met/in heel wat landen van een flinke koude kermis thuiskomen en weinig tot niets verkocht krijgen.

Een vriend van mij werkt bij een flink bedrijf. De eigenaar heeft een landgoed gepacht. met eigen golfbaan. Jappen, Saoedi's etc. laat hij daar logeren. Ze worden volgestopt met eten en weet ik wat nog meer. Tijdens het eten en op de golfbaan wordt er onder andere ook over zaken gesproken.

Ooit een keer mee geweest op uitnodiging van de directie van het bedrijf waar ik werk (vanwege technische kennis).
Ging om de aanschaf van een kapitaal systeem, van een "zeer bekende" fa. uit het zuiden des lands.
Werden uitgebreid gefeteerd en gingen naar huis met een paar leuke "kadootjes" van deze fa.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 1 mei 2013 om 15:36.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 15:42   #304
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ach, het valt wel mee hoor. Als uw Belgische ondernemers wat langer waren gebleven, dan hadden ze mee gemogen naar de Jab Jum. Zo doen onze zakenlui het. Business first, then pleasure.
Toch klopt ook dat beeld niet. Goede zakenlui die internationaal opereren passen zich aan, aan wat gewoon is in een land.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 15:54   #305
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Toch klopt ook dat beeld niet. Goede zakenlui die internationaal opereren passen zich aan, aan wat gewoon is in een land.
Ik weet het, ik ben ook niet 100% serieus met deze opmerking.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 16:04   #306
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik weet het, ik ben ook niet 100% serieus met deze opmerking.
Vermoedde de strekking al wel. Wat vind je van omkoping? Volgens mij ontkomt een fa daar niet aan in sommige landen.
Als het min of meer als normaal ervaren wordt in een land zal men wel moeten en zich aanpassen of niets verkopen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 16:20   #307
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Vermoedde de strekking al wel. Wat vind je van omkoping? Volgens mij ontkomt een fa daar niet aan in sommige landen.
Als het min of meer als normaal ervaren wordt in een land zal men wel moeten en zich aanpassen of niets verkopen.
In het soort landen waar we het dan over hebben zit het ook in het systeem. Er zou een hele omschakeling plaats moeten vinden om dat te veranderen. In de overheidssector zitten vaak mensen die baantjes hebben gekocht, en dat geld moet terug verdiend worden. Die baantjes zelf betalen peanuts, en daar is het dan ook niet om te doen. Maar het smeergeld, dat is het eigenlijke privilege van de overheidsfunctie.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 16:41   #308
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
In het soort landen waar we het dan over hebben zit het ook in het systeem. Er zou een hele omschakeling plaats moeten vinden om dat te veranderen. In de overheidssector zitten vaak mensen die baantjes hebben gekocht, en dat geld moet terug verdiend worden. Die baantjes zelf betalen peanuts, en daar is het dan ook niet om te doen. Maar het smeergeld, dat is het eigenlijke privilege van de overheidsfunctie.
U zou bijna vergeten dat de corruptie in Nederland welig tiert. Ook in Nederland zit corruptie in het systeem gebakken.


Citaat:
Nieuwsberichten
Nederland corruptieland10.09.2012

Michel van Hulten, lector Governance, publiceert een reeks artikelen in Civis Mundi over de manier waarop corruptie zich in Nederland voordoet. Want ook bij ons komt veel corruptie voor...


Veel mensen denken dat ons land een ‘schoon’ land is, maar ook hier komt veel corruptie voor. Rechtszaken waar dat wordt uitgesproken zijn zeldzaam. In dit artikel 'Nederland corruptieland' worden een aantal feiten op een rijtje gezet. Je schrikt ervan. Is dat ook Nederland?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2013 om 16:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 16:57   #309
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zou bijna vergeten dat de corruptie in Nederland welig tiert. Ook in Nederland zit corruptie in het systeem gebakken.

Tja, in uw ogen is Nederland gelijk aan Sodom of Gamorra, maar ik denk niet dat de corruptie hier hoger is dan in Belgie. Ik zat toch meer te denken aan China, Indonesie of India.

Maar ach, ik kan praten als Brugman, ik zal er uw kruistocht tegen Nederland niet mee verstoren.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 17:32   #310
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Tja, in uw ogen is Nederland gelijk aan Sodom of Gamorra, maar ik denk niet dat de corruptie hier hoger is dan in Belgie. Ik zat toch meer te denken aan China, Indonesie of India.

Maar ach, ik kan praten als Brugman, ik zal er uw kruistocht tegen Nederland niet mee verstoren.
Absoluut niet, want in België zal het niet veel beter zijn. Wij denken altijd dat het bij ons 'clean' is, maar dat is helemaal niet zo. Hier is de corrupite verdoken, maar ze tiert wel welig.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 18:03   #311
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Absoluut niet, want in België zal het niet veel beter zijn. Wij denken altijd dat het bij ons 'clean' is, maar dat is helemaal niet zo. Hier is de corrupite verdoken, maar ze tiert wel welig.
Ik zie dat ik het misschien mis had wat u betreft. Daarvoor dan ook mijn excuses.

Ik denk dat corruptie overal wel te vinden is, misschien juist omdat mensen denken in de trend van "Bij ons komen zulke dingen nooit voor". Als mensen zo denken, dan kunnen mensen met kwade wil ongestraft hun slag slaan.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 19:39   #312
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik zie dat ik het misschien mis had wat u betreft. Daarvoor dan ook mijn excuses.

Ik denk dat corruptie overal wel te vinden is, misschien juist omdat mensen denken in de trend van "Bij ons komen zulke dingen nooit voor". Als mensen zo denken, dan kunnen mensen met kwade wil ongestraft hun slag slaan
.
Zeer juist.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2013 om 19:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 19:40   #313
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
jij bent dan ook geen vlaming of belg
Ik wil wel even jouw aandacht vestigen op iets dat je vermoedelijk niet weet (en, naar ik denk, ook niet graag zult lezen). Maar de hertogen van Bourgondië waren evenzeer staatshoofd in de gebieden die het huidige Nederland vormen. Waaruit volgt dat de term "Bourgondiër", in de historische betekenis, van toepassing was op de volledige Nederlanden. En daar hoort Vlaanderen ook bij, ook al wil je het niet geweten hebben. Maar ik zeg het jou tóch en ik hoop dat het je een beetje irriteert.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 19:46   #314
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik wil wel even jouw aandacht vestigen op iets dat je vermoedelijk niet weet (en, naar ik denk, ook niet graag zult lezen). Maar de hertogen van Bourgondië waren evenzeer staatshoofd in de gebieden die het huidige Nederland vormen. Waaruit volgt dat de term "Bourgondiër", in de historische betekenis, van toepassing was op de volledige Nederlanden. En daar hoort Vlaanderen ook bij, ook al wil je het niet geweten hebben. Maar ik zeg het jou tóch en ik hoop dat het je een beetje irriteert.
probeer eens een kaaskroket soppend in een vla uit...
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 20:18   #315
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
probeer eens een kaaskroket soppend in een vla uit...
U bent duidelijk een kenner. Nieuw Vlaams recept? Of een recept nog niet doorgedrongen in het Noorden?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 20:20   #316
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik wil wel even jouw aandacht vestigen op iets dat je vermoedelijk niet weet (en, naar ik denk, ook niet graag zult lezen). Maar de hertogen van Bourgondië waren evenzeer staatshoofd in de gebieden die het huidige Nederland vormen. Waaruit volgt dat de term "Bourgondiër", in de historische betekenis, van toepassing was op de volledige Nederlanden. En daar hoort Vlaanderen ook bij, ook al wil je het niet geweten hebben. Maar ik zeg het jou tóch en ik hoop dat het je een beetje irriteert.
Wel eens over nagedacht ... goed omschreven door u.

Daarentegen Bourgondier kan men mijn inziens slechts alleen van spreken als het over het rijke deel van de bevolking van destijds gaat.
Het overgrote deel van de bevolking had te maken met veel armoede en gebrek
Daarin zal nauwelijks verschil zijn geweest tussen het zuiden en het noorden.
Leven als een Bourgondier lijkt mij dus slechts ten dele toepasbaar wanneer men over bevolkingen spreekt.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 1 mei 2013 om 20:31.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 20:24   #317
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik wil wel even jouw aandacht vestigen op iets dat je vermoedelijk niet weet (en, naar ik denk, ook niet graag zult lezen). Maar de hertogen van Bourgondië waren evenzeer staatshoofd in de gebieden die het huidige Nederland vormen. Waaruit volgt dat de term "Bourgondiër", in de historische betekenis, van toepassing was op de volledige Nederlanden. En daar hoort Vlaanderen ook bij, ook al wil je het niet geweten hebben. Maar ik zeg het jou tóch en ik hoop dat het je een beetje irriteert.
Dit is niet juist. Grote delen van het huidige Nederland vielen niet onder het gezag van de Bourgondische hertogen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 20:33   #318
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit is niet juist. Grote delen van het huidige Nederland vielen niet onder het gezag van de Bourgondische hertogen.
Gedeeltelijk juist dan, grote delen niet en andere delen weer wel
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 20:38   #319
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit is niet juist. Grote delen van het huidige Nederland vielen niet onder het gezag van de Bourgondische hertogen.
Citaat:

In 1421 het graafschap Namen door aankoop van Jan IV van Brabant
In 1430 de hertogdommen Brabant en Limburg na de dood van Filips van Saint-Pol door een besluit van de Staten van Brabant
In 1433 de graafschappen Holland, Zeeland en Henegouwen na afstand door Jacoba van Beieren, dochter van graaf Willem VI, met de zogeheten Zoen van Delft
In 1432 de heerlijkheid West-Friesland, verbonden aan het Graafschap Holland
In 1443 het hertogdom Luxemburg na de dood van zijn kinderloze nicht Elisabeth van Görlitz

Filips de Goede verzekerde zich bovendien van de controle over de prinsbisdommen van Luik, Utrecht en Kamerijk. Daarom gaf humanist en historicus Justus Lipsius hem later het epitheton: Conditor Belgii.


quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 20:48   #320
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard



De feiten zijn anders dan veel Belgen denken.
Ik denk ook dat de "Bourgondische mythe" in het zuiden bewust in stand wordt gehouden om zich te kunnen onderscheiden ten opzichte van het noorden, dus het huidige Nederland.
Het lijkt mij eens goed wanneer men niet meer halve waarheden of complete onzin verkoopt maar eens echt kijkt naar wat er echt is gebeurd.
Maar ik denk dat het nu weer angstvallig stil wordt aan de Belgicistisch / Vlaams Nationalistische zijde.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be