Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 december 2015, 08:13   #1
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard Feestdag of verlofdag omzetten naar overuren?

Mag een werkgever een feestdag of verlofdag zomaar overzetten naar flex-of overuren?

Ik werk momenteel voltijds, ook op zaterdag. Mijn vrije dag is zondag. 1 november viel op een zondag. Volgens mijn werkgever ben ik die feestdag "kwijt". Na lang aandringen mogen we dan toch die feestdag terugnemen maar enkel als flex-of overuren en enkel per uur terug te nemen dus niet in 1 hele dag.

Ik vraag me sterk af of dit wel wettelijk is, feestdagen die op een zondag vallen omzetten naar overuren?

Heeft iemand hier gelijkaardige ervaringen mee?
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 13:36   #2
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Wat staat er in uwe cao?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 13:44   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
Mag een werkgever een feestdag of verlofdag zomaar overzetten naar flex-of overuren?

Ik werk momenteel voltijds, ook op zaterdag. Mijn vrije dag is zondag. 1 november viel op een zondag. Volgens mijn werkgever ben ik die feestdag "kwijt". Na lang aandringen mogen we dan toch die feestdag terugnemen maar enkel als flex-of overuren en enkel per uur terug te nemen dus niet in 1 hele dag.

Ik vraag me sterk af of dit wel wettelijk is, feestdagen die op een zondag vallen omzetten naar overuren?

Heeft iemand hier gelijkaardige ervaringen mee?
U heeft geen arbeidscontract getekend maar een blanco check.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 13:53   #4
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Over zulke zaken moet je op voorhand onderhandelen, daarna komen klagen haalt niks uit.
Maar dan moet de baas willen onderhandelen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 15:18   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Hangt af van sector tot sector, en uiteindelijk hangt iedereen met een arbeidscontract af van een sector.
Tuurlijk zijn sommige sectoren niet zo leuk bedeeld.
Dank daarvoor de vakboungden, die liever vluchtelingen en werklozen verdedigen dan zij die bijdragen aan de maatschappij door te werken.

tip: een van mijn maten had ook zo'n ambetante werkgever. Die was vooral ambetant voor de collega's van mijn maat, want hijzelf was redelijk onmisbaar voor het werk.
Op een zeker ogenblik dankt de baas een jonge gast af, net voor het aflopen van de proefperiode, met als smoesje dat het een luiaard was. Terwijl mijn maat net die gast goed vond om er te blijven werken.
Mijn maat werd kwaad, maar liet het niet merken.
Hij zocht en vond ander werk, en gaf zijn ontslag plots en zonder te willen de opzegperiode uit te doen, net voor een zeer druk moment voor het bedrijf.

Boontje komt (soms) om zijn loontje.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 16:22   #6
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Schoofzak,vakbonden verdedigen ook mensen die bijdragen aan de maatschappij door te gaan werken.
Mijn vakbond verdedigd mij en ik werk al 39 jaar.
En nu gij weer.
En wat is een vakboungd?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 17:02   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Er zijn 10 wettelijke feestdagen. Als daar eentje van op een rustdag valt, moet die op een andere dag ingepland worden. 1 november is 1 van die feestdagen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 11:04   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Schoofzak,vakbonden verdedigen ook mensen die bijdragen aan de maatschappij door te gaan werken.
Mijn vakbond verdedigd mij en ik werk al 39 jaar.
En nu gij weer.
En wat is een vakboungd?
Al sedert de jaren 1970 verdedigt de vakboungd zijn werkende leden niet meer; ze doen nog wel alsof.
Dat komt omdat ze blijven steken in ouboullige maatschappelijke visies, en het te lekker vinden om gesmeerd te worden door de voordelen van de zuilen.

Een vakboungd is nieuw-Nederlands-Antwerps voor het oude woord vakbond.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  sommige mensen.JPG‎
Bekeken: 102
Grootte:  59,8 KB
ID: 100907  

__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 11:10   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er zijn 10 wettelijke feestdagen. Als daar eentje van op een rustdag valt, moet die op een andere dag ingepland worden. 1 november is 1 van die feestdagen.
Er is inderdaad een wet. Een redelijk oude wet al, maar 'k weet het niet meer van buiten.
Pasen is in die wet geen feestdag. Want die valt altijd op een zondag.

Allez, lezen maar, op de wepsijt van de officiële FOD arbeid:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=11234

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 15:09   #10
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Schoofzak, dus volgens u moeten wij allemaal nieuw Nederlands-Antwerps praten?
Zijt gij misschien van Antwerpen en zijt gij echt zo arrogant?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 15:31   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Schoofzak, dus volgens u moeten wij allemaal nieuw Nederlands-Antwerps praten?
Zijt gij misschien van Antwerpen en zijt gij echt zo arrogant?
't Is toch niet omdat ik (en enkele anderen hier op het forum) dat ene woord gebruik, dat jij zomaar de vrijheid mag nemen om mij iets in de schoenen te schuiven dat eenderwie anders iets zou moeten ?

Ik ben misschien van Antwerpen, en misschien ook niet.
Ik ben misschien echt zo arrogant, en misschien ook niet.

Maar wat moeten we van jou denken als je zo bezig bent ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 16:08   #12
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Dat ik een werkmens ben die opkomt voor de rechten van de werkmens.
En eerlijk gezegd het kan mijn geen reet schelen wat jij van mij denkt.
En over reten gesproken, is die van u nu al gewassen want volgens u hing daar wat aan.
Dat heb je zelf gepost.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 17:52   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dat ik een werkmens ben die opkomt voor de rechten van de werkmens.
En eerlijk gezegd het kan mijn geen reet schelen wat jij van mij denkt.
En over reten gesproken, is die van u nu al gewassen want volgens u hing daar wat aan.
Dat heb je zelf gepost.
Ik herinner me niet 100 procent de juiste bewoordingen niet meer.
Jij kan het misschien quoten; wellicht herlees je het regelmatig want je mond loopt er van over.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 17:53   #14
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Uw eigen woorden schoofzakske waren, ge kunt het aan mijn reet hangen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2015, 08:37   #15
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

1 november valt op een zondag en wettelijk heb ik recht op deze feestdag om terug te nemen. Maar mijn werkgever zet 1 november om in "flex-uren" die telkens per uur mag worden opgenomen en niet in 1 ganse dag.
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2015, 15:04   #16
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
1 november valt op een zondag en wettelijk heb ik recht op deze feestdag om terug te nemen. Maar mijn werkgever zet 1 november om in "flex-uren" die telkens per uur mag worden opgenomen en niet in 1 ganse dag.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is dat wettelijk niet in orde.

Misschien moet je bij de NMBS gaan werken. Daar krijgen ze 2 verlofdagen als er toevallig een feestdag op een zondag valt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2015, 15:24   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Uw eigen woorden schoofzakske waren, ge kunt het aan mijn reet hangen.
Dat betwijfel ik, maar je kittelt me genoeg om me te motiveren het zelf eens op te zoeken.
Het was iets met "enkele moleculen die er nog aan hingen", wat louter fysisch-bilologisch bekeken nog niet zo'n slechte toestand is.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2015, 19:03   #18
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Schoofke, was uw reet dan.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2016, 13:43   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Schoofzak,vakbonden verdedigen ook mensen die bijdragen aan de maatschappij door te gaan werken.
Mijn vakbond verdedigd mij en ik werk al 39 jaar.
En nu gij weer.
En wat is een vakboungd?
Hahaha
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2016, 13:48   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

De wet is hier enerzijds heel duidelijk en anderzijds ook heel soepel in.



En indien een feestdag samenvalt met een zondag of een gewone inactiviteitsdag ?
Om de werknemer tien feestdagen te garanderen stelt de wet dat indien een feestdag samenvalt met een zondag of een gewone inactiviteitsdag in de onderneming, hij moet vervangen worden. Deze " vervangingsdag " moet worden vastgesteld op een gewone activiteitsdag in de onderneming. Deze vervangingsdag verkrijgt de hoedanigheid van een feestdag voor de werknemers tewerkgesteld in de onderneming. Het aantal uren die op de vervangingsdag zouden zijn gepresteerd, zijn van geen belang.

Vervanging van de feestdag welke met een zondag of een gewone inactiviteitsdag in een onderneming samenvallen
Welke zijn de bevoegde personen en organen om een vervangingsdag vast te stellen wanneer de feestdag samenvalt met een zondag of een gewone inactiviteitsdag in de onderneming?
Het zijn in eerste instantie de paritaire comités of de paritaire subcomités die de vervangingsdagen kunnen vaststellen voor alle of voor een deel van de ondernemingen welke onder hun bevoegdheid vallen ; indien een paritair orgaan deze dagen vaststelt, moet de federale Minister, die de arbeid in zijn bevoegdheid heeft, vóór 1 oktober van het jaar dat voorafgaat, van deze beslissing in kennis worden gesteld.

Bij ontstentenis van een beslissing van een paritair orgaan, kan de vervangingsdag door de ondernemingsraad worden vastgesteld;

Bij ontstentenis van een beslissing van de ondernemingsraad of zo er geen ondernemingsraad is, mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever en de syndicale afvaardiging ;

Bij gebrek aan overeenstemming van de syndicale afvaardiging of bij gebrek aan een syndicale afvaardiging, kan dit akkoord direct met de werknemers worden gesloten ;

Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer ;

Wanneer de vervangingsdag niet is vastgesteld overeenkomstig deze regels, wordt de feestdag vervangen door de eerste gewone activiteitsdag die in de onderneming op die feestdag volgt.
N.B: Men kan ook overeenkomen om de keuze van de vervangingsdag over te laten aan de werknemer net zoals een dag jaarlijkse vakantie.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be