Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2002, 15:08   #1
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

De goede doelen

Zou jij het doen? Velen zeggen het, maar als het er op aankomt doen ze het niet. Waarover ik het heb: geld schenken aan een goed doel als je de grote pot wint bij een of ander spel.
Ikzelf zou het niet doen als het er op aankomt denk ik. Waarschijnlijk zou ik duizend en één redenen bedenken waaraan ik het geld beter kan besteden als aan een paar arme kinderen die verhongeren. Klinkt cru, maar het is toch zo, denk ik. Nu op dit moment zou ik kunnen beloven: als ik ooit tien miljoen win, dan schenk ik een miljoen aan een goed doel. Maar dan maak ik meteen de bedenking, waarom zou IK, een modale Vlaming die elke dag braaf gaat werken en zijn inkomen verdient dat geld moeten afstaan terwijl er honderden, zoniet duizenden kerels als Bill Gates rondlopen die op hun geld zitten zoals een moederkloek op haar eieren? Zij hebben het breed, hebben vijftien garages voor hun sjieke wagens terwijl ik dat geld kan gebruiken om de hypotheek af te betalen en mij eindelijk eens een degelijke wagen aan te schaffen.

Moest ik toch tot het besluit komen om geld aan een goed doel te geven, dan nog zou ik niet zeker weten of ik dat zou doen. Wat gebeurt er immers met dat geld? Verdwijnt het in de zakken van enkele corrupte mensen, of wordt het werkelijk allemaal aangewend voor het goede doel in kwestie? Zou je niet beter zelf voedsel inkopen en dat gaan verdelen bij de hongerige arme kindjes? Ik ben al eens een man met een kind tegengekomen die vroeg of ik wat geld had waarmee hij eten voor zijn dochter kon kopen. Ik heb die man toen een euro gegeven, maar achteraf heb ik mij de bedenking gemaakt dat ik beter de bakker vlakbij was binnengelopen om daar iets te kopen voor het meisje. Want wie weet gebruikte die man het geld gewoon om voor zichzelf drank te kopen. Wie weet was die man zelfs niet arm en gebruikte hij het meisje gewoon om medelijden op te wekken. Reken maar eens uit: als je op een uur tijd van tien personen een euro krijgt op die manier, verdien je 10 euro per uur wat ruwweg overeenkomt met een maandloon van 1300 euro of 52000 oude franken. Goed verdiend als je daarbovenop nog eens een werkloosheidsuitkering krijgt. De wereld zit vol met van die mensen die anderen misbruiken om zichzelf te verrijken...

Bestaat een goed doel wel echt? Waarom is dat goede doel in de eerste plaats nodig? Meestal worden die mensen eerst in een hoek geduwd door anderen om hun voordeel te doen, waarna diezelfde anderen zich als "Barmhartige Samaritaan" wel eventjes over die mensen zullen bekommeren. Dingen als Levenslijn vind ik persoonlijk wel goed. Zo een organisatie pakt problemen in ons eigen land aan, zoals nu de actie van het kinderfonds. Zij moedigen kinderen aan om een fietshelm te dragen zodat het veiliger is voor hun. Niet vanwege de eventuele valpartijen, maar omdat er altijd onvoorzichtige automobilisten zijn en kinderen vaak impulsief reageren. Ik maak daar meteen de bedenking bij dat diegenen die die acties promoten, zoals de BV's, ook zelf een bijdrage leveren aan dit gevaar door rond te rijden in sjieke bakken. Ik zal binnen een half jaar ook zelf alleen met de wagen mogen rijden, en ik realiseer mij goed genoeg dat ik een gevaar op de baan ben voor anderen dan. Maar niettemin zal ik ook 90 rijden waar dat mag terwijl het misschien een levensgevaarlijke situatie is voor anderen. Zo zie je maar dat hoewel je achter een goed doel staat, jij ook, of je het nu zelf wilt of niet bijdraagt aan de reden tot het ontstaan van het goede doel.

Nog een laatste bedenking. Ik denk dat geen enkele Belg 5 euro echt fel zou missen. Drink een maand lang een pint minder op café en je kan makkelijk zo een luttel bedrag missen. Als elke Belg dat zou doen, zou je 50 miljoen euro inzamelen, maar liefst 2 miljard Belgische frankskes, een bedrag dat heel veel goede doelen onwaarschijnlijk heel goed kunnen besteden.

Heeft u 5 euro?

Peter Selie
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be