Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2018, 17:29   #121
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De waarheid is dat het regenwoud nooit een 'groene long' is geweest. Het is ongelooflijk waardevol als biotoop voor massa's dieren en planten, maar vergeet CO2 opslag.

Als je in Europa een bos onderzoekt, heb je waarschijnlijk geen enkele boom ouder dan pakweg 50 jaar - allemaal bomen in de kracht van hun leven, die elk jaar hoger en dikker worden. Ja, inderdaad, je ziet de CO2 opgeslagen worden.

Maar in een woud dat al duizenden jaren stabiel is, komen er -per definitie- even veel
bomen bij als dat er afsterven. En bij het afsterven komt vrijwel alle CO2 opnieuw in de lucht. Netto bijdrage: nul.
https://dekennisvannu.nl/site/artike...-regenwoud/432

Hier heb je wat meer uitleg.
Maw, het tropisch regenwoud is (of was) wél een groene long, maar dan wel onder de voorwaarde die ik al vermeld had.
Wordt de temperatuur te hoog, door een toename van bvb CO2, dan wordt het net andersom. Een heel gevaarlijk knikpunt !
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 31 januari 2018 om 17:30.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 23:34   #122
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dus geen wagen, geen elektriciteit, geen water, geen TV, geen internet, geen bijdrage mutualiteit, geen vuilnisophaling, geen enkele verzekering, geen eigendom want dan geen grondlasten of KI, geen GSM abonnement ....... Noppes, niets, nul? Of wacht ze via e-mail krijgen of automatisch via domiciliëring betalen is ook rekeningen krijgen hé. Voor iemand die gestudeerd heeft kan dit nu niet zo moeilijk zijn om te begrijpen
Ik betaal voor mijn verbruik en enkele diensten.

Ik krijg geen facturen voor "CO2 uitstoot", helaas, want dat zou wel goed zijn.


Citaat:
Maar het ging over CO2 opwarming. Het blijft mij verbazen hoe sommigen iedereen die niet mee wilt doen op de brandstapel willen krijgen. Maar het valt harder op dat diegenen die het hardst roepen zelf nog rustig blijven verder doen zonder er zich echt iets aan te trekken. Ik kan ook roepen en zeggen ja ik probeer constant aan het milieu en mijn voetafdruk te denken. Maar tussen denken, zeggen en doen is veel verschil. En ik moet in mijn gemeente vaststellen dat zelfs de groene politici eveneens naar hartenlust hun vuilnis in hun tuin blijven opstoken. Ik moet vaststellen dat zij ook weer met een nieuwe dieselwagen rond rijden. Ik moet vaststellen dat er ook weer eens een levering van mazout bij hun was. Ik moet vaststellen dat ze ook elk weekend op restaurant een steak aan het eten zijn ...... Denken, zeggen en doen
Ik ben afgelopen jaren 70 km dichter bij huis gaan werken. Dat is een paar ton CO2 uitgespaard. Ik heb een nieuwe verwarmingsinstallatie geinstalleerd die 30 % efficienter is, op zich ook al een ton of twee CO2. Ik heb al jaren geen vliegtuig meer genomen, ook weer een ton. Ik koop enkel groene electriciteit...ook weer een paar ton.

Je kan zelf veel doen hoor, het is een kwestie van willen en minder zagen/calimero uithangen, want dat is wat jij nu exact doet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 09:42   #123
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Het blijft mij verbazen hoe sommigen iedereen die niet mee wilt doen op de brandstapel willen krijgen. Maar het valt harder op dat diegenen die het hardst roepen zelf nog rustig blijven verder doen zonder er zich echt iets aan te trekken. Ik kan ook roepen en zeggen ja ik probeer constant aan het milieu en mijn voetafdruk te denken. Maar tussen denken, zeggen en doen is veel verschil. En ik moet in mijn gemeente vaststellen dat zelfs de groene politici eveneens naar hartenlust hun vuilnis in hun tuin blijven opstoken. Ik moet vaststellen dat zij ook weer met een nieuwe dieselwagen rond rijden. Ik moet vaststellen dat er ook weer eens een levering van mazout bij hun was. Ik moet vaststellen dat ze ook elk weekend op restaurant een steak aan het eten zijn ...... Denken, zeggen en doen
Als je in een roeiboot zit die lek is, kun je natuurlijk zeggen dat de anderen jou niet moeten bevelen om te hosen. Je kunt zelfs staan roepen dat de anderen eerst het goede voorbeeld moeten geven. Je kunt alleen niet verwachten dat het water er rekening mee houdt...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 16:09   #124
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je kan zelf veel doen hoor, het is een kwestie van willen en minder zagen/calimero uithangen, want dat is wat jij nu exact doet.
Ik hoef niet de calimero uit te hangen want ik betaal voor wat ik verontreinig. In de vorm van facturen van de overheid die in mijn brievenbus belanden. En ik zaag daar nog minder over. Maar ik haat dat anderen mij iets willen opdringen wat ik zelf niet wil. Dus doe het zelf maar als je dat wil. Ik denk dat jij en in het algemeen de groene wereldverbeteraars calimero willen spelen.

Verplichten ze het morgen dan heb ik geen keus. Maar je eigen wil bij opdringen aan anderen geeft meestal het tegenovergestelde effect. Bij mij is dat dan dwars gaan doen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 17:19   #125
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Van de andere kant, kan je door wat solidair te zijn ook al heel wat bereiken zonder dat het je éne euro kost hoor.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:20   #126
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Gelukkig vliegt dat vliegtuig dan maar eenmaal per jaar
Je vliegt wel heen en terug naar de states. Dus 800kg per persoon.

En thuis verbruikt een Belg 80twh X3 240twh/10M 2400kg
Dan nog autorijden
En op uw werk
En uw producten die je consumeert

Kan best wel aantikken
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 14:09   #127
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Hier weer eentje ze

https://principia-scientific.org/cli...p-retain-heat/

Moet nog eens hard denken wat er daar verkeerd is.

Die beweert dat de co2 gewoon zakt en niet stijgt tot,in de stratosfeer ? Hein ik dacht ideale gaswet dat dit mengt maar bon, als dat zo is zouden we dus stikken op de duur in de co2...

Dat die co2 gebonden wordt aan kalk in de schelpjes en hoofdzakelijk in de zee kruipt, zonder enige acidifcatie te geven. Bon...ik wist niet dat co2 zuur wordt in water , dacht dat dit licht alcalisoch wordt door het bicarbonaat meestal alcalisch zijn ,

Maar bon, tis wel juist dat de concentratie nog relatief hoog geweest zijn in de wereld. Dus zal,niet altijd zo laag geweest zijn. Maar aan welke temperatuur is natuurlijk koffiedik kijk
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 12:46   #128
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
https://mediabiasfactcheck.com/princ...l/#prettyPhoto
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 13:21   #129
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Volgens mij zijn het vooral al die wetenschappelijke studies die zorgen voor een ongeziene commercie: productie van zonnepanelen en windmolen en electrische wagens, allemaal heel weinig dense vormen van energiewinning, dus veel grondstoffen voor weinig kJs en dus veel productie van goederen die in feite niet nodig zijn en dus als gevolg hiervan opwaaiend stof en CO2-uitstoot, dus opwarming van de aarde. Het milieugezever op zich zorgt al voor opwarming van de aarde. Bovendien, waar komt de idee vandaan dat er iets of iemand bij de oerknal de aarde geprogrammeerd zou hebben om een constant klimaat te hebben. Welk genie zal dat becijferen? Dat zal een Einstein in het kwadraat moeten zijn..;
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 13:29   #130
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
https://dekennisvannu.nl/site/artike...-regenwoud/432

Hier heb je wat meer uitleg.
Maw, het tropisch regenwoud is (of was) wél een groene long, maar dan wel onder de voorwaarde die ik al vermeld had.
Wordt de temperatuur te hoog, door een toename van bvb CO2, dan wordt het net andersom. Een heel gevaarlijk knikpunt !
Een tarweveld dat enigszins geforceerd in volle groei is neemt een 4 ton CO2 op per hectare per jaar, een Europees bos een 4-5 ton/jaar, een tropisch woud een 10 ton/jaar..
Het probleem vooral een probleem van willen niet van kunnen: we weten dat de kernuitstap alleen op te vangen is met gascentrales en toch gaan we voor een kernuitstap gaan: waar is het CO2-gedoe plots gebleven.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 16:36   #131
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Ben benieuwd wat ze gaan doen met 40% a 45 % stookolie uit een vat ruwe olie om 20% benzine te produceren.
Benzine wagens verbruiken meer dan dieselwagens , dus reken maar uit !!

Om de zelfde km's ter rijden uit tanker X met diesel productie zal tanker X voor zelfde Km's met benzine productie nog eens moeten terug varen. Van een geweldige CO2 voetafdruk gesproken.

CO2 is blijkbaar niet meer een probleem.

Laatst gewijzigd door Deo : 26 maart 2018 om 16:37.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 16:49   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ben benieuwd wat ze gaan doen met 40% a 45 % stookolie uit een vat ruwe olie om 20% benzine te produceren.
Benzine wagens verbruiken meer dan dieselwagens , dus reken maar uit !!

Om de zelfde km's ter rijden uit tanker X met diesel productie zal tanker X voor zelfde Km's met benzine productie nog eens moeten terug varen. Van een geweldige CO2 voetafdruk gesproken.

CO2 is blijkbaar niet meer een probleem.
Diesel- of benzinewagens dat is ongeveer evenveel CO2. (behalve de extremen). Een benzinewagen mag ca. 12 % meer liter verbruiken bij dezelfde CO2 wat er aan de uitlaat uitkomt.

Livecyclus gezien hebben moderne benzines zelfs een lagere CO2-voetafdruk. Bron: studies.

De hoofdverantwoordelijke zit namelijk achter het stuur... met een zware rechtervoet. Aha mijn diesel verbruikt minder... dan geef ik wat meer gas...

En Deo de vraag naar diesel is wereldwijd (veel) groter dan benzine, vergeet de stookolie niet:



PS. Men ziet dan in Europa de benzinewagens steeds zuiniger worden... of serieus minder gas geven.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2018 om 17:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 19:03   #133
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

40%stookolie en maar 20%benzine uit vat ruwe olie, een auto van 1600kg op benzine zuiniger dan op diesel??? Dat zal gemakkelijk 4 liter verschil zijn in voordeel van diesel.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 19:08   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
40%stookolie en maar 20%benzine uit vat ruwe olie, een auto van 1600kg op benzine zuiniger dan op diesel??? Dat zal gemakkelijk 4 liter verschil zijn in voordeel van diesel.
QED. (en ik weet echt niet wat je met je stookolie bedoelt)

Waarom 1600 kg? Is een SUV van 1500 kg ook goed?
2 identieke wagens Peugeot 3008, de ene benzine de andere diesel, vergelijkbare prestaties, diesel is wat slapper in soepelheid en optrekken. ADAC Messwerte = gemeten cijfers.

Benzine:
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...130_Allure.pdf

Leistung 96 kW/130 PS bei 5.500 1/min
Maximales Drehmoment 230 Nm bei 1.750 1/min
Kraftübertragung Frontantrieb
Getriebe 6-Gang-Schaltgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 188 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 10,8 s

ADAC Messwerte

Überholvorgang 60-100 km/h (2.+3.Gang) 6,1 s
Elastizität 60-100 km/h (4./5./6.Gang) 8,8/11,9/15,7 s
Drehzahl bei 130 km/h 2.900 1/min
Bremsweg aus 100 km/h 33,7 m
Reifengröße Testwagen 225/55 R18 98V
Reifenmarke Testwagen Michelin Primacy 3
Wendekreis links/rechts 10,9/10,9 m
EcoTest-Verbrauch 6,3 l/100km
Stadt/Land/BAB 6,3/5,5/7,6 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 144 g/km (WTW* 171 g/km)
Reichweite 830 km
Innengeräusch 130km/h 68,4 dB(A)
Fahrzeugbreite (inkl. Außenspiegel) 2.100 mm
Leergewicht/Zuladung 1.470/440 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 410/890/1.400 l
Dieselversie, 10 PK minder.
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...120_Allure.pdf

4-Zylinder Dieselmotor, Turbo, Euro6b, SCR-Kat mit DPF
Hubraum 1.560 ccm
Leistung 88 kW/120 PS bei 3.500 1/min
Maximales Drehmoment 300 Nm bei 1.750 1/min
Kraftübertragung Frontantrieb
Getriebe 6-Gang-Schaltgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 189 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 11,2 s

ADAC Messwerte

Überholvorgang 60-100 km/h (3.Gang) 6,9 s
Elastizität 60-100 km/h (4./5./6.Gang) 8,6/12,1/23,2 s

Drehzahl bei 130 km/h 2.300 1/min
Bremsweg aus 100 km/h 35,9 m
Reifengröße Testwagen 225/55 R18 98V
Reifenmarke Testwagen Michelin Primacy 3 Green X
Wendekreis links/rechts 10,9 m
EcoTest-Verbrauch 5,2 l/100km
Stadt/Land/BAB 4,8/4,5/6,5 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 136 g/km (WTW* 164 g/km)
Reichweite 1.010 km
Innengeräusch 130 km/h 67,1 dB(A)
Fahrzeugbreite (inkl. Außenspiegel) 2.100 mm
Leergewicht/Zuladung 1.495/475 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 410/890/1.400 l
Testverbruik: 1,1 liter, 8 g/km CO2 meer voor de benzineversie.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2018 om 19:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 06:12   #135
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Gegevens zijn net zo betrouwbaar als cijfers van constructeurs , praktijk geeft reële cijfers weer .
Ik hoor op werk meer 8 tot 11 liter benzine verbruik.
Beste is om 100 wagens een jaar op te volgen en dan kom je ook tot deze cijfers
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 10:17   #136
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Livecyclus gezien hebben moderne benzines zelfs een lagere CO2-voetafdruk. Bron: studies.
Onzin, iedere wetenschappelijke studie zal in een LCA WTW analyse steeds een hogere GHG uitstoot geven voor benzine versus diesel.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 16:35   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Gegevens zijn net zo betrouwbaar als cijfers van constructeurs , praktijk geeft reële cijfers weer .
Ik hoor op werk meer 8 tot 11 liter benzine verbruik.
Beste is om 100 wagens een jaar op te volgen en dan kom je ook tot deze cijfers
Dat zijn praktijkcijfers van ADAC, en de eco-test van ADAC is uitvoerig gedocumenteerd, dus volsterkt idem voor beide voertuigen, ze houden ook rekening met airconditioning en stroomverbruikers in de wagen, bovendien rijden beide voertuigen met dezelfde banden en bandenmerk.

Het enige verschil is dan nog de weersomstandigheden of de luchttemperatuur of luchtdruk, qua wind zullen ze wel in beide richtingen rijden.
Bij die test van die Peugeot hebben ze de benzine wel getest in februari en de diesel in augustus, dus eerder in het voordeel van de diesel.

Maar er zijn ook praktijktesten met veel meer wagens, zoals de VAB regelmatig doet.
Het verbruiksverschil was daar zelfs gemiddeld minder dan 0,8 liter tussen 10 benzineversies en 10 dieselversies. pdf kan ik hier citeren, zelfs 2 eentje uit 2013 en eentje uit 2017.
blz 3 staan de praktijkcijfers, test 2013 :
Citaat:
https://www.vab.be/~/media/vab/files...013.ashx?la=nl

Mobiliteitsclub VAB heeft van 10 modellen de benzine- en dieseluitvoering met elkaar vergeleken op basis van de kostprijs per kilometer. Per model werd een diesel – en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken.
...
In de praktijk wordt het meerverbruik van een benzinemotor daardoor teruggebracht tot 0.7 liter per 100 kilometer.
VAB 2017: 18 wagens van elke versie:
Citaat:
https://www.gva.be/cnt/dmf20170705_0...dan-een-diesel

Mobiliteitsclub VAB maakte een budgetmeting die dieselliefhebbers met de voetjes op de grond zet: het reële verbruik, de brandstofprijs én de fiscale regelingen werden tegenover elkaar gezet, en wat bleek: vanaf 2018 is een dieselmotor zelfs bij 30.000 km per jaar niet meer rendabel.

Voor de nieuwe budgettest heeft mobiliteitsclub VAB niet enkel benzine en dieseluitvoeringen met elkaar vergeleken, maar ook klassieke personenwagens met een gelijkwaardige SUV of monovolume.

Op basis van testen werd het reële verbruik in kaart gebracht en de kilometerkostprijs berekend van iedere wagen. In totaal werden 18 representatieve modellen getest, telkens met een gelijkwaardige benzine - en dieselmotor.
Maar omdat de resultaten anders zijn als jouw "van horen zeggen" zul je daar wel niet mee akkoord gaan, alhoewel die testen veel objectiever zijn als jouw van horen zeggen. Dus met jou heeft een discussie weinig zin.
Ik kan hier tientallen testen posten, uwe "op het werk gehoord" zal enkel jij geloven, rarara waarom?

Dat men met een moderne benzine eerder onder het normverbruik kan gaan door eco te rijden dan met een plompe diesel heeft VAB ook nog eens onlangs aangehaald:

(zoals ik al zei het is de rechtervoet en het rijgedrag dat het verbruik bepaald, maar met bepaalde motoren is dat veel gemakkelijker ...)

Citaat:
https://magazine.vab.be/rijden/benzi...eeds-zuiniger/

Benzinewagens worden steeds zuiniger

Benzinewagens hebben de reputatie om meer te verbruiken dan diesels. Moderne benzinemotoren blijven echter vaak onder de 6 liter.

26/11/2017

Sportieve rijstijl nefast voor verbruik

Wie een sportieve rijstijl heeft, jaagt met een benzinewagen z’n verbruik sterk de hoogte in. Met een benzinevoertuig heb je nog meer baat bij ecorijden dan met een diesel. Wie de principes van ecorijden toepast, kan bij een dieselwagen 1 liter per 100 km besparen, terwijl dat bij een benzinewagen gemakkelijk kan oplopen tot 2 tot 3 liter. Dat komt doordat het ideale toerental om bij te schakelen vaak hoger ligt bij een benzinewagen. Een dieselwagen ontwikkelt meer kracht bij lage toerentallen. Bij hoge toerentallen verbruik je meer brandstof. Wie tijdig schakelt met een benzinewagen kan daardoor veel meer winst halen op het brandstofverbruik. Het ideale toerental om bij te schakelen verschilt van type motor. Als je over een schakelindicator beschikt, dan is het al een heel goede tip om die te volgen. Omdat moderne benzinewagens met een automatische versnellingsbak steeds op het correcte moment van versnelling wisselen, zijn deze tegenwoordig vaak zuiniger. De zuinigste benzinewagen in de categorie ‘grote gezinswagens (tot € 29.500)’, de Volkswagen Golf, is daarvan een goed voorbeeld. De extra kosten bij de aankoop van een automaat zijn ongeveer € 2.000.
En neen het is geen geheime samenzwering tussen het Duitse ADAC en de Belgische VAB.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 16:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 17:05   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Onzin, iedere wetenschappelijke studie zal in een LCA WTW analyse steeds een hogere GHG uitstoot geven voor benzine versus diesel.
Van huidige praktijkmetingen op de weg? Of nemen ze de sjoemeltesten zoals NEDC?

Citaat:
https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars - study

Published on September 18, 2017 - 00:01

Two years after the Dieselgate scandal exposed the dirty nature of diesel cars, a new study by Transport & Environment (T&E) shows that diesel cars not only pollute the air but also emit more climate-change emissions (CO2) than petrol cars. A lifecycle analysis of vehicle emissions proves that diesel cars over its lifetime emit 3.65 tonnes of CO2 more than a petrol equivalent. Diesel’s higher climate impact is due to a more energy-intensive refining of the diesel fuel; more materials required in the production of heavier and more complex engines; higher emissions from the biodiesel blended in the diesel fuel; and longer mileage because fuel is cheaper - see infographics below.

This analysis debunks carmakers’ claim that diesel cars are needed to meet their climate targets. A glance at carmakers’ marketing brochures and websites demonstrate that the difference between comparable diesel and petrol engines is negligible: from zero to a few grams of CO2. But diesel cars typically cost €2,000-3,000 more than petrol ones. Currently available alternatives such as petrol hybrid vehicles are priced similarly to diesel but emit around 20-25% less CO2.

Julia Poliscanova, clean vehicles manager, said: “Dieselgate already exposed diesel cars to be the dominant cause of toxic nitrogen dioxide across European cities that is killing 68,000 Europeans annually. Contrary to industry claims, we have learned diesel cars are also worse for the climate than petrol versions and are not needed to meet car co2 targets. Europe must now look forward and accelerate the transition to clean, electrified vehicles and consign dirty diesels to museums.”

https://www.transportenvironment.org...port_final.pdf
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Transport_and_Environment

Transport and Environment (T&E) ist die Dachorganisation von nichtstaatlichen europäischen Organisationen aus dem nachhaltigen Verkehrsbereich. Die 51 Mitgliedsorganisationen kommen aus 23 Ländern (Stand Juli 2008). T&E besteht seit 1989, nimmt Einfluss auf EU-Entscheidungen und bündelt die nationalen Aktivitäten seiner Mitglieder auf europäischer Ebene. T&E gibt darüber hinaus regelmäßig Studien zum Thema Umwelt und Verkehr in Auftrag.

Transport en Milieu (T & E) is de overkoepelende organisatie van niet-gouvernementele Europese organisaties voor duurzaam transport. De 51 lidorganisaties komen uit 23 landen (vanaf juli 2008). T & E bestaat sinds 1989, heeft invloed op EU-besluiten en bundelt de nationale activiteiten van zijn leden op Europees niveau. T & E laat ook regelmatig studies over het milieu en transport uitvoeren.
Niet alleen via T&E maar ook ICCT:

Citaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/21...iesel-a1596429

Onderzoek: klimaat is beter af zonder diesel

Milieu: Dat diesels beter zijn voor het klimaat dan benzine-auto’s wordt door onderzoekers betwist.

Carola Houtekamer
21 maart 2018
...

Maar het klimaatargument is onzin, laat een nieuwe studie van ICCT zien. Dat is de onderzoeksgroep die in 2015 het dieselschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht. Dieselauto’s stoten helemaal niet minder broeikasgas CO2 uit dan benzineauto’s.
ICCT haalt dat argument onderuit. In een liter diesel zit meer koolstof dan in een liter benzine. Dat haalt een deel van het voordeel weg. Daarnaast wáren dieselmotoren altijd efficiënter dan benzinemotoren. Maar die laatste zijn sterk verbeterd. Directe inspuiting en turbo hebben het verbruik geoptimaliseerd. De nieuwste Volkswagen Golf laat nauwelijks verschil zien in CO2-uitstoot tussen een model op benzine en op diesel, blijkt uit tests.

Gat tussen het lab en de weg

En dan is er nog het gat tussen uitstoot in het lab en op de weg. Dat gat is met een gemiddelde van 42 procent sowieso heel groot, maar voor dieselauto’s is het nog groter dan voor benzineauto’s, stelde ICCT vast in onderzoeken. Al met al blijft er nauwelijks wat over van dat klimaatargument. Transport & Environment, een groene lobbygroep, bracht vorig jaar een rapport met vergelijkbare conclusies uit, op basis van nog meer data.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 17:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 17:49   #139
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

vervolg, ...

nog -min of meer- eentje:
Want NOx -het grotere probleem voor diesels- wat ze nu pas, euh in 2020- met eurnorm 6D in toom gaan houden, is ook indirect een broeikasgas.

Citaat:
http://www.ademloos.be/factchecker/d...of-klimaat-co2

Conclusie: bestrijd diesels en abnormaal krachtige benzinemotoren

We moeten niet kiezen tussen vervuiling en opwarming. De complexe realiteit toont dat we op korte termijn stevige winsten kunnen boeken door een aantal stoffen aan te pakken die nu nog niet zo belicht zijn en dat we daardoor misschien draagvlak creëren voor klimaatakkoorden voor de lange termijn.

Concreet zijn er vooral mogelijkheden bij wegverkeer. We hoeven zelfs niet te wachten op alternatieve brandstoffen. Diesels - ook de moderne - en abnormaal krachtige benzinemotoren ontraden en in onze steden zelfs bannen is vandaag mogelijk en de winst zou onmiddellijk voelbaar zijn. Zonder daarmee de CO2 uitstoot significant te vermeerderen.

Als we bovendien het gebruik van auto's in het algemeen kunnen verminderen - bijvoorbeeld door andere vervoersmiddelen veel fijner en toegankelijker te maken - dan is dat zowel op korte termijn als op lange termijn goed voor luchtkwaliteit en klimaat.

Bron: Professor Michela Maione van University degli Studi, Urbino, bespreekt luchtkwaliteit en klimaatverandering en de nieuwe inzichten waarmee een pragmatische aanpak beide problemen op korte termijn kunnen verminderen
Meten is weten, en goed meten is nog beter weten, vergeet dat labogesjoemel NEDC...:

Citaat:
http://www.greencarcongress.com/2017...0831-icct.html

New ICCT study finds CO2, NOx emissions of Euro 6 diesel and gasoline cars under real-world settings exceeding limits

31 August 2017

A new study commissioned by the International Council on Clean Transportation (ICCT) investigates the real-world emissions of four Euro 6 passenger cars—one gasoline and three diesel vehicles with different aftertreatment technologies—tested under variable conditions. The investigation was conducted by the Laboratory of Applied Thermodynamics, of the Aristotle University of Thessaloniki, and its spin-off company, Emisia.

The investigation found that every tested vehicle exceeded its CO2 certification levels in a range varying from 21% to 37% under the laboratory type-approval test using real-word road-load settings. Two of the three diesel vehicles exceeded the NOx limit by 19% and 66% while tested under the laboratory type-approval test. Under RDE-compliant on-road trips, using PEMS emission measurements, NOx emissions from diesel vehicles showed average levels varying from 5 to 16 times the Euro 6 limit.

NOx emissions of diesel vehicles driven in more dynamic driving conditions increased further to reach a range from 26 to 40 times the Euro 6 limit.

NOx and carbon monoxide (CO) emissions from the gasoline vehicle remained below the Euro 6 limit under any of the laboratory tests and RDE-compliant trips. While tested in more dynamic on-road conditions, emissions exceeded the laboratory type-approval limit by a factor of 2.5 for NOx and by a factor of 2.4 for CO.



The four vehicles in the test were:

Vehicle 1 (LNT): BMW 520d 2.0
Vehicle 2 (LNT): Nissan Pulsar 1.5dCi
Vehicle 3 (SCR): Opel Insignia 2.0 CDTI

Vehicle 4 (GDI): VW Polo 1.2TSI
The laboratory testing reiterated the NEDC type-approval test using two different estimation of on-road frictions for the different vehicles (road-load settings). The first used the car manufacturer’s original parameters, and the second our own independent measurements. Another series of tests completed the laboratory investigation and measured emissions on different vehicle speed profile (i.e., ARTEMIS, WLTC) at ambient conditions varying from 18 °C to 25 °C.

The four vehicles were tested on the road following the RDE regulation protocol, which includes defined limits for dynamic driving conditions (e.g., exclusion based on vehicle’s speed and acceleration, and cumulative positive altitude). For the last series of on-road tests, the four vehicles were driven more dynamically on a hilly road to investigate emission levels outside the scope covered by the regulation.
Of nog maar eens het verschil tussen diesel en benzine qua emissies in de echte praktijk. gemeten.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 18:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 18:26   #140
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Niet alleen via T&E maar ook ICCT:
T&E...lol, mooie grafiekjes maar niet peer-reviewed. Sorry, dan ben ik meer kritisch. Alle referenties in dat rapport zijn weblinks, waarvan er een deel niet meer werkt... allemaal niet echt wetenschappelijk.

Daarentegen:

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 118
Grootte: 133,2 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be