Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 12 januari 2015, 20:10   #21
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.846
Standaard

Neen, geen begrip voor. De allochtone jongeren vandaag zijn trouwens Belgen die geboren zijn uit andere Belgen. Ik ken trouwens maar weinig bevolkingsgroepen die zo erg in de watten werden gelegd dan de migranten van de laatste dertig jaar (straathoekwerkers, begeleiders, speciale cursussen, jeugdhuizen, sociale assistenten, maatschappelijke werkers..............enz) , waarvan zo'n 75% moslim zijn. Maar als de ouders blijkbaar andere prioriteiten hebben dan hun kinderen een goeie opvoeding geven, krijg je problemen. Ze willen allemaal veel kinderen, maar het aantal groeit hen blijkbaar boven het hoofd. Hoe zou het anders komen dat kinderen van 10 of 12jaar nog rond de straten hangen na 23h00 ???
Een ander probleem is de godsdienst. Een grote groep strenggelovigen gaan inpassen in (zo goed als) seculiere omgeving, zal zelden volledig lukken.
Komt er nog bij dat die godsdienst van een veel te groot belang is (ze staan ermee op, en gaan ermee slapen)
Ze stellen ook veel te grote en idiote eisen op de arbeidsmarkt (een hoofddoek lijkt belangrijker dan een goed diploma).
Ik heb het hier al dikwijls verteld, maar het kan er nog eens bij :
een kennis van mij (loodgieter, chauffagist) zocht personeel, en een moslim diende zich aan. Waarom ook niet, dacht hij. Wel, het eerste wat die kandidaat vroeg, was of hij lichter werk kon krijgen tijdens de ramadan. Tja, sorry maar het zal je niet verbazen dat het sollicitatiegesprek was toen afgelopen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:10   #22
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Er zijn genoeg sektes verboden.
Welke sekte zou u verbieden?

De sekte der werklozen en kansarmen? Moeilijk, want dan sluit u 1 miljoen belgen uit, waaronder de doelgroep.

De islam? Moeilijk, want dan sluit u een hele groep productieve mensen uit waardoor onze economie en onze cultuur ten onder zouden gaan (zie de jaren '30 uit de 20ste eeuw).

Een bepaalde islamitische sekte? En de welke dan?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:13   #23
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Neen, geen begrip voor. De allochtone jongeren vandaag zijn trouwens Belgen die geboren zijn uit andere Belgen. Ik ken trouwens maar weinig bevolkingsgroepen die zo erg in de watten werden gelegd dan de migranten van de laatste dertig jaar (straathoekwerkers, begeleiders, speciale cursussen, jeugdhuizen, sociale assistenten, maatschappelijke werkers..............enz)
Maar geen werk.

En daar wringt het schoentje hé.

Wat baat het al die sociale randlucht aan te bieden wanneer je de kern niet aanbiedt. Da's als beweren dat een museum zonder kunstwerken toch een museum is omdat er bewakers in het gebouw rondlopen, en kuisvrouwen, en omdat er lampen hangen en omdat er ticketjes verkocht worden. Pas op hé, dat soort denken is enorm ingeburgerd wanneer het over integratie gaat. Alles doen, behalve de essentie.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:17   #24
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar geen werk.

En daar wringt het schoentje hé.

Wat baat het al die sociale randlucht aan te bieden wanneer je de kern niet aanbiedt. Da's als beweren dat een museum zonder kunstwerken toch een museum is omdat er bewakers in het gebouw rondlopen, en kuisvrouwen, en omdat er lampen hangen en omdat er ticketjes verkocht worden. Pas op hé, dat soort denken is enorm ingeburgerd wanneer het over integratie gaat. Alles doen, behalve de essentie.
het volstaat dat ze zich een beetje positiever opstellen, en duidelijk te kennen geven dat ze willen werken (zonder die dikwijls idiote religieuze eisen) en enkel werken. Ze zullen dan wel werk vinden.
Als ge u ergens gaat aanbieden, en uw eerste vraag is om lichter werk vragen tijdens de ramadan, is dat niet echt een teken dat je daadwerkelijk wil werken.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 12 januari 2015 om 20:18.
Zipper is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:18   #25
Tomas
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Berichten: 1.028
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
(discipline, dialoog, beleefdheid,...)...
Tja, je moet eens paar topics hier lezen. Ik denk niet dat alleen sommige van die jongeren dat nodig hebben.

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 20:19.
Tomas is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:20   #26
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Bin Laden's familie behoorde tot de 50 rijkste families vd wereld.
Die man heeft meer dan 3.000 overnachtingen gehad in het Hilton world-wide a rato van 6.000 Euro/suite/nacht.
Tussen de 19 terroristen die zich in de twin towers stortten waren ingenieurs.
Neen, ik begrijp U niet!
Steek een loser in een uniform en geef hem een wapen en een chef waar hij naar opkijkt en je krijgt plots mensen die macht krijgen en beslissen over leven en dood. Die bepalen of een zwaargewonde geloofsgenoot op het trotoir mag blijven leven of niet.
We zagen dat bij de SS, de securetate, de stasi, ... zelfs bij gewone flikken.
Sommigen wanen zich profeet of plaatsvervanger van een profeet zoals Laden. Dat heet krankzinnigheid.
Bin Laden is een religieuze dandy en een leider, grootgemaakt door de Amerikanen. Dat zie je bij de top van terreurorganisaties wel vaker. Trouwens, nu Bin Laden er niet meer is, ligt de leiding bij Dr. Al Zawahiri (een doctor, bijgot). Bijna alle linkse revolutionaire terroristen in Europa uit de jaren '70 en '80 waren enorme bourgeois-kinderen uit een hoogopgeleide, rijke achtergrond.

Het zijn de loopjongens en het kanonnenvlees dat dikwijls uit armere milieus komt.

Dat is trouwens ook helemaal zo in het Amerikaanse leger, waar de top rijk en gegoed is, en het kanonnenvlees allemaal arme (dikwijls zwarte) stakkers uit de ghetto's.

Niks bijzonders of niks speciaals voor het islamterrorisme op dat vlak.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:20   #27
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.

Ik probeer me soms te verplaatsen in hun wereld. En de korte periode dat ik werkloos was helpt me daarbij. Radeloosheid, leegheid, een gevoel minderwaardig en nutteloos te zijn... het speelt allemaal mee.

Wie dat enkele weken of maanden heeft moeten doorstaan (velen hier op dit forum) weten dat het geen pretje is. Beeld je nu in dat je dat tien volle jaren lang meemaakt.

Je sukkelt van school. Je belandt in lege buurten zonder sociale voorzieningen, zonder echt plezier. Je hebt geen productieve arbeid. Je geld krijg je van elders. Het enige wat beweegt is wat groepsvorming rond "moeilijke" activiteiten als softdrugs roken, op café en op straat rondhangen, eventueel wat prostitutie en kleine criminaliteit.

Begrijpt u deze problematiek? En kan u zich inbeelden dat iemand die deze leegte en hopeloosheid 10 volledige jaren (3650 dagen) lang doorstaat, radicaler begint te denken?
Neen, ik snap je gedachtengang niet direct. Ik snap niet hoe een minderwaardigheidscomplex leidt tot meer extremere standpunten tov de maatschappij die je kansen geeft (opleiding) en geld voor voeding. Ik ben ook 1 jaar werkloos geweest. Extremer ben ik daar niet door geworden. Integendeel. Je zou kunnen zeggen dat ik meer uitgesproken standpunten had, eens ik een bijdrage kon leveren aan de maatschappij.

Dus als je er een tekeningetje bij wenst te maken, ga gerust je gang. Ik heb dat zo niet ervaren. Het tegendeel was waar.
Athelas is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:22   #28
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Voor zover ik als ouwe zak dergelijke dure woorden mag gebruiken, zou ik durven te zeggen dat ik geradicaliseerde jongeren 'begrijp'.

Net zoals ik de Oostfronters 'begrijp', of de sukkelaars van de Rote Armee Fraktion.

Ik bedoel maar: wat wéten zo'n snotapen van 25 of minder eigenlijk van het 'ware' leven, en de 'échte' wereld?



De 'volwassen' smeerlappen die de zoekende én uiterst ontvankelijke geest van minderjarigen misbruiken en die vol giftige waanzin volpompen daarentegen 'begrijp' ik niet (WIL ik zelfs niet 'begrijpen'),

en voor mijn part kregen zo'n 'volwassenen' gisteren al met z'n allen een virulente teelbal- of baarmoederhalskanker, en dan nog liefst een kanker-op-speed, zodat we er vandaag al van af zijn.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:23   #29
Tomas
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Berichten: 1.028
Standaard

Waar men volgens mij moet beginnen is de vertalingen en interpretaties van de Koran eenduidig en aangepast maken aan de Europese cultuur, zodat deze genuanceerd kunnen geïnterpreteerd worden. En dit vrij snel. Daar zit hem een belangrijke oorzaak. Men gebruikt vertaliingen uit geheel andere tijden en past die ongeïnterpreteerd zomaar op vandaag toe.

Daarnaast moet er ook iets gedaan worden aan de socio-economische factoren.

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 20:24.
Tomas is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:30   #30
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Neen, geen begrip voor. De allochtone jongeren vandaag zijn trouwens Belgen die geboren zijn uit andere Belgen. Ik ken trouwens maar weinig bevolkingsgroepen die zo erg in de watten werden gelegd dan de migranten van de laatste dertig jaar (straathoekwerkers, begeleiders, speciale cursussen, jeugdhuizen, sociale assistenten, maatschappelijke werkers..............enz) , waarvan zo'n 75% moslim zijn. Maar als de ouders blijkbaar andere prioriteiten hebben dan hun kinderen een goeie opvoeding geven, krijg je problemen. Ze willen allemaal veel kinderen, maar het aantal groeit hen blijkbaar boven het hoofd. Hoe zou het anders komen dat kinderen van 10 of 12jaar nog rond de straten hangen na 23h00 ???
Een ander probleem is de godsdienst. Een grote groep strenggelovigen gaan inpassen in (zo goed als) seculiere omgeving, zal zelden volledig lukken.
Komt er nog bij dat die godsdienst van een veel te groot belang is (ze staan ermee op, en gaan ermee slapen)
Ze stellen ook veel te grote en idiote eisen op de arbeidsmarkt (een hoofddoek lijkt belangrijker dan een goed diploma).
Ik heb het hier al dikwijls verteld, maar het kan er nog eens bij :
een kennis van mij (loodgieter, chauffagist) zocht personeel, en een moslim diende zich aan. Waarom ook niet, dacht hij. Wel, het eerste wat die kandidaat vroeg, was of hij lichter werk kon krijgen tijdens de ramadan. Tja, sorry maar het zal je niet verbazen dat het sollicitatiegesprek was toen afgelopen.

Kinderen voeden zichzelf niet op, hé.

Pak de 'volwassenen' aan die die kinderen hun aangeboren 'atheïsme' afpakken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:35   #31
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voor zover ik als ouwe zak dergelijke dure woorden mag gebruiken, zou ik durven te zeggen dat ik geradicaliseerde jongeren 'begrijp'.

Net zoals ik de Oostfronters 'begrijp', of de sukkelaars van de Rote Armee Fraktion.

Ik bedoel maar: wat wéten zo'n snotapen van 25 of minder eigenlijk van het 'ware' leven, en de 'échte' wereld?

De 'volwassen' smeerlappen die de zoekende én uiterst ontvankelijke geest van minderjarigen misbruiken en die vol giftige waanzin volpompen daarentegen 'begrijp' ik niet (WIL ik zelfs niet 'begrijpen'),

en voor mijn part kregen zo'n 'volwassenen' gisteren al met z'n allen een virulente teelbal- of baarmoederhalskanker, en dan nog liefst een kanker-op-speed, zodat we er vandaag al van af zijn.
Een zeer interessante wending, Djimi.

Inderdaad, geradicaliseerde jongeren zijn, eh, "jong". Zij kunnen nog enigszins begrepen worden. Maar de ouderen die manipulatief deze kneedbare geesten omvormen om ze als kanonnenvlees binnen te halen -- die moeten het eerst aangepakt worden.

Gisteren blies een 10-jarig Nigeriaans meisje zich met een bom als zelfmoordmartelaar op in een drukke markt. Maar beeld u eens in welke criminele gedachtengang daarachter zit. Een meisje van 10 jaar....

Gelukkig zou ik zeggen hebben onze marginale jongeren nog wat sociale omkadering, en waakt onze maatschappelijke infrastructuur al slapend. Verplaats u naar regio's waar die infrastructuur in duigen ligt (Palestina, Noord-Nigeria, Pakistan) en het resultaat is er naar.

Helemaal akkoord met uw analyse dus.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:36   #32
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Waar men volgens mij moet beginnen is de vertalingen en interpretaties van de Koran eenduidig en aangepast maken aan de Europese cultuur, zodat deze genuanceerd kunnen geïnterpreteerd worden. En dit vrij snel. Daar zit hem een belangrijke oorzaak. Men gebruikt vertaliingen uit geheel andere tijden en past die ongeïnterpreteerd zomaar op vandaag toe.
als ge in het "decadente" (zoals sommige islamieten het noemen) Westen wenst te wonen, dienen religies op de tweede of derde plaats te vliegen. En indien de inhoud van die boeken een gevaar vormen voor de samenleving, gewoonweg verboden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Daarnaast moet er ook iets gedaan worden aan de socio-economische factoren.
Wat nog allemaal ?? Al de OCMW's zijn zo goed als failliet. En ik heb vroeger drie jaar in een OCMW-raad gezeteld, ik weet genoeg waar het geld naartoe ging. In het Brusselse is zo goed als 75% vd sociale huisvesting toegekend aan islamieten.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 12 januari 2015 om 20:37.
Zipper is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:37   #33
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Kinderen voeden zichzelf niet op, hé.

Pak de 'volwassenen' aan die die kinderen hun aangeboren 'atheïsme' afpakken.
Aanpakken? Dat impliceert schuld of op z'n minst verantwoordelijkheid.
Daar steigeren de sociale partijen van. Zeker als het tegen hun kiesvee gericht is.
Ook de verantwoordelijkheid moet via de interpersoonlijke solidariteit herverdeeld worden.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 12 januari 2015 om 20:38.
hamac is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:39   #34
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Kinderen voeden zichzelf niet op, hé.

Pak de 'volwassenen' aan die die kinderen hun aangeboren 'atheïsme' afpakken.
Sorry, ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen, niet de gemeenschap
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:39   #35
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Waar men volgens mij moet beginnen is de vertalingen en interpretaties van de Koran eenduidig en aangepast maken aan de Europese cultuur, zodat deze genuanceerd kunnen geïnterpreteerd worden. En dit vrij snel. Daar zit hem een belangrijke oorzaak. Men gebruikt vertaliingen uit geheel andere tijden en past die ongeïnterpreteerd zomaar op vandaag toe.

Daarnaast moet er ook iets gedaan worden aan de socio-economische factoren.
Interessant idee. Maar is de "heilige" Koran niet onaantastbaar?

Ik herinner me uit mijn cursussen dat het eeuwen lang geduurd heeft vooraleer de door de Pauselijke overheid goedgekeurde bijbelvertalingen stilaan moderner vertaald werden. Daarvoor moet een hele mentale omwenteling plaatsvinden.

Ook in "ons" katholieke geloof werd lang de letterlijke vertaling van de Bijbel als onveranderbaar gezien. Wie daar aan tornde riskeerde excommunicatie, of zelfs de brandstapel.

Misschien moeten "dissidente" of moderne moslims heel subtiel nieuwe vertalingen beginnen maken, die heel gradueel naar een meer moderne Koran leiden.

Oppassen voor fatwa's, though.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:40   #36
Tomas
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Berichten: 1.028
Standaard

C2C, ik denk dat het altijd belangrijk is, individueel te kijken, wat er achter het gedrag van agressie zit. Zo kan je veel kwaad voorkomen. Dat vraagt geduld, luisterbereidheid en openheid naar het individu toe en vooral: geen groepsdenken.
Dat is hoe je met mensen omgaat.

Spreek van mens tot mens en luister vooral en breng nuance aan. Dat vraagt geduld en medemenselijkheid.

Ten tweede is het niet mijn idee om de vertalingen van de Koran te herbekijken. Imams en Islamkenners uit de moslimgemeenschap zijn zelf vragende partij om de vertalingen en interpretaties te herbekijken en vooral meer toegankelijk te maken. Dat bleek toch uit hun oproep op de zevende dag en andere programma's. (Ter Zake enzovoort).

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 20:43.
Tomas is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:45   #37
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Ik denk dat het altijd belangrijk is, individueel te kijken, wat er achter het gedrag van agressie zit. Zo kan je veel kwaad voorkomen. Dat vraagt geduld, luisterbereidheid en openheid naar het individu en vooral: geen groepsdenken.
Als antropoloog en historicus vind ik een louter psychologische analyse en aanpak veel te veel tekort schieten. Die is relevant, maar mag zeker niet exclusief zijn.

Het denken en handelen van een individu wordt immers bijna volledig bepaald door omgevingsfactoren, cultuur en sociale omstandigheden. Die moeten dus zeker mee in rekening gebracht worden.

Je mag de groep niet gebruiken om ze als geheel te beschuldigen, maar da's iets anders. Je kan de groep of de collectieve aanhang rond een bepaalde ideologie wel analyseren vanuit al zijn perspectieven (economische, sociale, culturele en zeker ook psychologische factoren).
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:47   #38
Tomas
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Berichten: 1.028
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
als ge in het "decadente" (zoals sommige islamieten het noemen) Westen wenst te wonen, dienen religies op de tweede of derde plaats te vliegen. En indien de inhoud van die boeken een gevaar vormen voor de samenleving, gewoonweg verboden.
Het is nu eenmaal een realiteit dat veel mensen religieus zijn. Dat is vooral ook een cultureel fenomeen. Dat verander je niet zomaar.



Citaat:
Wat nog allemaal ?? Al de OCMW's zijn zo goed als failliet. En ik heb vroeger drie jaar in een OCMW-raad gezeteld, ik weet genoeg waar het geld naartoe ging. In het Brusselse is zo goed als 75% vd sociale huisvesting toegekend aan islamieten.
Menselijkheid geprobeerd?

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 20:48.
Tomas is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:49   #39
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.

Ik probeer me soms te verplaatsen in hun wereld. En de korte periode dat ik werkloos was helpt me daarbij. Radeloosheid, leegheid, een gevoel minderwaardig en nutteloos te zijn... het speelt allemaal mee.

Wie dat enkele weken of maanden heeft moeten doorstaan (velen hier op dit forum) weten dat het geen pretje is. Beeld je nu in dat je dat tien volle jaren lang meemaakt.

Je sukkelt van school. Je belandt in lege buurten zonder sociale voorzieningen, zonder echt plezier. Je hebt geen productieve arbeid. Je geld krijg je van elders. Het enige wat beweegt is wat groepsvorming rond "moeilijke" activiteiten als softdrugs roken, op café en op straat rondhangen, eventueel wat prostitutie en kleine criminaliteit.

Begrijpt u deze problematiek? En kan u zich inbeelden dat iemand die deze leegte en hopeloosheid 10 volledige jaren (3650 dagen) lang doorstaat, radicaler begint te denken?

Weet dat "begrijpen" helemaal geen goedkeuring inhoudt, en zelfs geen empathie, enkel een zich kunnen verplaatsen en inbeelden van sociale omstandigheden die hopelijk niet de uwe zijn.

Ik denk dat begrip een eerste voorwaarde moet zijn om tot een goed beleid te komen. Misschien moeten enkele politici of beleidsmakers eens enkele dagen aan participerende observatie doen. Dat zou heel erg helpen in het "ontradicaliseringsbeleid" dat ze nu gaan moeten uitstippelen.
Sorry belachelijk, alsof er buiten Moslims geen mensen zijn aan of over de rand van de maatschappij, alsof andere vreemdelingen niet te maken krijgen met racisme (want ja dat bestaat), enz. enz.

Alleen Moslims worden door hun maatschappelijke positie gedreven tot het plegen van ongelooflijke gewelddaden. Er is geen beter bewijs van wat hun geloof voor verschil maakt. Er zijn in West-Europa miljoenen meer 'autochtonen' en andere (niet-Moslim) allochtonen die in sociaal-economisch zwakke posities leven. Sociaal-economische positie op zich is dus duidelijk geen trigger voor extremisme. Zeker als we dan bekijken dat een aanzienlijk deel van de Syriestrijders en terroristen verre van allemaal sukkelaars waren/zijn.

De ideologie maakt het verschil. De sociaal economische situatie is misschien een druppel of vijf in de emmer maar is, i.t.t. de ideologie verre van de hoofdoorzaak. Geloven dat Moslims in grote getale minder zullen radicaliseren bij betere socio-economische omstandigheden is naïef en wordt trouwens tegengesproken door de feiten in landen waar Moslims in weelde leven en ook (nog massaler) radicaal zijn.
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline  
Oud 12 januari 2015, 20:50   #40
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
C2C, ik denk dat het altijd belangrijk is, individueel te kijken, wat er achter het gedrag van agressie zit. Zo kan je veel kwaad voorkomen. Dat vraagt geduld, luisterbereidheid en openheid naar het individu toe en vooral: geen groepsdenken.
Dat is hoe je met mensen omgaat.
De problemen komen net voort uit hun groepsdenken.

Citaat:
Spreek van mens tot mens en luister vooral en breng nuance aan. Dat vraagt geduld en medemenselijkheid.
Hoeveel straathoekwerkers moeten er bijkomen?

Citaat:
Ten tweede is het niet mijn idee om de vertalingen van de Koran te herbekijken. Imams en Islamkenners uit de moslimgemeenschap zijn zelf vragende partij om de vertalingen en interpretaties te herbekijken en vooral meer toegankelijk te maken. Dat bleek toch uit hun oproep op de zevende dag en andere programma's. (Ter Zake enzovoort).
En de moslims hier gaan niet moeten vrezen dat ze als halve afvallige beschouwd worden door de eigen familie in het thuisland?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 12 januari 2015 om 20:53.
hamac is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be