Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 oktober 2011, 20:03   #1
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard Oprichting nieuwe partij

Hey allemaal.

Ik zou een partij willen oprichten die zich richt op die groep van mensen die deze samenleving niet meer aankunnen.

Vandaar ben ik nu op zoek naar voorstellen en praktische tips die bij de oprichting van zo'n partij van pas kunnen komen.

Bedoeling is om volgend jaar in oktober 2012 aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, en in Antwerpen te beginnen.

Groetjes,
E. Migrant
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 21:01   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

En wat zou precies je programma zijn?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 21:38   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Hey allemaal.

Ik zou een partij willen oprichten die zich richt op die groep van mensen die deze samenleving niet meer aankunnen.

Vandaar ben ik nu op zoek naar voorstellen en praktische tips die bij de oprichting van zo'n partij van pas kunnen komen.

Bedoeling is om volgend jaar in oktober 2012 aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, en in Antwerpen te beginnen.

Groetjes,
E. Migrant
Nogal zelfvernietigend voor een nieuwe partij om zich te richten op het segment van kiezers dat op ieder moment zelfmoord kan plegen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 18:03   #4
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Zwarte humor.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 18:06   #5
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Dat gezegd zijnde begrijp ik dat er Belgen zijn die een nieuwe partij willen oprichten want met dat zootje ongeregeld dat er nu aan de macht is, gaan we van de regen in de drop...
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 18:09   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Vlamingen kunnen nog altijd collectief zelfmoord plegen als ze geen eigen Staatsvorming kunnen bereiken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 18:22   #7
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Hey allemaal.

Ik zou een partij willen oprichten die zich richt op die groep van mensen die deze samenleving niet meer aankunnen.

Vandaar ben ik nu op zoek naar voorstellen en praktische tips die bij de oprichting van zo'n partij van pas kunnen komen.

Bedoeling is om volgend jaar in oktober 2012 aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, en in Antwerpen te beginnen.

Groetjes,
E. Migrant
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 19:52   #8
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En wat zou precies je programma zijn?
Over het "programma" laat staan het "precieze" programma ga ik nog niet veel zeggen nu, evenmin over de juiste beweegredenen etc. Dat kan later in meer detail aan bod komen.

Eerst wil ik zien of het opstarten van een partij praktisch doenbaar is. Zo niet heeft het weinig zin om hier veel energie en tijd aan discussies te verspillen op een forum.

Dus graag info over wat je juist moet doen en wat er heel praktisch bij komt kijken om in 2012 met een lijst op de schermen in de stemhokjes te raken.

Eens dat ik dan zie dat dat kan, zal ik de zaken meer concreet uit de doeken doen.


Voor de bijdragen die me op de goede weg kunnen zetten: alvast op voorhand bedankt.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 20:10   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Over het "programma" laat staan het "precieze" programma ga ik nog niet veel zeggen nu, evenmin over de juiste beweegredenen etc. Dat kan later in meer detail aan bod komen.

Eerst wil ik zien of het opstarten van een partij praktisch doenbaar is. Zo niet heeft het weinig zin om hier veel energie en tijd aan discussies te verspillen op een forum.

Dus graag info over wat je juist moet doen en wat er heel praktisch bij komt kijken om in 2012 met een lijst op de schermen in de stemhokjes te raken.

Eens dat ik dan zie dat dat kan, zal ik de zaken meer concreet uit de doeken doen.


Voor de bijdragen die me op de goede weg kunnen zetten: alvast op voorhand bedankt.
Ik zie het oprichten van een nieuwe partij niet zitten. De samenleving ook niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 20:59   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik zie het oprichten van een nieuwe partij niet zitten. De samenleving ook niet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 21:23   #11
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

Als er bij mijn armoedelek pensioen 500 € per maand bijkomt heb ik misschien genoeg om met de fiets naar de vergadering te komen.

Mag ik dan volksvertegenwoordiger worden? Dan kan ik een auto kopen.

Laatst gewijzigd door Zephyr : 5 oktober 2011 om 21:23.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 21:24   #12
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Een vreemdelingenpartij?

Mijn stem heb je!
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 5 oktober 2011 om 21:24.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 23:49   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Over het "programma" laat staan het "precieze" programma ga ik nog niet veel zeggen nu, evenmin over de juiste beweegredenen etc. Dat kan later in meer detail aan bod komen.

Eerst wil ik zien of het opstarten van een partij praktisch doenbaar is. Zo niet heeft het weinig zin om hier veel energie en tijd aan discussies te verspillen op een forum.

Dus graag info over wat je juist moet doen en wat er heel praktisch bij komt kijken om in 2012 met een lijst op de schermen in de stemhokjes te raken.

Eens dat ik dan zie dat dat kan, zal ik de zaken meer concreet uit de doeken doen.


Voor de bijdragen die me op de goede weg kunnen zetten: alvast op voorhand bedankt.
Een programma hebben is nochtans de eerste stap. Daar draait politiek immers om.
Normaal gezien toch.
Als je gewoon wil meedoen aan de verkiezingen om mee te doen aan de verkiezingen kan je best bij de CD&V gaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 00:39   #14
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Kan niemand diene mens nu helpen?

Normaal gezien moet ge voor zover ik weet een paar duizend handtekeningen hebben verzameld voor ge op een kieslijst moogt komen.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 00:42   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Kan niemand diene mens nu helpen?

Normaal gezien moet ge voor zover ik weet een paar duizend handtekeningen hebben verzameld voor ge op een kieslijst moogt komen.
Dat is de reden waarom ik geen partij heb.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 00:50   #16
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Ik heb een eerste referentie voor mijn eerdere bericht gevonden, maar die gaat over de Senaat- en Kamerlijsten.

http://www.apache.be/2010/05/kieslij...ne-partijtjes/

Citaat:
De kleine politieke partijen in ons land zitten met de handen in het haar. De snelheid waarmee de verkiezingen eraan komen, maakt dat ze in nauwelijks twee weken tijd nog duizenden handtekeningen moeten verzamelen om deel te kunnen nemen aan de verkiezingen. Voor velen dreigt dat een onmogelijke opdracht te worden.

CAP, LSP, PVDA, BUB, VCD, Vrijheid, Sta Op, SoLiDe, VITAL, VDB: allemaal zijn het partijen die bij de regionale verkiezingen van een jaar geleden naar de gunst van de kiezer konden dingen. Met scores tussen de 0,01 en 1,04 procent bleven ze een flink eind onder de kiesdrempel. Het parlement is voor velen sowieso een verre droom, maar deze keer lijkt het extra moeilijk te worden.

“De kieswet voorziet twee manieren om geldig deel te nemen aan verkiezingen”, zegt professor Kris Deschouwer van de vakgroep Politieke Wetenschappen aan de VUB. “Uittredende parlementsleden kunnen de noodzakelijke handtekeningen leveren. Het alternatief bestaat erin een welbepaald aantal handtekeningen te verzamelen van kiezers die gedomicilieerd zijn in de kieskring waar een partij wil deelnemen.”

Militanten
Daar knelt het schoentje. Voor deelname aan de verkiezingen voor de Senaat zijn 5.000 handtekeningen nodig per kiescollege. Dat komt neer op 5.000 handtekeningen aan Nederlandstalige en 5.000 handtekeningen aan Franstalige kant. Om een Kamerlijst in te dienen zijn er 500 handtekeningen nodig per kieskring. De handtekeningen moeten ook nog eens gehomologeerd worden in de verschillende gemeenten. “Het moet allemaal heel snel”, zegt Kris Deschouwer. “We kennen al een tijdje geen vervroegde verkiezingen meer en de gewoonte is er wat uit. De vervroegde verkiezingen nemen iedereen in snelheid.”

De PVDA, de grootste van de kleintjes, roept intussen parlementsleden op hun democratisch hart te laten spreken en de noodzakelijke handtekeningen te leveren. De partij beschikt ook over een relatief grote groep militanten, die massaal de straat op kunnen om handtekeningen te verzamelen. De PVDA maakt zich sterk dat het zal lukken. Voor de andere partijen wordt het wellicht nog een stuk moeilijker.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 01:08   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Mensen die deze samenleving niet meer aankunnen, kunnen ook geen handtekeningen verzamelen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 07:54   #18
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik heb een eerste referentie voor mijn eerdere bericht gevonden, maar die gaat over de Senaat- en Kamerlijsten.

http://www.apache.be/2010/05/kieslij...ne-partijtjes/
Hey, bedankt voor deze eerste info "gehuigert".

Maar geldt dit ook voor de gemeenteraadsverkiezingen?

Iemand een link naar deze "kieswet" etc?
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 08:03   #19
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Een vreemdelingenpartij?

Mijn stem heb je!
EIGEN VOLK EERST hé!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 08:06   #20
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

op 't voorgaande verder gegoogled her en der en de http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentekieswet gevonden, die onder meer zegt:


partijen kandidaten en lijsten
voordrachten van kandidaten gebeuren bij de voorzitter van de kieskring en moeten ondertekend worden, hetzij door ten minste twee aftredende gemeenteraadsleden, hetzij:
1° in de gemeenten van 20.000 inwoners en meer, door ten minste 100 gemeenteraadskiezers;


Is da echt zo simpel? Of zitten er nog andere addertjes onder 't gras?
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be