Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2018, 08:34   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lol. Nu doet ge me denken aan 't geluid van een flipperkast. Geen droogkast!
ik had mss beter 'boem-paukeslag' geschreven dan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 08:35   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zeg dat allang. Waarom moet onze economie nog groeien. Dat is achterhaald (en zeer gevaarlijk cfr. banken). We moeten ons tevreden stellen met wat we hebben en consolideren.
het is de kern van het kapitalisme. niet groeien is achteruitgaan, dat is wat ons wordt wijsgemaakt.
maar of dat houdbaar blijft of niet, daar wordt toch ook al decennia over gepraat.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 08:56   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is de kern van het kapitalisme. niet groeien is achteruitgaan, dat is wat ons wordt wijsgemaakt.
maar of dat houdbaar blijft of niet, daar wordt toch ook al decennia over gepraat.
De technologie is de ondersteunende factor die deze groei mogelijk blijft maken. Ik zie die niet zo snel stilvallen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 08:58   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De technologie is de ondersteunende factor die deze groei mogelijk blijft maken. Ik zie die niet zo snel stilvallen.
vraag is hoe je groei definieert. is 1% groei per jaar, zoals Japan dacht ik, echt groei, of moet je echt boven de 2% of meer zitten?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 09:04   #25
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is de kern van het kapitalisme. niet groeien is achteruitgaan, dat is wat ons wordt wijsgemaakt.
maar of dat houdbaar blijft of niet, daar wordt toch ook al decennia over gepraat.
Oké, dat het niet kan blijven groeien; maar dan moeten we anders gaan handelen en niet, zogezegd voor meer gelijkheid en herverdeling van de gelden gaan pleiten steunend op zuiver kapitalistische waarden en methodes want dan lopen we regelrecht tegen de muur...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 13:14   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
https://nl.investing.com/commodities/

...
Aan de hoeveelheid grondstoffen lijkt het me voorlopig niet te liggen, dat zou je zien in de prijzen ervan.
Kijk eens op je site naar "grondstoffen" en dan de maximale termijn. Dan zie je dat die vervier of vervijfvoudigd zijn op enkele decennia.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 13:16   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Plunderen is geen groei he. Volgens de rechtspraak is het diefstal. Strafbaar.
De wet is mis natuurlijk. Plunderen is de meest voorkomende vorm van groei. Altijd geweest. Plunderen, en sterker worden, de twee drijfveren van groei.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 13:24   #28
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oké, dat het niet kan blijven groeien; maar dan moeten we anders gaan handelen en niet, zogezegd voor meer gelijkheid en herverdeling van de gelden gaan pleiten steunend op zuiver kapitalistische waarden en methodes want dan lopen we regelrecht tegen de muur...
Zuiver kapitalistische waarden en methodes zijn LEGALE maar imietloze cumulatie van winsten en bezit. Als de koek niet meer kan groeien stuikt dat systeem ineen.
Dan kunnen we LEGAAL eindelijk eens serieus werk gaan maken van een meer gelijke verdeling van de koek.

Ziedaar de politieke strijd die voor de deur staat.

Vandaar o.a. de sterke reflex van rechts tot het negationisme i.v.m. climate change...

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 oktober 2018 om 13:28.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 13:31   #29
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vraag is hoe je groei definieert. is 1% groei per jaar, zoals Japan dacht ik, echt groei, of moet je echt boven de 2% of meer zitten?
Zie #15 bijgevoegde afbeelding.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 13:32   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zuiver kapitalistische waarden en methodes zijn limietloze cumulatie van winsten en bezit.
Dat is helemaal niet waar natuurlijk. Dat is een *verschijnsel* dat gepaard gaat met kapitalisme, maar het is er niet de basis van. De basis van kapitalisme is dat je productiekapitaal mag bezitten, en dat wat je daarmee kan produceren, U mogelijks winst oplevert.
Jij mag een productiemachine bezitten, en wat die machine produceert, mag jij verkopen en die opbrengst voor U houden. DAT is de essentie van kapitalisme: het recht om productiemiddelen in prive bezit mogen te hebben, en (bijgevolg) de opbrengst van die productiemiddelen ook te bekomen.

Een *gevolg* daarvan is natuurlijk dat een maatschappij waar het kapitalistische principe geldig is, er automatisch een competitieve omgeving ontstaat tussen verschillende eigenaars van productiemiddelen, en dat zij die winstgevende productiemiddelen bezitten, hiermee winst maken. Die winst kunnen ze dan opsmossen, oftewel herinvesteren in nog meer winstgevende productiemiddelen ; wat hen nog meer winst laat maken, en zo voort.

Je krijgt dus, zoals in elke competitieve omgeving, dat een aanvankelijk klein competitief voordeel divergeert naar steeds meer en meer voordeel. Dat is zo in de natuur ook. Het beest dat iets beter is in het vangen van prooien dan zijn maat, gaat beter kunnen eten, en gaat dus ook beter zijn jongeren kunnen eten geven, dan die die er dikwijls naast grijpt. En na enkele generaties heeft die eerste familie alles veroverd, en is de tweede uitgestorven. Men zegt dan dat de "soort geevolueerd is".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 16:01   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is helemaal niet waar natuurlijk. Dat is een *verschijnsel* dat gepaard gaat met kapitalisme, maar het is er niet de basis van.
Waar zei ik dat ze er de basis van zijn? Marx zei dat het draaide om het privé bezit van de productiemiddelen. De basis ervan is in mijn ogen een pure methodiek van kapitaalvorming => beurs en naamloze vennootschapsvorming en beperking van het eigen risico. Voor wat de winst betreft en de methodes om die te behalen: dat zijn kapitalistische waarden ja. Iedereen weet dat de winst de hoofdbetrachting is. Vooral in het wilde kapitalisme. En de cumulatie is LEGAAL limietloos. De schadelijke gevolgen voor de commons worden hoofdzakelijk gemitigeerd door sociale revoluties en democratische wetgevingen en regulatie. ( zelfs de heilige limietloze cumulatie is toch nog wat ingeperkt door de anti-monopolie wetten, maar dat is pure zelfbescherming om te vermijden dat het competiteve element helemaal implodeert).

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 oktober 2018 om 16:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 16:12   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zuiver kapitalistische waarden en methodes zijn LEGALE maar imietloze cumulatie van winsten en bezit. Als de koek niet meer kan groeien stuikt dat systeem ineen.
Dan kunnen we LEGAAL eindelijk eens serieus werk gaan maken van een meer gelijke verdeling van de koek.

Ziedaar de politieke strijd die voor de deur staat.

Vandaar o.a. de sterke reflex van rechts tot het negationisme i.v.m. climate change...
Juist een programma op de franstalige TV gezien over de inmenging van de Franse Parisbas bank in de Europese besluitvorming over het bankenwezen...
En dat in verband met het failliete Griekenland dat geholpen moest worden...

De grootste verliezer bij het failliet van Griekenland zou nu juist Parisbas zijn... En dan de franslievende gemeenschap maar altijd met de vingers naar Duitsland wijzen en zoals we van hen gewoon zijn, hun eigen schandalige houding onder de mat vegen....

Indien je dus over een legale manier van de koek te herverdelen wilt spreken dan zal het echter niet met deze mensen zijn; maar Europa zit wel in hun macht en het hele linkiewinkie discour dat wij hier moeten horen gaat wel degelijk in de richting die die maffia wil...
Dus het zullen niet de linkiewinkies zijn die ons een pas verder helpen, in tegendeel...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 11 oktober 2018 om 16:13.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 17:53   #33
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zuiver kapitalistische waarden en methodes zijn LEGALE maar imietloze cumulatie van winsten en bezit. Als de koek niet meer kan groeien stuikt dat systeem ineen.
Dan kunnen we LEGAAL eindelijk eens serieus werk gaan maken van een meer gelijke verdeling van de koek.

Ziedaar de politieke strijd die voor de deur staat.

Vandaar o.a. de sterke reflex van rechts tot het negationisme i.v.m. climate change...
Zegt de man die beweert elke dag op de beurs te zitten. Moest er een kampioenschap hypocrisie zijn dan zou Eno in alle segmenten kampioen zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 19:02   #34
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zegt de man die beweert elke dag op de beurs te zitten. Moest er een kampioenschap hypocrisie zijn dan zou Eno in alle segmenten kampioen zijn.
Goeie mop.

Ik zit zoveel op de beurs als ik wil.

Misschien is het maar een bewering?
Van de twee een.

Je kan niet tegelijk beweren dat ik hypocriet bezig ben en tegelijk laten doorschijnen dat het allemaal maar fake is.

Wat zal het dus zijn?

Moest er een kampioenschap nodeloos belachelijk agressieve en stompzinnige opmerkingen zijn dan zou je in deze niche hier kampioen zijn.

Ik doe niet aan zulke nodeloze ideologische zelfbeperkingen als de beurs ontlopen. Hypocriet kan ik daarmee niet zijn. Ik ben namelijk geen voorstander van de afschaffing van de Beurs noch van de afschaffingvan het kapitalisme.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 19:04   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

In de oude commiespeak heet dat Revisionisme.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 19:12   #36
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Goeie mop.

Ik zit zoveel op de beurs als ik wil.

Misschien is het maar een bewering?
Van de twee een.

Je kan niet tegelijk beweren dat ik hypocriet bezig ben en tegelijk laten doorschijnen dat het allemaal maar fake is.

Wat zal het dus zijn?

Moest er een kampioenschap nodeloos belachelijk agressieve en stompzinnige opmerkingen zijn dan zou je in deze niche hier kampioen zijn.

Ik doe niet aan zulke nodeloze ideologische zelfbeperkingen als de beurs ontlopen. Hypocriet kan ik daarmee niet zijn. Ik ben namelijk geen voorstander van de afschaffing van de Beurs noch van de afschaffingvan het kapitalisme.
Enerzijds afschaffing van kapitalisme uit bazuinen maar anderzijds meedoen aan de grootste roulette van het kapitalisme. Of zich op stellen als witte ridder tegen prostitutie en anderzijds er gretig deel hebben van uitgemaakt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 19:18   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Enerzijds afschaffing van kapitalisme uit bazuinen
Waar?

Ik bazuin uit dat ik een revisionist ben. Of hoor je soms niet goed?



Citaat:
zich op stellen als witte ridder tegen prostitutie en anderzijds er gretig deel hebben van uitgemaakt.
Ik heb het licht gezien

Mag ik me niet bekeren tot anti hoerenloper na mijn vierde en laatste bezoek in 1976?

Niets met hypocrisie te maken.

Mensen wijzigen hun standpunten en gedragingen.

Dat soort aantijgingen zijn te belachelijk, om niet te zeggen te kwaadwillig en te bigot om op te antwoorden.

Niets met hypocrisie te maken.

Tune down. Stel je zo niet aan...

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 oktober 2018 om 19:25.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 19:31   #38
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Als je je nu eens beperkte tot de discussie van het post groei tijdperk in plaats van je te buiten te gaan aan stompzinnige persoonlijke aanvallen? Maar ja, je bent de enige niet die daarvoor een vrijpas heeft op dit forum.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 19:42   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Play the ball man, not the player.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 20:13   #40
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Ik zit zoveel op de beurs als ik wil.
Bwa, dat zou nog wel eens lelijk kunnen tegenvallen.

Je kan nu eenmaal niet onbeperkt maanden pensioen blijven verliezen
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be