Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2019, 11:10   #21
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.936
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad en wat als die dementen niet meer weten dat ze ooit euthanasie aangevraagd hebben en zich nu verzetten tegen dat euthanasie -infuus .

Zullen zij dan onder dwang hun euthanasie-infuus toegediend krijgen omdat ze het vroeger aangevraagd hebben en nu dement zijn ?
Dit is ook mijn grote vrees. Stel dat je spijt krijgt van je beslissing maar je kan die niet meer terugdraaien.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:11   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Onze toekomst ziet er maar bescheten uit.

Iedereen zal ziek eindigen.
Iedereen mag er zich aan verwachten dat hij/zij zijn spuitje zal krijgen.
Allemaal om niet te moeten toegeven dat we zonder geneesmiddelen zitten.

En omdat het lastig is een oude zieke mens te verzorgen.

Wacht maar...iedereen komt aan beurt.
Niks ergs aan he.

En bovendien nog goed voor het klimaat !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:13   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dit is ook mijn grote vrees. Stel dat je spijt krijgt van je beslissing maar je kan die niet meer terugdraaien.
Dat zal zijn zoals met de belastingen: als je denkt dat het een fout is, toch eerst betalen, en nadien reclameren he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:16   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dit is ook mijn grote vrees. Stel dat je spijt krijgt van je beslissing maar je kan die niet meer terugdraaien.
Dementie is niet iets dat men geneest op dit moment....

Hetzelfde geldt voor mensen met zwaar uitgezaaide kanker. Ongedaan kunnen maken is daar geen issue....hun aandoening kan ook niet miraculeus verdwijnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:20   #25
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

HOE OMGAAN MET ...

Ik dacht dat ik laatst in een TV uitzending of was het een nieuwsverslag gezien had dat er een nieuw 'medicijn' was dat het probleem een beetje weet in te dijken.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:24   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De chistelijke traditie is dat ge moet afzien tot het einde. God's wil enzo.

Zelfs honden bespaart men dat. Waarom moeten we mensen slechter behandelen dan honden ?

Als dementie ver gevorderd raakt is dat ook bijzonder intriest. Lege omhulsels van mensen die voor alles hulp nodig hebben.....ik kan mij inbeelden dat je dat niet wenst. En dan moet je het recht hebben om te vragen om de stekker er uit te trekken als het zover is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:30   #27
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De chistelijke traditie is dat ge moet afzien tot het einde. God's wil enzo.

Zelfs honden bespaart men dat. Waarom moeten we mensen slechter behandelen dan honden ?

Als dementie ver gevorderd raakt is dat ook bijzonder intriest. Lege omhulsels van mensen die voor alles hulp nodig hebben.....ik kan mij inbeelden dat je dat niet wenst. En dan moet je het recht hebben om te vragen om de stekker er uit te trekken als het zover is.
Dat is inderdaad intriest.

Bij het uittrekken van de stekker rijst dan wel de vraag of de dementerende nog wel in staat is om daar op een 'normale' manier over na te denken?

als iemand een familielid dat op voorhand allemaal heeft laten opschrijven en noteren dat als hij/zij in zo een dramatische situatie terecht zou komen dat er dan een eind mag aan gemaakt worden.

Lijkt mij niet echt een simpel gegeven waar nog menig hoofd zal over gebroken worden.

Heeft een naaste dementie? Dit kan je doen

p.s.

En wat met:

Mijn grootvader zaliger, verkeersagent in hart en nieren geweest, struise sterke man had mij zelfs de 'opdracht' gegeven dat als hij aan draadjes en kabels in een ziekenhuis terecht zou komen ik de draad er mocht uittrekken daar hij er géén boodschap aan had om in zijn verdere leven tot het 'kamerplantenrijk' te behoren.

Gelukkig is dat nooit zover gekomen want hij is tijdens het kijken naar het biljarten op TV rustig ingeslapen in zijn stoel.

Ik blij want stel ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 november 2019 om 11:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:39   #28
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.255
Standaard

Linksen willen blijkbaar meer winst. De ongewensten worden altijd maar ouder en de non productieven altijd maar ouder om ze te doden.
Hier een kindje van 18 weken, vermoord het maar moeder………..
https://www.google.be/search?q=foetu...w=1280&bih=645
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:42   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Je hebt ook jong dementerenden.

Ook hun een spuitje?

Zou men niet beter een medicijn maken?
Met al die genieën tegenwoordig moet dat toch kunnen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:44   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Zoals bij abortus, niemand dwingt u tot euthanasie he.

Als jij vindt dat je moet leven tot het lichaam zelf er mee ophoudt, is dat nog steeds uw recht hoor.

Maar je moet begrijpen dat er mensen zijn die dat niet wensen.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:02   #31
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Als je wilsongeschikt verklaard wordt, kan dan de psychiater in uw plaats beslissen tot euthanasie? Dat is het soort van situaties waar we naartoe aan het evolueren zijn. Stap per stap.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:07   #32
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Als je wilsongeschikt verklaard wordt, kan dan de psychiater in uw plaats beslissen tot euthanasie? Dat is het soort van situaties waar we naartoe aan het evolueren zijn. Stap per stap.
die het dan weer op een akkoordje kunnen gooien met de erfgenamen
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:11   #33
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
die het dan weer op een akkoordje kunnen gooien met de erfgenamen
"Zal ik u een spuitje geven madammeke, dan zijt ge ervan af?" (en wij van u)
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:17   #34
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad en wat als die dementen niet meer weten dat ze ooit euthanasie aangevraagd hebben en zich nu verzetten tegen dat euthanasie -infuus .

Zullen zij dan onder dwang hun euthanasie-infuus toegediend krijgen omdat ze het vroeger aangevraagd hebben en nu dement zijn ?
Hoeveel demente bejaarden kent ge eigenlijk?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:17   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Men trekt het weer in het belachelijke, wat wijst op geen enkele kennis van zaken. Populisme dus.

Citaat:
oor de euthanasiewet wordt een levensbeëindiging op verzoek wettelijk aanvaard wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan is:

Meerderjarig of de wilsbekwame minderjarige (met de uitdukkelijke toestemming van de wettelijke vertegenwoordigers van de wilsbekwame minderjarige patiënt)
Handelingsbekwaam (wilsbekwaam)
Ondraaglijk fysiek of psychisch lijden (de verruiming van de wet van 28/02/14 stelt dat er bij de wilsbekwame minderjarige sprake dient te zijn van ondraaglijk "fysiek" lijden)
Vrijwillig, duurzaam en aanhoudend verzoek uitgaande van de patiënt zélf (schriftelijk verzoek) en voor de wilsbekwame minderjarige patiënt geldt bovendien "en met de uitdukkelijke toestemming van de wettelijke vertegenwoordigers"
Een medisch uitzichtloze (ongeneeslijke) aandoening hebben:
Terminale aandoening (verplichte raadpleging van een 2de arts en voor de wilsbekwame minderjarige bovendien het verplichte advies van een kinder- / jeugdpsychiater of een psycholoog)
Niet terminale aandoening (verplichte raadpleging van een 2de én 3de arts* én een maand wachttijd tussen het schriftelijk verzoek en de uitvoering van de euthanasie) - uitsluitend van toepassing op meerjarigen
Voorafgaande wilsverklaring: enkel geldig bij onomkeerbare coma en niet van toepassing voor de wilsbekwame minderjarige
"Op een akkoordje gooien met de erfgenomen" = moord
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:58   #36
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Er zijn mensen die zichzelf zouden wegcijferen om geen last te zijn voor anderen. Er zijn mensen die gemakkelijk ertoe gebracht kunnen worden een handtekening te zetten 'om van hun lijden af te zijn'. Er is een sluipende groeiende empathieloosheid in de maatschappij die 'niet productieve' (het begrip alleen al...jakkes) mensen als een te elimineren probleem ziet. Er is druk van de politiek om te besparen in de gezondheidszorg.

Het is net zoals met adopties. Op papier ziet er dat allemaal heel mooi uit. In de praktijk is het dikwijls gewoon gelegaliseerde kinderhandel. Ik heb ooit gezien hoe dat werkelijk werkt.

Oppassen met het opheffen van de eed van Hippocrates.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 november 2019 om 13:08.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:09   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"Zal ik u een spuitje geven madammeke, dan zijt ge ervan af?" (en wij van u)
win-win !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:12   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als dementie ver gevorderd raakt is dat ook bijzonder intriest. Lege omhulsels van mensen die voor alles hulp nodig hebben.....ik kan mij inbeelden dat je dat niet wenst. En dan moet je het recht hebben om te vragen om de stekker er uit te trekken als het zover is.
Ik kan dat totaal niet weten. Want aangezien een dementerende een andere bewustzijnservaring heeft dan een normale mens, kan je totaal de gevoelswereld van een dementerende niet kennen. Misschien is het wel zalig. Wie zal het zeggen ? Het is totaal onmogelijk om die beslissing in de plaats van iemand anders te nemen ; het is zelfs onmogelijk om die beslissing voor uzelf te nemen in andere omstandigheden.

Het kan zijn dat gij nu vindt dat als ge ooit dement zijt, men de pries er mag uittrekken, en eens ge dement zijt, ge het leven eigenlijk tof vindt, mossel dat ge dan zijt.

Zijn mossels ongelukkige dieren ? Weet ik niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:12   #39
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er zijn mensen die zichzelf zouden wegcijferen om geen last te zijn voor anderen. Er zijn mensen die gemakkelijk ertoe gebracht kunnen worden een handtekening te zetten 'om van hun lijden af te zijn'. Er is een sluipende groeiende empathieloosheid in de maatschappij die 'niet productieve' (het begrip alleen al...jakkes) mensen als een te elimineren probleem ziet. Er is druk van de politiek om te besparen in de gezondheidszorg.

Het is net zoals met adopties. Op papier ziet er dat allemaal heel mooi uit. In de praktijk is het dikwijls gewoon gelegaliseerde kinderhandel. Ik heb ooit gezien hoe dat werkelijk werkt.

Oppassen met het opheffen van de eed van Hippocrates.
"Ik zal het leven en de menselijke waardigheid eerbiedigen."


Staat letterlijk in de huidige aangepaste eed van Hippocrates.

https://www.ordomedic.be/nl/orde/artseneed/



In de oorspronkelijke versie van Hippocrates staat het nog explicieter

"Ik zal niemand een dodelijk geneesmiddel toedienen, ook niet aan iemand die dit van mij vraagt; zelfs een aanwijzing in die richting zal ik niet
verstrekken."


https://www.ordomedic.be/nl/orde/art...d-hippocrates/


Uiteindelijk zal elke arts in het reine moeten komen met zijn eigen geweten.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 21 november 2019 om 13:23.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:15   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er zijn mensen die zichzelf zouden wegcijferen om geen last te zijn voor anderen.
Maar dat is dan ook een keuze he. Zelfmoord plegen om geen last te veroorzaken, is niet noodzakelijk iets verkeerds. Omdat het leven en last veroorzaken misschien een mentaal lijden veroorzaakt. Als ge dood zijt, ziet ge niet af van het veroorzaken van last he.

Ik denk dat het eerder andersom is. Vaak wil men gewoon nog maar blijven leven, ook al is het leven niet echt plezant, omdat ge denkt dat anderen U nodig hebben. Dan zegt ge bij uzelf: "ach, elke dag die ik het nog uithoud, is weer een dag gewonnen voor die andere. Morgen zien we wel weer"
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be