Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2011, 15:02   #1
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard subsidies

Het valt me op hoeveel er hier zitten te schreeuwen om subsidies voor bijvoorbeeld zonnepanelen, milieuvriendelijke wagens of om hogere belastingen...

Ben ik de enige die denkt dat dit tot niets gaat leiden (vb recente probleem met de tariefverhogingen a.g.v. zonnepanelen) ? Ik denk persoonlijk dat er sneller en beter alternatieven zullen komen als je gewoon de vrije markt zijn werk laat doen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 15:24   #2
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het valt me op hoeveel er hier zitten te schreeuwen om subsidies voor bijvoorbeeld zonnepanelen, milieuvriendelijke wagens of om hogere belastingen...

Ben ik de enige die denkt dat dit tot niets gaat leiden (vb recente probleem met de tariefverhogingen a.g.v. zonnepanelen) ? Ik denk persoonlijk dat er sneller en beter alternatieven zullen komen als je gewoon de vrije markt zijn werk laat doen.
Nog zo een en het regent speculaas met Pasen. Op paaseiland nogwel.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 20:02   #3
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Nog zo een en het regent speculaas met Pasen. Op paaseiland nogwel.
Indien U niet meer te vertellen hebt dan dit, gelieve U te onthouden.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 20:12   #4
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het valt me op hoeveel er hier zitten te schreeuwen om subsidies voor bijvoorbeeld zonnepanelen, milieuvriendelijke wagens of om hogere belastingen...

Ben ik de enige die denkt dat dit tot niets gaat leiden (vb recente probleem met de tariefverhogingen a.g.v. zonnepanelen) ? Ik denk persoonlijk dat er sneller en beter alternatieven zullen komen als je gewoon de vrije markt zijn werk laat doen.
Voor heel veel producten is er eerst een fase waar enkel 'early adopters' kopen - weinig omzet, hoge prijzen door lage aantallen, en weinig bedrijven die in dat product willen investeren. Nadien wilt 'iedereen' het, met massaproductie, lagere prijzen en massale belangstelling. Wat de overheid met die subsidies probeert te doen is die 'early adopters' fase zo kort mogelijk maken - en in het geval van zonnepanelen kun je zeker van een succes op dat vlak spreken. Misschien een duur succes - maar het doel is wel bereikt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 21:41   #5
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Voor heel veel producten is er eerst een fase waar enkel 'early adopters' kopen - weinig omzet, hoge prijzen door lage aantallen, en weinig bedrijven die in dat product willen investeren. Nadien wilt 'iedereen' het, met massaproductie, lagere prijzen en massale belangstelling. Wat de overheid met die subsidies probeert te doen is die 'early adopters' fase zo kort mogelijk maken - en in het geval van zonnepanelen kun je zeker van een succes op dat vlak spreken. Misschien een duur succes - maar het doel is wel bereikt.
Maar dat gebeurt misschien ten koste van andere zaken die beter zijn, maar nu geen kans krijgen door concurrentievervalsing.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 00:01   #6
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Maar dat gebeurt misschien ten koste van andere zaken die beter zijn, maar nu geen kans krijgen door concurrentievervalsing.
Das inderdaad het grote probleem met de early adopters argumentatie. De overheid kiest ervoor om één technologie uit velen te stimuleren en dit op het moment dat de technologie nog in zijn kinderschoenen staat. Op dat moment zijn de voor- en nadelen van die technologie door niemand gekend. Dus ook niet door de overheid. De keuze: "waarom die technologie en geen andere" kan niet gemaakt worden op basis van voldoende informatie en is dus gewoon een gok. Een gok die waarschijnlijk gebaseerd is op vooroordelen en wat op dat moment populair is in de publieke opinie.

Het mogelijk gevolg is dat overheden veel geld gespendeerd hebben om een verkeerde technologie te verankeren.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 08:00   #7
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Das inderdaad het grote probleem met de early adopters argumentatie. De overheid kiest ervoor om één technologie uit velen te stimuleren en dit op het moment dat de technologie nog in zijn kinderschoenen staat. Op dat moment zijn de voor- en nadelen van die technologie door niemand gekend. Dus ook niet door de overheid. De keuze: "waarom die technologie en geen andere" kan niet gemaakt worden op basis van voldoende informatie en is dus gewoon een gok. Een gok die waarschijnlijk gebaseerd is op vooroordelen en wat op dat moment populair is in de publieke opinie.

Het mogelijk gevolg is dat overheden veel geld gespendeerd hebben om een verkeerde technologie te verankeren.
Het zou inderdaad nefast geweest zijn, als de overheid jaren geleden had gezegd 'we gaan monokristalijne silicium zonnecellen subsidiëren' - maar dat hebben ze niet gedaan. Alle zonnepanelen, ongeacht welke technologie, krijgen dezelfde subsidies. En als je je eigen windmolen of biogas-installatie wilt (en er een vergunning voor kunt krijgen - dat is een ander probleem), dan krijg je daar ook GSC's voor. Dus ik denk niet dat het huidige subsidiebeleid innovatie tegenhoudt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 08:07   #8
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Die subsidies zijn nodig om de rijke arme Vlaming te laten investeren ofzoiets.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 08:43   #9
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het valt me op hoeveel er hier zitten te schreeuwen om subsidies voor bijvoorbeeld zonnepanelen, milieuvriendelijke wagens of om hogere belastingen...

Ben ik de enige die denkt dat dit tot niets gaat leiden (vb recente probleem met de tariefverhogingen a.g.v. zonnepanelen) ? Ik denk persoonlijk dat er sneller en beter alternatieven zullen komen als je gewoon de vrije markt zijn werk laat doen.
Op termijn heb je gelijk. Subsidies werken uiteindelijk in het voordeel van degenen die veel winst willen maken zonder efficient te zijn. In de VS naar ik heb begrepen worden de lokale producenten van zonnepanelen het vuur aan de schenen gelegd door Chinese import. Hier verdwijnen subsidies simpelweg in de zakken van de fabrikanten.

Laatst gewijzigd door Conscience : 10 april 2011 om 08:43.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 09:49   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het valt me op hoeveel er hier zitten te schreeuwen om subsidies voor bijvoorbeeld zonnepanelen, milieuvriendelijke wagens of om hogere belastingen...

Ben ik de enige die denkt dat dit tot niets gaat leiden (vb recente probleem met de tariefverhogingen a.g.v. zonnepanelen) ? Ik denk persoonlijk dat er sneller en beter alternatieven zullen komen als je gewoon de vrije markt zijn werk laat doen.
U heeft gelijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 09:49   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Voor heel veel producten is er eerst een fase waar enkel 'early adopters' kopen - weinig omzet, hoge prijzen door lage aantallen, en weinig bedrijven die in dat product willen investeren. Nadien wilt 'iedereen' het, met massaproductie, lagere prijzen en massale belangstelling. Wat de overheid met die subsidies probeert te doen is die 'early adopters' fase zo kort mogelijk maken - en in het geval van zonnepanelen kun je zeker van een succes op dat vlak spreken. Misschien een duur succes - maar het doel is wel bereikt.
Economische drogredenen zijn niet van tel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 09:50   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Het zou inderdaad nefast geweest zijn, als de overheid jaren geleden had gezegd 'we gaan monokristalijne silicium zonnecellen subsidiëren' - maar dat hebben ze niet gedaan. Alle zonnepanelen, ongeacht welke technologie, krijgen dezelfde subsidies. En als je je eigen windmolen of biogas-installatie wilt (en er een vergunning voor kunt krijgen - dat is een ander probleem), dan krijg je daar ook GSC's voor. Dus ik denk niet dat het huidige subsidiebeleid innovatie tegenhoudt.
Economische drogredenen zijn nog steeds niet van tel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 10:21   #13
Fredo
Burgemeester
 
Fredo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2005
Berichten: 537
Standaard

En hoe zou de vrije markt dan voor een oplossing zorgen?

De vrije markt zal geen oplossing bieden voor kosten die niet geïnternaliseerd zijn.
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 08:12   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
En hoe zou de vrije markt dan voor een oplossing zorgen?

De vrije markt zal geen oplossing bieden voor kosten die niet geïnternaliseerd zijn.
Overheden ook niet. Dus wat is het probleem nu juist?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 08:17   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Indien U niet meer te vertellen hebt dan dit, gelieve U te onthouden.
Waarom mag hij zijn mening niet ventileren?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 08:19   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het valt me op hoeveel er hier zitten te schreeuwen om subsidies voor bijvoorbeeld zonnepanelen, milieuvriendelijke wagens of om hogere belastingen...

Ben ik de enige die denkt dat dit tot niets gaat leiden (vb recente probleem met de tariefverhogingen a.g.v. zonnepanelen) ? Ik denk persoonlijk dat er sneller en beter alternatieven zullen komen als je gewoon de vrije markt zijn werk laat doen.
Zonder subsidies zou er gewoon niets bewegen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 10:12   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zonder subsidies zou er gewoon niets bewegen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 21:54   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zonder subsidies zou er gewoon niets bewegen.
Dit kan dus maar 1 ding betekenen ; die subsidies houden iets in stand wat niet in stand gehouden moet worden en voorkomen daarmee dat de beste oplossing wint.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 08:49   #19
chan
Burger
 
chan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 152
Standaard

alle vormen van subsidies zijn altijd verkeerd.

Dat ze maar eens beginnen met kernenergie naar zijn echte prijs te brengen.... dus inclusief de kost voor het bewaren voor 1000de jaren van hun kernafval. Dan zal alternatieve energie ineens wel interessant worden, zelfs veel betaalbaarder dan die rotte kernenergie.

Maar nee..... dat doen ze niet.... wat klagen over kernenergie en vooral electrabel... meer zit er niet in.

Dus zowel kernenergie subsidieren, dan zonnenergie subsidieren omdat het niet goedkoop genoeg is.... ohja, en dan zorgen voor overprodukties van tomaten, zodat we jaarlijks een tomatengevecht kunnen doen. Ik zwijg dan nog over de melk.... en vlees en alle andere soorten van groenten.
Wij willen vooral fruit eten dat eerst duizende kilometers moet reizen.

We zijn echt goed bezig.... dat er daar geen enkele politieker tussen zit, die ijvert voor een subsidieloze samenleving, baart me nog de meeste zorgen. We kiezen onze leiders zelf.... je kan wel alleen maar kiezen tussen kak en stront.
chan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 09:42   #20
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
alle vormen van subsidies zijn altijd verkeerd.

Dat ze maar eens beginnen met kernenergie naar zijn echte prijs te brengen.... dus inclusief de kost voor het bewaren voor 1000de jaren van hun kernafval. Dan zal alternatieve energie ineens wel interessant worden, zelfs veel betaalbaarder dan die rotte kernenergie.

Maar nee..... dat doen ze niet.... wat klagen over kernenergie en vooral electrabel... meer zit er niet in.

Dus zowel kernenergie subsidieren, dan zonnenergie subsidieren omdat het niet goedkoop genoeg is.... ohja, en dan zorgen voor overprodukties van tomaten, zodat we jaarlijks een tomatengevecht kunnen doen. Ik zwijg dan nog over de melk.... en vlees en alle andere soorten van groenten.
Wij willen vooral fruit eten dat eerst duizende kilometers moet reizen.

We zijn echt goed bezig.... dat er daar geen enkele politieker tussen zit, die ijvert voor een subsidieloze samenleving, baart me nog de meeste zorgen. We kiezen onze leiders zelf.... je kan wel alleen maar kiezen tussen kak en stront.
Zeer juist!

Democratisch verkozen worden betekend niet democratisch regeren:

Is niet iedere leider die onverstandig en dominant regeert een dictator, ook al is hij democratisch verkozen, het enige verschil is de termijn van het dictatorschap.
Een democratisch verkozen dictator heeft slechts een termijnverantwoordelijkheid voor zijn verkozen tijd en kan ook op deze korte termijn veel vernietigen en terugdringen.
De vrijheid om democratisch je eigen onderdrukkers te kiezen is geen vrijheid maar bedrog.

Politieke en economische dominante leiders gaan altijd hand in hand:

Politieker maken via wetgeving de weg vrij om het uitbuiten van mens door mens mogelijk te maken.
Economische dictators maken gebruik van deze onmenselijk wetgeving om hun privileges en exuberante privaat verdiensten te onderbouwen en het uitbuiten van mens door mens in de praktijk om te zetten.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be