![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#43601 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43602 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En de nuttige geografische buffer van Dietsland hen zomaar in de schoot werpen; de legers die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden hebben dan voor niets gestreden.... Ik zou zeggen, ken uw geschiedenis... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 02:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43603 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik snap echter niet die naam Dietsland voor Wallonië.
![]() |
#43604 |
Europees Commissaris
|
![]() Oei....Ik snap niet dat gij wilt snappen dat Dietsland zou betrekking hebben op Wallonië.....
De Franstalige Nederlanden vormde wel steeds een zeer nuttige geografische buffer voor Dietsland. De Franse imperialisten hebben namelijk zes eeuwen lang geprobeerd van de Nederlanden binnen te rijven, op alle mogelijke manieren, maar in verhouding de kosten en slachtoffers is de buit niet zo heel groot geweest. De Zuidelijke Nederlanden waren oorspronkelijk een rechthoek met een Luxemburgse staart en werden herleid tot een driehoek. Maar Dietsland schoot er "slechts" de helft van de de oppervlakte van de huidige provincie West-Vlaanderen bij in; de Franstalige Nederlanden werden echter meer dan gehalveerd. Mijn punt: hadden die Franstalige Nederlanden er oorspronkelijk niet bij gehoord dan vormde de Rijn nu de Franse noordelijke grens ...... Wat ge wel zult snappen is dat in dat opzicht mijn Nederlandse tenen beginnen te krullen als ik verneem dat er mensen zijn die wat overblijft van die Franse Nederlanden zomaar willen weggeven aan de Franse imperialist. ![]() De geschiedenis leert mij dat Wallonië voor Dietsland nog eens zou kunnen van pas komen om de Franse landhonger te stillen. Want eens zal ook aan de Pax Europaea een een einde komen. En dan...? Dan steken de oude nationalismen natuurlijk weer de kop op..... Men moet het verleden begrijpen en kennen om de toekomst vorm te kunnen geven. Ik pleit dan ook - en nu samen met Edwin ![]() ![]() Konkreet ga ik dan ook voor een konfederalisering van de Nederlanden volgens de kulturele grenzen met 4 deelstaten: Dietsland, Wallonië, de Duitstalige Nederlanden, en Friesland als de Friezen dat zelf willen. De Fransen zullen dat niet graag zien want dit zal bij hen herinneringen oproepen aan het Kongres van Wenen toen het VKN werd opgericht als buffer tegen Frankrijk. Ditmaal echter een herïntegratie op basis van grenzen die aan een kulturele realiteit beantwoorden ipv op basis van de militaire grenzen uit de Spaande tijd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43605 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Frans zal wel altijd onderdeel van ons leven uitmaken, ook post-België. Onze verhouding met die taal alleszins, maar wel als tweede taal (nu ja, had ik gewild, derde taal) voor mij persoonlijk. Je hebt natuurlijk ook delen in de Nederlanden die eerder een band met het Duits hebben en je hebt een Duitstalig deel dat goed Frans spreekt. Meer terug naar de oude taalverhoudingen van weleer, i.p.v. dat moderne gemaakte nationalisme.
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 11 januari 2023 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43607 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heel goed hoor. We zullen zien, he? Jij bent duidelijk meer pro-België dan ik anti ben. Iedereen weet dat het je gevoel voor rede beïnvloedt. Wie is de grotere nationalist dan?
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 11 januari 2023 om 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43608 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dietsland - waar men Diets spreekt - is echter slechts een deel van de Nederlanden... !! Dietsland is eigenlijk een soort afkorting van de Dietse Nederlanden. Wat zich tegenwoordig Nederland noemt of "koninkrijk der Nederlanden" is een aanfluiting van de historische werkelijkheid, want dat is een totum pro parte waarbij men de naam van de totaliteit geeft aan een gedeelte ervan. Ik pleit ervoor de historisch korrekte benamingen Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden in te voeren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zulke uitspraak steunt gewoon op gezond verstand. Net als de uitspraak 'er komt geen groot-Nederland' op gezond verstand berust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43610 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik weet wel beter hoor.
![]() |
#43611 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of het niet-uitvoeren van die herîntegratie getuigt van gezond verstand is uw eigen mening. En daar staat uw gevoel voor in de weg zoals Weyland opmerkt. Ik beroep mij echter op de geschiedenis en de daaraan verbonden geopolitiek zoals ik hierboven uiteenzet.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43612 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En elke deelstaat voert uiteraard zijn eigen taal(politiek) 1. Dietsland (de Dietse Nederlanden) 2. Wallonië (de Franstalige Nederlanden) 3. De Duitstalige Nederlanden en eventueel 4. Friesland. .... en kookt zijn eigen ekonomisch potje. Iets wat de Vlaamse centennationalisten toch als muziek moet in de oren klinken; dan hebben ze eindelijk hun konfederalisme.... En de Belgicisten hebben een Super-België ! En de Groot-Nederlanders hebben hun Dietsland En de Heel-Nederlanders hebben hun Heel-Nederland.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43613 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43614 | |
Europees Commissaris
|
![]() Niet echt, want Luxemburg reken ik gemakkelijkheidshalve samen met de Belgische Oostskantons tot "de Duitstalige Nederlanden" al zouden ze natuurlijk vrij zijn om over hun precieze taalstatuut te beschikken.
Een gelijkenis met de Oostkantons is wel dat beide streken erg verfranst zijn. Citaat:
Keizer Karel: dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (...) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van successies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen. Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (...). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt. Deze woorden waren ronduit visionair want onze Nederlanden liggen er gevijfendeeld bij: Be-Ne-Lux, de Franse Nederlanden en Pruisisch Vlaanderen. Die twee laatsten zijn reddeloos verloren gegaan aan resp. Frankrijk en Duitsland, maar onze “plaatselijke potentaten” zouden die woorden beter indachtig zijn door werk te maken van de herïntegratie der Nederlanden. Zijn woorden hebben immers een half millennium na zijn dood nog steeds niets aan aktualiteitswaarde verloren. Het is nog "maar" sinds 1870 geleden dat Napoleon III ei zo na aan de haal ging met Luxemburg dat eventjes de volgende vallende dominosteen dreigde te worden. Hoe klopte Karel toch de nagel op de kop: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdel...ke_Nederlanden https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdelingsplan_Flahaut https://nl.wikipedia.org/wiki/Splitsing_van_Belgi%C3%AB
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2023 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2023 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43616 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goed, ik focuste even op wat ik hierboven beschreef en het belang daarvan kan niet genoeg benadrukt worden. Eigenlijk is die losmaking der Nederlanden uit het Franse en Duitse leenstelsel het belangrijkste feit in de geschiedenis der Nederlanden. Zonder dat waren de Vlaanderaars nu Fransen en de rest der Nederlanden Duitsers. En het Nederlands zou bijgevolg momenteel niet meer bestaan hebben tenzij nog in dialektvorm in de rusthuizen.... Maar als ge dan toch graag het belang van zijn persoon wilt relativeren, zoudt ge er beter op wijzen dat die verdienste eerder toekomt aan zijn tante en zijn zuster: https://forum.politics.be/showthread...ke#post9678948 En inderdaad, hij had beter net zoals in Duitsland, het protestantisme moeten toelaten, in de plaats van in de Nederlanden aan te sturen op konfrontatie. Dan zouden de Nederlanden wellicht onverdeeld zijn gebleven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2023 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43617 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 januari 2023 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43618 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43620 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch is België/Belgique steeds verder aan het uiteenrafelen en institutioneel aan het verdampen. Het evolueert naar een soort schil, een romp-entiteit waarin deelstaten steeds meer de feitelijke macht uitoefenen.