Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2023, 01:37   #21
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat dat veel meer pijn gaat doen aan Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg, dan aan Vlaanderen.
Dat waag ik te betwijfelen, we zijn gewoon te veel verstrengeld. Heeft u de Brexit niet gevolgd ofzo.

Maar Nederland kan zo een ketting voor de Westerschelde uit een museum halen dus.

Oké wel een verkeersinfarct in het Oosten van het land.

Niks tegen Vlaanderen, maar zonder koninklijke weg voor zie ik ook wel problemen.
Gelukkig waren ze in mijn contreien vroeger goed in smokkelen, hopelijk hebben genoeg mensen naar hun opa's geluisterd.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 09:38   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Europakenners Hendrik Vos en Rob Heirbaut: ‘De wereld zal Vlaamse onafhankelijkheid nooit erkennen. Je maakt je internationaal belachelijk’

BRON

Goed dat het thema Vlaamse onafhankelijkheid aandacht krijgt want het is zéér relevant.

Ik begrijp niet goed waarom de wereld de onafhankelijkheidswens van het Vlaamse volk naast zich gaat neerleggen?
Al dat afscheur- en splitsgedoe is zeer bedenkelijk.

Neem nu de Brexit.
Volgens mij zouden de Britten, wetende wat ze nu weten nooit een Brexit gedaan hebben.

Dit zal ook opgaan voor een eventuele splitsing van België.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 9 februari 2023 om 09:39.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 09:49   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Dat gelul over al of niet “erkennen” kan perfect vermeden worden door het vormen van confederatie. Maar dan wel consequent. Als Wallonië dat weigert hoeft dat de Vlamingen niet uit hun lood te slaan. Het Vlaams Parlement hoeft slechts bij meerderheid te verklaren dat het voortaan Vlaanderen beschouwt als een deelstaat in een confederatie met Wallonië. En er dan ook consequent naar te handelen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 13:55   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Al dat afscheur- en splitsgedoe is zeer bedenkelijk.

Neem nu de Brexit.
Volgens mij zouden de Britten, wetende wat ze nu weten nooit een Brexit gedaan hebben.

Dit zal ook opgaan voor een eventuele splitsing van België.
Of Oekraine.

Of Belgie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 februari 2023 om 13:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 14:00   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Met "denken" ga je er niet geraken Schoof.
'Denken' is al een stap in de goede richting. Een aanrader voor velen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 9 februari 2023 om 14:01.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 15:56   #26
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Ach, de geschiedenisboeken staan vol met dingen die nooit gingen gebeuren. Vlaanderen is een economisch powerhouse in West-Europa en dat zal niet veranderen na eventuele onafhankelijkheid.

Alle Belgisch-nationalistisch gezwets ten spijt geeft de wereld niet om hoe deze regio staatkundig georganiseerd wordt.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2023, 01:36   #27
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.199
Standaard

Als Wilders premier van Nederland wordt, hebben we alvast zeker één land dat Vlaanderen zal erkennen.

Ook Orban is een kameraad.



Hoe zal Poetin reageren?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2023, 12:10   #28
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ach, de geschiedenisboeken staan vol met dingen die nooit gingen gebeuren. Vlaanderen is een economisch powerhouse in West-Europa en dat zal niet veranderen na eventuele onafhankelijkheid.

Alle Belgisch-nationalistisch gezwets ten spijt geeft de wereld niet om hoe deze regio staatkundig georganiseerd wordt.
Maar als inwoner van dit gewest vind ik de welvaart van de inwoners wél belangrijk. EN Vlaamse onafhankelijkheid zal die niet verbeteren in tegendeel. Waarom onafhankelijkheid als je helemaal afhankelijk bent van de omliggende landen?
Of ga je mee in die zwans van Wilders. Een Vlaams leger dat ons gaat beschermen? Grenzen die je kan afsluiten?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2023, 12:14   #29
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat waag ik te betwijfelen, we zijn gewoon te veel verstrengeld. Heeft u de Brexit niet gevolgd ofzo.

Maar Nederland kan zo een ketting voor de Westerschelde uit een museum halen dus.

Oké wel een verkeersinfarct in het Oosten van het land.

Niks tegen Vlaanderen, maar zonder koninklijke weg voor zie ik ook wel problemen.
Gelukkig waren ze in mijn contreien vroeger goed in smokkelen, hopelijk hebben genoeg mensen naar hun opa's geluisterd.
Ik heb het smokkelen nog zelf meegemaakt. Met dat gelul over gesloten grenzen moeten ze bij mij dus niet afkomen. Dat is onmogelijk.
Ik zie het nut niet in van Vlaamse onafhankelijkheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2023, 12:20   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat waag ik te betwijfelen, we zijn gewoon te veel verstrengeld. Heeft u de Brexit niet gevolgd ofzo.

Maar Nederland kan zo een ketting voor de Westerschelde uit een museum halen dus.

Oké wel een verkeersinfarct in het Oosten van het land.

Niks tegen Vlaanderen, maar zonder koninklijke weg voor zie ik ook wel problemen.
Gelukkig waren ze in mijn contreien vroeger goed in smokkelen, hopelijk hebben genoeg mensen naar hun opa's geluisterd.
Mijn overgrootvader was ook een smokkelaar, waardoor mij opa op school altijd beter eten meehad op school.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 december 2023 om 12:20.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2023, 12:46   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mijn overgrootvader was ook een smokkelaar, waardoor mij opa op school altijd beter eten meehad op school.
Ik heb zelf nog gesmokkeld. Boter en muizenkeutels. Een keer per maand ongeveer, de woensdagnamiddag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2023, 13:58   #32
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Er zal geen belet zijn voor vrachtwagens en producten van en uit erkende landen. Douaneposten gaan er toch moeten komen aangezien jullie niet tot Schengen zullen behoren... want daarvoor moet je in de eerste plaats door de EU erkend zijn ...
Schoof had het over camions, let een beetje op uw taal, he.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2023, 12:57   #33
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zie het nut niet in van Vlaamse onafhankelijkheid.
De verdere verfransing van de Vlaamse Rand tegenhouden;een staatsgrens is de beste taalgrens.

plus de jaarlijkse aderlating van de Vlaamse transfers naar de Wallo-Brux.
Twee reusachtige voordelen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2023, 15:59   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb het smokkelen nog zelf meegemaakt. Met dat gelul over gesloten grenzen moeten ze bij mij dus niet afkomen. Dat is onmogelijk.
Ik zie het nut niet in van Vlaamse onafhankelijkheid.
Dat is een eerbare mening. Die ik niet deel natuurlijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2023, 16:03   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Er zal geen belet zijn voor vrachtwagens en producten van en uit erkende landen. Douaneposten gaan er toch moeten komen aangezien jullie niet tot Schengen zullen behoren... want daarvoor moet je in de eerste plaats door de EU erkend zijn ...
Bedoel jij nu dat het onafhankelijke Vlaanderen gaat toelaten of moet gedogen dat "vreemde camions" wel Vlaanderen gaan mogen doorkruisen van Nl en D naar Fr-Lux .. ben bla bla,
maar Vlaamse camions niet in Fr, NL, D, Lux .. en bla bla ?

Ach, die stelling is te zot voor woorden. Geen ernstige mens houdt daar rekening mee.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2023, 16:03   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Europakenners Hendrik Vos en Rob Heirbaut: ‘De wereld zal Vlaamse onafhankelijkheid nooit erkennen. Je maakt je internationaal belachelijk’

BRON

Goed dat het thema Vlaamse onafhankelijkheid aandacht krijgt want het is zéér relevant.

Ik begrijp niet goed waarom de wereld de onafhankelijkheidswens van het Vlaamse volk naast zich gaat neerleggen?
Binnen de EU zijn sommige staten als de dood daarvoor. Vooral dan diegene welke zelf met afscheidingsbewegingen worden geconfronteerd: Spanje (Catalonië, Baskenland). Ik zie voor wat Vlaanderen betreft slechts één oplossing: een consequent doorgevoerde confederatie waarin elk gewest daadwerkelijk financiële verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen beleid. Als op dat punt “WalloBrux” tegenspartelt dan kan Vlaanderen wel degelijk maatregelen nemen die de dwarsliggers pijn doen. Overigens zowel Brussel als Wallonië staan op dit ogenblik financieel extreem zwak. Beiden vertoeven financieel in een rampzalige toestand, zeg maar gerust bankroet. So we make them an offer they cannot refuse.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2023, 23:59   #37
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Binnen de EU zijn sommige staten als de dood daarvoor. Vooral dan diegene welke zelf met afscheidingsbewegingen worden geconfronteerd: Spanje (Catalonië, Baskenland). Ik zie voor wat Vlaanderen betreft slechts één oplossing: een consequent doorgevoerde confederatie waarin elk gewest daadwerkelijk financiële verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen beleid. Als op dat punt “WalloBrux” tegenspartelt dan kan Vlaanderen wel degelijk maatregelen nemen die de dwarsliggers pijn doen. Overigens zowel Brussel als Wallonië staan op dit ogenblik financieel extreem zwak. Beiden vertoeven financieel in een rampzalige toestand, zeg maar gerust bankroet. So we make them an offer they cannot refuse.
Waar zit u aan te denken?

En betreft dit enkel financiële verantwoordelijkheid of betreft dit ook fiscaal beleid. Brussel zou als ze slim zijn, belastinginkomsten van zowel Vlaanderen als Wallonië kunnen afsnoepen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2024, 20:39   #38
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De verdere verfransing van de Vlaamse Rand tegenhouden;een staatsgrens is de beste taalgrens.
Een variante dus op het aloude credo "een gewestgrens is de beste taalgrens".

Kan je aan mij, geboren en getogen in Brussel en de Rand, eens uitleggen hoe een staatsgrens de verfransing concreet zal tegenhouden? Is dat bijvoorbeeld het geval in Menen?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 21:41   #39
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een variante dus op het aloude credo "een gewestgrens is de beste taalgrens".

Kan je aan mij, geboren en getogen in Brussel en de Rand, eens uitleggen hoe een staatsgrens de verfransing concreet zal tegenhouden? Is dat bijvoorbeeld het geval in Menen?
Het klassieke excuus van de Franstalige inwijkeling die weigert Nederlands te leren
(zo zijn er vele in de Vlaamse Rand en in de Franse grensstreek)
Van "On est quand même en Belgique ici"
zal geen hout meer snijden ,

want ze zullen in een onafhankelijk Vlaanderen wonen en niet meer in België.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 12 januari 2024 om 21:41.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 22:01   #40
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zijt bang, gij onnozele Vlaam.
Kosovo, net zoals Slovakije zijn compleet onbelangrijk ... terwijl België een bepalende rol heeft in de wereldse transacties die burgers als jij en ik niet mogen zien
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be