Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2023, 16:23   #481
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
mijn meterke is van 1967
Het mijne van 1976, tot fluvius merkte dat hij niet meer correct marcheerde waardoor vorig jaar in mei een digitale werd geïnstalleerd.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 16:30   #482
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
mijn meterke is van 1967
Je weet toch dat je elke 25 jaar je elektriciteitsinstallatie moet laten controleren en een nieuw conformiteitsattest laten opmaken .?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 17:26   #483
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Je weet toch dat je elke 25 jaar je elektriciteitsinstallatie moet laten controleren en een nieuw conformiteitsattest laten opmaken .?
Ja, en dan maakt de leeftijd van de installatie niet uit, zolang ze maar voldoet aan de regels van toen ze geplaatst was.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2023, 17:44   #484
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja, en dan maakt de leeftijd van de installatie niet uit, zolang ze maar voldoet aan de regels van toen ze geplaatst was.
Ja, maar in de jaren '60 was aarding bijv. van belange nog niet standaard voorzien op priezen. Dus als dat allemaal nog zo oud is, zou ik toch maar eens checken van wanneer het laatste conformiteitsattest dateert.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 17:55   #485
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Hier draait mijne analoge meter lustig achteruit.
Spijtig dat ik niet eerder zonnepanelen heb laten plaatsen.
En hunne digitale meter mogen ze houden.
Ze komen er niet in, tegen 01/01/2025 mogen ze aankloppen.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 20:15   #486
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Het mijne van 1976, tot fluvius merkte dat hij niet meer correct marcheerde waardoor vorig jaar in mei een digitale werd geïnstalleerd.
Hoe merkten ze dat, door wat kwam dat niet correct marcheren, en wat was de mate van afwijken?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 20:50   #487
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Hoe merkten ze dat, door wat kwam dat niet correct marcheren, en wat was de mate van afwijken?
Een meter van 1976 is in 2022 (46 jaar oud!) is meestal gewoon versleten en draait daardoor steeds trager, en betaal je in feite steeds minder. Dat lijkt (deze keer) positief maar de rekening krijgt men toch gepresenteerd. Dus de mate van het afwijken (of het verschil) zal men aan de afrekening zien...

Dat kan iedereen ggl.

Citaat:
Waarom zou ik mijn elektriciteitsmeter vervangen?

Laten we eerst en vooral de redenen bekijken om een nieuwe meter te installeren.

• Mijn meter is defect

Een defecte stroommeter is één van de redenen om hem te vervangen. Net als mensen hebben ook elektriciteitsmeters een pensioengerechtigde leeftijd, al is die wel een pak lager: ongeveer 35 jaar. Heeft hij die leeftijd bereikt, dan kan hij trager beginnen te draaien. Als het bedrag op de energiefactuur van de consument daarmee lager is dan zijn reële verbruik, dan lijkt dat alleen maar goed nieuws. Het verschil zal hij dan immers bij de vervanging van de meter moeten ophoesten, wat meestal voor een gepeperde rekening zorgt.

• Mijn meter voldoet niet aan technische vereisten

Bovendien moet je ook niet hopen zo’n defecte meter definitief te installeren: de distributienetwerkbeheerder (DNB) vervangt systematisch defecte of verouderde meters. In het laatste geval is het zelfs een wettelijke verplichting. Of anders gezegd, een oude meter, ook al werkt die nog altijd naar behoren, zal worden verwijderd zodra hij niet langer aan de door de FOD Economie bepaalde vereisten voldoet. Zo wordt het energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk gemeten. Sinds de zomer van 2019 is de nieuwe meter automatisch een digitale meter.

Ook de consument heeft trouwens alle belang bij een systematische vervanging van de meter. Een defecte meter kan immers ook voor hem nadelig uitdraaien. Stel dat de index op de meter te hoog is, dan zal hij van zijn leverancier een exorbitant hoge energiefactuur krijgen. En dan is het toch een geruststelling als je het probleem makkelijk kan regelen en ervoor kan zorgen dat het bij die ene keer blijft.

https://www.energie-vergelijker.be/b...en/#toepassing
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2023 om 21:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 09:56   #488
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Je weet toch dat je elke 25 jaar je elektriciteitsinstallatie moet laten controleren en een nieuw conformiteitsattest laten opmaken .?
Dat heeft er de kloten van Schoof mee te maken.
Ik moet dat vijfjaarlijks doen, de "conteur" is van 1965, wel inwendig verzwaard.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 09:56   #489
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja, en dan maakt de leeftijd van de installatie niet uit, zolang ze maar voldoet aan de regels van toen ze geplaatst was.
IDD
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 09:57   #490
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja, maar in de jaren '60 was aarding bijv. van belange nog niet standaard voorzien op priezen. Dus als dat allemaal nog zo oud is, zou ik toch maar eens checken van wanneer het laatste conformiteitsattest dateert.
Wordt dan idd afgekeurd.
Aarding is verplicht aan ieder stopcontact, ik denk van begin jaren tachtig, voorheen moest dat bv in de living niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 09:58   #491
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een meter van 1976 is in 2022 (46 jaar oud!) is meestal gewoon versleten en draait daardoor steeds trager, en betaal je in feite steeds minder. Dat lijkt (deze keer) positief maar de rekening krijgt men toch gepresenteerd. Dus de mate van het afwijken (of het verschil) zal men aan de afrekening zien...

Dat kan iedereen ggl.
Waarom zou die trager draaien?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 11:05   #492
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom zou die trager draaien?
Waarom kan een oud uurwerk trager draaien? Ik heb zo een vermoeden...

Vraag aan juwelier Jos:
Citaat:
https://juwelierjos.nl/horloge-repar...re%20reparatie.

Quartz horloge loopt achter of voor

Uw quartz horloge loopt achter of voor? Een quartz horloge is een horloge dat op een batterij loopt, daarom wordt er eerst gekeken of het probleem aan de batterij ligt. De batterij wordt vervangen, daarna wordt gekeken of het horloge dan wel goed loopt. Mocht dit het geval zijn, dan bent u alleen de kosten voor een nieuwe batterij a €10 kwijt.

Mocht het horloge niet lopen na het vervangen van de batterij dan is er hoogstwaarschijnlijk iets kapot in uw uurwerk. Vaak is de spoel die de stroom afgeeft ontregelt en moet deze vervangen worden. Het controleren van het uurwerk en het opsporen van het probleem in het uurwerk is erg arbeidsintensief en daarom een dure reparatie. Om tijd en kosten te besparen controleren wij uw uurwerk niet. In plaats daarvan zetten we direct een nieuw uurwerk in uw horloge. Dit is minder arbeidsintensief en dus vele malen goedkoper.
Werking Ferraristeller:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter#Werking

Werking

De Ferraristeller is eigenlijk een inductiemotor. Deze mechanische kilowattuurmeter heeft een aluminium schijf die in het magnetisch veld van twee spoelen is opgehangen. Een spoel, de spanningsspoel, met een groot aantal wikkelingen is direct aangesloten op het elektriciteitsnet en het veld van de spoel is evenredig met de netspanning. De tweede spoel, de stroomspoel, wekt een veld op evenredig met de stroom die door het net van de gebruiker loopt. De resulterende veldsterkte die door de gecombineerde velden van stroom- en spanningsspoel wordt opgewekt, genereert een wervelstroom in de schijf. Daardoor ontstaat een kracht die een koppel op de schijf vormt dat evenredig is met het product van spanning, stroom en de cosinus van de fasehoek tussen die twee. De schijf begint te draaien. Daardoor is het toerental van de schijf evenredig met het product van stroom, spanning en de cosinus van de fasehoek daartussen. Er zit ook een rem op. De schijf loopt tussen een permanente magneet die dient als wervelstroomrem, deze produceert een snelheidsproportioneel remmoment. De schijf draait sneller rond naarmate het product van stroom, spanning en die cosinus hoger is. Het aantal omwentelingen per tijdseenheid (de draaisnelheid) van de schijf is daarmee een maat voor het afgenomen elektrische vermogen. De schijf zet een telwerk in beweging, dat het verbruik aangeeft. Naarmate de tijd verstrijkt, zal de meterstand oplopen. Op deze manier meet men het 'energieverbruik' in (kilo)wattuur:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2023 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 18:03   #493
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Hoe merkten ze dat, door wat kwam dat niet correct marcheren, en wat was de mate van afwijken?
Wanneer hij trager draait stijgt dat metertje minder snel. De kost viel met meer dan 50% terug waarop fluvius een controleur heeft gestuurd.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 18:53   #494
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vandaag zit ik aan 1,53 kW piek voor februari. Ik ben er vrij gerust in dat ik onder de 2,5 kan blijven enkel door
1. De twee waterboilers niet gelijktijdig aan te zetten
2. Tijdens het koken of wassen de waterboilers uit te laten
Niet dus. Ik ben de ganse maand onder de 2 kW gebleven, maar nu met de wasmachine (60° was) zit ik opeens aan 2,6 (geen andere ‘grootverbruiker’ aan). Is niet zo erg, zo’n 45€ extra op jaarbasis.
Maar gebruikers met een wasmachine moeten er dus niet op rekenen om aan het basistarief te blijven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 20:40   #495
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Niet dus. Ik ben de ganse maand onder de 2 kW gebleven, maar nu met de wasmachine (60° was) zit ik opeens aan 2,6 (geen andere ‘grootverbruiker’ aan). Is niet zo erg, zo’n 45€ extra op jaarbasis.
Maar gebruikers met een wasmachine moeten er dus niet op rekenen om aan het basistarief te blijven.
Voor 4 Eurookes in de maand doen ze U nogal toeren opvoeren he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 21:03   #496
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor 4 Eurookes in de maand doen ze U nogal toeren opvoeren he
Een glas wijn minder per maand volstaat.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 21:16   #497
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor 4 Eurookes in de maand doen ze U nogal toeren opvoeren he
Meten is weten.
Ik weet nu dus dat ik toch niet onder de 2,5 kW raak en tenzij ik iets zot doe niet over de 3,5 kW wat de volgende schijf is.
En onder 3,5 maak ik winst.
No problemo dus.
Bezitters van warmtepompen en EV’s zitten in een andere situatie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 21:28   #498
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een meter van 1976 is in 2022 (46 jaar oud!) is meestal gewoon versleten en draait daardoor steeds trager, en betaal je in feite steeds minder. Dat lijkt (deze keer) positief maar de rekening krijgt men toch gepresenteerd. Dus de mate van het afwijken (of het verschil) zal men aan de afrekening zien...

Dat kan iedereen ggl.
Ik lees hier als uitleg "een spoel die ontregeld raakt".
"Ontregeld".
Wat moet ik daar technisch mee aanvangen?
Een spoel is gewoon een verniste of zoiets ter isolatie koperdraad gewikkeld rond een kern. Regeling?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 21:41   #499
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je moet niet spreiden in de tijd. Je moet betalen voor het maximum debiet dat je wil. En eens je dat zelf bepaald hebt, wat jouw noden zijn, dan moet je gewoon ophouden met U dat aan te trekken.
Maar spreiden van verbruik is wel de uitleg die ze geven voor hun capaciteitstarief, ze zeggen, verbruik minder tijdens piekuren, en meer in daluren, niet effectief klokuren maar in de zin van als het verbruik piekt, moet je minst verbruiken. Alsof het weer voor jou alleen warmer gaat worden, en je die keuze hebt, zo onnozel is het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je bepaalt voor jezelf: "ik wil een dienstverlening waar ik tot 6 KW kan gebruiken" (zoals je een lijn hebt die tot 1 MB/sec kan leveren). Dan plaats je zelf een begrenzer, en dan doe je maar zoals je wil, zonder met wat dan ook rekening te houden.

Oftewel zeg je "ik wil tot 15 KW kunnen gebruiken", je zet een begrenzer op 15 KW, en je doet normaal, zonder iets te willen 'spreiden'. Je betaalt de dienst die je koopt, en je trekt het je verder niet aan.


Daar ook: je trekt je dat gewoon niet aan, en je bepaalt zelf of je in eerste klasse of tweede klasse wil zitten.

Maar dat KAN je dan ook. Als JIJ die zekering kiest, dan KEN je je potentiele maximum vermogen elke maand, en dan KEN je de prijs daarvan, namelijk DAT vermogen als gemiddeld piekvermogen. DAT is dan de prijs van die dienstverlening, en je moet niet meer wakker liggen van of je nu toevallig niet daarover zal gaan of niet, en meer betalen, want je hebt zelf je zekering daarop ingesteld. Stel je die in op 6 KW, dan ga je ervan uit dat je een capaciteitstarief van 6 KW gemiddeld zal betalen (ik weet niet hoeveel het is, maar je neemt dan aan dat DAT de prijs is van die dienstverlening), en dan leef je verder maar normaal zonder "op te letten". Je hebt een dienst van 6 KW gekocht, meer niet.

Dat die onnozelaars ingewikkelde berekeningen gaan maken om U uiteindelijk MINDER laten te betalen mocht je toevallig een paar maanden niet tot aan uw 6 KW gegaan zijn, is gewoon HUN onnozelheid, en JIJ krijgt dan wat geld terug ten aanzien van de dienst die je kocht: namelijk 6 KW ter beschikking hebben als je wil.
Nog eens: de uitleg die ze geven, voor hun capaciteitstarief, waarom ze dat invoerden, is verbruik meer doen spreiden in de tijd, opdat minder kabels / kleinere geleiderdoorsnedes zouden blijven volstaan, voor de "netbeheerder".
IK beweer dat niet, ZIJ beweren dat, en ik zei daarvan dat die uitleg bullsjit is, om de gegeven redenen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 21:50   #500
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een glas wijn minder per maand volstaat.
Dat is ofwel een groot glas of een dure fles.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be