![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
Bekijk resultaten enquête: Wegenbelasting vs brandstofaccijnzen | |||
Wegenbelasting weg en accijnzen verhogen |
![]() ![]() ![]() |
11 | 73,33% |
Accijnzen verlagen en hogere wegenbelasting |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
niet belangrijk of interessant |
![]() ![]() ![]() |
3 | 20,00% |
interessant, maar misschien niet via accijnzen maar km's of zo |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zoals ik al heb aangehaald in andere draad.
Wegenbelasting belast elk jaar de bezitter van een wagen en proportioneel tov de cilinderinhoud. Niet het vermogen, noch het verbruik, noch de uitstoot. Ik stel voor om net de accijnzen te verhogen en de wegenbelasting af te schaffen. Op die manier maak je het gebruik van de wagen duurder en het bezit goedkoper. Wie weinig rijdt kan dus een duurdere/zwaardere wagen aankopen, ideaal voor liefhebbers. Ook is door het bezit van een wagen goedkoper te maken, een aanschaf interessanter, zelf al weeg je openbaar vervoer op tegen een wagen. Interessant voor de tewerkstelling. Ook kan de afhankelijkheid van bedrijfswagens minderen en is de bestuurder minder laks op gebied van schade/boetes.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 16 juni 2010 om 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat met vrachtvervoer ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Nu ja, dat is sowieso nu al op basis van vracht ipv motor...
Goede vraag bobke. Fiscale voordelen? Alhoewel ... ik heb het niet zo voor die iscaliteits"magie". Misschien op langere termijn juist daarom meer spoor en water?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 16 juni 2010 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Op basis van gewicht lijkt mij het meest logische, aangezien zware voertuigen meer schade veroorzaken aan het wegdek dan lichter vervoer.
Laatst gewijzigd door Heftruck : 17 juni 2010 om 00:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Kijk, de regering wil al jaren vrachtverkeer op de trein krijgen.
Een paar jaar terug liet de sncf (Frans spoor) de prijs stijgen om over hun net te mogen rijden, (prijzen voor buitenlandse maatschappijen), daardoor o.m. werd de trein van Pamplona naar Brussel (Vorst) afgeschaft wegens te duur. De onderdelen voor VW, nu AUDI komen met de vrachtwagens, dat is goedkoper. Conclusie, schaf de speciale tarieven voor vrachtvervoer af aan de pomp, een groot deel van je prijs daar gaat toch al naar de staat en het vrachtvervoer via de weg is, zelfs met een spoor nabij nog steeds goedkoper. Zelfde geld voor de mazout, de trein uit Antwerpen kan vanuit Antwerpen Noord een ketelwagen meebrengen naar Brussel om de diesels te bevoorraden, maar dat gebeurt nu oo, al 2 jaar niet meer, de vrachtwagen is goedkoper, dus er word geleverd via de weg, niet via de eigen sporen. Raar toch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 17 juni 2010 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Ik moet optie 3 kiezen als meest bij mijn visie liggende.
Niet tegenstaande dat ik het niet belangrijk vind. Echter het verschil maakt eigenlijk niets uit; je betaald je hier toch ongeacht het scenario blauw door een wagen te bezitten. Enkel de rijken maakt het geen verschil; hoe meer geld hoe meer je je kan permiteren in deze maatschappij daar je immers toch alles afkoopt ermee. Boetes en erger gelijk.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Boetes en taksen belonen de rijkeren. Die kunnen hun impact omzeilen met hun reserves. Als je verbruik meer belast dan eigendom, verminder je de drempel tussen rijkeren en minder rijken. Want eerlijk is eerlijk: enkel het verbruik is de sociale, economische en ecologische kost
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 20 juni 2010 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Massaproductie zorgt voor kleine uitstoot / wagen
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 21 juni 2010 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 21 juni 2010 om 21:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
En oudere wagens kosten al bijna niets aan inschrijving.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 22 juni 2010 om 08:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
ik ben voor Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 22 juni 2010 om 08:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Met alles wat we nu reeds aan belastingen betalen, vind ik dat er geen euro meer bij kan, zelfs niet als het milieu ermee gemoeid is. Meer nog ik zou zelfs zeggen zelfs helemaal niet als de titel milieu er boven staat, want als de overheid dit int gaat het al helemaal niet naar milieu...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Accijnzen halveren.
Wegenbelasting afschaffen. Invoeren wegenvignet voor iedereen, ook buitenlanders : -Auto's : 100,00 Euro per jaar -Auto + aanhangwagen of caravan : 200.00 Euro per jaar -Vrachtwagen : 5.000,00 Euro per jaar Gevolg : Zij die al jaren onze wegen komen kapotrijden gaan eindelijk eens betalen om ze terug te herstellen. Voordeel: Door halvering van de accijnzen zijn de Hollanders en Duitsers ook meer geneigd te tanken op doorreis.
Laatst gewijzigd door Henri1 : 26 juni 2010 om 07:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige nadeel is dat je het verkeer hiermee niet kan "sturen", bijvoorbeeld tijdens de piek in en om de grote steden. Daar deze oplossing technisch eenvoudig is, geen dure investeringen en bijkomende administratie vereist, draagt ze toch mijn voorkeur. Ik vrees echter dat de politiek voor het ingewikkelde rekeningrijden zal gaan (met allerlei dure contracten en benoemingen als "voordeel"). ![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 26 juni 2010 om 07:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik wil toch even een lans breken voor rekeningrijden;
Met accijnzen kan je correct kosten van CO2-emissies en in mindere mate ook luchtvervuilende emissies "afzetten", maar het doet niets aan files (wat vanuit maatschappelijk oogpunt nog altijd het belangrijskte is) Ik vind: gebruik het beleidsinstrument dat het best en het eenvoudigst de externe kost internaliseert; dus accijns voor CO2 (dat betekent dus ook geen CO2-afhankelijke premie/tax bij aankoop) en rekeningrijden voor de rest. Het opzetten en operationeel houden van een systeem voor rekeningrijden moet dan natuurlijk niet dermate duur zijn dat de baten er helemaal door geabsorbeerd worden; dit is onderzocht en blijkt niet het geval te zijn (voor geinteresseerden kan ik eventueel wat literatuur bij elkaar sprokkelen hierover). Nu, rekeningrijden is ook hot bij politici want het (i.e. hervorming verkeersbelasting) gaat netto opbrengen want er wordt gestreefd naar volle internalisatie en op dit moment is dat met alle taksen (op aankoop, op jaarlijks gebruik, op brandstof) nog niet het geval, niet bij vracht- noch bij personenvervoer. Hoe dan ook is er een hypocriet kantje aan de zaak; als je als overheid consequent wil zijn, moet je hetzelfde doen voor alle vervoersmodi, inclusief het gesubsidieerde openbaar vervoer en het is niet alsof die geen externe kosten veroorzaken; toch krijgen ze flink wat geld van de overheid... Ivm het effect van rekeningrijden op verschillende inkomensklasses: voor de laagste klasse is het een goede zaak, want heeft vaak geen wagen; als er dan meer geld wordt opgehaald in een sector waarvan ze geen deel uit maken, zijn er in principe meer middelen voor hen; de hoge klasse(s) zullen ook niets voelen: gezien ze genoeg middelen hebben, gaan ze hun gedrag niet aanpassen en -al dan niet- met de glimlach betalen; het zal vooral de middenklasse zijn die z'n gedrag zal aanpassen. Ach ja, de discussie loopt al 10 jaar, misschien maak ik het nog mee in mijn leven, rekeningrijden (bwahahahaha)