![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De protestant gelooft in het woord van god zoals het in de bijbel staat. Hij kan dus geen heiligen vereeren want dat zijn creaties van de paus van rome, die door de katholieken gezien wordt als de vertegenwoordiger van god op aarde. (dat is de theorie he, ) De Katholiek volgt de kerk van Rome en dus de Paus als die dus zegt dat Sint Job heilig is, en ons Moederke Maria heilig is, dan is dat zo , dogmatisch vastgelegd, Voor ne protestant is dat mumbo jumbo. Vandaar dus hun beeldenstorm. Laat in Vlaanderen de maria aanbidding dan ook nog eens om wat voor reden dan ook vrij groot is, en je weet meteen waarom zoveel maria's gesneuveld zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe die frustraties naar de Beeldenstorm zo geëscaleerd zijn is de interessante studie. Je gaat niet zomaar andersdenkenden aanvallen, he?
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 6 februari 2023 om 15:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 februari 2023 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De jongste aflevering was uiteraard mooi gepresenteerd maar dat was toch allemaal middelbare school/‘s Lands Glorie niveau.
Heeft de gemiddelde Vlaming dan nooit van de Beeeldenstorm, Alva, Egmont en Hoorn gehoord? De Slag om Antwerpen was minder triviaal, maar toch ook nog altijd vrij gekend. De conclusie die ik hieruit trek: het is met de geschiedeniskennis van de Vlaming droevig gesteld.
In werkelijkheid manifesteert het (=woke, nvdr) zich als de criminalisering van de westerse beschaving en de verheerlijking van alles wat er afbreuk aan kan doen. (Bart De Wever, ‘Over woke’, 2023) “Burgemeester Bart De Wever (N-VA) werpt zich op als de grote bestrijder van de wokedictatuur. In de praktijk is hij de promotor en gangmaker van de woke-ideologie en de politieke correctheid.” (Filip Dewinter) |
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang er geen leugens worden verkondigd zie ik geen probleem.
![]() |
![]() |
#366 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan is de vraag gebeurt of dat bewust of onbewust gebeurt. En te kwader of te goeder trouw.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 7 februari 2023 om 23:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is de invloed daarvan nu? Niks.
In werkelijkheid manifesteert het (=woke, nvdr) zich als de criminalisering van de westerse beschaving en de verheerlijking van alles wat er afbreuk aan kan doen. (Bart De Wever, ‘Over woke’, 2023) “Burgemeester Bart De Wever (N-VA) werpt zich op als de grote bestrijder van de wokedictatuur. In de praktijk is hij de promotor en gangmaker van de woke-ideologie en de politieke correctheid.” (Filip Dewinter) Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 8 februari 2023 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een Antwerpen dat geen afgesloten Schelde had en wellicht nog groter had geweest nu.
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2023 om 00:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij vooral bijgebleven is na de afleveringen tot nu toe is hoe makkelijk die 'Vlamingen' zich doorheen de geschiedenis onder de voet hebben laten lopen.
Romeinen, Bourgondiers, Spanjaarden, Habsburgers,... noem maar op. Iedereen die ooit in deze contreien simpelweg zijn vlag in de grond stak had het voor het zeggen. En de Vlamen lieten dat (op enkele kleine uitzonderingen na) allemaal stilletjes gebeuren. De "Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op!"-stickers zie je tegenwoordig steeds minder vaak en ik snap stilaan wel waarom... Niks om fier op te zijn, die 'Vlaamse' geschiedenis.
![]() |
#371 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#372 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eind 13de eeuw hebben ze in Palermo trouwen hun eigen Brugse metten gehad, tegen de Fransen van huis Anjou. Alleen gebeurde het tijdens de Vespers ipv de metten.
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem met uw stelling is dat de protestanten helemaal niet tolerant waren. Integendeel! Zo waren de katholieken tweederangsburgers in de Hollandse Republiek. En ze bleven dit in de feiten minstens tot Wereldoorlog I! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vaak angst dreef de intolerantie en drijft die tot de dag van vandaag. Wij zijn zelf niet per se beter hoor. Ik heb ook nog veel mindere momenten uit negatieve ervaringen met protestanten, maar ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ikzelf feilbaar ben en zeer goed fout kan zitten. Het is ook daarom dat ik met open ogen en stokvol vooroordelen had besloten meer contact op te zoeken met mensen uit een reformatorische cultuur, he? Meer positieve ervaringen opdoen die mijn vooroordelen counteren.
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2023 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Horebeke werden protestanten vroeger beschimpt met de volgende slogan: "Geus lange neus, lange tand, die voor eeuwig in de helle brandt." Alle subsidies gingen ook steevast naar de katholieken en nul naar de protestanten tot de vorige burgemeester daar verandering in bracht.
![]() |
#376 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
”Nederland is veel minder homogeen dan wij in België wel denken. Toen toch waren er ook eerste- en tweederangsburgers. Geen wonder dat Geert Wilders eerst in het Zuiden des lands opgang heeft gemaakt. De scheidingslijn was niet de taal maar de godsdienst. Katholieken droegen officeel verlatijnste voornamen en ze werden er toen nog van verdacht hun orders in Rome in plaats van in Den Haag te halen. In Zuid-Nederland werd er trouwens tot voor de oorlog zorgvuldig over gewaakt dat de (niet-verkozen) burgemeester en de commissarissen van de marechaussees protestant waren.” (Frans Van Daele, Achter de schermen van de diplomatie , 2019, blz. 14) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2023 om 16:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu nog,in het kabinet Rutte III dan, kwamen nog steeds de meeste beleidsmakers uit het protestantse Noorden. Het is maar dat men het weet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2023 om 16:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Noorderse katholieken zijn er het meeste thuis in. Wij zijn het niet zo gewend wegens relatief gebrek aan ervaringen met protestanten. Dat is ook wat ik bedoelde met mijn stelling in dat het de tolerantie (vandaag dan en wellicht eerder in de geschiedenis) ten goede zou gekomen zijn. Koffiedik kijken natuurlijk. Het platteland was nog steeds katholiek gedomineerd. Wellicht zou Antwerpen nog steeds in meerderheid katholiek geworden zijn later in de geschiedenis. Dat is ook zo met Bergen op Zoom gebleken, dat is zelfs met Genève, de stad van Calvijn en ooit het hart van de reformatie zo. Genève is desondanks nog steeds zeer 'calvinistisch', ondanks de katholieke meerderheid daar. Katholieken hebben de cultuur van de stad gedeeltelijk overgenomen. De periode van het schrikbewind onder de (met woede opgefokte) Watergeuzen was achter de rug. De latere onderdrukking van katholieken was natuurlijk geen fraaie episode, maar die was nooit erg genoeg om de katholieke cultuur te vernietigen. Mensen zijn nl. veel sterker van geest dan dat. Het dient wel gezegd dat Noorderse katholieken hebben moeten kiezen welke herinneringen van vroeger ze moesten bewaren. In zeker opzicht is er wel veel verdwenen van wat bij ons nog leeft. De Antwerpse Republiek (katholieken onderdrukt, maar broodnodig voor de economie) was ook veel minder intolerant dan de Gentse (calvinistisch schrikbewind)
https://www.volksverhalen.be Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2023 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Over Bergen op Zoom kan trouwens zeggen dat er vroeger een heuse rivaliteit leefde tussen Noord-Brabanders en Zeeuwen. Dat vertelde een Bergenaar me. Dieper in Zeeland en in Noord-Brabant weten ze niet eens waarover je het hebt als je dat aanhaalt.