Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2003, 18:10   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Nieuw op thePiano's website: http://www.thepiano.tk

[size=6]De tragedie van Lidice, vergelding v/d aanslag op Heydrich.[/size]
  • [size=5]De Tragedie van Lidice[/size]





    Het nieuws van de aanslag op Reinhard Heydrich was al op 28 mei bekend in Berlijn en Adolf Hitler verkeerde in alle staten. Hitler beval onmiddellijk de executie van 10.000 Tsjechen als vergelding, maar Staatssecretaris Karl Hermann Frank had betere voorstellen.

    Hij wilde eerst een grote zoekactie houden om het verzet volledig uit te roeien. Alleen al tussen 28 mei en 9 juni 1942 spraken Duitse krijgsraden ongeveer 1800 doodsvonnissen uit die onmiddellijk werden uitgevoerd.

    Vermoed werd dat de dader(s) afkomstig waren van het Tsjechische dorpje Lidice. Een voorbeeld moest worden gesteld. Op 9 juni ´42 werd Heydrich begraven en het besluit om Lidice uit te kiezen als vergeldingsobjectief werd meteen n�* de begrafenis genomen.

    Het is niet precies duidelijk wie het bevel gaf tot de vernietiging van Lidice. Na telefonisch overleg tussen Gestapo-chef Horst Böhm in Lidice en Karl Hermann Frank en Kurt Daluege (die op dat ogenblik in Berlijn waren en pas de volgende dag zou terugkeren) vaardigt op de avond van 9 juni 1942 SS-Standartenführer Horst Böhm het volgende bevel uit:
    "Auf Befehl des Führers wird die Gemeinde Liditz von Frauen und Kindern evakuiert, die Männer von 16 Jahren ab auf der Stelle erschossen und zum Schluss die Gemeinde abgebrannt."

    "Op bevel van de Führer moeten alle vrouwen en kinderen uit de gemeente Lidice worden geëvacueerd, de mannen ouder dan zestien jaar moeten ter plaatse worden doodgeschoten en tot slot moet de gemeente worden afgebrand."

    Dit bevel van de Führer zal in de meest letterlijke en gruwelijkste betekenis worden uitgevoerd(!).


Lees er alles over op http://www.thepiano.tk
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2003, 20:06   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Bedankt voor uw interessante bijdrage!

Hieronder een link naar wat foto's van Lidice en ook over Heydrich.

Lidice: http://www.historyplace.com/worldwar...lidice-bio.htm

Heydrich: http://www.historyplace.com/worldwar...s/heydrich.htm
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 08:44   #3
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

De relevantie van dit topic ontgaat me geheel.

Wat hierboven beschreven wordt is "standaardprocedure" geweest bij zowat alle krijgszuchtige regimes overal ter wereld, de hele geschiedenis door.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 09:42   #4
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Het is toch interessant om het verhaal van de moordaanslag op Heydrich te vertellen aan al diegene die het niet wisten.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 11:31   #5
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
De relevantie van dit topic ontgaat me geheel.

Wat hierboven beschreven wordt is "standaardprocedure" geweest bij zowat alle krijgszuchtige regimes overal ter wereld, de hele geschiedenis door.
Ik begrijp Uw houding volkomen. Net zoals Adolf Hitler en zijn getrouwen, ben jij een aanhanger van het sociaal-darwinisme. Waarom leg je zelf niet uit aan onze forumkameraden, waarom jij de nicknaam 'Darwin' hebt gekozen? Dat zou je kritiek op mijn topics veel verhelderen
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 11:33   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Het is toch interessant om het verhaal van de moordaanslag op Heydrich te vertellen aan al diegene die het niet wisten.
Ik vrees dat Darwin niet zo gelukkig was met die aanslag op Heydrich. 'Goed nieuws' zou voor hem kunnen zijn, als Duitsland de oorlog had gewonnen dan.... en .. bla bla bla...
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 11:49   #7
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Het is toch interessant om het verhaal van de moordaanslag op Heydrich te vertellen aan al diegene die het niet wisten.
Ik vrees dat Darwin niet zo gelukkig was met die aanslag op Heydrich. 'Goed nieuws' zou voor hem kunnen zijn, als Duitsland de oorlog had gewonnen dan.... en .. bla bla bla...
Ik ben blij dat de moordaanslag gelukt is, maar de Engels wisten zeer goed dat indien ze zou lukken - maar ook indien ze niet zou lukken - er sowieso represailles zouden volgen tegen de Tsjechische bevolking.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 12:53   #8
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Bedankt voor uw interessante bijdrage!

Hieronder een link naar wat foto's van Lidice en ook over Heydrich.

Lidice: http://www.historyplace.com/worldwar...lidice-bio.htm

Heydrich: http://www.historyplace.com/worldwar...s/heydrich.htm
Prima bedankt Vlaamse Leeuw, ik heb sie links van je er net aan toegevoegd
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 12:55   #9
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Het is toch interessant om het verhaal van de moordaanslag op Heydrich te vertellen aan al diegene die het niet wisten.
Ik vrees dat Darwin niet zo gelukkig was met die aanslag op Heydrich. 'Goed nieuws' zou voor hem kunnen zijn, als Duitsland de oorlog had gewonnen dan.... en .. bla bla bla...
Ik ben blij dat de moordaanslag gelukt is, maar de Engels wisten zeer goed dat indien ze zou lukken - maar ook indien ze niet zou lukken - er sowieso represailles zouden volgen tegen de Tsjechische bevolking.
Ha ja natuurlijk, elke actie kent een reactie. De landing in Normandië had ook kunnen mislukken, en aan het oosfront was Hitler er bijna ingeslaagd om de oorlog te winnen, als die andere wrede dictator (Stalin) niet zo hard was opgetreden tegen zijn soldaten.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 19:45   #10
bk232214
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 april 2002
Berichten: 1.309
Standaard

De aanslag op Kenedy (moord) Mischien van de indianen die hun land zijn afgenomen door de brave blanken nooit word er over gesproken alleen over de holecaust en Isael . Maar indianen zijn geen mensen
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 19:54   #11
bk232214
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 april 2002
Berichten: 1.309
Standaard

Algoed dat dit gebeurd is ( recht in eigen hand zoals Volker Pim heeft vermoordt en 18jaar heeft gekregen na 5jaar is terug samenleving komt
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2003, 19:21   #12
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Ik vind ook dat het vermoorden van de Indianen te weinig aandacht krijgt, weet er misshcien iemand of er een goeee site bestaat waarop er over dit onderwerp een heleboel informatie terug te vinden is.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:51   #13
who am I ?
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar who am I ?
Standaard

Ik vind da geen 1 soort aanslag kan
ben je nu blank, zwart, geel of blauw , het maakt ni uit, we zijn allemaal levende wezens, en we moeten met mekaar leren omgaan

xxx
who am I ? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:56   #14
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door who am I ?
Ik vind da geen 1 soort aanslag kan
ben je nu blank, zwart, geel of blauw , het maakt ni uit, we zijn allemaal levende wezens, en we moeten met mekaar leren omgaan

xxx
Maar we hebben het hier natuurlijk niet over een gewone man, maar wel over iemand die bevelen gaf om honderduizenden te laten afvoeren naar concentratiekampen.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 19:00   #15
who am I ?
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar who am I ?
Standaard

ja, da weet ik ook
ik ben heus ni achterlijk
ma of het ni hitler is of tis jefke, das net hetzelfde,
een aanslag plegen op mensheid is onaanvaardbaar

xxx
who am I ? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 00:13   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door who am I ?
Ik vind da geen 1 soort aanslag kan
ben je nu blank, zwart, geel of blauw , het maakt ni uit, we zijn allemaal levende wezens, en we moeten met mekaar leren omgaan

xxx
Maar we hebben het hier natuurlijk niet over een gewone man, maar wel over iemand die bevelen gaf om honderduizenden te laten afvoeren naar concentratiekampen.
De bevelen van dHitler werden met ruim enthoesiasme uitgevoerd door de "gewone" man...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 00:26   #17
Pat
Parlementslid
 
Pat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214
Algoed dat dit gebeurd is ( recht in eigen hand zoals Volker Pim heeft vermoordt en 18jaar heeft gekregen na 5jaar is terug samenleving komt
Hoe kan je een politieke moord, die tevens een aanslag is op de democratie nu vergelijken met een verzetsdaad in oorlogstijd tegen een massa moordenaar? U heeft duidelijk een verstoord waardenpatroon
__________________
http://faithfreedom.org
Pat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 00:37   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
De relevantie van dit topic ontgaat me geheel.
Man, man, toch. Schaam je je niet wanneer je zoiets schrijft? Als je het echt niet begrijpt, dan ben je beter dat voor iedereen te verzwijgen. Geloof me vrij.

Als zo'n interessante topic niet relevant zou zijn, wat is dan de relevantie van enige topic? Wat is de relevantie van het forum?

En vooral, wat is de relevantie van jouw 3000 berichten? Want ik heb er geen enkele tegengekomen die ook maar tipt aan de kwaliteit en de relevantie van wat hierboven door Piano is gepost.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2003, 21:12   #19
michr.oscoop
Parlementslid
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: rupelmonde
Berichten: 1.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
[Ha ja natuurlijk, elke actie kent een reactie. De landing in Normandië had ook kunnen mislukken, en aan het oosfront was Hitler er bijna ingeslaagd om de oorlog te winnen, als die andere wrede dictator (Stalin) niet zo hard was opgetreden tegen zijn soldaten.
Er is wel een verschil. De Amerikanen en Russen zouden hun militaire acties niet begonnen hebben zonder een evaluatie van de risico's. Al die "verzetshelden"(zowel in Tsjechië als hier)wisten dat ze meer kwaad dan goed gingen aanrichten met hun acties. Al dat verzetsgedoe heeft de zaak van de geallieerden niks opgeleverd maar de bezetters de vrije hand gegeven voor represailles. Vergelijk het met de bomterroristen in Israel: wat hebben die de Palestijnse zaak opgeleverd?
Het eerste wat de gealliëerden trouwens deden na sept 44 hier was die verzetsgroepen ontwapenen en onschadelijk maken.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2003, 21:19   #20
michr.oscoop
Parlementslid
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: rupelmonde
Berichten: 1.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
[De bevelen van dHitler werden met ruim enthoesiasme uitgevoerd door de "gewone" man...
DAT is het punt Filosoof. Piano wilt ons doen geloven dat Hitler en zijn getrouwen een soort gestoorde dictators waren die de Duitsers om de tuin leidden en manipuleerden. Niks is minder waar natuurlijk, de ideeën en daden van het Nazi-regime konden rekenen op een zeer ruime concensus binnen de Duitse natie.
De geschiedenis herhaalt zich trouwens: wat doen de door Piano aanbeden Joden in Israel anders dan represailles uitvoeren tegen Palestijnse burgers in antwoord op terreuraanslagen?
Terroristen zijn vrijheidsstrijders en omgekeerd, naargelang het kamp dat ge aanhangt.
Onze verzetshelden uit WO II waren ordinaire misdadigers voor de Duitsers die hier het-voor hen dan toch-legitiem gezag uitoefenden.
Bush met zijn War on Terrorism is in feite een soort super-Heydrich!
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be