Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2013, 00:29   #21
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Wanneer alternatieve geneeskunde aantoonbaar werkt, is deze niet alternatief meer.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 00:53   #22
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Wanneer alternatieve geneeskunde aantoonbaar werkt, is deze niet alternatief meer.
Alternatieve geneeskunde in de zin van niet zoals de conventionele geneeskunde. Zonder het over de ( goede of niet goede ) werking te hebben.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 10:41   #23
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Hier een goed stukje over homeopathie :
http://www.leerwiki.nl/Is_homeopathi...f_kwakzalverij


Citaat:
Inleiding

Steeds meer landgenoten zoeken, voor het bestrijden van allerlei aandoeningen, hun heil in de homeopatische geneeskunde. Deze geneesmiddelen gaan dan ook erg vlotjes over de apothekerstoonbank. Maar wat is nu eigenlijk homeopathie en is deze alternatieve geneeswijze wel zo doeltreffend als men laat uitschijnen? Of is het ronduit kwakzalverij? Kan het een geschikt alternatief zijn voor de traditionele geneeskunde? En wat met de behandeling van levensbedreigende ziekten zoals kanker?








Wat is homeopathie?

Homeopathie stamt uit het Grieks. In het Griekse woord "homoios pathos" is de betekenis van homeopathie herkenbaar. Homeopathische geneesmiddelen veroorzaken, bij gezonde personen, bepaalde ziektesymptomen. Bij een zieke patiënt doen ze precies het tegenovergestelde. In dit geval doen ze dus de symptomen van de aandoening verdwijnen. Het beste voorbeeld hiervan is het schillen van ajuinen. Daarbij krijgen we eerst tranende ogen, en nadien zelfs een lopende neus, symptomen van een opkomende neusverkoudheid. Wanneer we nu met zo een neusverkoudheid opgezadelt zitten, en we een stuk ui op ons nachtkastje leggen, zal de neusverkoudheid snel verdwijnen. Dat is een reactie van ons lichaam op een toxische agressie, in dit geval de neusverkoudheid (of de ui).

Plantaardige oorsprong




Homeopathie werkt dus eigenlijk niet écht. Het spoort wél ons lichaam aan om te wérken en zich te verdedigen tegen mogelijke aandoeningen. Homeopathische geneesmiddelen bestaan in allerlei vormen, gaande van korrels en poeders tot allerlei druppels. Ze zijn meestal van plantaardige oorsprong, maar er zijn er ook velen op basis van mineralen en van dierlijke oorsprong. Deze laatsten zijn dan ook niet geschikt voor vegetariërs.

Allerlei beperkingen

Voor iedere aandoening, gaande van een doodgewone verkoudheid en griep, tot allerlei chronische aandoeningen, bestaat er een homeopathisch geneesmiddel. Toch zijn er volgens de homeopaten zélf, ook hier verschillende beperkingen. Een scheve neus krijgt men niet recht trekken met homeopathie. Daar is nu eenmaal een operatief ingrijpen voor noodzakelijk. Homeopathie is alleen dan doeltreffend, als een terugkeer naar een normale gezondheidstoestand mogelijk is. Bij levensbedreigende aandoeningen, moeten men uiteraard extra waakzaam blijven. In dit geval kan homeopathie een geschikte aanvulling zijn op de traditionele geneeskunde, om zo een bepaalde lichaamsreactie te stimuleren. Voor kanker is homeopathie zeker geen geschikte basisbehandeling.

Zélf doktertje spelen...

Voor de meerderheid van de homeopathische geneesmiddelen is geen doktersvoorschrift noodzakelijk. Men kan hier dus naar hartelust zélf doktertje spelen, of toch niet? Volgens de homeopaten zélf, is dit bij het bestrijden van een verkoudheid, of voor de genezing van eenvoudige aandoeningen, geen enkel probleem. Bij ernstige aandoeningen of in geval van een chronische kwaal, raadpleegt men bij voorkeur een homeopaat. Deze zal, net als de klassiek geschoolde arts, eerst en vooral een diagnose proberen te stellen. In tegenstelling met een klassiek geschoolde arts, die enkel naar vrij algemene symptomen zoals koorts op zoek gaat, zal de homeopaat de kleinste details opsporen. Zo zal hij naar strikt persoonlijke symptomen zoeken. Dat kunnen heel specifieke zaken zijn. Zoals bijvoorbeeld het moment van de dag waarop men het meeste last heeft van spier-of gewrichtspijn. Met deze manier van werken zal de homeopaat nagaan hoe ons lichaam reageert op zaken als fel licht of sterke geluiden, bij chronische hoofdpijn.

Gewoon kraantjeswater

Iedere medaille heeft echter een keerzijde, en dat is hier niet anders. Net zoals dat met alle alternatieve geneeswijzen het geval is, krijgt ook homeopaten soms felle kritiek te slikken. Deze tegenstanders, meestal afkomstig uit de klassieke geneeskunde, stellen zelfs dat dat er weinig of geen verschil bestaat tussen een homeopathisch geneesmiddel en gewoon kraantjeswater. Velen gaan er daarbij van uit dat deze geneesmiddelen zo verdund zijn, dat er uiteindelijk geen werkende stof meer over blijft. De homeopaten spreken dit uiteraard formeel tegen.

Vicieuze cirkel

Niettemin zit de homeopathische geneeskunde momenteel in een vicieuze cirkel. Omdat deze geneeswijze nog altijd niet officieel erkend is, is het beschikbare budget te klein om veel onderzoek te organiseren. Nu wordt er door de traditionele geneeskunde zoveel twijfel gezaaid, dat velen dit voor waarheid aannemen omdat de homeopaten niet over de noodzakelijke financiële middelen beschikken om het tegendeel te bewijzen.

Doeltreffend tegen allergieën

Toch heeft de homeopathie zijn doeltreffendheid tegen allerlei allergieën reeds bewezen. In de traditionele geneeskunde worden in de eerste plaats de symptomen van de allergie weggenomen. Aan de allergie zélf wordt niets gedaan. Men moet die klassieke geneesmiddelen blijven nemen, of de allergie duikt even snel weer op. In de homeopathische geneeskunde wordt de allergie zélf aangepakt. Die zal uiteindelijk dus ook volledig verdwijnen.

Weinig of geen nevenverschijnselen

Een belangrijke reden om toch voor homepathische geneeswijze te kiezen, is ongetwijfeld het feit dat heel wat klassieke geneesmiddelen zovele bijwerkingen vertonen, dat er geen andere uitweg is dan de homeopathische geneeskunde, waar de nevenverschijnselen veel geringer en, als ze er toch zijn, nooit lang duren.

Conclusie

Iedereen moet vrij kunnen beslissen voor welke geneeswijze hij of zij kiest. Zélf doktertje spelen, is altijd gevaarlijk en dus sterk af te raden. Men moet er in de allereerste plaats zélf in geloven, waarvoor men ook kiest. Onder begeleiding kan homeopathie aanvullend zijn op de klassieke geneeskunde. Experimenteer echter nooit bij levensbedreigende ziekten zoals kanker, waar de basisbehandeling, hoe dan ook, vanuit de klassieke geneeskunde moet komen. Toch zijn er verschillende gevallen bekend van kankerpatiënten die, door de klassieke geneeskunde als terminaal waren opgegeven, dankzij alternatieve geneeswijzen hun leven met verschillende jaren kwaliteitsvol wisten te verlengen.
Klaar en duidelijk uitgelegd, zodat iedereen mee kan.

Laatst gewijzigd door meneer : 16 november 2013 om 10:51.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 12:09   #24
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Alternatieve geneeskunde is een soort belasting op goedgelovigheid.
Hoe goedgeloviger, hoe meer geld kwijt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 12:19   #25
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
In dit geval kan homeopathie een geschikte aanvulling zijn op de traditionele geneeskunde, om zo een bepaalde lichaamsreactie te stimuleren.
Men spreekt van geneeskunde (met de vele takken die zich aanvullen) enerzijds en alternatieve 'geneeskunde' als alternatief voor de geneeskunde en dus niet aanvullend.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 12:48   #26
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Alternatieve geneeskunde in de zin van niet zoals de conventionele geneeskunde. Zonder het over de ( goede of niet goede ) werking te hebben.
Niet-conventioneel is slechts een eufemisme voor "niet wetenschappelijk bewezen".
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 20:28   #27
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Wanneer alternatieve geneeskunde aantoonbaar werkt, is deze niet alternatief meer.
Doet dat er eigenlijk toe? De vraag was of iemand ervaring had met niet-conventionele geneeskunde, een heel interessant onderwerp.Het enigste wat er gebeurt is dat er geleuterd wordt over het al of niet 'alternatieve geneeskunde' is.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 20:37   #28
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Niet-conventioneel is slechts een eufemisme voor "niet wetenschappelijk bewezen".
Dat maak jij er van. Ik ben een andere mening toegedaan. Niet-conventioneel is een andere benaming voor minder bekend & minder aanvaard door de grote massa.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 20:39   #29
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Niet-conventioneel is slechts een eufemisme voor "niet wetenschappelijk bewezen".
En heb jij ooit al eens zulke " niet-wetenschappelijke geneeskunde " uitgeprobeerd ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 20:41   #30
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Alternatieve geneeskunde is een soort belasting op goedgelovigheid.
Hoe goedgeloviger, hoe meer geld kwijt.
De conventionele geneeskunde heeft anders jouw probleem niet kunnen oplossen blijkbaar ?
Je zou eens iets anders kunnen proberen, je hebt toch niets te verliezen.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 00:35   #31
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

@Meneer: Excuseer, maar wat voor zin heeft het een topic over homeopathie op te starten en mensen om hun mening te vragen als je zelf je eigen mening aan hen opdringt? Want dat is wat je hier duidelijk probeert te doen. Blijf als topicstarter een beetje neutraal, a.u.b. Anders wordt het toch maar een 'ik-zij' verhaal. Zelf geloof ik enkel in de tradionele pillen, zalfjes en siroopjes, aangezien deze effectief werken, terwijl homeopathie eerder op placebo's en subjectiviteit berust. Wetenschap is en blijft wetenschap, en dat is dan ook het enige wat voor mij telt. Neem in plaats van al die dure spirituele bullshit eens een goed warm bad. Het heeft een even goed effect, en het water loopt gewoon uit je kraan thuis! Al dat geklaag en die symptomen worden meestal toch veroorzaakt door stress en mentale problemen. Meestal komt er niet meer dan dat bij kijken. Oplossing: zoek een manier om je te ontspannen en los je eigen problemen op! Voor zo'n inzicht heb ik zelfs geen diploma homeopathie nodig.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 00:37   #32
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

En ja, traditionele medicijnen hebben evengoed hun negatieve kantjes. Zo weet ik dat het nemen van de pil een lichtelijk verhoogde kans op het krijgen van kanker inhoudt. Maar ja, wat moet ik anders doen? Kruiden snuiven en dan maar hopen dat ik niet ongewenst zwanger word?

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 17 november 2013 om 00:39.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 01:05   #33
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
@Meneer: Excuseer, maar wat voor zin heeft het een topic over homeopathie op te starten en mensen om hun mening te vragen als je zelf je eigen mening aan hen opdringt? Want dat is wat je hier duidelijk probeert te doen. Blijf als topicstarter een beetje neutraal, a.u.b. Anders wordt het toch maar een 'ik-zij' verhaal. Zelf geloof ik enkel in de tradionele pillen, zalfjes en siroopjes, aangezien deze effectief werken, terwijl homeopathie eerder op placebo's en subjectiviteit berust. Wetenschap is en blijft wetenschap, en dat is dan ook het enige wat voor mij telt. Neem in plaats van al die dure spirituele bullshit eens een goed warm bad. Het heeft een even goed effect, en het water loopt gewoon uit je kraan thuis! Al dat geklaag en die symptomen worden meestal toch veroorzaakt door stress en mentale problemen. Meestal komt er niet meer dan dat bij kijken. Oplossing: zoek een manier om je te ontspannen en los je eigen problemen op! Voor zo'n inzicht heb ik zelfs geen diploma homeopathie nodig.
Je mag mijn mening weerleggen als je dat kunt.
Ik gebruik af en toe wel eens antibiotica, maar wel zo weinig mogelijk. Ik werd ook gevaccineerd tegen bepaalde zware ziektes, maar onnodige, en/of gevaarlijke vaccins weiger ik.
Voor operaties kan je natuurlijk niet bij een homeopaat of fytotherapeut terecht, maar wel bij een chirurg, en die heb ik ook al een paar keer nodig gehad.
Maar een heleboel " ziektes" kan je wel zelf genezen met essentiële olie bvb.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 01:17   #34
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
En ja, traditionele medicijnen hebben evengoed hun negatieve kantjes. Zo weet ik dat het nemen van de pil een lichtelijk verhoogde kans op het krijgen van kanker inhoudt. Maar ja, wat moet ik anders doen? Kruiden snuiven en dan maar hopen dat ik niet ongewenst zwanger word?
Koop een Family-pack condooms, en dan maar gas geven ! Of beter nog, laat je sodomiseren ... Dan ben je écht zeker dat je niet zwanger zal worden.
Maar als je verkouden bent mag je gerust een paar druppeltjes eucalyptus-olie in een taske thee doen, met een schep honing, inplaats van naar de dokter te lopen, of in de apoteek iets te gaan halen. Wetende dat vele medicamenten tegen de verkoudeid eucalyptus bevatten.
En voor de meeste kwalen en kwaaltjes is er een olie die dat kan verhelpen.
Kijk hier :http://www.anthemis.nl/ethollink1.htm
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 14:11   #35
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Niet-conventioneel is een andere benaming voor minder bekend & minder aanvaard door de grote massa.
neen, dit is een slechte definitie want dan zouden alle zeer zeldzame ziektes/aandoeningen en hun medische behandeling daaronder vallen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 14:19   #36
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

http://www.kankeriseenkado.nl/

Citaat:
Al onze gedachten en emoties met betrekking tot kanker zijn energie en hebben een bepaalde frequentie welke zich bevinden in een morfogenetisch veld. Ons huidige bewustzijn heeft de kanker veroorzaakt. Iedere keer wanneer een kanker patiënt het kado in zijn of haar kanker vindt, wordt dit veld zwakker en wordt het voor een andere kankerpatiënt gemakkelijker om te genezen.

Zodra 892.256 kankerpatiënten het kado in hun kanker hebben gevonden en genezen wordt er een kritieke massa bereikt en zullen alle kankerpatiënten op aarde als vanzelf genezen van hun kanker. Hoe dat kan?

Laatst gewijzigd door six : 17 november 2013 om 14:19.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 18:28   #37
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Alternatieve geneeskunde, wie maakt er gebruik van ? Wie is voor, wie is tegen ? Post hier uw mening, liefst geargumenteerd, uw mogelijke ervaringen met " de andere manieren van genezen "...
Persoonlijk denk ik dat bepaalde alternatieve manieren van geneeskunde complementair met de conventionele geneeskunde kunnen zijn . Het één aanprijzen en het ander afbreken is bijzonder dom in mijn ogen.
Infuus (thee) van salie helpt tegen keelpijn (heb ik ervaren)
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be