Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2005, 08:48   #1
Keteltje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 36
Standaard Boudewijn Bouckaert uit VLD ?

De Morgen meldt vandaag dat Boudewijn Bouckaert wel eens uit de VLD zou kunnen gezet worden n.a.v. een interview dat hij heeft gegeven in Tertio waarin hij stelt dat Vlaams Belang en VLD een centrumrechtse partij zouden moeten vormen. Later zouden dan N-VA en rechtervleugel CD&V daar ook bij moeten komen. Bouckaert staat voor een Angelsaksisch model waarbij de linkerzijde zou moeten bestaan uit Groen!, SP.A/Spirit en de linkervleugel van CD&V ( ACW-aanhang )[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Keteltje on 29-06-2005 at 09:48
Reason:
--------------------------------

De Morgen meldt vandaag dat Boudewijn Bouckaert wel eens uit de VLD zou kunnen gezet worden n.a.v. een interview dat hij heeft gegeven in Tertio waarin hij stelt dat Vlaams Belang en VLD een centrumrechtse partij zouden moeten vormen. Later zouden dan N-VA en rechtervleugel CD&V daar ook bij moeten komen. Bouckaert staat voor een Angelsaksisch model waarbij de linkerzijde zou moeten bestaan uit Groen!, SP.A/Spirit en de linkervleugel van CD&V ( ACW-aanhang )[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

De Morgen meldt vandaag dat Boudewijn Bouckaert wel eens uit de VLD zou kunnen gezet worden n.a.v. een interview dat hij heeft gegeven in Tertio waarin hij stelt dat Vlaams Belang en VLD een centrumrechtse partij zouden moeten vormen. Later zouden dan N-VA en rechtervleugel CD&V daar ook bij moeten komen. Bouckaert staat voor een Angelsaksisch model waarbij de linkerzijde zou moeten bestaan uit Groen!, SP.A/Spirit en de linkervleugel van CD&V ( ACW-aanhang )[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Keteltje : 29 juni 2005 om 08:48.
Keteltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:00   #2
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keteltje
De Morgen meldt vandaag dat Boudewijn Bouckaert wel eens uit de VLD zou kunnen gezet worden n.a.v. een interview dat hij heeft gegeven in Tertio waarin hij stelt dat Vlaams Belang en VLD een centrumrechtse partij zouden moeten vormen. Later zouden dan N-VA en rechtervleugel CD&V daar ook bij moeten komen. Bouckaert staat voor een Angelsaksisch model waarbij de linkerzijde zou moeten bestaan uit Groen!, SP.A/Spirit en de linkervleugel van CD&V ( ACW-aanhang )
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen
Citaat:
VLD'er Bouckaert brengt Somers in de problemen

In een interview met het christelijke weekblad Tertio levert VLD-bestuurslid Boudewijn Bouckaert kritiek op de partijtop. De achteruitgang van de partij is volgens Bouckaert te wijten aan hoogmoed. Toch vreest hij niet dat voorzitter Somers hem voor zijn uitspraken uit de partij zal zetten.

"Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht reed zich in zijn eentje in de vernieling", zegt Bouckaert, "en de federale regering beging onder leiding van Verhofstadt een aantal blunders."

Bouckaert vermeldt daarbij het migrantenstemrecht en het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Ook het cordon sanitaire tegen Vlaams Belang is volgens hem een strategische blunder. Bouckaert gaat daarmee in tegen het partijstandpunt.

Hij pleit voor een verregaande samenwerking met Vlaams Belang. Bouckaert, een academicus, wil naar een Angelsaksisch tweepartijenstelsel. Op termijn ziet hij een rechtse partij ontstaan rond VLD, N-VA, de rechtervleugel van CD&V en Vlaams Belang.

"Van het Vlaams Belang maken ook fatsoenlijke mensen deel uit", zegt hij. "Met uitzondering van een kleine groep hoort de partij thuis in een nieuwe centrum-rechtse politieke formatie."

[size=4]Hoe reageert Somers?[/size]

Vraag blijft of Bouckaert een zoveelste rel veroorzaakt binnen de VLD, door met zijn eigen mening naar buiten te komen. VLD-voorzitter Bart Somers, op vakantie in het buitenland, wil het interview eerst goed lezen.

"Ik val de VLD absoluut niet aan, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik heb me uitgesproken voor een tweepartijensysteem met centrum-rechts en centrum-links", aldus Bouckaert.

"De voorzitter moet oordelen, maar het zou kras zijn als ik daarvoor uit de partij zou worden gezet."
bron: vrtnieuws.net
Straffe maar over 't algemeen juiste taal, als U het mij vraagt..[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 29-06-2005 at 10:01
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keteltje
De Morgen meldt vandaag dat Boudewijn Bouckaert wel eens uit de VLD zou kunnen gezet worden n.a.v. een interview dat hij heeft gegeven in Tertio waarin hij stelt dat Vlaams Belang en VLD een centrumrechtse partij zouden moeten vormen. Later zouden dan N-VA en rechtervleugel CD&V daar ook bij moeten komen. Bouckaert staat voor een Angelsaksisch model waarbij de linkerzijde zou moeten bestaan uit Groen!, SP.A/Spirit en de linkervleugel van CD&V ( ACW-aanhang )
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen
Citaat:
VLD'er Bouckaert brengt Somers in de problemen

In een interview met het christelijke weekblad Tertio levert VLD-bestuurslid Boudewijn Bouckaert kritiek op de partijtop. De achteruitgang van de partij is volgens Bouckaert te wijten aan hoogmoed. Toch vreest hij niet dat voorzitter Somers hem voor zijn uitspraken uit de partij zal zetten.

"Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht reed zich in zijn eentje in de vernieling", zegt Bouckaert, "en de federale regering beging onder leiding van Verhofstadt een aantal blunders."

Bouckaert vermeldt daarbij het migrantenstemrecht en het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Ook het cordon sanitaire tegen Vlaams Belang is volgens hem een strategische blunder. Bouckaert gaat daarmee in tegen het partijstandpunt.

Hij pleit voor een verregaande samenwerking met Vlaams Belang. Bouckaert, een academicus, wil naar een Angelsaksisch tweepartijenstelsel. Op termijn ziet hij een rechtse partij ontstaan rond VLD, N-VA, de rechtervleugel van CD&V en Vlaams Belang.

"Van het Vlaams Belang maken ook fatsoenlijke mensen deel uit", zegt hij. "Met uitzondering van een kleine groep hoort de partij thuis in een nieuwe centrum-rechtse politieke formatie."

[size=4]Hoe reageert Somers?[/size]

Vraag blijft of Bouckaert een zoveelste rel veroorzaakt binnen de VLD, door met zijn eigen mening naar buiten te komen. VLD-voorzitter Bart Somers, op vakantie in het buitenland, wil het interview eerst goed lezen.

"Ik val de VLD absoluut niet aan, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik heb me uitgesproken voor een tweepartijensysteem met centrum-rechts en centrum-links", aldus Bouckaert.

"De voorzitter moet oordelen, maar het zou kras zijn als ik daarvoor uit de partij zou worden gezet."
bron: vrtnieuws.net
Straffe maar over 't algemeen juiste taal, als U het mij vraagt..[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keteltje
De Morgen meldt vandaag dat Boudewijn Bouckaert wel eens uit de VLD zou kunnen gezet worden n.a.v. een interview dat hij heeft gegeven in Tertio waarin hij stelt dat Vlaams Belang en VLD een centrumrechtse partij zouden moeten vormen. Later zouden dan N-VA en rechtervleugel CD&V daar ook bij moeten komen. Bouckaert staat voor een Angelsaksisch model waarbij de linkerzijde zou moeten bestaan uit Groen!, SP.A/Spirit en de linkervleugel van CD&V ( ACW-aanhang )
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen
Citaat:
VLD'er Bouckaert brengt Somers in de problemen

In een interview met het christelijke weekblad Tertio levert VLD-bestuurslid Boudewijn Bouckaert kritiek op de partijtop. De achteruitgang van de partij is volgens Bouckaert te wijten aan hoogmoed. Toch vreest hij niet dat voorzitter Somers hem voor zijn uitspraken uit de partij zal zetten.

"Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht reed zich in zijn eentje in de vernieling", zegt Bouckaert, "en de federale regering beging onder leiding van Verhofstadt een aantal blunders."

Bouckaert vermeldt daarbij het migrantenstemrecht en het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Ook het cordon sanitaire tegen Vlaams Belang is volgens hem een strategische blunder. Bouckaert gaat daarmee in tegen het partijstandpunt.

Hij pleit voor een verregaande samenwerking met Vlaams Belang. Bouckaert, een academicus, wil naar een Angelsaksisch tweepartijenstelsel. Op termijn ziet hij een rechtse partij ontstaan rond VLD, N-VA, de rechtervleugel van CD&V en Vlaams Belang.

"Van het Vlaams Belang maken ook fatsoenlijke mensen deel uit", zegt hij. "Met uitzondering van een kleine groep hoort de partij thuis in een nieuwe centrum-rechtse politieke formatie."

[size=4]Hoe reageert Somers?[/size]

Vraag blijft of Bouckaert een zoveelste rel veroorzaakt binnen de VLD, door met zijn eigen mening naar buiten te komen. VLD-voorzitter Bart Somers, op vakantie in het buitenland, wil het interview eerst goed lezen.

"Ik val de VLD absoluut niet aan, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik heb me uitgesproken voor een tweepartijensysteem met centrum-rechts en centrum-links", aldus Bouckaert.

"De voorzitter moet oordelen, maar het zou kras zijn als ik daarvoor uit de partij zou worden gezet."
bron: vrtnieuws.net
Straffe maar juiste taal, als U het mij vraagt..[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 29 juni 2005 om 09:01.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:06   #3
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen

Straffe maar over 't algemeen juiste taal, als U het mij vraagt..
Idd juiste taal, eens benieuwd of Somers het aandurft hem uit de partij te zetten. Als hij nog een beetje geloofwaardig wil overkomen zal hij wel moeten na zijn uitspraak dat al wie tegen het partijstandpunt ingaat buitenvliegt. Hij weet weer wat doen als hij terug komt uit verlof. [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 29-06-2005 at 10:28
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen

Straffe maar over 't algemeen juiste taal, als U het mij vraagt..
Idd juiste taal, eens benieuwd of Somers het aandurft hem uit de partij te zetten. Als hij nog een beetje geloofwaardig wil overkomen zal hij wel moeten na zijn uitspraak dat al wie tegen het partijstandpunt ingaat buitenvliegt. Hij weet weer wat doen als hij terug komt uit verlof. [/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 29-06-2005 at 10:23
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen

Straffe maar over 't algemeen juiste taal, als U het mij vraagt..
Idd juiste taal, eens benieuwd of Somers het aandurft hem uit de partij te zetten. Als hij nog een beetje geloofwaardig wil overkomen zal hij wel moeten na zijn uitspraak dat al wie tegen het partijstanpunt ingaat buitenvliegt. Hij weet weer wat doen als hij terug komt uit verlof. [/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Op Vrtnieuws.net kan men het volgende lezen

Straffe maar over 't algemeen juiste taal, als U het mij vraagt..
Idd juiste taal, eens benieuwd of Somers het aandurft hem uit de partij te zetten. Als hij nog een beetje geloofwaardig wil overkomen zal hij wel moeten na zijn uitspraak dat al wie tegen het partijstanpunt ingaat biutenvliegt. Hij weet weer wat doen als hij terug komt uit verlof. [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 29 juni 2005 om 09:28.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:16   #4
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

die paljas bouckaert denkt echt wel dat omdat hij professor is, de mensen zijn mening hoog aanslaan hé.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:22   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
die paljas bouckaert denkt echt wel dat omdat hij professor is, de mensen zijn mening hoog aanslaan hé.
Ha ja? Waaruit zou dat moeten blijken?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:25   #6
Bitweiser
Provinciaal Statenlid
 
Bitweiser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 603
Standaard

Oei Bartje...Even apeldoorn bellen...
__________________
Schild en vriend
Bitweiser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:27   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Wie leest er nu Tertio? Mocht het niet op VRT nieuws zijn verschenen dan was niemand er van op de hoogte. Nu is het nieuws. Een snode zet van de rode staatszender?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:29   #8
ego
Vreemdeling
 
ego's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2005
Berichten: 34
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Wie leest er nu Tertio? Mocht het niet op VRT nieuws zijn verschenen dan was niemand er van op de hoogte. Nu is het nieuws. Een snode zet van de rode staatszender?
Het staat ook zeer uitgebreid op de voorpagina van De Morgen.
Volgens mij is het verre hetzelfde waar het staat, het zal altijd wel iemand van de pers lezen, die het dan verder versprijd
ego is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:33   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Idd juiste taal, eens benieuwd of Somers het aandurft hem uit de partij te zetten. Als hij nog een beetje geloofwaardig wil overkomen zal hij wel moeten na zijn uitspraak dat al wie tegen het partijstanpunt ingaat biutenvliegt. Hij weet weer wat doen als hij terug komt uit verlof.
Indien hij uit de partij wordt gezet, zal hij erom gevraagd hebben.

Dus geen medelijden.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:38   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ego
Het staat ook zeer uitgebreid op de voorpagina van De Morgen.
Volgens mij is het verre hetzelfde waar het staat, het zal altijd wel iemand van de pers lezen, die het dan verder versprijd
Als het in de paarse pravda staat dan is het inderdaad nieuws maar ik begrijp eerlijk gezegd de heisa niet. Bouckie heeft gezegd dat ie voor een tweepartijenstelsel is en dat de VLD niet echt goed draait. Ok so what?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:52   #11
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Indien hij uit de partij wordt gezet, zal hij erom gevraagd hebben.
Dat moet wel he. De facto he. Want den Bart is ne schappelijke kerel hoor. Integriteit is his middle name.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 09:53   #12
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard VLD'er Boudewijn Bouckaert flirt met Vlaams Belang

In Het Laatste Nieuws ziet dat er als volgt uit:

De Gentse professor Recht en VLD'er Boudewijn Bouckaert betreurt het cordon sanitaire en pleit voor de oprichting van een nieuwe centrum-rechtse politieke formatie. "Het cordon sanitaire is een strategische blunder. Ik betreur de recente herbevestiging van het cordon door de VLD", aldus Bouckaert in het christelijke opinieblad Tertio.


Fatsoenlijk
"Van het Vlaams Belang maken ook veel fatsoenlijke mensen deel uit. Je kunt er niet omheen dat die partij in de goede richting is geëvolueerd. Ze stelt zich gematigder op", zegt Bouckaert. "Het Vlaams Belang is overigens nooit een fascistische partij geweest. Met uitzondering van een kleine groep, die het extreem-rechtse gedachtegoed nog altijd cultiveert, hoort het Vlaams Belang thuis in een nieuw op te richten centrum-rechtse politieke formatie", vervolgt Bouckaert, lid van het VLD-partijbureau en als voorzitter van de denktank Nova Civitas ook het boegbeeld van de rechtse liberalen.


Tweepartijensysteem
Bouckaert pleit naar Angelsaksisch voorbeeld voor de invoering van een tweepartijensysteem. "De politieke macht is nu slecht gestructureerd. De linkse visie, die een minderheid van de bevolking vertegenwoordigt, heeft door de versnippering van centrum-rechts een onevenredig grote impact op het beleid".


Implosiegevaar
Volgens Bouckaert zijn de liberalen het best geplaatst om de leiding te nemen van de op te richten centrum-rechtse formatie. "Ik denk niet dat het Vlaams Belang de leiding kan opnemen. De partij is alleen groot geworden door de fouten van anderen en bovendien is het gevaar op een implosie nog altijd reëel. Je kunt het Vlaams Belang alleen maar op zijn waarde beoordelen nadat het de toets van de regeringsdeelname heeft doorstaan", besluit Bouckaert. (belga)
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 10:04   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Indien hij uit de partij wordt gezet, zal hij erom gevraagd hebben.

Dus geen medelijden.
Als ze voort blijven doen hebben ze binnenkort nog leden te kort want er zullen er ongetwijfelt nog volgen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 10:05   #14
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Dat moet wel he. De facto he. Want den Bart is ne schappelijke kerel hoor. Integriteit is his middle name.
Als Somers zichzelf niet belachelijk wil maken is hij wel verplicht om hem uit te partij te zetten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 10:16   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Als Somers zichzelf niet belachelijk wil maken is hij wel verplicht om hem uit te partij te zetten.
En zo toont de VLD nog maar eens hoe L en D ze wel zijn.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 10:18   #16
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
29-06-2005

Liesbeth Van Impe;

VLD-bestuurslid Boudewijn Bouckaert flirt door uitsprakenmet uitsluiting

Somers: 'We zullen eerst het interview lezen en zien of het in tegenspraak is met de afspraken'

'VLD en VB moeten samen rechtse partij worden'

Brussel

Eigen berichtgeving



Een interview dreigt opnieuw de VLD op stelten te zetten. In het christelijke opinieweekblad Tertio pleit Boudewijn Bouckaert (VLD) vandaag voor verregaande samenwerking met het VB. Op termijn ziet Bouckaert een rechtse partij ontstaan rond VLD, N-VA, de rechtervleugel van CD&V en het VB. Hij uit ook opnieuw kritiek op de eigen partij. Na de laatste interne aanvaringen is binnen de VLD door voorzitter Bart Somers een absoluut verbod op dergelijke verklaringen uitgevaardigd, op straffe van uitsluiting.

Bouckaert, academicus, lid van het partijbestuur en voorzitter van de rechts-liberale denktank Nova Civitas, wil een politiek landschap naar Angelsaksisch model, met een tweepartijenstelsel. In het linkse blok ziet hij SP.A, Groen! en de ACV-vleugel van CD&V. Ter rechterzijde droomt hij van een hergroepering van VLD, N-VA, de rechtse CD&V-vleugel en het VB. Hij ziet geen enkele reden om het VB van een dergelijke samenwerking uit te sluiten. "Van het Vlaams Belang maken ook veel fatsoenlijke mensen deel uit. Je kunt er niet omheen dat die partij in de goede richting is geëvolueerd: ze stelt zich gematigder op. Het Vlaams Belang is overigens nooit een fascistische partij geweest. Met uitzondering van een kleine groep, die het extreem-rechtse gedachtegoed nog altijd cultiveert, hoort het Vlaams Belang thuis in een nieuw op te richten centrumrechtse politieke formatie."

Bouckaert herhaalt dat hij "de recente herbevestiging van het cordon door de VLD betreurt". Daarmee gaat hij lijnrecht in tegen het partijstandpunt. Het uitgebreid partijbestuur van de VLD besliste eerder dit jaar nagenoeg unaniem dat samenwerking met het VB uitgesloten blijft. Bouckaert onthield zich toen bij de stemming, maar liet, samen met onder meer senator Jean-Marie Dedecker, achteraf nog herhaaldelijk verstaan dat hij het met dat standpunt niet eens was. Hij beriep zich daarbij steevast op de vrijheid van meningsuiting.

In het interview haalt Bouckaert ook opnieuw uit naar de partij. "Na de verkiezingsoverwinning in 2003 is de hoogmoed in de gelederen geslopen." De Gucht "reed zich in zijn eentje in de vernieling", de federale regering beging "onder leiding van Guy Verhofstadt blunders". Ook de overstap van Dewael naar de federale regering en de vervanging van Jaak Gabriëls door jongere ministers worden op de korrel genomen. Bouckaert klaagt ook de "kloof" aan tussen wat de partij beloofde en deed.

Na het partijcongres in mei, dat door interne twisten overheerst werd, kondigde Somers aan dat voortaan iedereen de kritiek op partijgenoten en de partij binnenskamers moest houden en zich loyaal achter de partijlijn moest scharen. Het cordon sanitaire was toen expliciet een van de punten waarover geen dissidentie meer mogelijk was. Somers dreigde dat "iedereen die zich niet aan de afspraken houdt, zich de facto uit de partij zet".

Dat het Somers menens was, bleek toen bestuurslid Patricia De Waele nauwelijks een dag later liet optekenen dat ze het spreekverbod niet liberaal vond. Ze werd prompt uit het partijbestuur gesloten, maar de statutaire commissie besliste dat een definitieve uitsluiting uit de partij niet nodig was.

Op de uitspraken van Bouckaert wilde Somers, op vakantie in het buitenland, gisteren nog niet reageren. Woordvoerder Tom Ongena: "We zullen het interview eerst bekijken en zien of het in tegenspraak is met de afspraken." Het spreekverbod geldt evenwel nog altijd en werd ook tijdens de fractiedagen vorig weekend niet in twijfel getrokken.



(LVI)

De Morgen, pagina 01
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 10:19   #17
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Als Somers zichzelf niet belachelijk wil maken is hij wel verplicht om hem uit te partij te zetten.
Het einde van de VLD is dus in zicht...
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 10:28   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Het einde van de VLD is dus in zicht...
Aan die verraders van de Vlamingen hebben we echt niets verloren.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 11:07   #19
Keteltje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 36
Standaard

De Standaard meldt nu dat Somers een procedure bij de statutaire commissie van de VLD is begonnen !!
Keteltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2005, 11:11   #20
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Het einde van de VLD is dus in zicht...

(was ik te vroeg daarstraks...?)
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be