Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari Unie is een centrumpartij voor de Belgische Unie. Dit kartel bestaat uit drie unitaristische/Belgisch gezinde politieke groeperingen: BEB-n , de Liberale Alliantie en Unie.

 
 
Discussietools
Oud 20 februari 2007, 10:09   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard Meertaligheid realiseren?

Beste meneer Vloemans,

taal zorgt voor veel problemen in dit land. Als je mekaar niet begrijpt is er uiteraard een probleem, en moet een van de twee moeite doen.

Als u mij weer de vergelijking met BUB toestaat, zij doen alsof niemand eigenlijk tweetalig is. Maar dat is onzin, meer dan de helft van de Vlamingen is drietalig (NL-EN-FR) terwijl meer dan de helft der Walen eentalig is.
Ik geef wel toe dat de jongere generatie vloeiender is in het Engels, maar wij hebben allemaal toch vele uurtjes Frans moeten doen op school. Ik denk niet dat de pijlen op Vlaanderen moeten gericht worden als het op meertaligheid aankomt.

Ik zie in uw programma dat u meertaligheid nastreeft : geldt dit dan ook in Wallonië? Wil u Nederlands een verplicht vak maken daar? En hoeveel uren/jaren stelt u dan precies voor. Ik vraag me af of uw partij ermee zal scoren.

Ik zie ook dat u leerkrachten wil uitwisselen? Ik beschik nu niet echt over harde cijfers, maar ik hoor dat eigenlijk nu al een flinke brok van de leerkrachten Nederlands in het Franstalig onderwijs gewoon Vlamingen zijn.

Kortom : gelieve mij uw beschouwing over het taalonderricht te geven.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 20 februari 2007, 12:02   #2
amydal
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 april 2006
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Le Tableau 3 donne les détails des langues pratiquées en Belgique �* l’heure actuelle (2000).6 De façon globale, l’espagnol et l’italien le sont peu. L’italien est malgré tout connu par 10 pour cent des habitants de la Wallonie, ce qui est sans doute une conséquence de l’immigration italienne
des années d’après guerre. L’allemand atteint également une dizaine de pour cent dans la partie wallonne du pays (où réside la communauté germanophone), et en Flandre. Les trois langues principales sont, par ordre d’importance, le français (75 pour cent de la population belge), le néerlandais (70 pour cent) et l’anglais (40 pour cent). Il importe de remarquer que le français (maternel ou acquis) est parlé par un nombre plus grand de personnes que le néerlandais. La distribution est évidemment inégale entre les trois régions du pays pour le français et le néerlandais, mais il faut souligner que 95 pour cent des Bruxellois déclarent parler le français, alors que ce pourcentage tombe �* 59 pour cent pour le néerlandais. Quant �* l’anglais, il est connu par une proportion importante de la population �* Bruxelles (41 pour cent); en Flandre, plus de la moitié (53 pour cent) des citoyens connaissent la langue. Le syndrome d’H -- personnage dont on se rappellera la déclaration sur le “contrat Francorchamps” qu’il a signé mais pas compris parce qu’il était rédigé en anglais -- frappe la Wallonie, où �* peine 19 et 17 pour cent de la
population parlent respectivement le néerlandais et l’anglais.

[Tableau 3 approximativement ici]

Les chiffres concernant la population qui parle une seule langue sont plutôt inquiétants, dans une Europe et un monde de plus en plus multilingue: 21 et 17 pour cent des Belges sont unilingues francophones ou néerlandophones et plus grave encore, 57 pour cent des Wallons connaissent uniquement le français. Parler de technopoles et de technologie de pointe comme le font les dirigeants wallons, alors que 57 pour cent de la population est unilingue peut paraître paradoxal et suscite des questions, qui ont d’ailleurs été posées clairement dans le Plan Marshall pour la Wallonie, et dont quelques éléments seront discutés dans la Section 3.

Ces données sont évidemment le miroir de la population qui peut s’exprimer en deux ou trois langues. Alors que 57, 42 et 52 pour cent des Flamands déclarent connaître le français et le néerlandais, le français et l’anglais, ou le néerlandais et l’anglais respectivement, ces proportions tombent �* 17, 16 et 7 pour cent en Wallonie. Vingt-neuf pour cent des belges se déclarent trilingues, ce que est �* nouveau largement dû �* la Flandre, avec 40 pour cent de trilingues, alors que la Wallonie se retrouve au niveau de 7 pour cent.

Les femmes connaissent un peu moins bien les langues que les hommes, et assez naturellement, les professions libérales et cadres, de même que les étudiants sont plus polyglottes que le reste de la population.
even opgezocht, en het blijkt wel te kloppen.

Graag inderdaad uw mening daarover
__________________
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website

Laatst gewijzigd door amydal : 20 februari 2007 om 12:07.
amydal is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:22   #3
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Beste meneer Vloemans,

taal zorgt voor veel problemen in dit land. Als je mekaar niet begrijpt is er uiteraard een probleem, en moet een van de twee moeite doen.

Als u mij weer de vergelijking met BUB toestaat, zij doen alsof niemand eigenlijk tweetalig is. Maar dat is onzin, meer dan de helft van de Vlamingen is drietalig (NL-EN-FR) terwijl meer dan de helft der Walen eentalig is.
Ik geef wel toe dat de jongere generatie vloeiender is in het Engels, maar wij hebben allemaal toch vele uurtjes Frans moeten doen op school. Ik denk niet dat de pijlen op Vlaanderen moeten gericht worden als het op meertaligheid aankomt.

Ik zie in uw programma dat u meertaligheid nastreeft : geldt dit dan ook in Wallonië? Wil u Nederlands een verplicht vak maken daar? En hoeveel uren/jaren stelt u dan precies voor. Ik vraag me af of uw partij ermee zal scoren.

Ik zie ook dat u leerkrachten wil uitwisselen? Ik beschik nu niet echt over harde cijfers, maar ik hoor dat eigenlijk nu al een flinke brok van de leerkrachten Nederlands in het Franstalig onderwijs gewoon Vlamingen zijn.

Kortom : gelieve mij uw beschouwing over het taalonderricht te geven.
Taalonderricht:

Vanaf het tweede studiejaar:

In Nederlandstalig België: lessen Frans
In Franstalig België: lessen Nederlands

Vanaf het vijfde studiejaar:

In NB en FB: lessen Duits
In Duitstalig België: lessen Nederlands

In het middelbaar: lessen Engels
Cedric Vloemans is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:08   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Taalonderricht:

Vanaf het tweede studiejaar:

In Nederlandstalig België: lessen Frans
In Franstalig België: lessen Nederlands

Vanaf het vijfde studiejaar:

In NB en FB: lessen Duits
In Duitstalig België: lessen Nederlands

In het middelbaar: lessen Engels
Klinkt interessant, gelieve door te gaan.
In welke mate wil u les geven, en vooral : spreekt u over "lessen Nederlands" of "lessen in het Nederlands".

Begrijp ik goed dat u Duits wil voortrekken in zowel Vlaanderen en Wallonië ten koste van Engels. Nu jen ik BUB graag met hun geknoei met Duits, maar dat lijkt me nu wel overdreven.
En waarom zou je Nederlands belangrijker vinden voor de Duitstaligen dan Frans?

En voor de rest : ik hoor vaak kritiek van Nederlanders op het cumulatieve systeem : er komen steeds vakken bij : eerst Frans, dan Engels en uiteindelijk Duits.
Zij stellen het omgekeerde voor : in het begin meerdere talen en dan kiezen met welke talen je verder wil doen.

Graag meer van uw ideeën en visies dus.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 21 februari 2007, 21:00   #5
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Taalonderricht:

Vanaf het tweede studiejaar:

In Nederlandstalig België: lessen Frans
In Franstalig België: lessen Nederlands

Vanaf het vijfde studiejaar:

In NB en FB: lessen Duits
In Duitstalig België: lessen Nederlands

In het middelbaar: lessen Engels
In een seminarie van de Europese Commissie dat ik onlangs bijwoonde was er een Zwitserse Professor die volgende oplossing voostelde voor het taalprobleem in Europa: Ieder moet 4 talen leren
- eerste de taal voor het gezin -hij noemde het eerste taal omdat hij niet hield van het begrip Muttersprache
- tweede taal om te communiceren met de admiistratie en eventueel voor het onderwijs
- derde taal van een buurland
- vierde taal vereenvoudigd Engels voor internationaal gebruik.

Persoonlijk geloof ik dat het Esperanto een voordeel zou kunnen zijn. Het is eenvoudig, vlug te leren en vooral het heeft een hoge propedeutische waarde meer nog dan het Latijn. Personen die Esperanto kennen leren gemakkelijker andere talen.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline  
Oud 22 februari 2007, 01:10   #6
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Klinkt interessant, gelieve door te gaan.
In welke mate wil u les geven, en vooral : spreekt u over "lessen Nederlands" of "lessen in het Nederlands".

Begrijp ik goed dat u Duits wil voortrekken in zowel Vlaanderen en Wallonië ten koste van Engels. Nu jen ik BUB graag met hun geknoei met Duits, maar dat lijkt me nu wel overdreven.
En waarom zou je Nederlands belangrijker vinden voor de Duitstaligen dan Frans?

En voor de rest : ik hoor vaak kritiek van Nederlanders op het cumulatieve systeem : er komen steeds vakken bij : eerst Frans, dan Engels en uiteindelijk Duits.
Zij stellen het omgekeerde voor : in het begin meerdere talen en dan kiezen met welke talen je verder wil doen.

Graag meer van uw ideeën en visies dus.
Het Duits voortrekken is misschien wat straf uitgedrukt, maar inderdaad, ik wil het aanleren van het Duits vervroegen, en verplichten, terwijl voor het Engels geen verschil komt met de huidige situatie. Jongeren worden overigens dagelijks geconfronteerd met Engels, waardoor hier al een belangrijke vorm van zelfstudie ontstaat. Hetzelfde geldt overigens voor het Frans in de Oostkantons.

Nu, over het cumulatieve systeem: het lijkt me misschien té veel om onmiddellijk te starten met verschillende talen, daarom dat mijn voorstel cumulatief is.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 22 februari 2007, 09:02   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Het Duits voortrekken is misschien wat straf uitgedrukt, maar inderdaad, ik wil het aanleren van het Duits vervroegen, en verplichten, terwijl voor het Engels geen verschil komt met de huidige situatie. Jongeren worden overigens dagelijks geconfronteerd met Engels, waardoor hier al een belangrijke vorm van zelfstudie ontstaat. Hetzelfde geldt overigens voor het Frans in de Oostkantons.

Nu, over het cumulatieve systeem: het lijkt me misschien té veel om onmiddellijk te starten met verschillende talen, daarom dat mijn voorstel cumulatief is.
Als man van het onderwijs ben ik voorstander van het afbouwen van het cumulatief systeem en het invoeren van het Nederlands modulair systeem. De reden is dat op die manier leerlingen een taal (en trouwens ook een andere discipline) kunnen kiezen waarin ze goed zijn en die ze dan ook tenvolle kunnen ontwikkelen. Van mijn collega's uit het middelbaar hoor ik vaak dat sommige leerlingen gewoon nergens geraken met een bepaalde taal. Ze scoren goed in Engels, maar barslecht in het Frans. Of omgekeerd. Een modulair systeem wordt er een op maat van de leerling, zodat we daadwerkelijk meerrtaligen kunnen afleveren. Iemand die vlot Nederlands en Engels spreekt en schrijft, is te verkiezen boven iemand die van vier talen iets weet maar die uiteindelijk nauwelijks in de praktijk kan gebruiken. Beter dus een vloeiend Frans en Nederlands sprekende dan iemand die "iets" weet te broebelen in Nederlands, Frans, Engels en Duits.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 februari 2007, 09:04   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Persoonlijk geloof ik dat het Esperanto een voordeel zou kunnen zijn. Het is eenvoudig, vlug te leren en vooral het heeft een hoge propedeutische waarde meer nog dan het Latijn. Personen die Esperanto kennen leren gemakkelijker andere talen.
Daar kan ik slechts mee instemmen. Even opmerken trouwens dat Latijn geen al te hoge propedeutische waarde heeft, omdat het veel te veel uitzonderingen heeft. 't Leidt vaak niet tot inzicht in een taal, maar is niet zelden in de eerste plaats gebaseerd op geheugenwerk.
Jan van den Berghe is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be