Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 11 maart 2019, 10:18   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard Lessen trekken uit de opkomst en val van Isis.

Patrick Cockburn schreef een interessant opiniestuk over de opkomst en val van Isis. O.a. de Amerikaanse inmenging in Venezuela en acties van Erdogan ziet hij als tekenen dat de wereldleiders niet veel geleerd hebben van het verleden. Ja, ze zullen zich niet weer zo snel laten overrompelen, denkt hij, maar ze dragen bij aan het gevaar van een terugkeer van Isis.

Op korte termijn speelt de Koerdische kwestie daarin nmm een hoofdrol.

https://www.counterpunch.org/2019/01...-fall-of-isis/

https://www.counterpunch.org/2019/01...-fall-of-isis/
Piero is offline  
Oud 11 maart 2019, 23:44   #2
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Patrick Cockburn schreef een interessant opiniestuk over de opkomst en val van Isis. O.a. de Amerikaanse inmenging in Venezuela en acties van Erdogan ziet hij als tekenen dat de wereldleiders niet veel geleerd hebben van het verleden. Ja, ze zullen zich niet weer zo snel laten overrompelen, denkt hij, maar ze dragen bij aan het gevaar van een terugkeer van Isis.

Op korte termijn speelt de Koerdische kwestie daarin nmm een hoofdrol.

https://www.counterpunch.org/2019/01...-fall-of-isis/

https://www.counterpunch.org/2019/01...-fall-of-isis/

Counterpunch, één van de zeldzame lezenswaardige 'politieke' websites.

Blij dat die ook hier niet helemaal onbekend is.

Wat in de komende jaren met de Koerden gebeurt, zal inderdaad een zeer belangrijke rol spelen in de al dan niet succesvolle terugkeer van IS.

De meest recente activiteiten van Erdogan zijn weinig hoopgevend.

Het wordt hoog tijd dat de would-be Sultan van het herboren Ottomaanse Rijk een definitieve halt toegeroepen wordt.

Maar wie zal dat durven?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 11 maart 2019 om 23:44.
djimi is offline  
Oud 12 maart 2019, 14:15   #3
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.411
Standaard

De "val" van Isis? Is dat niet een beetje voorbarig? Bij mijn weten zijn ze voor het grootste deel verslagen, maar nog steeds niet volledig. Bovendien lopen er veel te veel islamieten met ofwel hun gedachtengoed, ofwel direct lidmaatschap in Europa rond.

Wat de Koerden betreft: daar is de Sultan van het Nieuwe Ottomaanse Rijk zeker nauw bij betrokken. Maar Syrië, Irak en Iran willen evenmin een onafhankelijk Koerdistan. Getuige is de relatief recente en eenzijdige onafhankelijheidsverklaring van het Iraakse deel van Koerdistan. Bijgevolg zit de zaak iets ingewikkelder dan enkel het aspect van de overwegingen van de Sultan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 12 maart 2019 om 14:18.
Lof der Zotheid is offline  
Oud 12 maart 2019, 14:35   #4
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
De "val" van Isis? Is dat niet een beetje voorbarig? Bij mijn weten zijn ze voor het grootste deel verslagen, maar nog steeds niet volledig. Bovendien lopen er veel te veel islamieten met ofwel hun gedachtengoed, ofwel direct lidmaatschap in Europa rond.

Wat de Koerden betreft: daar is de Sultan van het Nieuwe Ottomaanse Rijk zeker nauw bij betrokken. Maar Syrië, Irak en Iran willen evenmin een onafhankelijk Koerdistan. Getuige is de relatief recente en eenzijdige onafhankelijheidsverklaring van het Iraakse deel van Koerdistan. Bijgevolg zit de zaak iets ingewikkelder dan enkel het aspect van de overwegingen van de Sultan.
Het is inderdaad een spijtige zaak dat de Koerden ook in Irak, Iran en Syrië op weinig 'goodwill' kunnen rekenen, maar de grote meerderheid van de Koerden leeft wél op Turkse bodem.

Als de Turkse Koerden erin zouden slagen zich van het juk waaronder ze gebukt gaan te bevrijden, zou dat een dynamiek teweeg kunnen brengen die ook alle andere Koerden ten goede kan komen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 12 maart 2019, 19:59   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard Lessen trekken uit de opkomst ... van Isis ...

Alles wordt nog eens op een rijtje gezet in de docu op ARTE deze avond over wat er allemaal gebeurde na 9/11. Twee afleveringen achter elkaar die het heden verbinden met het verleden. Leerzaam? Mijn grootste ergernis destijds wordt in de korte introductie gennoemd: de strijd tegen "terrorisme". Nieuwspraak dus volgens George Orwell in "1984". Het terrorisme van 9/11 bleek miljoenen aanhangers te hebben. En nu nog wil men dat niet inzien en passende maatregelen treffen.

Wie ze mist kan ze waarschijnlijk nog zien op de website van ARTE.
Piero is offline  
Oud 13 maart 2019, 21:32   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard ARTE - Pakistan

De tweede docu heb ik gezien, de eerste nog niet. Het ging over de verkiezingen in Pakistan en de heimelijke samenwerking van de regering met de Taliban. Nieuw voor mij. Is toegegeven door ex-president Pervez Musharraf. De Taliban werden en worden nog steeds ingezet in Afghanistan aan de grens met India. Pakistan (islam) voelt zich bedreigd door India en de VS en dat leidt tot moslimextremisme.
Piero is offline  
Oud 16 maart 2019, 12:33   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
De "val" van Isis? Is dat niet een beetje voorbarig?
Ik dacht net hetzelfde. Isis is in diaspora gegaan. We weten hoe goed een diaspora het "einde" betekent he ! In tegendeel dus: eens iets verspreid is, is het niet meer te stoppen. Isis komt terug.
patrickve is offline  
Oud 17 maart 2019, 23:36   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Alles wordt nog eens op een rijtje gezet in de docu op ARTE deze avond over wat er allemaal gebeurde na 9/11. Twee afleveringen achter elkaar die het heden verbinden met het verleden. Leerzaam? Mijn grootste ergernis destijds wordt in de korte introductie gennoemd: de strijd tegen "terrorisme". Nieuwspraak dus volgens George Orwell in "1984". Het terrorisme van 9/11 bleek miljoenen aanhangers te hebben. En nu nog wil men dat niet inzien en passende maatregelen treffen.

Wie ze mist kan ze waarschijnlijk nog zien op de website van ARTE.
Vandaag heb ik het eerste deel van de documentaire op ARTE gezien, over het begin van de War on Terror. Er komen heel wat politici aan het woord die ten tijde van 9/11 en de jaren daarna een rol speelden in de strijd. Achteraf ziet men in dat oorlog en regime change geen remedies zijn tegen een religieus gefundeerde politieke ideologie en dat dit averechts heeft gewerkt. Een enkeling zag het van te voren al, zo beweren ze nu. Rumsfeld, destijds Secretary of State, geeft Bush de schuld. Nu ziet men in dat men andere culturen niet op de kast moet jagen. Dat werkt contraproductief. De vraag die bleef hangen was volgens mij wat precies de aanleiding was voor 9/11. Er werd gesuggereerd dat de inlichtingen diensten zich concentreerden op Rusland en dat er geen aandacht was voor ontluikend anti-amerikaans islamisme. Maar dat is geen antwoord op de vraag wat precies de aanleiding was voor 9/11. Is verzoening met de fundanentalisten in de moslimwereld mogelijk? Of blijven de ideologiën botsen?
Piero is offline  
Oud 19 maart 2019, 08:12   #9
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Vandaag heb ik het eerste deel van de documentaire op ARTE gezien, over het begin van de War on Terror. Er komen heel wat politici aan het woord die ten tijde van 9/11 en de jaren daarna een rol speelden in de strijd. Achteraf ziet men in dat oorlog en regime change geen remedies zijn tegen een religieus gefundeerde politieke ideologie en dat dit averechts heeft gewerkt. Een enkeling zag het van te voren al, zo beweren ze nu. Rumsfeld, destijds Secretary of State, geeft Bush de schuld. Nu ziet men in dat men andere culturen niet op de kast moet jagen. Dat werkt contraproductief. De vraag die bleef hangen was volgens mij wat precies de aanleiding was voor 9/11. Er werd gesuggereerd dat de inlichtingen diensten zich concentreerden op Rusland en dat er geen aandacht was voor ontluikend anti-amerikaans islamisme. Maar dat is geen antwoord op de vraag wat precies de aanleiding was voor 9/11. Is verzoening met de fundanentalisten in de moslimwereld mogelijk? Of blijven de ideologiën botsen?
Erg hoe 'onwetend' die politici dan waren en hoe ze nu de vermoorde onschuld spelen; ik kan mij nog heugen dat Frankrijk (uiteraard ook Rusland) faliekant tegen de inval van Iraq was destijds. Juist om die genoemde reden. Er valt meer te verliezen dan te winnen bij dergelijke operaties - wist Frankrijk destijds.

Dat Frankrijk jaren later met Amerika wilden optrekken om Syrie kapot te schieten zoals ze eerder met Libië hebben gedaan - kan ik weer met mijn verstand niet bij !!

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 19 maart 2019 om 08:17.
Frankenstein is offline  
Oud 19 maart 2019, 13:59   #10
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Erg hoe 'onwetend' die politici dan waren en hoe ze nu de vermoorde onschuld spelen; ik kan mij nog heugen dat Frankrijk (uiteraard ook Rusland) faliekant tegen de inval van Iraq was destijds. Juist om die genoemde reden. Er valt meer te verliezen dan te winnen bij dergelijke operaties - wist Frankrijk destijds.

Dat Frankrijk jaren later met Amerika wilden optrekken om Syrie kapot te schieten zoals ze eerder met Libië hebben gedaan - kan ik weer met mijn verstand niet bij !!
Dat klopt. Frankrijk had ook pijnlijke herinneringen aan de onafhankelijkheidsbewegingen van 1954 tot 1962.
Piero is offline  
Oud 19 maart 2019, 15:32   #11
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 19 maart 2019 om 15:39.
Frankenstein is offline  
Oud 19 maart 2019, 16:09   #12
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik dacht net hetzelfde. Isis is in diaspora gegaan. We weten hoe goed een diaspora het "einde" betekent he ! In tegendeel dus: eens iets verspreid is, is het niet meer te stoppen. Isis komt terug.
Sterker nog: Isis is nooit weggeweest. Het zal hooguit in een andere vorm verdergaan, zowel in Syrië/Irak als in (voornamelijk) Europa. En dan komt de eeuwige vraag van de natuurlijke evolutie aan bod: wie is er uiteindelijk de winnaar, en wie de verliezer...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline  
Oud 20 maart 2019, 01:45   #13
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Sterker nog: Isis is nooit weggeweest. Het zal hooguit in een andere vorm verdergaan, zowel in Syrië/Irak als in (voornamelijk) Europa. En dan komt de eeuwige vraag van de natuurlijke evolutie aan bod: wie is er uiteindelijk de winnaar, en wie de verliezer...
Het is een hardnekkige vorm van een gonorroe - ISIS.
Frankenstein is offline  
Oud 22 maart 2019, 17:12   #14
Gerard R.
Lokaal Raadslid
 
Gerard R.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2017
Locatie: Nederland
Berichten: 320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Het is een hardnekkige vorm van een gonorroe - ISIS.
Zeg maar een hardnekkige vorm van alles dat akelig is.
Gerard R. is offline  
Oud 23 maart 2019, 04:44   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.139
Standaard

IS is een creatie van regime change opperhoofden.

Ook nu in Baghouz weer. Er is een ferm reukje aan wat er daar gebeurt.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online  
Oud 29 april 2019, 12:35   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Sterker nog: Isis is nooit weggeweest. Het zal hooguit in een andere vorm verdergaan, zowel in Syrië/Irak als in (voornamelijk) Europa. En dan komt de eeuwige vraag van de natuurlijke evolutie aan bod: wie is er uiteindelijk de winnaar, en wie de verliezer...
2
patrickve is offline  
Oud 18 mei 2019, 08:39   #17
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
IS is een creatie van regime change opperhoofden.

Ook nu in Baghouz weer. Er is een ferm reukje aan wat er daar gebeurt.
Voor mij is dat niet duidelijk. Hoe verliep die creatie dan wel precies en wat was het doel?
Piero is offline  
Oud 28 juni 2019, 01:05   #18
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.349
Standaard

In Irak ontwikkelde zich een verzetsbeweging die de Amerikanen tot
wanhoop dreef met guerrillatechnieken. Dat verzet had ruim voldoende
rekruten vanwege het kortzichtige optreden van de Amerikaanse bewindvoerder in Irak, Paul Bremer, die ooit enige jaren de Amerikaanse
ambassadeur in Nederland was geweest.

Zijn eerste twee belangrijke besluiten waren de opheffing van de Ba’ath-partij, het politieke instrument van Saddam Hoessein, en de opheffing van
het Irakese leger. Daardoor werden honderdduizenden mannen van het ene
op het andere moment beroofd van hun baan en broodwinning. Ze kregen
enige tijd een minimale compensatie uitbetaald, maar daarvan konden ze niet leven.

Het merendeel van de ontslagen militairen was soennitisch, net als de leden
van de opgeheven Ba’ath-partij. Zij vormden een minderheid, maar hadden
onder Hoessein de sjiieten systematisch onderdrukt. En nu was hun positie
in het geding. De soennieten waren bevreesd voor onderdrukking door de sjiitische meerderheid.
Vandaar dat een aanzienlijk deel van hen zich aansloot bij het verzet.

Al-Baghdadi
Een van de vroege militante opstandelingen was de man die zich nu Aboe Bakr al-Baghdadi noemt, de Nieuwe Kalief, de leider van IS. Zo belandde hij
in 2004 in een Amerikaans interneringskamp, en daar ontmoette hij de
werkloze en geïnterneerde officieren van Saddams leger. Nu, tien jaar later,
vormen zij het kader van Al- Baghdadi’s effectieve strijdkrachten.

In 2010 kreeg Al-Baghdadi de leiding over de Islamitische Staat in Irak, in
feite de Irakese afdeling van Al Qaida. Toen Osama bin Laden op 2 mei 2011
in Abbottabad in Pakistan door Amerikaanse commando’s werd
geëxecuteerd, beloofde Al-Baghdadi vreselijk wraak te zullen nemen. En hij
heeft zijn belofte volledig waargemaakt.

De oorzaak van de narigheid is hemeltergende Amerikaanse onkunde

We kunnen Al-Baghdadi beschouwen als een begaafde leerling van Bin Laden,
die ook droomde van een Nieuw Kalifaat. Dat Al-Baghdadi de kans kreeg een
succesvol terrorist te worden, heeft hij te danken aan de ideale
omstandigheden die de Amerikanen in Irak voor het terrorisme hebben
gecreëerd.

In 2013 breidde de Islamitische Staat in Irak zijn werkzaamheden uit naar
Syrië, vanwege de daar woedende burgeroorlog. Daar kwam Al-Baghdadi op
het idee een nieuwe staat te stichten, de Islamitische Staat in Irak en Syrië
(ISIS), die valt te beschouwen als het begin van het Nieuwe Kalifaat.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”

Laatst gewijzigd door atmosphere : 28 juni 2019 om 01:08.
atmosphere is offline  
Oud 28 juni 2019, 01:26   #19
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Erg hoe 'onwetend' die politici dan waren en hoe ze nu de vermoorde onschuld spelen; ik kan mij nog heugen dat Frankrijk (uiteraard ook Rusland) faliekant tegen de inval van Iraq was destijds. Juist om die genoemde reden. Er valt meer te verliezen dan te winnen bij dergelijke operaties - wist Frankrijk destijds.

Dat Frankrijk jaren later met Amerika wilden optrekken om Syrie kapot te schieten zoals ze eerder met Libië hebben gedaan - kan ik weer met mijn verstand niet bij !!
Ook de Amerikaanse geheime diensten voorspelde voor de aanval in 2003 al dat het terrorisme zou gaan toenemen , en hebben er dus voor gewaarschuwd.

En in 2005 verscheen er een cia rapport: Iraq war is breeding a new
generation of professional terrorists, warns CIA report https://www.theguardian.com/world/2005/jan/15/usa.iraq
Er staan akelig nauwkeurige voorspellingen in , die uitkwamen.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline  
Oud 28 juni 2019, 09:20   #20
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Ook de Amerikaanse geheime diensten voorspelde voor de aanval in 2003 al dat het terrorisme zou gaan toenemen , en hebben er dus voor gewaarschuwd.

En in 2005 verscheen er een cia rapport: Iraq war is breeding a new
generation of professional terrorists, warns CIA report https://www.theguardian.com/world/2005/jan/15/usa.iraq
Er staan akelig nauwkeurige voorspellingen in , die uitkwamen.
Gisteren is het allemaal nog eens behandeld in een docu op Canvas. Het was mij te fragmentarisch en flitsend om het te kunnen volgen. Ik heb maar vijf minuten volgehouden. Wat ik nog mis in uw betoog is dat de gebeurtenissen in het MO volgden op en gepaard gingen met een internationale propaganda, in elk geval op internet en op dit forum, voor de oprichting van een islamitische staat en de zegeningen van de Oemma. Dat gebeurde al voor de opstand in Libie. Ook mis ik nog waar het geld en de wapens en splinternieuwe voertuigen in Irak vandaan kwamen waarover de IS beschikte. O.a. geleverd door Nederland.
Piero is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be