Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > John Crombez (sp.a) (13 t.e.m. 19 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

John Crombez (sp.a) (13 t.e.m. 19 april) Met een opvallende titel op de affiche "Als u niets van de sp.a wil horen, luister dan even". is de toon gezet. sp.a heeft heel wat in te halen, als we de peilingen mogen geloven. John Crombez is econoom, gewezen kabinetchef van Johan Vande Lanotte en lijsttrekker voor de sp.a in West-Vlaanderen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2009, 13:11   #1
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard Meer openbare ruimtes (inc scholen)?

Bent u voor meer openbare ruimtes om het gemeenschapsleven te bevorderen? Bibliotheken, culturele centra, meer parken en tuinen (i.p.v. shopping centers bijvoorbeeld), enz... .

Is het ook niet te overwegen om de openbare scholen open te stellen voor het publiek? Nu kruipt er enorm veel belastinggeld in de scholen en zijn ze maar voor een zeer beperkte groep (nl. kinderen) gedurende een zeer korte tijd (nl in de week van 8-5) toegankelijk. In de weekends en vakanties zijn al die scholen met hun middelen gesloten en blijven dus onbenut.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 22:45   #2
John Crombez
 
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 74
Standaard

Dat is zeker het overwegen waard, en al zeker als daar mee diensten kunnen aangeboden worden die moeilijk bereikbaar zijn voor sommigen (bvb internetopleidingen, ...)

maar je zal al snel terug in de discussie komen over hoe het moet gefinancierd worden, want het nuttig gebruiken kost heel wat geld.
J
John Crombez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:17   #3
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Crombez Bekijk bericht
Dat is zeker het overwegen waard, en al zeker als daar mee diensten kunnen aangeboden worden die moeilijk bereikbaar zijn voor sommigen (bvb internetopleidingen, ...)

maar je zal al snel terug in de discussie komen over hoe het moet gefinancierd worden, want het nuttig gebruiken kost heel wat geld.
J
Wat de openbare ruimtes betreft, lijkt het me een investering in de aantrekkelijkheid en de leefbaarheid van de lokale wijken en buurten waardoor er meer toegankelijke gemeenschappelijke ontmoetingsplaatsen ontstaan. Parken en tuinen (evtl met toezicht (vb parkwachter)), culturele centra (met betaalbare activiteiten), speelpleinen, openbare sportcentra, enz. Dit kost inderdaad geld, maar zal op andere vlakken dan weer zichzelf terugverdienen. Bijvoorbeeld betere gezondheid, lagere criminilatieit, misschien zelfs minder verkeer, enz. Ook moeten volgens mij lokale handelaars meer kansen krijgen om een zaak te starten in hun buurt door bijvoorbeeld het aantal shopping centers en ketens in aantal te beperken.

Wat de scholen betreft, is het idee om de functie van scholen en de functie van bibliotheken te verenigen. Met andere woorden, wat men momenteel verstaat onder "school" zou volledig veranderen. Het wordt dan een soort openbare, toegankelijke dienst (zoals een bibliotheek) die open is voor het publiek en waar mensen van alle leeftijden naartoe kunnen om opleidingen te volgen (zowel kortdurend als langdurend, in de dag of 's avonds), bronnen te raadplegen (boeken, tijdschriften), experts ter plaatse raadplegen, bepaalde zaken kopen en/of ontlenen, enz. Een algemene publieke ontmoetingsplaats waar leren voor iedereen en alle leeftijden centraal staat. Ik geef een paar willekeurig voorbeelden. Stel ik heb een vraag over het Internet (of boekhouding, het heelal, brood bakken, scheikunde, enz.), dan zou ik een afspraak kunnen maken met een leraar/expert om mijn vraag te stellen. stel, ik heb een bepaalde machine nodig, dan kan ik die voor een dag of zo ontlenen. enz. Voor de schoolkinderen wordt de schoolervaring eveneens leerrijker want d school wordt een deel van de maatschappij in plaats van iets dat er buiten staat. Het begrip levenslang leren wordt een evidentie en het kunstmatig onderscheid tussen volwassenonderwijs en kinderonderwijs verdwijnt.

Wat de financiering betreft, naast een betere benutting van belastinggeld, kunnen er lidgelden en vergoedingen bestaan. Ook opleidingsvouchers die je recht geven op een zekere hoeveelheid "opleiding" die je dan zelf kan kiezen. Verder lijkt mij hier een opportuniteit weggelegd om de werkloosheidsuitkeringen waar we het hier al zoveel keren hebben over gehad, hiervoor te gebruiken en aldus beter te benutten. Werklozen zou de mogelijkheid kunnen gegeven worden om in ruil voor werkloosheidsuitkeringen uit een aantal functies te kiezen die in een dergelijke openbare dienstverlening nodig zouden zijn. Zij zouden bijvoorbeeld tegelijkertijd opgeleid kunnen worden (indien nodig) en vervolgens gedurende een bepaalde periode een functie kunnen uitoefenen, dit zowel wat laagopgeleide als hoogopgeleide (vergeet men vaak) profielen betreft.

Dit zou allemaal nog meer concreet uitgewerkt moeten worden (via een studiedienst misschien, ik ben zelf ook evtl kandidaat ) maar het zou wellicht een kans krijgen als het door een of andere politicus zou worden opgepikt. Bovendien bestaan die ideën al in een of andere vorm, bijvoorbeeld VDAB opleidingen met gekoppelde werkstage, credit systemen aan universiteiten, enz. Het is zowel een uitbreiding, vereenvoudiging als hertoepassing binnen een andere context van vele bestaande ideeën.

Laatst gewijzigd door cdekeule : 20 april 2009 om 16:20.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be