Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april) partijvoorzitter PVDA, boegbeeld, socioloog en lijsttrekker op de Europese lijst. Schreef recent een boek 'Open mensenmaat'

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2009, 02:49   #1
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard Het solidarisme

Er zijn momenteel meerdere solidaristische organisaties actief; NSV!, Voorpost en N-SA. Elk draagt zijn eigen vorm solidarisme uit, waarbij de eerste twee genoemden het dichtste bij elkaar staan. Van die twee groepen kan je de solidaristische visie samenvatten in "Vlaams, Sociaal & Nationaal". Hier kunt u één uitgewerkte uitleg daarvan vinden.

Concreet:

Wat is uw mening over het solidarisme?
Wat is uw onderbouwde kritiek op het solidarisme?
Zijn er raakpunten tussen uw visie en het solidarisme?
Wat zijn de voornaamste verschilpunten?

U mag mijn inziens gerust zeggen dat het een bende fascisten, etc... zijn, maar kunt u dit dan ook ideologisch en degelijk onderbouwen? Het zou een meerwaarde leveren aan het dialectisch proces van ideologisch debat en veel interessanter zijn dan een opsomming aan vooroordelen.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 09:47   #2
freetraffic
Vreemdeling
 
freetraffic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 61
Standaard

Wat ik mij nog herinner over solidarisme/corporatisme heb ik lang geleden eens gelezen... Misschien moet ik toch eens toetsen of wat daar nog van overblijft wel klopt...

- Men veronderstelt dat belangen van werkgevers en werknemers in feite samengaan: Dus hoe harder de werknemers werken, hoe beter het bedrijf draait, en dat is goed voor iedereen. Als dat klopt, heb ik hier een probleem mee, want dit ontkent de klassenstrijd: Een werknemer is slechts een middel voor de werkgever: Het belang van deze laatste is winstmaximalisatie, wat dus eerder resulteert in een lager loon dan in een hoger (hoewel dit op lange termijn in feite tegen hem werkt, aangezien hij de koopkracht van zijn werknemers beknot)

- Vlamingen hebben een eigen identiteit, en deze leunt veel dichter aan bij Nederland dan bij Franstalig Belgie. Dat vind ik maar een rare redenering. Ten eerste is het bestaan van een Vlaamse identiteit al twijfelachtig: Waar zitten na zovele verschillende overheersingen onze gemeenschappelijke wortels? Wat bepaalt die Vlaamse identiteit? Als je ver genoeg teruggaat stamen Vlamingen en Nederlanders inderdaad af van Germanen en Franstaligen van Romeinen, maar sindsdien is er een dusdanige vermenging opgetreden (hoeveel Vlamningen spraken op gegeven moment geen Frans en zijn dus nu zogezegd Waals? (zie vele Vlaamse namen in Walonie)) dat er van dat oorspronkelijke verschil toch geen sprake meer kan zijn? Men spreekt ook van een Franstalige elite tegenover het Vlaamse "gewone volk" (ie de taalgrens als sociale grens). Maar wat dan met de Waalse arbeider? Waarom verschilt die zoveel van de Vlaamse arbeider? Ik zou eerder een breuklijn leggen tussen grootkapitaal en al de rest...

- vakbonden: Als er geen klassenstrijd bestaat, wordt het belang van de vakbond een pak minder. Ook hier ben ik tegen, maar dan wel omdat ik reeds met de premisse niet akkoord ga.

Ik zal hier even onderbreken... Mogelijk ben ik namelijk hier al lang fout gegaan met mijn veronderstellingen
freetraffic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 10:40   #3
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freetraffic Bekijk bericht


Ik zal hier even onderbreken... Mogelijk ben ik namelijk hier al lang fout gegaan met mijn veronderstellingen
Dat lijkt me ook het beste.
Misschien zou het beter zijn om je eerst eens te verdiepen in het (nieuw) solidarisme en er dan pas een mening over vormen.
__________________
Prachtig nummer van Aryan : http://www.youtube.com/watch?v=PgbwuNLmtw8
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 13:05   #4
freetraffic
Vreemdeling
 
freetraffic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 61
Standaard

De veronderstellingen en de mening staan los van elkaar. Mijn mening gaat over die stellingen. Ik ben er alleen niet zeker van in welke mate ze verschillen met die van het solidarisme/corporatisme.

Het antwoord zoals je het nu formuleert draagt helemaal niks bij.

Dus ik stel even een wedervraag: Kan jij de uitspraak in je signature verantwoorden? Uiteraard mag je je "vrienden" zelf kiezen, maar waarom zou je dat doen op basis van ras? Dat is net hetzelfde of ik zou me een "big ear"-separatist noemen en enkel optrekken met mensen met flaporen (of zonder).
__________________
If we cannot live so as to be happy, let us at least live so as to deserve it
-- Immanuel Hermann Fichte
freetraffic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 13:18   #5
freetraffic
Vreemdeling
 
freetraffic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 61
Standaard

Ik ga hier voor alle zekerheid toch enkele stukjes uit de referentietekst van Metternich pasten die toch wel degelijk mijn stellingen ondersteunen:


ivm Vlaamse identiteit:

Als volk hebben wij ondertussen een bepaald etnocultureel en historisch kader kunnen ontwikkelen waarin elk kind wordt opgevoed en waarin elk kind opgroeit. Dit is onze eigenheid, onze identiteit, en die wordt over het algemeen bestempeld als een Vlaamse identiteit.

ivm klassenstrijd:

Het is dan ook aangewezen om af te stappen van het huidige kapitalistische conflictdenken

ivm vakbonden:

Het is dan ook aangewezen om af te stappen van het huidige kapitalistische conflictdenken en te kiezen voor een solidaristische maatschappij en dus een corporatistische economische ordening. Vakbonden depolitiseren, het samenvoegen van de vakbonden tot één per sector en het loskoppelen van de vakbonden van het huidige systeem is hetgene wat nodig is om vanuit het middenveld zowel controle op de staat als op de economie te houden.


Dus toch? Moet je me eens uitleggen anders...
__________________
If we cannot live so as to be happy, let us at least live so as to deserve it
-- Immanuel Hermann Fichte
freetraffic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be