Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april) Groeide door in de politiek vanuit het studentenleven, via een job als kabinetsattaché bij J.L Dehaene, over het voorzitterschap van de CVP jongeren. Hij werd voor het eerst senator in 1995. Momenteel Vlaams parlementslid. Derde plaats op de Antwerpse lijst voor het Vlaamse parlement.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2009, 10:41   #1
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard Ruimtelijke ordening

Is het onder impuls van de CD&V dat die nieuwe regelgeving waardoor je minstens vijf jaar in een gemeente dient te wonen alvorens je er een grond kan kopen doorgang heeft gevonden ?
Wat is er gebeurd met de regelgeving die lintbebouwing moest tegengaan ? Ik herinner me namelijk dat er ooit sprake van was dat enkel nog tegen blinde muren mocht gebouwd worden ? In de praktijk zie ik niets van dat alles.
Wat ik in de praktijk wel zie dat is dat in gemeenten waar de CD&V traditioneel sterk staat (vroegere) landbouwgronden nog steeds op een gezapig tempo worden bebouwd zonder dat er ooit gronden te koop staan. Nochtans maken jullie deel uit van het cordon sanitair tegen het eigen volk eerst
Enfin ja, ik ben er uiteraard niet tegen dat jonge mensen woonst vinden in hun geboorteplaats maar waarom steeds (grotere) nieuwbouw. Zo blijft er niets over voor diegene die zich geen groen kunnen veroorloven. Als volkspartij met oog voor de toekomst op langere termijn zouden jullie toch moeten opteren voor kleinere bebouwing en meer openbaar groen ? Graag een woordje uitleg over hoe u dit ziet.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 11:20   #2
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.393
Standaard

Voor wie het nog niet begrepen heeft.
RO is onder Dirk Van Mechelen een grote grap geweest waar alles van ruimtelijke ordening gebeurde �* la tête du client.

En nu alleen maar voor stemmen binnen te halen.
Neem het nieuwe stadium van club Brugge in Loppem.
in het begin volgens bepaalde kranten was de minister er volkomen tegen (MER) nu is hij diagonaal van gedacht veranderd terwijl dat de locatie op gebied van Ro niet is veranderd-legt dat ne keer uit?

Partij stemmen dat is alles.

En ander punt is dat in andere dossiers de Vlaamse regering voet bij stuk houd dat zij niet kan tussenkomen omdat het over lokale autonomie gaat.

En wat met Brugge dan waar de burgemeester tegen dit nieuwe stadion is en Antwerpen met de BAM waarom laat men Antwerpen niet beslissen.

?????????

RO en lokale autonomie wanneer het de Vlaamse regering past..
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 11:29   #3
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Zwijg mij over die kwal van een Van Mechelen. Nu worden er weer geen schulden gevorderd omdat de VLD weer haar mannetjes wou laten verdienen. Van Mechelen kan bij de PS gaan solliciteren. Corrupt ventje (idem met BAM gedoe).
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 15:41   #4
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zwijg mij over die kwal van een Van Mechelen. Nu worden er weer geen schulden gevorderd omdat de VLD weer haar mannetjes wou laten verdienen. Van Mechelen kan bij de PS gaan solliciteren. Corrupt ventje (idem met BAM gedoe).

Slangen in een gepaste ruimtelijke ordening allemaal op tv..
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 15:59   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Is het onder impuls van de CD&V dat die nieuwe regelgeving waardoor je minstens vijf jaar in een gemeente dient te wonen alvorens je er een grond kan kopen doorgang heeft gevonden ?
Wat is er gebeurd met de regelgeving die lintbebouwing moest tegengaan ? Ik herinner me namelijk dat er ooit sprake van was dat enkel nog tegen blinde muren mocht gebouwd worden ? In de praktijk zie ik niets van dat alles.
Wat ik in de praktijk wel zie dat is dat in gemeenten waar de CD&V traditioneel sterk staat (vroegere) landbouwgronden nog steeds op een gezapig tempo worden bebouwd zonder dat er ooit gronden te koop staan. Nochtans maken jullie deel uit van het cordon sanitair tegen het eigen volk eerst
Enfin ja, ik ben er uiteraard niet tegen dat jonge mensen woonst vinden in hun geboorteplaats maar waarom steeds (grotere) nieuwbouw. Zo blijft er niets over voor diegene die zich geen groen kunnen veroorloven. Als volkspartij met oog voor de toekomst op langere termijn zouden jullie toch moeten opteren voor kleinere bebouwing en meer openbaar groen ? Graag een woordje uitleg over hoe u dit ziet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
meer openbaar groen
Interessant.

Hoe zie je dat zelf, dat openbaar groen?
In de gemeente waar ik woon, Buggenhout, daar is
het gemeentebestuur het bestaande bos aan het vergroten.
Dat gebeurt door aankoop en bebossing van lendende percelen.

Gemeentebestuur Buggenhout = NCD
Nieuwe Christen Democraten
De ACW-vleugel van de CD&V
die zich afsplitste en de moederpartij overvleugelde.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 april 2009 om 16:06.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 05:37   #6
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Interessant.

Hoe zie je dat zelf, dat openbaar groen?
In de gemeente waar ik woon, Buggenhout, daar is
het gemeentebestuur het bestaande bos aan het vergroten.
Dat gebeurt door aankoop en bebossing van lendende percelen.

Gemeentebestuur Buggenhout = NCD
Nieuwe Christen Democraten
De ACW-vleugel van de CD&V
die zich afsplitste en de moederpartij overvleugelde.
Heuglijk nieuws. Ik heb jaren in Buggenhout gewerkt en wat je vertelt is juist. Er wordt landbouwgrond beboomt, net zoals er landbouwgrond bebouwt wordt trouwens, hoewel dat inderdaad minder is dan in het belendende Klein-Brabant. Lang geleden dat ik er nog geweest ben. Tijd om daar eens te gaan fietsen en hopelijk heb je gelijk en wordt ik niet depressief van al de nieuwbouw die er weer is bijgekomen.

Al mag er voor mij gerust lintbebouwing worden afgebroken en beboomt. Iets wat ik nergens zie.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 6 april 2009 om 05:39.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 23:21   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Ik vind nochthans korea op dit vlak meer revolutionair dan Belgie;...

http://www.archined.nl/kort-nieuws/o...re-zuid-korea/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 23:59   #8
Ludwig Caluwé
 
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 36
Standaard

Inderdaad de bepalingen rond "wonen in eigen streek" zijn er onder onze impuls gekomen. We waren immers geconfronteerd met een paradox. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen van 1997 wil de open ruimte zoveel als mogelijk bewaren en bepaalt dan ook dat men in landelijke gebieden, buiten de woonzone zoals voorzien op het gewestplan, enkel nog woonuitbreidingsgebieden mag aansnijden, als dit nodig is in functie van de demografische toename van de bevolking die al in de gemeente woont. Men had echter geen enkel instrument voorzien om die bijkomende bouwgronden ook terecht te laten komen bij de jonge gezinnen uit de eigen gemeente. Nu is dat instrument er wel.
Ludwig Caluwé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 10:47   #9
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Inderdaad de bepalingen rond "wonen in eigen streek" zijn er onder onze impuls gekomen. We waren immers geconfronteerd met een paradox. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen van 1997 wil de open ruimte zoveel als mogelijk bewaren en bepaalt dan ook dat men in landelijke gebieden, buiten de woonzone zoals voorzien op het gewestplan, enkel nog woonuitbreidingsgebieden mag aansnijden, als dit nodig is in functie van de demografische toename van de bevolking die al in de gemeente woont. Men had echter geen enkel instrument voorzien om die bijkomende bouwgronden ook terecht te laten komen bij de jonge gezinnen uit de eigen gemeente. Nu is dat instrument er wel.
aan Ludwig,

1.-Hoe komt het dat RO in verband met het Brugse Stadium te Loppem voor Dirk Van Mechelen rood (MER) is tot aan de verkiezingen en dan plotseling het licht op groen wordt gezet?
Terwijl dat er op gebied van RO niets veranderd is?

2.-Eveneens de vraag waarom doet CDenV hier aan mee?

3.-Is het dan niet normaal dat na zulke wendingen tussen de bevolking meer en meer de volgende vermelding naar boven komt: << Wie geloofd die mensen nog>> ?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 21:57   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
RO is onder Dirk Van Mechelen een grote grap geweest waar alles van ruimtelijke ordening gebeurde �* la tête du client.
Dirk Van Mechelen is inderdaad één van de slechtse ministers uit de Vlaamse regering. Zowel qua Ruimtelijke Ordening als qua Momumenten & Landschappen. Hét typevoorbeeld van de minister die leeft van de vriendendienstjes.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 08:13   #11
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
aan Ludwig,

1.-Hoe komt het dat RO in verband met het Brugse Stadium te Loppem voor Dirk Van Mechelen rood (MER) is tot aan de verkiezingen en dan plotseling het licht op groen wordt gezet?
Terwijl dat er op gebied van RO niets veranderd is?

2.-Eveneens de vraag waarom doet CDenV hier aan mee?

3.-Is het dan niet normaal dat na zulke wendingen tussen de bevolking meer en meer de volgende vermelding naar boven komt: << Wie geloofd die mensen nog>> ?
Quid?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 11:15   #12
Ludwig Caluwé
 
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 36
Standaard

Beste Raspoutine,

Ik ken het dossier niet tot in de puntjes, maar ik begrijp dat er wel voorwaarden worden opgelegd die uit het MER gehaald zijn: eerst waterbeheersing, beperkte footprint bv door ondergrondse parking, geen logistieke bedrijven,...
Ludwig Caluwé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 12:00   #13
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Beste Raspoutine,

Ik ken het dossier niet tot in de puntjes, maar ik begrijp dat er wel voorwaarden worden opgelegd die uit het MER gehaald zijn: eerst waterbeheersing, beperkte footprint bv door ondergrondse parking, geen logistieke bedrijven,...
Beste Ludwig,

Eerst en vooral bedankt voor jouw vriendelijk antwoord.

Wat voor betekenis en waarde kan een MER in Vlaanderen nog hebben als men ziet in hoeverre Dirk Van Mechelen er rekening mee gehouden heeft voor het nieuw Stadion van Club Brugge in Loppem.

Zijn verklaringen van afkeuring precies omdat het niet paste bij het plaatselijke MER in Loppem zijn allemaal terug te vinden in onze kranten.

Wat hij vroeger afkeurde, keurt hij vandaag goed. Waar is hierbij de rechtzekerheid dat een bevolking gerecht is te verwachten van “wie geloofd die mensen nog?”.

Dus gebeurd het bij Dirk Van Mechelen net zoals een andere forumbezoeker het allemaal stelde “�* la tête du client” en volgens de periode (verkiezingen).

Verder begrijp ik niet waarom er niet meer rekening wordt gehouden met de lokale autonomie waar hij samen met Marino Keulen zo op staat?
Waarom geen volksraadpleging houden in Loppem.
Of wil men het daar ook de mensen dictatoriaal oplegen net zoals in Antwerpen?


M.v.g

Raspoutine

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 10 april 2009 om 12:01.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 10:25   #14
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

ik zie mijnheer Caluwé weinig zeggen over de topicstarter zijn terechte opmerking dat je letterlijk kan ZIEN of je door een CVP-gemeente rijdt of niet.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 21:45   #15
Ludwig Caluwé
 
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 36
Standaard

De discussie was al verder gevorderd op het ogenblik dat ik er zelf in kwam. Even terug scrollend naar de start onthou ik vooral de opmerking mbt de grootte van de kavels.

De starter heeft daarin groot gelijk, maar ik stel vast dat in de meeste gemeenten met een cd&v-bestuur kleinere kavels al een tijd de norm zijn. Voor ons mag elke kavel, tenzij in parkgebied, maximaal 600m² zijn
Ludwig Caluwé is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be