Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april) partijvoorzitter PVDA, boegbeeld, socioloog en lijsttrekker op de Europese lijst. Schreef recent een boek 'Open mensenmaat'

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2009, 10:09   #21
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Het kiwimodel is me niet helemaal duidelijk, een woordje uitleg graag. En een vraagje daarover ook : ik kende vroeger nogal wat arbeid(st)ers die in fabrieken in de farmaceutische industrie werkten en ivg met andere sectoren zoals bvb de textiel waarin ik tewerk gesteld was waren de lonen daar nog behoorlijk en de werkdruk ook. Hoe ziet u dat ivm het kiwimodel, gaat dat daar geen einde aan maken ?
dat lonen en werkdruk in de chemie beter zijn dan in andere sectoren heeft onder andere te maken met de relatief risicovollere arbeidsomstandigheden.

Farma-bedrijven behoren tot de meest winstgevende van alle bedrijfstakken. Ze kunnen echt wel wat hebben hoor! Het gaat hier ten slotte over gezondheid. Het is toch niet normaal dat geneesmiddelen in België 3 keer zo duur zijn als in Nederland, waar sinds kort het kiwi-model wel wordt toegepast?

Een belangrijk pluspunt van het kiwimodel is dat de gigantische bedragen die in marketing worden gestopt overbodig worden gemaakt:

nu zijn er massa's me-too medicijnen: medicijnen die door verschillende fabrikanten op de markt worden gebracht, en die enkel in prijs en in verpakking van elkaar verschillen. Elk van die fabrikanten besteedt heel wat geld om de klanten (en artsen) ervan te overtuigen dat hun cloon de beste is.
Het kiwi-model zorgt ervoor dat die reclame overbodig wordt: de fabrikant die de beste prijs aanbiedt krijgt de voorkeur, in heel het land, zonder dat hij daarvoor 1 euro moet investeren in reclame.

Op die manier kunnen de prijzen al veel zakken, zonder dat er moet besnoeid worden in het productieproces of in de research & development.
__________________
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 10:47   #22
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
paracetamol is dan ook vrij verkrijgbaar, en wordt niet terugbetaald.
klopt, al was het maar 1 voorbeeld om aan te tonen dat type geneesmiddelen vaak dezelfde werkzame stof gebruiken. al zijn pijnstiller in Nederland wel stukken goedkoper dankzij de gedeeltelijke toepassing van dit model.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
niet echt. Omdat de tolerantie verschilt, omdat het individuele behandelingssucces met het product verschilt van patient tot patient, etc etc
standaardgeneesmiddelen zijn doorgaans 1 werkzame stof en een hoop merknamen. 95% tot 99% diabetespatiënten kunnen eender welk merk insuline nemen. die reageren echt niet anders op merknaam x of y. (niet zeuren over snel- en traagwerkende insuline aub )
al die bedrijven rekenen nu gewoon hun maximumprijs aan de overheid en klant door. 1 aanbesteding maakt Insuline onmiddelijk stukken goedkoper. HEt kleine percentage dat slecht reageert op een bepaalde merk heeft uiteraard recht op uitzonderingen.
da's de evidentie zelve dus is jouw argument hier in feite een drogreden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Er worden voorwaarden gekoppeld om nog maar in aanmerking te komen voor een terugbetaling (beter dan een al terugbetaald product bvb)
het zou er nog aan mankeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
de opbrengst voor farma-bedrijven uit de sociale gezondsheidszorg was 2,5 miljard euro. Feiten ipv slogans, het blijft moeilijk
hangt er maar vanaf welke bronnen en invalshoeken je hanteert Pieke.
Het Riziv draaide enkele jaren geleden al op 18 miljard. Nu zal dat richting 20 gaan. Als je daar 15% kunt van afknibbelen met een doorgedreven kiwimodelsysteem, en dan ben ik heel voorzichtig, bespaar je jaarlijks moeiteloos al 3 miljard.
jij hanteert de invalshoek opbrengst. ik ga ervan uit dat die 2.5milj pure nettowinst is (na aftrek extra kosten zoals loon)?

Laatst gewijzigd door 1207 : 20 april 2009 om 10:59.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 11:05   #23
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Onder controle van de gemeenschap en van de werknemers. Niet van de aandeelhouders.
Welke perverse logica zit er achter de redenering dat de werknemers meer te zeggen zouden hebben dan de aandeelhouders?

(even de controle van de gemeenschap buiten beschouwing gelaten, want dat vind ik wel een punt van discussie)
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 11:21   #24
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
klopt, al was het maar 1 voorbeeld om aan te tonen dat type geneesmiddelen vaak dezelfde werkzame stof gebruiken. al zijn pijnstiller in Nederland wel stukken goedkoper dankzij de gedeeltelijke toepassing van dit model.
paracetamol is vrij in de supermarkt verkrijgbaar. Dat is dus al geen referentie


s
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tandaardgeneesmiddelen zijn doorgaans 1 werkzame stof en een hoop merknamen. 95% tot 99% diabetespatiënten kunnen eender welk merk insuline nemen. die reageren echt niet anders op merknaam x of y. (niet zeuren over snel- en traagwerkende insuline aub )
het feit dat ge al een onderscheid moet maken tussen ultrasnel-, snel-, intermediair- en langwerkende insulines (en dan heb ik het nog niet over combipreparaten, de sulfamiden, gliniden, metformine, glitazonen of acarbose) bewijst net dat je veralgemening niet verantwoord is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
al die bedrijven rekenen nu gewoon hun maximumprijs aan de overheid en klant door. 1 aanbesteding maakt Insuline onmiddelijk stukken goedkoper. HEt kleine percentage dat slecht reageert op een bepaalde merk heeft uiteraard recht op uitzonderingen.
insuline is gratis voor de diabetespatient. Voor de rest, zie hierboven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
hangt er maar vanaf welke bronnen en invalshoeken je hanteert Pieke.
Het Riziv draaide enkele jaren geleden al op 18 miljard. Nu zal dat richting 20 gaan. Als je daar 15% kunt van afknibbelen met een doorgedreven kiwimodelsysteem, en dan ben ik heel voorzichtig, bespaar je jaarlijks moeiteloos al 3 miljard.
de cijfers zijn vrij toegankelijk. Van die 18 miljard gaat, zoals ik al heb aangegeven, bijna 30% naar de lonen van de artsen, en 21 % naar de hospitaals. Zie de bijgeleverde figuur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
jij hanteert de invalshoek opbrengst. ik ga ervan uit dat die 2.5milj pure nettowinst is (na aftrek extra kosten zoals loon)?
Gij gaat daarvan uit. Het kan nooit kwaad de reële cijfers te bekijken. Ik heb het u gemakkelijk gemaakt, ze steken in bijlage. Als ge andere cijfers hebt, dan zie ik die graag.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  gezondsheidszorg.jpg‎
Bekeken: 150
Grootte:  62,3 KB
ID: 47971  

__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 11:33   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dat gebeurt al, zelfs met het papierwerk. Import en export. En dat leidt soms tot problemen met de beschikbaarheid van bepaalde geneesmiddelen (wettelijk verplicht). Ik heb weet van minstens 1 bedrijf wiens gehele jaarverkoop van een bepaald product op 2 maanden de deur uit was, en toch out of stock in België. En dat bedrijf wordt dan op de vingers getikt.


Terugbetaling is een nationale bevoegdheid, en zal dat denk ik ook blijven


De farma-industrie is een melkkoe. Registratieprocedures worden duur betaald (en dan gaat het niet enkel over de registratie van een nieuw geneesmiddel, maar telkens als er iets veranderd dient te worden aan wat er in het officiele dossier staat, dient er dik betaald voor te worden), de jaarlijkse bijdragen, de onlangs afgedwongen reductie van 1.95% op de omzet (vanaf 1 mei), gedwongen verlaging van prijzen van geneesmiddelen, etc etc

Feit blijft dat de terugbetaling van de geneesmiddelen 17.8% van het totale budget van de gezondheidszorg uitmaakt (de grootste kosten zijn honoraria van artsen en hospitalisatie (resp 29.8 en 21.6 %)-cijfers voor 2006). De reele opbrengst voor de industrie is 13.5% (distributiesector neemt een serieuze hap).
1° Stel dat elke grossist geneesmiddelen mag bestellen in het land waar ze het goedkoopst zijn, dan zou je Europa zien spelen...

2° registratie is onwezenlijk duur, en bepaalt ook de kostprijs van geneesmiddelen

3° uw distributie kostprijs is niet juist, jullie kunnen dat niet goedkoper

4° wat voor zin heeft het geneesmiddelen van 20euro terugbetaling maandelijks te laten voorschrijven door een arts met een honorarium van 20euro en dan 10% te bezuinigen op dat geneesmiddel en de arts 10% verhoging te geven ??? Een herhaalrecept zou die kost volledig wegsnijden

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 april 2009 om 11:35.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 11:37   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
paracetamol is vrij in de supermarkt verkrijgbaar. Dat is dus al geen referentie


s
het feit dat ge al een onderscheid moet maken tussen ultrasnel-, snel-, intermediair- en langwerkende insulines (en dan heb ik het nog niet over combipreparaten, de sulfamiden, gliniden, metformine, glitazonen of acarbose) bewijst net dat je veralgemening niet verantwoord is.


insuline is gratis voor de diabetespatient. Voor de rest, zie hierboven


de cijfers zijn vrij toegankelijk. Van die 18 miljard gaat, zoals ik al heb aangegeven, bijna 30% naar de lonen van de artsen, en 21 % naar de hospitaals. Zie de bijgeleverde figuur


Gij gaat daarvan uit. Het kan nooit kwaad de reële cijfers te bekijken. Ik heb het u gemakkelijk gemaakt, ze steken in bijlage. Als ge andere cijfers hebt, dan zie ik die graag.
Paracetamol ligt in Belgie even goedkoop te krijgen, dat is dus niet juist... het noemt Petam... en kost 2euro. Vraag ernaar en je zult het hebben. Die informatie is ook vrij verkrijgbaar

http://www.bcfi.be/ggr/index.cfm?ggr.../merk/MP_P.cfm

Insuline is nu wel precies eentje dat je best afblijft mijn insziens... Op die zou ik mijn tanden niet stukbijten.

Ik zou wel hakken op Lipitor bvb.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 april 2009 om 11:40.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 11:57   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Ik ga eens een intelligente vraag stellen voor deze groep:

Als je een prijs van een geneesmiddel anno 1980 30 jaar blokkeert... En dan via programmawetten 50% doet afslaan... Hoeveel is dit geneesmiddel dan in 30 jaar duurder geworden ???

Volgens mij is dit geneesmiddel dan anno 2010 4 keer goedkoper dan anno 1980.

Noemen jullie een sector, tenzij electronica, die hetzelfde gedaan heeft ??? Kennen jullie één ambtenaar, één vakbond, één telefoonrekening, één huisarts die in 30 jaar tijd voor hetzelfde werk 4 keer minder betaald wordt ?

Om maar te zeggen, stillekes aan is de room van de taart in de farmasector, en is de taart eerder zuur aan het worden... Als we nog verder gaan willen snoeien in die begroting gaan we best volgend model
- productie volledig outsourcen naar India
- kosten opschalen naar Europees niveau
- kostprijs distributie verder uitpersen tot het niveau van een krantenwinkel

anderzijds nogmaals: als het voorschrijven en het printen van een voorschriftje duurder kost dan het in produceren, distribueren van een geneesmiddel.... waar zit de room ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 12:00   #28
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Farma-bedrijven behoren tot de meest winstgevende van alle bedrijfstakken. Ze kunnen echt wel wat hebben hoor! Het gaat hier ten slotte over gezondheid. Het is toch niet normaal dat geneesmiddelen in België 3 keer zo duur zijn als in Nederland, waar sinds kort het kiwi-model wel wordt toegepast?
pleit je nu voor een basisgezondsheidszorg vanuit de overheid aangevuld door privéverzekeringen?

En graag de cijfers, of een onafhankelijke bron, voor die 3x meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Een belangrijk pluspunt van het kiwimodel is dat de gigantische bedragen die in marketing worden gestopt overbodig worden gemaakt:
cijfers?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
nu zijn er massa's me-too medicijnen: medicijnen die door verschillende fabrikanten op de markt worden gebracht, en die enkel in prijs en in verpakking van elkaar verschillen.
als ze enkel in verpakking en prijs (hoewel, referentiegeneesmiddek?) verschillen, dan is dat een generiek. En daar wil het wel eens de spuigaten uitlopen. Ga maar eens vragen aan een willekeurige apotheker hoe geweldig hij het vindt om al die generieken in voorraad te moeten hebben
Me-too producten verschillen wel degelijk van het origineel, structureel dan toch

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Elk van die fabrikanten besteedt heel wat geld om de klanten (en artsen) ervan te overtuigen dat hun cloon de beste is.
Voor voorschriftplichtige geneesmiddelen mag de fabrikant niet rechtstreeks reclame brengen tot aan de patient.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Het kiwi-model zorgt ervoor dat die reclame overbodig wordt: de fabrikant die de beste prijs aanbiedt krijgt de voorkeur, in heel het land, zonder dat hij daarvoor 1 euro moet investeren in reclame.
de beste prijs, maar niet noodzakelijk de beste kwaliteit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Op die manier kunnen de prijzen al veel zakken, zonder dat er moet besnoeid worden in het productieproces of in de research & development.
42% van alle voorschriften bestaan al uit goedkopere geneesmiddelen. Die bestaan uit generieken, maar ook merkgeneesmiddelen buiten octrooi wiens prijs gelijk ligt aan de basisrefertieterugbetaling en voorschriften op stofnaam.
Arsten worden verplicht om quota te halen, wat betreft voorschrijven van goedkopere geneesmiddelen.
Het recht op substitutie door de apotheker wordt tegengewerkt door de artsen, die het een inbreuk vinden.

De overheid neemt eenzijdige maatregelen om de prijs van geneesmiddelen te minderen. Het invoeren van het basisreferentieterugbetaling, het opleggen van verplichte prijsvermindering op de omzet van een bedrijf, het opleggen van individuele prijsdalingen bij individuele geneesmiddelen, etc etc.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 12:06   #29
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
1° Stel dat elke grossist geneesmiddelen mag bestellen in het land waar ze het goedkoopst zijn, dan zou je Europa zien spelen...
en terecht, europa stelt nogal wat kwaliteitseisen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
2° registratie is onwezenlijk duur, en bepaalt ook de kostprijs van geneesmiddelen

3° uw distributie kostprijs is niet juist, jullie kunnen dat niet goedkoper
de marge is geplaffoneerd. Zowel voor de distributeurs, als voor de apotheker

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
4° wat voor zin heeft het geneesmiddelen van 20euro terugbetaling maandelijks te laten voorschrijven door een arts met een honorarium van 20euro en dan 10% te bezuinigen op dat geneesmiddel en de arts 10% verhoging te geven ??? Een herhaalrecept zou die kost volledig wegsnijden
Ik ben volledig akkoord. De grootste hap uit het riziv is voor honoraria. Begin maar eens met herhaalrecepten, en we zullen zien hoeveel er zo al bespaard kan worden...
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 12:08   #30
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Paracetamol ligt in Belgie even goedkoop te krijgen, dat is dus niet juist... het noemt Petam... en kost 2euro. Vraag ernaar en je zult het hebben. Die informatie is ook vrij verkrijgbaar

http://www.bcfi.be/ggr/index.cfm?ggr.../merk/MP_P.cfm

Insuline is nu wel precies eentje dat je best afblijft mijn insziens... Op die zou ik mijn tanden niet stukbijten.

Ik zou wel hakken op Lipitor bvb.
in de AH liggen de dosis paracetamol aan 99 cent
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 12:35   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
in de AH liggen de dosis paracetamol aan 99 cent
Dat illustreert gewoon dat een grootdistributeur dit geneesmiddel gebruikt als lokkertje, heb je daar ook iemand bijstaan die telt hoeveel dozen die mens koopt, en die eens een belletje doet rinkelen en zegt wanneer iemand er teveel neemt ? En die eens onderzoekt of het past bij zijn profiel van geneesmiddelen die hij neemt ???

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 april 2009 om 12:35.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:16   #32
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
paracetamol is vrij in de supermarkt verkrijgbaar. Dat is dus al geen referentie
sinds wanneer kun je dafalgan in de delhaize kopen?

het Riziv geeft geen cijfers over de winstmarges vd farmaceutica. uw tabelletje is dus totaal naast de kwestie. wel leuk dat mijn vermoeden van die 18 miljard klopt

waarom mag de overheid met dit systeem niet besparen op kosten vd multinationals? waarom ben jij daartegen Pieke?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:29   #33
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
sinds wanneer kun je dafalgan in de delhaize kopen?
Citaat:
klopt, al was het maar 1 voorbeeld om aan te tonen dat type geneesmiddelen vaak dezelfde werkzame stof gebruiken. al zijn pijnstiller in Nederland wel stukken goedkoper dankzij de gedeeltelijke toepassing van dit model.
Het ging hem dan ook over Nederland. Waar het zogezegd dankzij het kiwimodel voor uw voorbeeld van paracetamol veel en veel goedkoper zou zijn. Niet dus.

Doe je het expres? Omdat je niet goed weet wat te antwoorden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het Riziv geeft geen cijfers over de winstmarges vd farmaceutica. uw tabelletje is dus totaal naast de kwestie. wel leuk dat mijn vermoeden van die 18 miljard klopt
Hilarisch. Echt. Nu gaat het ineens over winstmarges. Gij hebt er het riziv bijgesleurd, gij hebt er de miljarden die bespaard zouden kunnen worden door de overheid bijgesleurd, en wanneer ik daar dan de cijfers naast plaats ben ik het die naast de kwestie zit. Serieus blijven eh gast


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
waarom mag de overheid met dit systeem niet besparen op kosten vd multinationals? waarom ben jij daartegen Pieke?
Goedkoop. Antwoordt eens op mijn argumenten en cijfers ipv goedkope insinuaties te maken. Ik wacht vol ongeduld.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:31   #34
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat illustreert gewoon dat een grootdistributeur dit geneesmiddel gebruikt als lokkertje, heb je daar ook iemand bijstaan die telt hoeveel dozen die mens koopt, en die eens een belletje doet rinkelen en zegt wanneer iemand er teveel neemt ? En die eens onderzoekt of het past bij zijn profiel van geneesmiddelen die hij neemt ???
natuurlijk niet, tenzij je ze bij de drogist gaat halen. Uit je antwoord meen ik af te kunnen leiden dat je geen voorstander bent van dit nederlands systeem, waar OTC producten ook bij de drogist of de supermarkt kunnen gekocht worden?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:36   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
sinds wanneer kun je dafalgan in de delhaize kopen?

het Riziv geeft geen cijfers over de winstmarges vd farmaceutica. uw tabelletje is dus totaal naast de kwestie. wel leuk dat mijn vermoeden van die 18 miljard klopt

waarom mag de overheid met dit systeem niet besparen op kosten vd multinationals? waarom ben jij daartegen Pieke?
Pieke zegt dat in Nederland de paracetamol in de grootdistributie ligt.

De winstmarges van farmaceutica:
De winstmarge van een fabrikant na aftrek van alle investeringen is bvb 10%.
je kunt dat opzoeken op Yahoo finance bvb
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=PFE 34% brutomarge, 16% netto marge
van een generiekeur
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=TEVA 24% brutomarge, 5% netto...

Van een grossist is dat rond de 5% bruto, we spreken daar bijna niet van netto
En van een apotheek is dat rond de 17%, en netto is er daar bijna ook niets meer te rapen.


De winstmarge van een dokter kun je eigenlijk ook gemakkelijk bepalen, dat is bijna 100%

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 april 2009 om 14:40.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:42   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
natuurlijk niet, tenzij je ze bij de drogist gaat halen. Uit je antwoord meen ik af te kunnen leiden dat je geen voorstander bent van dit nederlands systeem, waar OTC producten ook bij de drogist of de supermarkt kunnen gekocht worden?
Persoonlijk niet, europa zal het wel doen evolueren volgens mij.
Ik zie niet het nut in van bloeddrukmeters in de aldi te slijten aan15euro en dan te stellen dat je een toegevoegde waarde gecreeerd hebt, door chinese rommel van povere technische duurzame kwaliteit te dumpen in een kanaal waar niemand dan eventjes op een objectieve manier kan helpen de resultaten te interpreteren.

Idemdito dus voor geneesmiddelen.

Ik zie ook het nut niet in van een kanaal die verslavende stoffen verkoopt zonder ethische bekommernissen ( alcohol en sigaretten dus concreet) ook lekker prijskrakerke laten spelen met grondstoffen waar ofwel ook verslavingen of medische problemen mee bloot komen... Zonder enige vorm van responsabilisering etc...

En tussen haakjes, hoe gaat uw OTC kanaal verifieren of een geneesmiddel interacties, contraindicaties en nevenwerkingen heeft bij een patient ? Waar ga je dat gaan vragen bij de drogist ?? Mr de drogist ik neem simvastatine die u niet weet, en ik neem omeprazole die u ook niet weet, kunt u eens opzoeken voor mij op de computer die u niet heeft of die aspirine duo mag gebruiken en hoeveel aub ??
U vindt alles op internet mevrouw. Danku, dat is dan 10% korting, Doooei.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 april 2009 om 14:50.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:45   #37
Ronny S
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 april 2009
Berichten: 8
Standaard

Enkele cijfers uit Nederland:
Sinds 1 juli 2008 passen de particuliere zorgverzekeraars in Nederland een soort kiwimodel toe. De gevolgen van dit zogenaamde preferentiesysteem zijn verbluffend. De prijs van het meest voorgeschreven antidepressivum in België Cipramil (stofnaam citalopram) is nu in Nederland 14 maal goedkoper, de meest voorgeschreven cholesterolverlager Zocor (simvastatine) 10 maal, de bloeddrukverlager Amlor (amlodipine) 10 maal. De opbrengst voor de Nederlandse zorgverzekeraars wordt nu al geschat op 650 miljoen euro per jaar. Voor het geneesmiddelentoerisme over de grens zijn de geneesmiddelen die bij ons niet in de terugbetaling zitten zoals Omic (middel tegen prostaatlijden) of Imitrex (middel tegen migraine) het meest interessant. Bij ons betaalt de patiënt 20 tot 40 euro voor een doosje Omic van 30 capsules, in Nederland nog amper 1,98 euro. Imitrex kost bij ons 31 tot 67 euro voor zes tabletten van 100 mg, in Nederland 3,99 euro. Een vergelijkbare prijsdaling in België voor alleen de zeven meest courant gebruikte geneesmiddelen levert een besparing van 205,6 miljoen euro op. Worden ook de andere geneesmiddelen in rekening gebracht, dan zou de besparing nog veel hoger kunnen oplopen.

Men heeft altijd gezegd dat een systeem van aanbesteding alleen in Nieuw-Zeeland kan omdat het een min of meer geïsoleerd eiland is, maar vandaag gebeurt het gewoon in een buurland dat net zoals België deel uitmaakt van de EU. Als het om privéwinsten van particuliere zorgverzekeraars gaat zoals in Nederland, dan kan de kiwi wél. Als het om gemeenschapsgelden gaat zoals in België, dan blijft de overheid schromelijk in gebreke. Wat zou het geven als de Belgische overheid een openbare aanbesteding voor geneesmiddelen zou doen? Schaalgrootte en gegarandeerde afzet die voortvloeien uit een openbare aanbesteding, zijn nog sterkere argumenten in prijsonderhandelingen dan het preferentiesysteem dat de Nederlandse zorgverzekeraars hanteren. Het zou getuigen van goed bestuur als Leterme de toepassing van het kiwimodel op de meest voorgeschreven geneesmiddelen opneemt in de begrotingscontrole.
(cfr Dirk Van Duppen)
Ronny S is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 15:16   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny S Bekijk bericht
Enkele cijfers uit Nederland:
Sinds 1 juli 2008 passen de particuliere zorgverzekeraars in Nederland een soort kiwimodel toe. De gevolgen van dit zogenaamde preferentiesysteem zijn verbluffend. De prijs van het meest voorgeschreven antidepressivum in België Cipramil (stofnaam citalopram) is nu in Nederland 14 maal goedkoper, de meest voorgeschreven cholesterolverlager Zocor (simvastatine) 10 maal, de bloeddrukverlager Amlor (amlodipine) 10 maal. De opbrengst voor de Nederlandse zorgverzekeraars wordt nu al geschat op 650 miljoen euro per jaar. Voor het geneesmiddelentoerisme over de grens zijn de geneesmiddelen die bij ons niet in de terugbetaling zitten zoals Omic (middel tegen prostaatlijden) of Imitrex (middel tegen migraine) het meest interessant. Bij ons betaalt de patiënt 20 tot 40 euro voor een doosje Omic van 30 capsules, in Nederland nog amper 1,98 euro. Imitrex kost bij ons 31 tot 67 euro voor zes tabletten van 100 mg, in Nederland 3,99 euro. Een vergelijkbare prijsdaling in België voor alleen de zeven meest courant gebruikte geneesmiddelen levert een besparing van 205,6 miljoen euro op. Worden ook de andere geneesmiddelen in rekening gebracht, dan zou de besparing nog veel hoger kunnen oplopen.

Men heeft altijd gezegd dat een systeem van aanbesteding alleen in Nieuw-Zeeland kan omdat het een min of meer geïsoleerd eiland is, maar vandaag gebeurt het gewoon in een buurland dat net zoals België deel uitmaakt van de EU. Als het om privéwinsten van particuliere zorgverzekeraars gaat zoals in Nederland, dan kan de kiwi wél. Als het om gemeenschapsgelden gaat zoals in België, dan blijft de overheid schromelijk in gebreke. Wat zou het geven als de Belgische overheid een openbare aanbesteding voor geneesmiddelen zou doen? Schaalgrootte en gegarandeerde afzet die voortvloeien uit een openbare aanbesteding, zijn nog sterkere argumenten in prijsonderhandelingen dan het preferentiesysteem dat de Nederlandse zorgverzekeraars hanteren. Het zou getuigen van goed bestuur als Leterme de toepassing van het kiwimodel op de meest voorgeschreven geneesmiddelen opneemt in de begrotingscontrole.
(cfr Dirk Van Duppen)
Grappig

Zocor 40mg kost in nederland 29euro
https://www.docmorris.de/de/suche/pr...B.n02?filters=


En in Belgie kost hij 30.97euro
http://www.stasegem.be/shop2/index.php?productID=6156

Hoe leggen ze dat nu uit dat hij in nederland 10 keer goedkoper is ???

Kost hij dan in Nederland 3 euro ???

IK kan geloven dat vanduppen zich zo overal belachelijk maakt met zijn tendentieuse populistische artikeltjes...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 15:27   #39
karel 20
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 209
Standaard

@ brother paul
kijk eens op deze site http://www.medicijnkosten.nl/ .
2.58 euro voor 100 pillen van 40mg.
karel 20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 15:46   #40
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Vindt u niet dat het kiwimodel een paar aanpassingen zou moeten krijgen?

Zo is het niet altijd opportuun om steeds het goedkoopste geneesmiddel te 'sponsoren'. Er zouden toch ook kwalitatieve criteria in acht moeten worden genomen?
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be