Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2002, 19:56   #1
Esceha
Burger
 
Esceha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Locatie: Wat vroeger Nederland(s) was
Berichten: 175
Standaard

Onderstaand een afschrift van mijn bericht d.d. 11 december 2002 gericht aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Uiteraard is het oorspronkelijke bericht voorzien van mijn adres en telefoonnummers.

Zoals altijd heeft de tijd mij weer gelijk gegeven.....

===========


Hoogedelachtbare Heer F.W. Weisglas, voorzitter der Tweede Kamer

Met het oog op de komende verkiezingen acht ik dit bericht dermate actueel dat ik u verzoek dit bericht te distriberen aan alle leden der Tweede kamer, zodat respectievelijke leden voor zich kunnen reageren. .
C. Schorel

=
Introductie.
Al vaak heb ik geschreven over een aantal zaken op grond waarvan ik de steling heb durven poneren dat er sedert het invoeren van stemmachines met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt, dan wel kan worden gemanipuleert met het stemresultaat. Na jaren zie ik een bevestiging van mijn suggesties in een artikel van 10 december 2002. Uit mijn archief heb ik de meest belangrijke geschriften daaromtrent opgezocht, die ik onderstaand vermeld, gevolg door het betreffende artikel.

=
Verkiezingen zijn verworden tot verZieKingen.....-
Elders heb ik al eens gesuggereerd dat het elektronisch stemmen - in ieder geval in Nederland - is geïntroduceerd met de vooropgezette bedoeling de politieke verhoudingen enigszins te kunnen stabiliseren. Neem als voorbeeld gewoon eens de numerieke aanhang van de Belgische PvdA. Zet die tegenover de Nederlandse PvdA. U geloofd toch niet in ernst dat de kiezers in België zo veel anders zullen stemmen dan in Nederland. In Nederland heeft de PvdA in het parlement echter circa een derde van het aantal zetels. Het elektronisch stemmen is geïntroduceerd in de tijd dat de PvdA ontzettend in populariteit had ingeboet. Dat geeft mij te denken.
-
Voorstanders zullen opmerken dat deze nieuwe wijze van stemmen volledig past in deze tijd. Daar ben ik het op zich volledig mee eens. Ik heb alle ontwikkelingen meegemaakt. Ik heb op kantoor nog een feestje meegemaakt toen de eerste rekenmachine werd aangeschaft. U kunt het zich niet voorstellen en wellicht zelfs niet geloven, maar dit was toch echt een gietijzeren apparaat waar men de slinger naar voren dan wel naar achteren moest draaien, evenredig aan het aantal malen dat een bedrag moest worden gedeeld of vermenigvuldigd. Daar voor gebeurde alles met de hand en hersens.
-
Kopiëren. Nooit van gehoord. Alles werd overgeschreven of getypt. Wijzigingen op bijvoorbeeld polissen, werden met de hand geschreven. Als het fout ging of men had een verkeerde polis onder handen, dan "waren de rapen gaar". Met een scheermesje moest dan al het geschrevenen worden weggekrabt. Met een ander stuk papier werd het document dan weer een beetje glad gestreken, zodat het opnieuw beschrijfbaar was. Van alles moest met de hand een kopie worden gemaakt.

Revolutionair was de latere entree van een kamergrootte (!!) computer, die facturen kon berekenen en zelfs maken. Er moesten waterpijpen door het gehele computer-vertrek worden aangelegd voor de koeling. Dat hebben wij met een receptie en champagne gevierd. Ik moet er nu om glimlachen, in de wetenschap dat een PC al na drie maanden kan zijn verouderd.

Het is haast niet meer te geloven, maar mijn kinderen kregen straf op school als zij met een "zak-Japanner" werden betrapt. En dan te bedenken dat ik mijn nu zes-jarig kleinkind met haar tweede jaar al aan mijn computer liet werken voor letterherkenning. Het gevolg is dat zij na slechts een paar weken in groep 3 (dat is bij ons de eerste klas van de lagere school) al een leesboekje heeft mogen overslaan. Opa hoopt dat dit zo door gaat natuurlijk.
-
Terug naar het onderwerp, dat voor mij al aanleiding was om ooit - ook elders elders - een artikel te plaatsen, met de in mijn ogen, en die van reflectanten, veelzegende en suggestieve titel "Heeft stemmen eigenlijk nog wel zin....."
-
De nieuwe manier van stemmen is ingevoerd "omdat dit allemaal een stuk eenvoudiger en sneller zou zijn". Dat mag - in beginsel - waar zijn. Op het moment van het invoeren, hadden in Nederland in tal van gemeenten en ook in het parlement rechtse partijen zetels. Elektronisch stemmen is echter - net als alle andere computerzaken - niet fraude-bestendig. Zoals men van mij gewend is, kan ik dit staven met voorbeelden.
1.
In een aantal grote en middelgrote gemeenten, waar de aanhang van rechts groot is, heeft de uitslag van de verkiezingen langer geduurd als in de tijd dat er handmatig werd gestemd.
Dáár mag ik toch wel een vraagteken bij zetten.....
2.
Ooit heb ik als toen nog niet zittend raadslid een gedetailleerde print gevraagd van de uitslag van de verkiezing voor de gemeenteraad. Die werd mij binnen de kortste keren uitgereikt. Ja ik weet het..... ook daarmee valt te frauderen. De gehele verkiezings-avond was - tot ergernis van de aanwezigen - de uitslag, ten gunste van rechts, 8%. Kort voor de einduitslag opeens 6,25%, hetgeen 1 in plaats van 2 zetels betekende. Nadat er vier jaar later elektronisch diende te worden gestemd, was de invloed op die uitslag echter nog eenvoudiger. Als toen ziftend raadslid heb ik vele weken moeten wachten op een print EN DE MOGELIJKHEID TOT CONTROLE BLEEK NIET AANWEZIG.
Ook dáár mag ik toch wel een vraagteken bij zetten.....
3.
Om het publiek vertrouwd te maken met de stemmachine, stond er in een bepaalde gemeente een test-toestel. Ik heb dat uitgeprobeerd. Ik zou hebben gestemd op een dame van GroenLinks. Degenen die bekend zijn met mijn (onder meer) via pub6.ezboard.com/bdejvdcommunity geventileerde overtuiging, zullen weten dat ik dit zelfs in een vlaag van verstandsverbijstering niet zou doen. De enige overeenkomst met de door mij uitgebrachte test-stem was dat de naam van de dame begon met een "E", evenals de heer waarop ik de stem had uitgebracht.
Ook dáár mag ik toch wel ZEKER een vraagteken bij zetten.....
4.
In een tijd waarin verzet tegen het inmiddels decennia durende (wan)beleid van de overheid en de steeds grotere acceptatie van (zich aanvaardbaar gedragende) rechtse partijen, zijn die na de introductie van elektronisch stemmen in Nederland weggevaagd.
.....en DAAR mag ik toch wel VELE VRAAGTEKENS bij zetten.....
In gemeenten in het kanton Veurne vertoont de computerlijst de lijst van het Vlaams Blok niet. Als reden is opgegeven dat de oorzaak van die "computerfout" (.....) is gelegen in het feit dat het Vlaams Blok in die regio niet meedoet aan de verkiezingen der gemeenteraden en derhalve uitsluitend een lijst voor de provincie heeft ingediend. Het Vlaams Blok heeft een klacht ingediend bij Binnenlandse Zaken.
5.
In Veurne (België) kunnen (.....let op; dat was dus in 2000.....) de aldaar woonachtige Nederlanders met hun stem zorgen voor een Vlaamse meerderheid. Dar deden de stemcomputers het hedenochtend in het geheel niet.
6.
.....en zo zullen er vast ook niet bekend gemaakte zaken- en zeker niet signaleerbare zaken geschieden c.q. zijn geschied.
-
Alhoewel men mij wil laten geloven dat stemmen nog steeds zin heeft, acht ik het terecht dat ik in mijn betogen vaak opmerk dat verkiezingen zijn verworden tot verZieKingen.....
-
Ik heb hier - en elders - ook al de stelling geponeerd dat verkiezingen - althans zeker in een aantal gevallen - gepaard gaat met "vergissingen". Ik noemde daarbij voorbeelden om aan te tonen dat dit vermoeden beslist niet is gebaseerd op (door anderen ongetwijfeld vermoede) achterdocht die gebaseerd zou kunnen zijn op mijn rechtse ideologie. Ik weet dat er soms "vreemde" zaken plaats vinden.
-
Zo weet ik van een (al lange tijd uit het oog verloren) dame die mij vertelde dat zij - in functie aanwezig op een stembureau - heeft gezien dat bij een telling een pak stembiljetten ten gunste van een rechtse partij op een andere stapel is gedaan.
-
Van de uitslag van elke verkiezing kan elke burger een print krijgen. Ik was aanwezig op een verkiezingsavond. De CD had daar de gehele avond 8%, in die gemeente goed voor 2 zetels. Plotsklaps wijzigde dat in 1 ½ zetel. Op mijn vraag welke laatste stembureaus die negatieve spiraal hadden veroorzaakt bleef men het antwoord schuldig.....
Bij de volgende verkiezing voor de gemeenteraad in diezelfde gemeente werd elektronisch gestemd. Ik was daar toen raadslid. Ik heb in die functie een gespecificeerde print van de uitslag gevraagd en verzocht om de mogelijkheid tot controle. Die controle is mogelijk als er via stembiljetten wordt gestemd en dat is (naar mijn geheugen in Bergen) al eens de redding van de VVD geweest en ook bij andere verkiezingen heeft hertellen hier en daar tot andere zetelverdeling geleid. Honorering van mijn verzoek om toezending van de uitslag heeft toen vele weken geduurd en ..... wat ik al verwachtte..... controle bleek niet mogelijk.....
-
Als ik in ogenschouw neem de traagheid waarmede de uitslag inzichtelijk was van de gemeenteraadsverkiezing in bijvoorbeeld Den Haag, brandt bij mij de vraag op de lippen "Waarom zijn die stemmachines eigenlijk (versneld ??) ingevoerd....."
Ooit heb ik in Castricum een proefopstelling uitgeprobeerd van een computer stemmachine. Die was daar neergezet om het publiek daarmede al vast vertrouw te laten geraken. Ik heb dat ding getest en de uitslag verraste mij zeer. Lacht u niet. Ik zou hebben gestemd op een dame van Groen Links (hetgeen ik in de fase van dementie zelfs niet zou doen). De enige overeenkomst was dat de naam van de persoon waarvan ik de toets had ingedrukt ook met een E begon. (Wim Elsthout van de CD, destijds zitting hebbend in de Provinciale Staten en de Gemeenteraad en de laatste maanden van de zittingsperiode ook in de Tweede Kamer.)
-
Iedereen weet dat politiek eigenlijk simpel is. Kijk gewoon eens naar de grove lijnen van de verdeling van zetels en bij het vertrek uit de Kamer(s) naar verworven banen. Dat in ogenschouw nemend en mijn betoog resumerende brandt mij een tweede vraag op de lippen
"Heeft stemmen eigenlijk nog wel nut.....??"
-
Ik heb fraudering bij het programmeren van stemcomputers gesuggereerd aan de kaak gesteld. Ik heb voorbeelden genoemd die minimaal twijfel omtrent een eerlijke uitslag oproepen. Ik zie bepaalde gebeurtenissen bij de verkiezingen voor de leden der gemeenteraden en provincies in België als een zoveelste aanvulling op mijn bevestigingen omtrent die veronderstelling.
1.
In gemeenten in het kanton Veurne vertoont de computerlijst de lijst van het Vlaams Blok niet. Als reden is opgegeven dat de oorzaak van die "computerfout" (.....) is gelegen in het feit dat het Vlaams Blok in die regio niet meedoet aan de verkiezingen der gemeenteraden en derhalve uitsluitend een lijst voor de provincie heeft ingediend. Het Vlaams Blok heeft een klacht ingediend bij Binnenlandse Zaken.
2.
In Veurne kunnen de aldaar woonachtige Nederlanders met hun stem zorgen voor een Vlaamse meerderheid. Dar deden de stemcomputers het hedenochtend in het geheel niet.
3.
.....en zo zullen er vast ook niet bekend gemaakte zaken- en zeker niet signaleerbare zaken geschieden c.q. zijn geschied.
-
Cor Schorel
===========
===========
Hieronder het artikel dat bevestigt dat mijn suggesties gegrond zijn:

http://www.webwereld.nl/nieuws/13451.phtml
-
'Stemmachines makkelijk te manipuleren'-
Dinsdag, 10 december 2002 - Stemmachines die bij verkiezingen ook in veel Nederlandse gemeenten worden gebruikt, zijn tamelijk gemakkelijk te manipuleren.
Door Huib Zegers
-
Dat is de conclusie van een geheim rapport dat is opgesteld in opdracht van de Ierse regering. Volgens de samenstellers van het rapport is het niet moeilijk om een gewijzigde stemlijst in de machine aan te brengen waardoor kiezers op de 'verkeerde' kandidaten zouden kunnen stemmen. Het rapport is door de nieuwsredactie van de Ierse publieke omroep RTE via een beroep op de wet openbaarheid bestuur (WOB) boven tafel gekomen.

Onderzoekers van het consultantsbureau Zerflow testten de stemmachines van het Nederlandse bedrijf Nedap die in Ierland bij de algemene verkiezingen en het laatste referendum werden gebruikt. Het bleek daarbij mogelijk de sleutel waarmee de kast wordt ingeschakeld, mee te nemen en te laten kopiëren. Met behulp van een dergelijke sleutel kan na het sluiten van eenstembureau nog snel een aantal stemmen worden uitgebracht. Overigens hoeft men voor het laten maken van een sleutel niet eens over het fysieke exemplaar te beschikken. Als men het nummer weet, kan er al een kopie worden gemaakt.
-
Inwendig.
De onderzoekers van Zerflow hadden verder hun bedenkingen over deconstructie van de achterkant van de stemmachines. Kwaadwillenden zouden vrij snel bij het inwendige gedeelte van het apparaat kunnen komen. Ook het feit dat de back-up van de gegevens gewoon in de stemmachine achterblijft als de cartridge met de uitgebrachte stemmen na het sluiten van het stembureau naar het hoofdstembureau wordt overgebracht, kan volgens de
onderzoekers niet door de beugel.

Tenslotte is het onduidelijk wat er gebeurt als er een stroomstoring optreedt op het moment dat iemand zijn stem uitbrengt. De onderzoekers konden niet achterhalen of die stem al dan niet wordt geregistreerd.

Het ministerie van Milieu en Lokaal Bestuur wijst de kritiek grotendeels van de hand. Een woordvoerder van dit ministerie wijst erop dat allestemmachines tijdens de verkiezingen continu in het oog worden gehouden door een lid van het stembureau.

Vooralsnog gaat het ministerie er van uit dat tijdens de lokale en Europese verkiezingen in 2004 alle Ierse stemmenbureaus van een stemmachine zijn voorzien.
-
Geheugens.
Ook woordvoerder Hans van Wijk van Nedap weerlegt alle kritiek. "De stemresultaten worden op vier gescheiden geheugens opgeslagen en diverse keren in het proces met elkaar vergeleken, dus dat is heel betrouwbaar", meent Van Wijk.

De Nederlandsche Apparatenfabriek Nedap heeft naar eigen zeggen nu ongeveer 85 procent van alle Nederlandse gemeenten voorzien van een stemmachine. Slechts 36 gemeenten in Nederland stemmen met het ouderwetse potlood. De machines zijn getest TNO in Delft en een bedrijf in Luxemburg.

"Het onderzoek is bekend bij ons, maar wij hebben geen verzoek ontvangen uit Ierland om de systemen te veranderen", aldus Van Wijk. "De generieke sloten die nu op de stemkasten zitten kunnen vervangen worden door veiligheidssloten, maar dat vond men niet nodig." Volgens Van Wijk is dat ook niet nodig omdat er altijd voldoende mensen aanwezig zijn die toezicht houden op het stemmen en op de computers. "Organisatorisch is het in Ierland nog veiliger dan hier."

Het laatste wat er in Ierland aan de stemmachines veranderd is, zijn de tweetalige displays, in Iers en Engels. Daarnaast zijn de lcd-schermpjes vervangen door led-schermpjes omdat dat beter afleesbaar is. En de ruimte per verkiesbare partij is vergroot zodat het overzichtelijker wordt. "Allemaal aanpassingen aan de user interface dus", besluit Van Wijk.
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be