Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juli 2008, 12:55   #21
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

De discussie laat in elk geval velen niet onberoerd.

Als je de reacties op HLN-site bekijkt, zijn deze toch over het algemeen zéér positief tegenover een verregaand samenwerkingsverband/confederatie/hereniging met NL.

Of om het kort en krachtig te zeggen zoals eentje op die site :
Citaat:
En als iedereen hier nu eens z'n emotionele reacties achterwege laat en rationeel nadenkt kom je tot het besluit dat een CONFEDERATIE met Nederland helemaal niet slecht zou zijn voor ons. Onze economie zou er nog sterker op worden en eventuele minder goeie domeinen van hen (vb onderwijs)doen we niet aan mee.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 8 juli 2008 om 12:55.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 12:58   #22
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Weer zo'n reactie van ik wil alle voordelen maar niet de nadelen.
Precies iemand die niet enkel emotie aan de kant heeft gezet maar ook rationeel denken.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 13:03   #23
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Toch maar voorzichtig zijn.
Bea is tot meer in staat dan je denkt.

denk maar niet dat ik me ooit ga onderwerpen aan dat lelijk calvinistisch wijf, of aan haar debiele zoon met z'n zuid-amerikaanse vrouw.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 13:19   #24
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
denk maar niet dat ik me ooit ga onderwerpen aan dat lelijk calvinistisch wijf, of aan haar debiele zoon met z'n zuid-amerikaanse vrouw.
Onderwerpen ? Ben je gek, man.
Maar nog liever een Oranje dan de 'Iek wil konink worde'-Von Coburger.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 13:24   #25
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

"nog liever"? nee.
Ik ben tegen heel die nest, we zijn in de 21ste eeuw verdomme. Maar liever een koningshuis waar iedereen op pist dan éen waar ge als minderheid niks tegen kunt doen omdat het volkske boven u er gek van is.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 14:23   #26
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De discussie laat in elk geval velen niet onberoerd.

Als je de reacties op HLN-site bekijkt, zijn deze toch over het algemeen zéér positief tegenover een verregaand samenwerkingsverband/confederatie/hereniging met NL.

Of om het kort en krachtig te zeggen zoals eentje op die site :
De reacties zijn voor 40% positief; in het Gazet van Antwerpen een stuk positiever. Wat wel vreemd is, is dat een aantal Vlamingen op die krantensites beweren dat Nederlanders het niet zouden zien zitten, wat aantoonbaar onjuist is: tussen de 45 en 77% van de Nederlanders is voorstander( in mei dit jaar 70%).
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 14:53   #27
lorrewenduine
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 mei 2008
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Weer zo'n reactie van ik wil alle voordelen maar niet de nadelen.
Precies iemand die niet enkel emotie aan de kant heeft gezet maar ook rationeel denken.
Normaal lees ik hier alleen maar zonder te posten maar deze keer kan ik het niet laten.

Wil jij mij eens uitleggen wat er juist mis is met zo te denken. In een confederatie spreek je toch af wat je wel en wat je niet samen doet. Waarom is het dan zo fout om alleen de goeie zaken te delen/overnemen en de minder goede achterwege te laten ? Sterker nog als iemand persé slechte zaken wilt in het land waar hij woont zit zijn ratio ergens rond pluto te zweven...
lorrewenduine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 15:17   #28
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als je de reacties op HLN-site bekijkt, zijn deze toch over het algemeen zéér positief tegenover een verregaand samenwerkingsverband/confederatie/hereniging met NL.
Echt? Mischien moet ik de reacties dan toch maar weer gaan lezen bij dit soort onderwerpen. Want normaal gesproken vloeit er veel hollanderhaat uit de pennen bij dit soort kwesties. Dat Nederlanders gierige en arrogante kathedraalpissers zijn weet ik nu onderhand wel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 15:30   #29
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lorrewenduine Bekijk bericht
Normaal lees ik hier alleen maar zonder te posten maar deze keer kan ik het niet laten.

Wil jij mij eens uitleggen wat er juist mis is met zo te denken. In een confederatie spreek je toch af wat je wel en wat je niet samen doet. Waarom is het dan zo fout om alleen de goeie zaken te delen/overnemen en de minder goede achterwege te laten ? Sterker nog als iemand persé slechte zaken wilt in het land waar hij woont zit zijn ratio ergens rond pluto te zweven...

Ik sprak dan ook niet van persé slechte zaken te willen dat maakt u er dan weer van.
Eender welk model u zal altijd negatieve aspecten moeten aanvaarden er bestaan geen akkoorden waarbij u enkel positieve zaken heeft. Want wat voor u als negatief wordt aanschouwd kan als positief aanvaard worden bij de tegenpartij en andersom natuurlijk.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 16:05   #30
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Dat liever dan Bea van holland aan het hoofd en later zo'n halfgare prins.
Liever Flip en Mathilde dan?
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 16:09   #31
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Liever Flip en Mathilde dan?
Men antwoord staat al in een vorige reactie.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:15   #32
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard Kompromis: koningin Maxima

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Belgie confederaal, met of zonder koning maar zeker niet de nederlandse koninging
Er zijn nog een paar vlamingen die Beatrix een 'lelijk calvinistisch wijf' vinden.
Daarom een voorstel (kompromis): zou de meerderheid van de vlamingen de iets aantrekkelijker en katholieke koningin Maxima accepteren?
Natuurlijk alleen als de noord-nederlanders de kosten van het hele koningshuis dragen, de vlamingen hoeven zich niet te laten uitbuiten. En natuurlijk alleen als het Oranje-huis verder niets te beslissen heeft (dus geen belgische toestanden).

Liever koningin Maxima dan president DeCroo, koning Philip of president De Decker....
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:43   #33
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Vlaanderen en Nederland, wij horen bij elkaar
Geert Wilders en Martin Bosma vinden dat Nederland de Vlaamse Leeuw aan de borst moet drukken

Geert Wilders en Martin Bosma zijn voorzitter en secretaris van de Tweede Kamerfractie van de Partij voor de Vrijheid.

Met de dag lopen de spanningen in België op. De politieke crisis zal zich deze zomer naar een hoogtepunt bewegen. Premier Leterme kan geen oplossing vinden voor de hete hangijzers die zijn positie onmogelijk maken. Nederland moet nu goed opletten, want met de kunstmatige staat aan onze zuidgrens is het snel gedaan. Het kan lang duren of kort, maar de staat België loopt op zijn laatste benen. Dat betekent een enorme kans om tot de unie van het onafhankelijke Vlaanderen met Nederland te komen.

Vlaanderen en Nederland hebben een gezamenlijke geschiedenis. Slechts zelden was er sprake van een staatkundige eenheid, maar in de loop der eeuwen is er altijd een sterke lotsverbondenheid geweest. De opstand tegen de Spanjaarden speelde zich voor een belangrijk deel af in de Zuidelijke Nederlanden. De Beeldenstorm begon in Vlaanderen, in 1566. Willem de Zwijger was burggraaf van Antwerpen. Sommige historici zien de slag die de geuzen bij Oosterweel in Vlaanderen leverden (1567) als de start van de Tachtigjarige Oorlog.

In Brussel werden de graven van Egmont en Hoorne onthoofd (1568). Bij de Pacificatie van Gent (1576) werden de afspraken gemaakt om samen te werken tegen de Spanjaarden. In Brussel werd Willem de Zwijger ingehaald als een held (1577).

Hij weigerde eerst de Unie van Utrecht te tekenen omdat daarmee de Zuidelijke Nederlanden werden opgegeven (1579). In die amputatie had hij geen zin. Het graafschap Vlaanderen tekende mee de Acte van Verlating (1581), in zekere zin onze onafhankelijkheidsverklaring.
De geuzenvlag ('oranje-blanje-bleu') stond voor de vrijheid en de eenheid van de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. Maar het werd uiteindelijk de vlag van de republiek, die alleen het noorden besloeg.

Toen het zuiden in Spaanse handen bleef, werden Gent en Brugge spooksteden. Antwerpen stortte in elkaar. Vele honderdduizenden vluchtten naar de Noordelijke Nederlanden. Daar vonden ze wel de vrijheid die er in het bezette Vlaanderen niet meer was. De Noordelijke Nederlanden profiteerden van deze enorme braindrain en begonnen aan hun Gouden Eeuw.

De Vlaamse Leeuw brult sindsdien in eenzaamheid. Van 1815 tot 1830 was er een korte hereniging. De afscheiding van het gedrocht België was een historische blunder, verzonnen door buitenlandse diplomaten. België bestaat alleen als product van de elite. De Waalse politicus Jules Destrée zei in 1912 aan de koning: "Sire, il n'y a pas de Belges." (Uiteraard waren deze woorden in het Frans, het koningshuis is Franstalig.) Toen Yves Leterme vorig jaar gevraagd werd het Belgische volkslied te zingen, zette hij de Marseillaise in. Zelfs de premier deelt niet in de symbolen van België.

De Belgische staat voerde vanaf zijn oprichting zware aanvallen uit op het Nederlandstalige karakter van Vlaanderen. Brussel, de historische hoofdstad van de Nederlanden, werd verfranst. De Vlaamse soldaten in de Eerste Wereldoorlog kregen hun bevelen in het Frans en stierven een zinloze dood. Onderwijs in het Nederlands was verboden. In ziekenhuizen wilden de Franstalige dokters niet luisteren naar klachten die uitgesproken werden in wat zij zagen als een minderwaardige boerentaal. Allemaal tevergeefs, zo blijkt nu.

Vlaanderen werd niet alleen een van de rijkste regio's van Europa, maar bleef ook trouw aan zijn eigen taal. Alleen al om die reden verdient Vlaanderen de achting van elke Nederlander.

De grens tussen Nederland en België is een kunstmatige grens. De verschillen tussen een Duitser uit Hamburg en een Duitser uit München zijn een stuk groter dan de verschillen tussen iemand uit Gent en iemand uit Groningen. De komende hereniging heeft tal van voordelen. Het samenkomen leidt tot een gezamenlijk bnp dat groter is dan dat van India of Rusland. De unie wordt in een klap een economische en politieke grootmacht. De herenigde zeventien provinciën (23 miljoen inwoners) vormen meteen een serieuze speler op het wereldtoneel.

Geen wonder dat twee op de drie Nederlanders zelfs een complete fusie willen tussen Vlaanderen en Nederland. In onze harten zijn we nooit gescheiden. We horen bij elkaar. De ministers-presidenten van Nederland en Vlaanderen moeten nu handelen. De Belgische staat ligt op sterven. Mooi. De EU wordt door de constante uitbreidingen en politieke crises steeds meer vleugellam. Nu wordt het tijd om daarop te anticiperen en te werken aan een heldere agenda voor de hereniging.

De komende ondergang van België biedt nieuwe mogelijkheden voor een oud ideaal. De zinloze verstrooiing kan beëindigd worden. Het wordt tijd leiderschap te tonen om de historische fouten alsnog recht te zetten. Nu is het moment aangebroken. Een aantal referenda moet uitkomst bieden over hoever we die unie willen laten gaan. Een voorzichtige latrelatie of een huwelijk met gemeenschap van goederen? Eén staatshoofd? Dezelfde wetten? Of een losse confederatie? Het antwoord moet komen van ons volk, aan beide zijden van de grens. De hereniging moet worden gedragen door de bevolking en daarom zijn volksraadplegingen cruciaal. De hereniging mag niet, zoals België, een eliteproject zijn. Noch mag het zo zijn dat Nederland Vlaanderen inlijft.

De Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden hebben een gezamenlijke geschiedenis. Binnenkort zal blijken dat we ook een gezamenlijke toekomst hebben. Nederland moet de Vlaamse Leeuw aan de borst drukken, en zeggen: 'Welkom thuis, we zijn je nooit vergeten.'
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:47   #34
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Dank u, dank u dank u

tranen in de ogen van blijdschap.

Deze hernieuwde oproep is zoveel beter dan de eerste.
zoveel evenwichtiger.

met aandacht voor Nederlandse, maar zeker ook voor de Vlaamse belangen.
een hereniging voor het volk, door het volk. niet opgelegd door de elite.

Maar wat WIJ willen. Vlamingen en Nederlanders SAMEN.

voor meer info;
www.baarlewerkgroep.org

eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:48   #35
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

toen ik dit las ;

'Welkom thuis, we zijn je nooit vergeten.'

schoot ik echt ff vol.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:54   #36
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Dank u, dank u dank u

tranen in de ogen van blijdschap.

Deze hernieuwde oproep is zoveel beter dan de eerste.
zoveel evenwichtiger.

met aandacht voor Nederlandse, maar zeker ook voor de Vlaamse belangen.
een hereniging voor het volk, door het volk. niet opgelegd door de elite.

Maar wat WIJ willen. Vlamingen en Nederlanders SAMEN.

voor meer info;
www.baarlewerkgroep.org

Het moge duidelijk zijn dat ik absoluut geen fan ben van Wilders, maar dit artikel was van goede kwaliteit!
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 21:00   #37
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het moge duidelijk zijn dat ik absoluut geen fan ben van Wilders, maar dit artikel was van goede kwaliteit!
inderdaad.
zouden ze bij de PVV naar onze website gekeken hebben ? kan maar zo.

Ik ga dit gauw aan de jongens op stand.nl vertellen.
wat zullen ze blij zijn met mij.

Laatst gewijzigd door eric v68 : 8 juli 2008 om 21:01.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 21:01   #38
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Echt? Mischien moet ik de reacties dan toch maar weer gaan lezen bij dit soort onderwerpen. Want normaal gesproken vloeit er veel hollanderhaat uit de pennen bij dit soort kwesties. Dat Nederlanders gierige en arrogante kathedraalpissers zijn weet ik nu onderhand wel.
Indien Nederlanders effectief kathedraalpissers in de figuurlijke zin van het woord zouden zijn, dan is dat voor mij zelfs een reden te meer om de 17 provinciën terug te herenigen in een confederale republiek.
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 21:13   #39
bruut geweld
Minister-President
 
bruut geweld's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: 't stad
Berichten: 4.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Goede zet van Wilders.

pas afgestudeerd dus.... logisch dat je ideeën nog wat onnozel en kinderlijk zijn.
__________________
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 21:25   #40
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Dank u, dank u dank u

tranen in de ogen van blijdschap.

Deze hernieuwde oproep is zoveel beter dan de eerste.
zoveel evenwichtiger.

met aandacht voor Nederlandse, maar zeker ook voor de Vlaamse belangen.
een hereniging voor het volk, door het volk. niet opgelegd door de elite.

Maar wat WIJ willen. Vlamingen en Nederlanders SAMEN.

voor meer info;
www.baarlewerkgroep.org

Jips merci Eric.
Die titel van Wilders is geweldig, die oproep aan Nederland de Vlaamse Leeuw weer thuis te noemen.
Vanuit de historie had die scheiding nooit mogen zijn. En zoals ge in dat heel lang stuk zegt zie ik dat de strijd tegen de verfransing sinds 1302 nooit heeft opgehouden. We hebben toen wel een crusiale slag gewonnen anders had frankrijk heel de nederlanden willen opslokken.

Ter gelegenheid van 11 juli ff mijn avatar aangepast. Trouwens er is één groep in Belgie die de vlamingen in hun waarde aanvaard, das de club B-Plus. Daar vieren vlamingen de vlaamse feestdag in Wallonie samen met de franstaligen en omgekeerd wordt de Waalse dag in Vlaanderen gevierd.
Maar ik denk tevergeefs, hoewel ik lid ben van die club. Tja ik ben al sinds jaren op die hereniging aant vooruit lopen sinds mijn huwelijk met een nederlands leeuwinneke, nu 30 jaar al.
Ge zoudt denken hoe houden ze het vol....
Het was wennen int begin en soms grommen we nog wel eens naar mekaar.
Ons gezin is een prima mix in de hereniging want onze oudste zoon is weer met een vlaamse getrouwd. Zo houde we de boel in evenwicht.

Er zal nog heel wat water door de Maas gaan denk ik voor het een feit is. Doch ik begin er nu pas langzaam an te wennen en ik zit al zolang in de Limburg.
Met Bea heb ik moeite maar zal makkelijker wennen als Willem IV koning wordt.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be