Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2008, 20:42   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard aan de Carrefour

Citaat:
Carrefour in Zemst geblokkeerd. Een verslag van aan het piket

“Als deze actie niets uithaalt, komt er een revolutie”. Aan het woord is een ACV-militant van de Carrefour van Zemst. Onze zegsman herhaalt en versterkt dit nog: “Als deze actie niets uithaalt, komt er een revolutie en wel een zoals je die nog nooit gezien hebt in uw leven.” Zaterdag voerden de vakbondsdelegaties – maar ook veel gewone arbeiders – van Carrefour acties aan onder meer de supermarkt van Zemst. Er was een stakingspiket en een blokkade om kooplustigen buiten te houden.



Centraal in deze kwestie is de opening van een hypermarkt in Brugge waar de directie van Carrefour haar personeel wil laten werken onder het Paritair Comité 202.01 (bedoeld voor kleine voedingswinkels) in de plaats van het Paritair Comité 312, dat net bedoeld is voor grootwarenhuizen.

PC 202.01 verloont de arbeiders tot 30% minder dan PC 312, en laat toe een groter aantal zondagen te werken. Ofwel kent de directie (van wie toch enige kennis van zaken mag verwacht worden) het verschil niet tussen een kleine voedingswinkel en een supermarkt, ofwel doet ze aan sociale dumping en ondermijnt ze de lonen en arbeidsvoorwaarden. De vakbonden opperen het tweede.

“Het is nu actie voeren en doorbijten, of we kunnen over twee jaar naar huis gaan met een loonzakje van 100 tot 200 € minder.” Onze ACV-man is weer aan het woord. Volgens een afgevaardigde van het ABVV zijn ook de eindejaarspremies in gevaar. De stemming is strijdbaar. De vergelijking wordt gemaakt tussen de ontslagpremie van 4 miljoen euro van Gilbert Mittler, de gewezen financiële topman van bank-verzekeraar Fortis en de eigen situatie waarin gewone arbeiders alsmaar weer moeten inleveren om de winsten van de aandeelhouders veilig te stellen.

Aan het piket staan ook twee symbolische delegaties van Carrefour Mechelen Noord en van Aldi. Als deze maatregel er door komt weten ze dat het niet lang zal duren eer ze ook moeten volgen, en de neerwaartse spiraal voor iedereen is ingezet. Toch kan de solidariteit beter. Aan de overkant van de parking is de winkel van Brico – dat formeel gesproken een ander bedrijf is – gewoon open. Maar dat laten de militanten niet aan hun hart komen.

Op het nieuws dat twee andere winkels door politiegeweld geopend zijn, reageert men schamper. “De politie mag hier de boel komen forceren, ze hebben niemand om de winkel open te houden. Van het volledige personeel is er vier man binnen, allemaal van de directie. Dus met wie gaan ze de winkel open houden?” Toch is het gebruik van deurwaarders en politie geen onschuldig gegeven. De vakbonden mogen dit soort provocaties niet onbeantwoord laten voorbijgaan en moeten reageren met massapiketten, met steun van de volledige sector, en desnoods zelfs over de grenzen van de sectoren heen. Indien het gebruik van deurwaarders en politie aanvaard wordt, zullen patroons van andere sectoren dit soort methodes ook gebruiken. Hier geldt zeer duidelijk dat de nederlaag van één, een nederlaag voor allen is. De reactie van Georges Seclef van het ABVV, dat elke provocatie van Carrefour moet beantwoorden met een verharding van de acties, is dan ook een correcte reactie.

Deze actie kaderde in een reeks acties waarbij elke zaterdag een aantal Carrefour-winkels geblokkeerd zullen worden. Met LSP roepen we op om deze piketten mee te ondersteunen. De mensen van de Carrefour strijden immers voor een waardig loon en degelijke arbeidsomstandigheden, en in die strijd moeten wij hen steunen.
De plannen die de directie heeft met de arbeiders van de Carrefour is schandalig, en de actievoerders verdienen alle steun die we hen kunnen aanbieden.
Het is absoluut nodig dat de vakbonden dit soort provocaties beantwoorden met hardere en bredere acties; intra-sectoriele solidariteit en desnoods over de grenzen van de sectoren heen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 20:44   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik wil ook wel meer armoede.

Ik doe dus mee!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 20:50   #3
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

hogere lonen brengen meer armoede met zich mee...
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 20:57   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
hogere lonen brengen meer armoede met zich mee...
Wist je dat dan niet?
Als dat werkelijk onmogelijk is, dan stel ik voor dat wij samen het minimumloon invoeren op 200 000 euro per jaar.
Wat denk je?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 21:02   #5
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Toen ik enkle tijd geleden wou aansluiten bij CAP(wat ik oprecht voor de arme wou doen) zouden wij actie tegen de sterk gestegen prijzen willen voeren in Schoten voor Carrefour,mijn spandoeken heb ik thuis nog liggen

Wel enkel Limburgse leeuw wou toen mee gaan(omdat het een actie was van het duveltje382)

Nu zijn we al meer dan een jar verder en wat blijkt,het duveltje382 had 100% gelijk en die actie had er moeten komen

Ook jij wist hiervan driewerf,maar nee geen echte arme aan boord van CAP
En nu blijven jullie wat mij betreft er maar mee zitten,ik had nochtans mijn steentje kunnen bijdragen

duveltje382 (nog altijd een kansarme)
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 21:57   #6
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Carrefour heeft het al moeilijk genoeg in België. Ze verliezen de kwaliteits-klanten aan delhaize en de prijs-klanten aan de colruyt. Het gevolg van 'nu even doorbijten' zal zijn dat carrefour binnen een jaar of twee een hele hoop banen zal moeten schrappen.

Waarom moeten werknemers van een groot warenhuis beter betaald worden en moeten ze minder zondagen werken dan werknemers van een klein warenhuis?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 06:26   #7
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wist je dat dan niet?
Als dat werkelijk onmogelijk is, dan stel ik voor dat wij samen het minimumloon invoeren op 200 000 euro per jaar.
Wat denk je?
Laten we dan lonen van 0.5 € per uur invoeren.
Wat denk je?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 11:49   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Laten we dan lonen van 0.5 € per uur invoeren.
Wat denk je?
Ik stel voor dat werknemers & werkgevers onderling beslissen hoeveel er betaald wordt, zonder dat allerlei belangenorganisaties zich daarmee moeien.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 12:11   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Er bemoeien zich helemaal geen belangenorganisaties mee.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 17:31   #10
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik stel voor dat werknemers & werkgevers onderling beslissen hoeveel er betaald wordt, zonder dat allerlei belangenorganisaties zich daarmee moeien.
laten we het VBO, UNIZO en VOKA ontbinden.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 17:37   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
laten we het VBO, UNIZO en VOKA ontbinden.
Denk je nu werkelijk dat ik daar een probleem mee heb?
Als we tegelijkertijd elke vorm van politieke macht van de vakbonden ontbinden, dan mag elke mogelijke vorm van politieke macht van die organisaties mee ontbonden worden.

Daar heb ik nu eens echt geen enkel probleem mee, hoor.

(Ik denk dat je wou scoren, maar dat je door je eigen onbenul niet eens snapt dat dat niet had kunnen lukken. )
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:00   #12
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Toen ik enkle tijd geleden wou aansluiten bij CAP(wat ik oprecht voor de arme wou doen) zouden wij actie tegen de sterk gestegen prijzen willen voeren in Schoten voor Carrefour,mijn spandoeken heb ik thuis nog liggen
Niet onnozel doen, he duveltje. We hebben met CAP twee tournées langs de GB's georganiseerd, we hebben 25.000 handtekeningen opgehaald en we zijn van in de Limburg tot in Kortrijk actie gaan voeren, aan 16 gb's.

Maar uwen uitleg is altijd anders, als die van een zwalpend schip dat geen enkele koers kan houden. De ene week voor het VB, de andere week voor CAP en een week later terug tegenovergesteld. Op die manier maak je misschien jezelf interessant, maar help je de zaak geen millimeter vooruit.

Wat Carrefour betreft, die gaan wellicht alles wat ze in België bezitten verkopen. Zoals ze dat in Portugal hebben gedaan. Waar het hen nu op aankomt, is de boeken op te kuisen zodat kandidaat overnemers meer geld op tafel leggen. Daar ging vorig jaar al de zgn. sluiting van 16 gb's over. Want die zijn niet gesloten maar aan een zelfstandige uitbater overgelaten zodat de werknemers daar ook al onder een ander paritair comité vallen.
Dat is de essentie van de zaak natuurlijk: besparen op het variabel kapitaal om de winstvoet de hoogte in te drijven.

Sommigen doen hier alsof carrefour een sukkelend bedrijf is. In België misschien, maar na Wall-Mart zijn ze de grootste distributeur ter wereld. Die moeten hier niet met onze arbeidsvoorwaarden, ons voeten en onze kloten komen rammelen. Of we zullen eens ferm terug rammelen. Soit, dat is al bezig natuurlijk...
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:06   #13
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik stel voor dat werknemers & werkgevers onderling beslissen hoeveel er betaald wordt, zonder dat allerlei belangenorganisaties zich daarmee moeien.
Ben ik het volledig mee eens maar wel onder voorbehoud dat het onvoorwaardelijk basisinkomen wordt ingevoerd opdat de ( dankzij het basisinkomen) VRIJE mens niet aan het om het even welk loon aan om het even welke arbeidsvoorwaarde verplicht is te werken om zichzelf in stand te kunnen houden. Maw wanneer de de slavernij definitief is afgeschaft en we komaf hebben gemaakt met de laatste restanten van de feodaliteit.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 20:03   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Soit, dat is al bezig natuurlijk...
vind je? Ik vind de vakbonden véél te braaf.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:24   #15
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
vind je? Ik vind de vakbonden véél te braaf.
Ik ook, ik ook. Maar de acties tegen de praktijk van Carrefour gaan de goeie richting uit.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 18:21   #16
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Ben ik het volledig mee eens maar wel onder voorbehoud dat het onvoorwaardelijk basisinkomen wordt ingevoerd opdat de ( dankzij het basisinkomen) VRIJE mens niet aan het om het even welk loon aan om het even welke arbeidsvoorwaarde verplicht is te werken om zichzelf in stand te kunnen houden. Maw wanneer de de slavernij definitief is afgeschaft en we komaf hebben gemaakt met de laatste restanten van de feodaliteit.
GRAPJAS
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 19:41   #17
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
vind je? Ik vind de vakbonden véél te braaf.
Dat ze carrefour helemaal kapot maken, KAPOT!!! Dan zullen ze wel een hoger loon krijgen...
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 19:59   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

In welke zin maken ze carrefour kapot?

Ze moeten trouwens de carrefour niet kapot maken maar in bezit nemen en de directie gewoon buiten gooien.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 20:17   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
In welke zin maken ze carrefour kapot?

Ze moeten trouwens de carrefour niet kapot maken maar in bezit nemen en de directie gewoon buiten gooien.
Waarom zouden ze failliet willen gaan?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2008, 22:40   #20
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Dat ze carrefour helemaal kapot maken, KAPOT!!! Dan zullen ze wel een hoger loon krijgen...
Tis niet omdat de naam carrefour verdwijnt dat de plaats niet verder kan gebruiken worden om provisities op te halen!tomaat en salad komen niet op onze bord dankzij het management van carrefour..
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be