Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Is één grote monotheïstische godsdienst mogelijk?
Neen 24 80,00%
Ja 6 20,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2004, 18:34   #41
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
De grote drie monotheïstische godsdiensten ( Christendom, Jodendom, Islam ) zouden zich beter verenigen vermits ze alle drie geloven in één God.
Monotheisten geloven dat er maar één God is. Dat wil nog niet zeggen dat ze in de zelfde God geloven.
Het is alleen maar vanwege dat het christendom net als de islam een afsplitsing is van het jodendom. Daarom geloven christenen dat hun God de zelfde is van de joden en menen moslims dat hun God dezelfde is van de joden en de christenen.
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 18:40   #42
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Mijn God is dezelfde God als die van u en die van de moslims.

Waarom mag dit dan niet luid gezegd worden? Staat het misschien ergens in de Bijbel dat het niet mag of leest u alleen de Bijbel of is de Bijbel het enige boek dat als referentie mag dienen?
Staat er in de bijbel iets over moslims dan? Mohammed de godsdienststichter leefde 600 jaar na christus en geen 600 jaar voor christus.
Citaat:
Pluk het betere uit alle boeken.....
En vergeet dat gene wat je niet goed uitkomt ?
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 18:40   #43
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

@ Labyrint,

Geloof je zelf in die God of Allah ?
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 21:28   #44
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Monotheisten geloven dat er maar één God is. Dat wil nog niet zeggen dat ze in de zelfde God geloven.
Het is alleen maar vanwege dat het christendom net als de islam een afsplitsing is van het jodendom. Daarom geloven christenen dat hun God de zelfde is van de joden en menen moslims dat hun God dezelfde is van de joden en de christenen.
Wie kan er nu in een God geloven en denken dat hij verschillend zou zijn voor de Christenen, de Islamieten en de Joden?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 21:53   #45
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
En vergeet dat gene wat je niet goed uitkomt ?
Ja, pluk het betere uit alle boeken....
Boeddha leefde 600 voor Christus, Mohammed 600 na Christus.
In onze tijd hebben we inderdaad de mogelijkheid het betere uit alle boeken te kunnen plukken. Waarom zouden we geen synthese van de verschillende godsdiensten maken om tot een vredesvolle en humanitaire religie te komen, een universeel denken dat in dienst staat van de mensheid. Indien de mensheid een deel van God is, hoe beter we de mensheid vooruit helpen, hoe meer we God plezier doen.
Ik las onlangs op deze site over het Alevitisme. Ook dit lijkt me een godsgevoel dat gebaseerd is op menselijkheid en begrip net als het Boeddhisme.
Het traditionele Christendom, de Islam en het Jodendom zijn volgens mij te weinig geëvolueerd met de tijd en het actuele denken. Godsdienst zou mensen moeten verenigen en niet scheiden. Mij lijkt het absurd te denken dat we elkaar moeten bestrijden. Dat is gewoon uitgevonden door de mens.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 22:01   #46
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
@ Labyrint,

Geloof je zelf in die God of Allah ?
Ik weet het echt niet.
Waarin ik wel geloof is in verbondenheid, dat alles met elkaar verbonden is, het universum, hemel en aarde, mensen, dieren en planten. Maar dat deze verbondenheid bewust beleefd wordt na de dood, neen daar geloof ik niet in. Eventueel een onbewuste energie die verhuist.
Maar waarom altijd een godsgevoel verlangen die ons overleefd ? We kunnen toch gewoon een religieus gevoel hebben hier op aarde tijdens ons leven, zonder meer..... Ik zie het als een bijkomende dimensie.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 05:01   #47
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

[geloof je zelf in die God of in die Allah]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ik weet het echt niet.
Ha ha ha ha . Hoe kunnen twee hersenspinsels dan het zelfde zijn ?
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 05:07   #48
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

[En vergeet dat gene wat je niet goed uit komt ?]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ja, pluk het betere uit alle boeken....
Dus als in een zogenaamd heilig boek staat
1. Je moet elkaar vergeven.
2. Je moet goed voor elkaar zijn.
3. Je moet elke dag Labyrint drie keer op zijn bek slaan.
is het "Ja, wat geweldig, pluk het betere uit alle boeken".
Zou je gewoon niet het goede uit dergelijke boeken kunnen halen en los van een georganiseerde godsdienst aan de mensen kunnen brengen. Daar heb je toch niet die haatboeken als thora, bijbel en koran voor nodig?
Citaat:
Het traditionele Christendom, de Islam en het Jodendom zijn volgens mij te weinig geëvolueerd met de tijd en het actuele denken. Godsdienst zou mensen moeten verenigen en niet scheiden. Mij lijkt het absurd te denken dat we elkaar moeten bestrijden. Dat is gewoon uitgevonden door de mens.
En daarom moet je ook niet de doctrine steunen dat Allah de zelfde zou zijn als God uit de bijbel. Ten eerste bestaat er geen God en geen Allah en ten tweede is die doctrine gewoon de stelling van acromegalie patient "profeet" massamoordenaar, verkrachter en pedofiel Mohammed.
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 09:38   #49
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Akkersloot]
Citaat:
2. Je moet goed voor elkaar zijn.
3. Je moet elke dag Labyrint drie keer op zijn bek slaan.
2 en 3 zijn duidelijk tegenstrijdig want ik heb u niet gevraagd om mij drie keer op mijn lieftallig snoetje te slaan.
Daarom zeg ik pluk het betere uit alle boeken. In alle boeken zijn er wel wijsheden die van pas kunnen komen in ons dagelijks leven. Het betere wordt verondersteld het goede te zijn.
Lees eens God en de Evolutie, een Eenheid ? Mijn persoonlijke mix uit de boeken Misschien wilt u dan voort blijven kloppen, maar ik heb het u niet gevraagd, dus afblijven !

Citaat:
en is het "Ja, wat geweldig, pluk het betere uit alle boeken".
Zou je gewoon niet het goede uit dergelijke boeken kunnen halen en los van een georganiseerde godsdienst aan de mensen kunnen brengen. Daar heb je toch niet die haatboeken als thora, bijbel en koran voor nodig?
En daarom moet je ook niet de doctrine steunen dat Allah de zelfde zou zijn als God uit de bijbel. Ten eerste bestaat er geen God en geen Allah en ten tweede is die doctrine gewoon de stelling van acromegalie patient "profeet" massamoordenaar, verkrachter en pedofiel Mohammed.
Als je weet dat 32.79 % van de wereldbevolking Christen is en 19.6 % Molims, samen goed voor meer dan de helft, zou het al een goed begin zijn denk ik met die twee te proberen te doen inzien dat ze dezelfde God "aanbidden", en dat wanneer ze elkaar bestrijden ze eigenlijk al verkeerd bezig zijn.
Het ligt niet aan die eventuele God maar aan de persoonlijke interpretatie van de gelovigen. Ze gaan dus in de fout om het even of het nu Christenen, Islamieten of Joden zijn.

Ook las ik onlangs dat 30 % van de Turken eigenlijk Alevieten zijn en die zijn heel verdraagzaam en in afwachting van een hiernamaals leven ze alvast in het heden, scheiden kerk en staat, het zijn een soort religieuze humanisten. Ze beginnen met het paradijs op aarde. De Boeddhisten denken eigenlijk juist hetzelfde. We weten dat er heel wat Islamieten onverdraagzaam zijn maar hoe zit het met de verdraagzaamheid van de Joden en de Christenen?
Daar mag toch ook nog aan gewerkt worden, niet ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be