Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mogen autonome overheidsbedrijven genieten van BTW aftrek ?
1. Ja. 0 0%
2. Neen. 1 33,33%
3. Ja als ze winstoogmerk hebben. 1 33,33%
4. Ja als ze winstoogmerk hebben exclusief overheidsinfuus. 0 0%
5. Ja als ze een maatschappelijk doel hebben. 0 0%
6. Ja als ze een cultureel doel hebben. 0 0%
7. Ja als het algemeen belang gediend wordt. 0 0%
8. Ja als N-VA het zegt. 0 0%
9. Ja als het om openbare dienstverlening gaat. 0 0%
10. Prins Laurent for president. 1 33,33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 3. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2016, 14:29   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.742
Standaard Johan Van Overveldt keurt oneigenlijke BTW aftrek autonome gemeentebedrijven goed.

http://trends.knack.be/economie/bedr...al-652081.html

De eerste voorwaarde is - net zoals vroeger - dat er een winstoogmerk is en dat statutair bepaald is dat eventuele winsten worden uitgekeerd. Voorts mag het gemeentebedrijf niet systematisch operationele tekorten opstapelen en mag het niet alleen dankzij de werkingstoelagen van de gemeenten levensvatbaar zijn. Concreet moeten de publieksprijzen samen met de prijssubsidies van de gemeente de exploitatiekosten dekken.

Dus heel concreet mogen autonome gemeentebedrijven steeds BTW terug trekken ook al overleven in gratie van het een infuus van de gemeenten die hen belangeloos en structureel werkingsmiddelen, werkingstoelagen en prijssubsidies toekent.

Deze beslissing is concurrentievervalsend en wordt hopelijk door de EU teruggefloten. Spaanse toestanden kunnen hier gemist worden:

http://inspanje.nl/cultuur/7623/voor...gveld-te-koop/
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2016, 14:54   #2
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
http://trends.knack.be/economie/bedr...al-652081.html

De eerste voorwaarde is - net zoals vroeger - dat er een winstoogmerk is en dat statutair bepaald is dat eventuele winsten worden uitgekeerd. Voorts mag het gemeentebedrijf niet systematisch operationele tekorten opstapelen en mag het niet alleen dankzij de werkingstoelagen van de gemeenten levensvatbaar zijn. Concreet moeten de publieksprijzen samen met de prijssubsidies van de gemeente de exploitatiekosten dekken.

Dus heel concreet mogen autonome gemeentebedrijven steeds BTW terug trekken ook al overleven in gratie van het een infuus van de gemeenten die hen belangeloos en structureel werkingsmiddelen, werkingstoelagen en prijssubsidies toekent.

Deze beslissing is concurrentievervalsend en wordt hopelijk door de EU teruggefloten. Spaanse toestanden kunnen hier gemist worden:

http://inspanje.nl/cultuur/7623/voor...gveld-te-koop/
Als het op overleven aankomt keur ik alles goed.
Een gemeente is ook een bedrijf.
Alleen als Van Overtveld zich zorgen maakt over de tewerkstelling in bedrijven snap ik iets niet.
Waarom wil hij bij vereffening van een bedrijf; waaruit afdankingen volgen;
ook de belastingen op de meerwaarde van activa afschaffen?
Ge schrijft af tot bijvoorbeeld een onroerend goed nog een waarde heeft op het bilan van 1 euro. Die afschrijvingen zijn ten koste van de netto-winst.
En bij vereffening verkoop je dat onroerend goed voor een paar miljoen Euro. Belastingvrij nog wel volgens zijn voorstel.
Wat heeft die paar miljoen; die in de zakken terecht komt van een paar renteniers; nog te maken met meer tewerkstelling?
Hij mag het hier wel eens komen uitleggen. Of anders op TV.
Van mij krijgt hij de nodige zendtijd.
Ik vermoed wel dat de goesting klein zal zijn om nog op TV te komen kakelen. Alhoewel; ik poog begrip op te brengen voor die arme holdings die hier zoveel moeten betalen.
Zelfs TV-Vlaanderen zit in het Groot Hertogdom.
Stuurt zelfs al haar correspondentie in het Frans naar zijn Vlaamse abonnees in Vlaanderen!
Om hier te mogen uitzenden waarschijnlijk.
En dan maar zagen dat onze bedrijven wegvluchten!
Mijn verstand is weeral te klein.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2016, 15:04   #3
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Als het op overleven aankomt keur ik alles goed.
Een gemeente is ook een bedrijf.
Dat neemt niet weg dat het van de pot gerukt is dat de autonome gemeentebedrijven kwartaal na kwartaal BTW op hun investeringen kunnen terugtrekken zonder ooit zelf BTW te betalen wegens gebrek aan winstoogmerk door hun gegarandeerde instroom van geld vanuit de gemeenten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Alleen als Van Overtveld zich zorgen maakt over de tewerkstelling in bedrijven snap ik iets niet.
Waarom wil hij bij vereffening van een bedrijf; waaruit afdankingen volgen;
ook de belastingen op de meerwaarde van activa afschaffen?
Dat is nieuw voor mij. Bij mijn weten blijft de meerwaarde op activa belastbaar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ge schrijft af tot bijvoorbeeld een onroerend goed nog een waarde heeft op het bilan van 1 euro. Die afschrijvingen zijn ten koste van de netto-winst.
En bij vereffening verkoop je dat onroerend goed voor een paar miljoen Euro. Belastingvrij nog wel volgens zijn voorstel.
Ik ben niet op de hoogte van dat voorstel. De enige manier om dat belastingvrij ten gelde te maken is door de aandelen als persoon aan te houden en deze te verkopen. Als je de aandelen via een vennootschap aanhoudt wordt je belast op de meerwaarde, als je geld uit een vennootschap haalt kan dit ook nooit zonder belasting op de meerwaarde.

Ik kan je volgende lectuur aanbevelen, mocht deze achterhaald zijn laat het me weten.

http://www.vdvaccountants.be/data/do...van_opstal.pdf
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2016, 15:15   #4
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat neemt niet weg dat het van de pot gerukt is dat de autonome gemeentebedrijven kwartaal na kwartaal BTW op hun investeringen kunnen terugtrekken zonder ooit zelf BTW te betalen wegens gebrek aan winstoogmerk door hun gegarandeerde instroom van geld vanuit de gemeenten.



Dat is nieuw voor mij. Bij mijn weten blijft de meerwaarde op activa belastbaar.




Ik ben niet op de hoogte van dat voorstel. De enige manier om dat belastingvrij ten gelde te maken is door de aandelen als persoon aan te houden en deze te verkopen. Als je de aandelen via een vennootschap aanhoudt wordt je belast op de meerwaarde, als je geld uit een vennootschap haalt kan dit ook nooit zonder belasting op de meerwaarde.

Ik kan je volgende lectuur aanbevelen, mocht deze achterhaald zijn laat het me weten.

http://www.vdvaccountants.be/data/do...van_opstal.pdf
Wel dat is nu mijn vraag.
Ik had graag dat Van Overtveldt dat eens kwam uitdiepen.
En welk de invloed kan zijn van die maatregel op "meer" tewerkstelling.
Sommigen gaan dat niet begrijpen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2016, 18:12   #5
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
http://trends.knack.be/economie/bedr...al-652081.html

De eerste voorwaarde is - net zoals vroeger - dat er een winstoogmerk is en dat statutair bepaald is dat eventuele winsten worden uitgekeerd. Voorts mag het gemeentebedrijf niet systematisch operationele tekorten opstapelen en mag het niet alleen dankzij de werkingstoelagen van de gemeenten levensvatbaar zijn. Concreet moeten de publieksprijzen samen met de prijssubsidies van de gemeente de exploitatiekosten dekken.

Dus heel concreet mogen autonome gemeentebedrijven steeds BTW terug trekken ook al overleven in gratie van het een infuus van de gemeenten die hen belangeloos en structureel werkingsmiddelen, werkingstoelagen en prijssubsidies toekent.

Deze beslissing is concurrentievervalsend en wordt hopelijk door de EU teruggefloten. Spaanse toestanden kunnen hier gemist worden:

http://inspanje.nl/cultuur/7623/voor...gveld-te-koop/
Dit kan alleen als ze ook BTW aanrekenen op hun diensten(zwemmen, verhuur van boeken,...) en deze doorbetalen aan de BTW administratie.
Dus de bevolking moet niet alleen de subsiedies betalen die in vele gevallen noodzakelijk zijn om te overleven, maar tevens BTW op de diensten.
Totaal van de pot gerukt.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2016, 20:14   #6
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dit kan alleen als ze ook BTW aanrekenen op hun diensten(zwemmen, verhuur van boeken,...) en deze doorbetalen aan de BTW administratie.
Dat is ook de visie van de BBI en blijft gehandhaafd door het standpunt van de minister van financiën. Het gaat echter nooit om doorbetalen van BTW maar om in mindering brengen van de terugvorderbare BTW. De autonome bedrijven liggen dermate aan het infuus van de overheden dat ze op geen enkel moment meer BTW dienen te betalen dan ze kunnen terugvorderen.

Bovenstaand is niet helemaal correct weergeven omdat in vastgoed veel wordt gewerkt met BTW medecontractant. Hierdoor moet de investeerder geen BTW betalen en de aannemer ook niet.

Ook is het in theorie een veralgemening. In theorie zouden er autonome gemeentebedrijven kunnen zijn die winstgevend zijn en BTW, belasting en heffingen betalen zonder dat ze enige subsidie trekken.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be