Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2002, 09:08   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

"Simpele slogans uit simpele hersenen", dat maakt weer wat wakker bij mij.

ALLE partijen grijpen immers terug naar simpele slogans als het naar de verkiezingen toe gaat.

Het ware beter dat men de politiek zelf wat doorzichtiger maakte voor het volk maar het omgekeerde gebeurt. Gevolg: dat volk wordt passief en ongeïnteresseerd...en haakt af. Precies dat wat onze politici graag willen. Zo krijgen ze nog meer vrij spel.

En wat te denken van de volgende PVV-slogan in 1981? "Niet U maar de staat leeft boven haar stand!" Herhaalt de Belgische politieke geschiedenis zich?

In 1987 lees je naast de foto van Martens: "JA voor de toekomst. De goeie weg"....(liefst samen met de VLD). En wat zien we vandaag?. En wat zullen we morgen zien?

1991. Verhofstadt klaagt: "Onze kinderen vergeven ons nooit 8000 miljard staatsschuld.
Maar de staatsschuld steeg met 3.531 miljard in de periode 1982/1988....toen de liberalen mee in de regering zaten en Verhofstadt himself een tijdlang minister van begroting was...

Nog in 1991 met Tobback: "De mensen willen gezond verstand". Ze hielden een tijdlang het been stijf tegen de Waalse wapenlobby's maar financierden intussen wel hun kiescampagne met geld van Dassault en Agusta... En de geschiedenis, ze herhaalt zich...

In 1995 beweert Louis Tobback van zijn partij:"Uw garantie op pensioen". Maar zeven jaar later is niemand nog zeker van het pensioen te kunnen genieten waar hij/zij vandaag voor betaalt.

Leuke "bijkomstgheid" in die periode van verkiezingstrijd is wat de toenmalige voorzitter van de CVP, Johan Van Hecke toen nog zeker wist: "Met déze VLD van déze Verhofstadt valt gewoon niet te regeren". En in de kranten verscheen een grote advertentie met: "Liever tweemaal Dehaene dan éénmaal Verhofstadt".
Waar zit Van Hecke vandaag? Dié VLD en dié Verhofstadt zijn dus blijkbaar héél drastisch veranderd...

Nog in die periode. Van Jaak Gabriëls deze keer: "NU. Volksunie, een kordate aanpak"....en hij vertrok spoorslags naar de VLD...samen met Hugo Coveliers en nog een paar anderen. Als "reizigers zonder bagage" kloeg Herman De Croo maar dat was geen bezwaar, zolang de VU maar zichzelf ondergroef...
En daarna maakte Bert Anciaux het werk af door donkerblauwe ID21-ers de VU binnen te loodsen met het gekende gevolg...en koos toen zelf voor de SP...

Je zou voor minder "Bwaaaaaaaaaaak" zeggen.

Deze slogans komen uit het boek van Hugo De Ridder: "50 jaar stemmenmakerij".

't Is maar dat jullie het weten...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 14:21   #22
Kevin Devos
Lokaal Raadslid
 
Kevin Devos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Vandaag worden mensen veel meer betrokken met politiek dan vroeger. Jongeren zullen dus automatisch meer in contact komen met politiek en zullen dus ook de anti-politiek van het Vlaams Blok leren kennen. Jongeren verzetten zich hiertegen.
Ik beweerde niet dat jongeren vroeger geen verstand hadden voor te stemmen, maar alleen dat 10 tot 15 jaar terug geen programma's bestonden als 'Polspoel & Desmedt', 'Villa Politica', 'Zwart of Wit', ... ! Dat is het besluit die ik hier uit wil trekken!
Conclusie dus: wat u allemaal hebt geschreven is voortgesproten uit uw eigen hersenspinsels, niet het resultaat van proefondervindelijke studie.

U begeeft zich weer eens op glibberig ijs door zomaar te stellen dat er bij het Vlaams Blok sprake is van anti-politiek. Kijk maar eens goed dan naar wat de machtspartijen allemaal uitspoken (ook de CD&V met haar meer dan lachwekkende oppositiestijl). D�*t is pas anti-politiek.

U moet dan trouwens nog altijd verklaren hoe het komt dat het VBJongeren (waartoe ondergetekende nog steeds behoort) de laatste tien, vijftien jaar een ongelooflijke ledengroei kende en nog steeds kent.

De aangehaalde programma's zijn trouwens niet hét voorbeeld van objectieve politieke magazines. Villa Politica is een voortdurend herhaald reclamestuntje van de regeringspartijen. Zo maar dat losse praatje met Dewael iedere keer. Juist dergelijke programma's lijken me de jongeren niet aan te zetten tot een objectieve, kritische kijk op het politieke gebeuren.
Dat zeg ik niet, dat dit allemaal uit mijn hersenen komt. Het moet toch uit iemand z'n hersenen komen en er moet toch iemand zijn gedacht kunnen zeggen. U kan toch niet ontkennen dat er vandaag meer politieke programma's zijn dan vroeger ... Als u dat doet dan zit u op glad ijs!

VBJongeren kan misschien wel groeien, maar dat doet JONG-cd&v ook! Heel sterk zelfs! Waar zit het pottentieel van een groep mensen die alleen maar met negatieve zaken bezig is?
Vlaams Blok maakt geen positieve besluiten. Ze kan NOOIT iets goeds zeggen. Dat moet je WEL kunnen! Je moet durven uitkomen als je een wetsvoorstel goed vindt, ook al zit je in de oppositie! Dat doen wij! Wij geven commentaar wanneer het moet (soms iets te braaf ... dat geef ik toe), maar als het goed is zeggen we het!

U ziet hierboven ergens iets dat vet staat ... Deze zogezegde 'anti-politiek' zorgde ervoor dat wij een dubbel zoveel kiezers hebben gewonnen dan het Vlaams Blok (op hoger percentage van 21 tegen 17%, wat betekend dat we dus eigenlijk meer dan dubbel zoveel kiezers bijwonnen in vergelijking ... even goed nadenken en je verstand zal het ook wel kunnen verwerken) namelijk 04,% tegenover 0,2%. Maar het is zoals ik zeg, dat moet je dan nog eens ruimers gaan berekenen aangezien ons algemeen percentage hoger ligt dan dat van jullie. U moet weten, ik heb vier jaar achter de rug waar ik 8 uur wiskunde per week had en kansberekening één van de veelgestelde vragen was op het examen. Vandaag ben ik van die wiskunde verlost en kan ik me bezighouden met Geschiedenis. En het is zoals ik nu al veel heb gelezen ... de geschiedenis herhaalt zich keer op keer. Vandaar dat ik de uitspraak durf doen dat paarsgroen zal vallen als in Nederland en daarvoor hoeft geen dode te vallen als het dat is waar je weer wil naar verwijzen.
Ik verheug me er al naar als de winterdag van '46 terugkeren ... Een vernieuwde katholieke partij die plots CVP noemt ... waar is de tijd ... (plotse klim in stemmenaantal) ... juni '01 een vernieuwde CVP die CD&V noemt ...
__________________
Midden de Mensen met de Kracht van Mensen! Samen gaan we voor de Toekomst van Vlaanderen! CD&V - Christen-Democratisch & Vlaams alternatief
Kevin Devos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 14:26   #23
Kevin Devos
Lokaal Raadslid
 
Kevin Devos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
"Simpele slogans uit simpele hersenen", dat maakt weer wat wakker bij mij.

ALLE partijen grijpen immers terug naar simpele slogans als het naar de verkiezingen toe gaat.

Het ware beter dat men de politiek zelf wat doorzichtiger maakte voor het volk maar het omgekeerde gebeurt. Gevolg: dat volk wordt passief en ongeïnteresseerd...en haakt af. Precies dat wat onze politici graag willen. Zo krijgen ze nog meer vrij spel.

En wat te denken van de volgende PVV-slogan in 1981? "Niet U maar de staat leeft boven haar stand!" Herhaalt de Belgische politieke geschiedenis zich?

In 1987 lees je naast de foto van Martens: "JA voor de toekomst. De goeie weg"....(liefst samen met de VLD). En wat zien we vandaag?. En wat zullen we morgen zien?

1991. Verhofstadt klaagt: "Onze kinderen vergeven ons nooit 8000 miljard staatsschuld.
Maar de staatsschuld steeg met 3.531 miljard in de periode 1982/1988....toen de liberalen mee in de regering zaten en Verhofstadt himself een tijdlang minister van begroting was...

Nog in 1991 met Tobback: "De mensen willen gezond verstand". Ze hielden een tijdlang het been stijf tegen de Waalse wapenlobby's maar financierden intussen wel hun kiescampagne met geld van Dassault en Agusta... En de geschiedenis, ze herhaalt zich...

In 1995 beweert Louis Tobback van zijn partij:"Uw garantie op pensioen". Maar zeven jaar later is niemand nog zeker van het pensioen te kunnen genieten waar hij/zij vandaag voor betaalt.

Leuke "bijkomstgheid" in die periode van verkiezingstrijd is wat de toenmalige voorzitter van de CVP, Johan Van Hecke toen nog zeker wist: "Met déze VLD van déze Verhofstadt valt gewoon niet te regeren". En in de kranten verscheen een grote advertentie met: "Liever tweemaal Dehaene dan éénmaal Verhofstadt".
Waar zit Van Hecke vandaag? Dié VLD en dié Verhofstadt zijn dus blijkbaar héél drastisch veranderd...

Nog in die periode. Van Jaak Gabriëls deze keer: "NU. Volksunie, een kordate aanpak"....en hij vertrok spoorslags naar de VLD...samen met Hugo Coveliers en nog een paar anderen. Als "reizigers zonder bagage" kloeg Herman De Croo maar dat was geen bezwaar, zolang de VU maar zichzelf ondergroef...
En daarna maakte Bert Anciaux het werk af door donkerblauwe ID21-ers de VU binnen te loodsen met het gekende gevolg...en koos toen zelf voor de SP...

Je zou voor minder "Bwaaaaaaaaaaak" zeggen.

Deze slogans komen uit het boek van Hugo De Ridder: "50 jaar stemmenmakerij".

't Is maar dat jullie het weten...
Ik heb dat boek ook gelezen ... dat smaakt naar meer Knuppel. Maar valt jou niets op in zijn schrijfstijl? Ik vind dat die nogal erg veel CD&V gedachten heeft. Hij was zelfs op het jongste congres van de CD&V. De slogans die je hierboven vermelde komen allemaal uit zijn boek ook de commentaar die je er bij schreef. Van simpele zielen gesproken ...
__________________
Midden de Mensen met de Kracht van Mensen! Samen gaan we voor de Toekomst van Vlaanderen! CD&V - Christen-Democratisch & Vlaams alternatief
Kevin Devos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 14:58   #24
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Enquêtes zijn en blijven enquêtes, ze tonen wel een zeker beeld maar je moet ze echt wel nuanceren hoor, denk maar aan de VLD voor Europa in 1994!
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 20:34   #25
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ha! Heel goed om die oude verkiezingsslogans hier nog eens te lezen!
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 20:45   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
VBJongeren kan misschien wel groeien, maar dat doet JONG-cd&v ook! Heel sterk zelfs! Waar zit het pottentieel van een groep mensen die alleen maar met negatieve zaken bezig is?
Vlaams Blok maakt geen positieve besluiten. Ze kan NOOIT iets goeds zeggen. Dat moet je WEL kunnen! Je moet durven uitkomen als je een wetsvoorstel goed vindt, ook al zit je in de oppositie! Dat doen wij! Wij geven commentaar wanneer het moet (soms iets te braaf ... dat geef ik toe), maar als het goed is zeggen we het!
Eerlijk gezegd zou ik zweren dat u de politieke actualiteit niet volgt. U schrijft hier weer nogal een boeltje vooroordelen en ongefundeerde uitspraken bij elkaar. Al meerdere malen heb ik u erop gewezen dat u waarschijnlijk het VB-programma nog nooit gelezen hebt. Eens te meer beseft u wat ik al langer vermoedde: u weet niets van het Vlaams Blok af tenzij datgene wat u links en rechts in de kranten leest (dus reeds bevooroordeeld tot en met). Wie zegt dat het Vlaams Blok alleen maar met negatieve zaken bezig is, weet gewoonweg niet waarvoor het Vlaams Blok staat.

Over dat oppositievoeren en toch een positief oordeel hebben over het regeringswerk is natuurlijk hier met de haren bijgesleurd. Meet men nu al een partij af aan haar positieve houding tegenover de regeringspartijen?

Wanneer heeft CD&V laatst dan gezegd dat een wetsvoorstel van de meerderheid goed was? Graag een concreet wetsvoorstel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 20:56   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Deze zogezegde 'anti-politiek' zorgde ervoor dat wij een dubbel zoveel kiezers hebben gewonnen dan het Vlaams Blok (op hoger percentage van 21 tegen 17%, wat betekend dat we dus eigenlijk meer dan dubbel zoveel kiezers bijwonnen in vergelijking ... even goed nadenken en je verstand zal het ook wel kunnen verwerken) namelijk 04,% tegenover 0,2%. Maar het is zoals ik zeg, dat moet je dan nog eens ruimers gaan berekene
Hoera! Hoera! Hoera!

Een wiskundig wonder slaagt erin te "bewijzen" dat CD&V dubbel zoveel kiezers heeft "gewonnen" in vergelijking met het Vlaams Blok. D�*t moet je echt maar kunnen. Kan er iemand mijn geheugen soms even opfrissen? Was het niet de CVP die nog maar 14,1% van de stemmen haalde (en dus flink achteruit boerde - kwam van 17,2%), terwijl het Vlaams Blok van 7,8% naar 9,9% ging. Hierbij gaat het om de landsverkiezingen.

Voor het Vlaams Parlement haalde de CVP nog 22,1% (kwam van 26,8%), en het Vlaams Blok 15,5% (kwam van 12,3%).

Kan mij iemand verklaren hoe men nu tot de conclusie komt dat de CD&V stemmen bijwon???

Of bent u bezig met de cijfers van de laatste enquête? Maar dat is helemaal geen referentie zoals al meermaals is gebleken. Enquêtes bewijzen nauwelijks iets: weet u wel hoeveel jaren ons rond de oren heeft geslagen met die "verheugende" tendens dat het Vlaams Blok minder stemmen zou halen dan de vorige keer. Want ja, zei men, het Vlaams Blok zit natuurlijk aan zijn plafond. Enz. Grote ontgoocheling bij iedere verkiezing: toen bleek het Vlaams Blok weer eens vooruit te gaan, en zelfs nog veel sterker dan men ooit kon denken. Blijkbaar nu doet men het ietsje anders: geef ze een beetje winst en zeg dan: "Ze gaan er niet zo veel op vooruit".

Eén ding: laten we over dit alles weer eens discussiëren als de uitslagen van de komende verkiezingen eraan komen. Dan zullen we zien. Verkoop het vel van de beer niet voor hij gevangen is!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 07:05   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eén ding: laten we over dit alles weer eens discussiëren als de uitslagen van de komende verkiezingen eraan komen. Dan zullen we zien. Verkoop het vel van de beer niet voor hij gevangen is!
Hoe kan je over beren spreken wanneer je naar een vlaamse politieke partij refereert
Geschoren schapen zal je bedoelen
Er zit er zelfs een zwart tussen. 8)
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 10:54   #29
Kevin Devos
Lokaal Raadslid
 
Kevin Devos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
VBJongeren kan misschien wel groeien, maar dat doet JONG-cd&v ook! Heel sterk zelfs! Waar zit het pottentieel van een groep mensen die alleen maar met negatieve zaken bezig is?
Vlaams Blok maakt geen positieve besluiten. Ze kan NOOIT iets goeds zeggen. Dat moet je WEL kunnen! Je moet durven uitkomen als je een wetsvoorstel goed vindt, ook al zit je in de oppositie! Dat doen wij! Wij geven commentaar wanneer het moet (soms iets te braaf ... dat geef ik toe), maar als het goed is zeggen we het!
Eerlijk gezegd zou ik zweren dat u de politieke actualiteit niet volgt. U schrijft hier weer nogal een boeltje vooroordelen en ongefundeerde uitspraken bij elkaar. Al meerdere malen heb ik u erop gewezen dat u waarschijnlijk het VB-programma nog nooit gelezen hebt. Eens te meer beseft u wat ik al langer vermoedde: u weet niets van het Vlaams Blok af tenzij datgene wat u links en rechts in de kranten leest (dus reeds bevooroordeeld tot en met). Wie zegt dat het Vlaams Blok alleen maar met negatieve zaken bezig is, weet gewoonweg niet waarvoor het Vlaams Blok staat.

Over dat oppositievoeren en toch een positief oordeel hebben over het regeringswerk is natuurlijk hier met de haren bijgesleurd. Meet men nu al een partij af aan haar positieve houding tegenover de regeringspartijen?

Wanneer heeft CD&V laatst dan gezegd dat een wetsvoorstel van de meerderheid goed was? Graag een concreet wetsvoorstel.
Ik heb vorig jaar als soort van eindvoordracht iets mogen in elkaar steken naar eigen smaak. Ik wou politiek onafhankelijk spreken en heb dus ieder secretariaat van ALLE partijen om een partijprogramma gevraagd. Dat heb ik in het geval van het Vlaams Blok ook gedaan. Ik kreeg van iedere partij een lijvig document waarin heel wat boeiende zaken stonden te lezen ... zelfs van AGALEV!
Toen ik het SCHAMELE partijprogramma van het Vlaams Blok thuis toegestuurd kreeg was ik beschaamd in de naam van het Blok. Soit, ik stel dat voor voor een klas en een soort jury waar ik al mijn besluiten en ideeën kon op los spuien. Resultaat: Als ik alle partijprogramma's naast elkaar op de bank vooraan dat lokaal legde om van start te gaan was de eerste vraag van wie dat mager programma was! Ik antwoorde zonder vergelegenheid: "Het Vlaams Blok". Als jullie het niet belangerijk vinden de mensen grondig in te lichten over jullie standpunten, dan heb ik er ook geen problemen mee om jullie voor de helft van m'n school belachelijk te maken! Ik heb dat gedaan en met veel succes! Ik ben zelfs van plan dit in de toekomst nog te doen en jongeren zo wakker te maken voor de ECHTE politiek!
Mijn leerkrachten vroegen het programma van het Blok om het eens door te nemen. Achteraf hebben ze duidelijk medegedeeld dat iedere stem in een zogezegde 'Democratische' partij als het Blok een verloren stem is.
Ik heb in mijn voordracht zoveel de SP.a, VLD, AGALEV als CD&V gepromoot! Ik had er geen problemen mee om het Vlaams Blok openlijk 'losgeslagen gekken' te noemen waarop zelfs een aplausje volgde. Ik wil hier maar mee zeggen dat een gemiddeld publiek, met alle rangen en standen me gelijk gaven en het Vlaams Blok maar een rioolpartij noemen.
Wees maar gerust, iedere kans die ik krijg in onze stad en arrondisement (Brugge) zal ik gebruiken om het Vlaams Blok te nekken. In mijn omgeving is dat goed aan het lukken ... Nu nog eens de Bruggeling Frank Van Hecke!

Wat die politieke actualiteit betreft ... Niets gehoord van Luc Martens? Iets dat hij ondersteunde i.v.m. de onderwijskoepels ... misschien zou jij beter eens de actutaliteit beginnen volgen.
__________________
Midden de Mensen met de Kracht van Mensen! Samen gaan we voor de Toekomst van Vlaanderen! CD&V - Christen-Democratisch & Vlaams alternatief
Kevin Devos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 10:56   #30
Kevin Devos
Lokaal Raadslid
 
Kevin Devos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Deze zogezegde 'anti-politiek' zorgde ervoor dat wij een dubbel zoveel kiezers hebben gewonnen dan het Vlaams Blok (op hoger percentage van 21 tegen 17%, wat betekend dat we dus eigenlijk meer dan dubbel zoveel kiezers bijwonnen in vergelijking ... even goed nadenken en je verstand zal het ook wel kunnen verwerken) namelijk 04,% tegenover 0,2%. Maar het is zoals ik zeg, dat moet je dan nog eens ruimers gaan berekene
Hoera! Hoera! Hoera!

Een wiskundig wonder slaagt erin te "bewijzen" dat CD&V dubbel zoveel kiezers heeft "gewonnen" in vergelijking met het Vlaams Blok. D�*t moet je echt maar kunnen. Kan er iemand mijn geheugen soms even opfrissen? Was het niet de CVP die nog maar 14,1% van de stemmen haalde (en dus flink achteruit boerde - kwam van 17,2%), terwijl het Vlaams Blok van 7,8% naar 9,9% ging. Hierbij gaat het om de landsverkiezingen.

Voor het Vlaams Parlement haalde de CVP nog 22,1% (kwam van 26,8%), en het Vlaams Blok 15,5% (kwam van 12,3%).

Kan mij iemand verklaren hoe men nu tot de conclusie komt dat de CD&V stemmen bijwon???

Of bent u bezig met de cijfers van de laatste enquête? Maar dat is helemaal geen referentie zoals al meermaals is gebleken. Enquêtes bewijzen nauwelijks iets: weet u wel hoeveel jaren ons rond de oren heeft geslagen met die "verheugende" tendens dat het Vlaams Blok minder stemmen zou halen dan de vorige keer. Want ja, zei men, het Vlaams Blok zit natuurlijk aan zijn plafond. Enz. Grote ontgoocheling bij iedere verkiezing: toen bleek het Vlaams Blok weer eens vooruit te gaan, en zelfs nog veel sterker dan men ooit kon denken. Blijkbaar nu doet men het ietsje anders: geef ze een beetje winst en zeg dan: "Ze gaan er niet zo veel op vooruit".

Eén ding: laten we over dit alles weer eens discussiëren als de uitslagen van de komende verkiezingen eraan komen. Dan zullen we zien. Verkoop het vel van de beer niet voor hij gevangen is!
Ik evalueer de laatste momenten ... niet onze verkiezingsnederlaag van '99! Trouwens druk je procente maar volledig uit in Vlaams cijfers als je toch zo'n Blokker bent ...
__________________
Midden de Mensen met de Kracht van Mensen! Samen gaan we voor de Toekomst van Vlaanderen! CD&V - Christen-Democratisch & Vlaams alternatief
Kevin Devos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 11:00   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
"Simpele slogans uit simpele hersenen", dat maakt weer wat wakker bij mij.

ALLE partijen grijpen immers terug naar simpele slogans als het naar de verkiezingen toe gaat.

Het ware beter dat men de politiek zelf wat doorzichtiger maakte voor het volk maar het omgekeerde gebeurt. Gevolg: dat volk wordt passief en ongeïnteresseerd...en haakt af. Precies dat wat onze politici graag willen. Zo krijgen ze nog meer vrij spel.

En wat te denken van de volgende PVV-slogan in 1981? "Niet U maar de staat leeft boven haar stand!" Herhaalt de Belgische politieke geschiedenis zich?

In 1987 lees je naast de foto van Martens: "JA voor de toekomst. De goeie weg"....(liefst samen met de VLD). En wat zien we vandaag?. En wat zullen we morgen zien?

1991. Verhofstadt klaagt: "Onze kinderen vergeven ons nooit 8000 miljard staatsschuld.
Maar de staatsschuld steeg met 3.531 miljard in de periode 1982/1988....toen de liberalen mee in de regering zaten en Verhofstadt himself een tijdlang minister van begroting was...

Nog in 1991 met Tobback: "De mensen willen gezond verstand". Ze hielden een tijdlang het been stijf tegen de Waalse wapenlobby's maar financierden intussen wel hun kiescampagne met geld van Dassault en Agusta... En de geschiedenis, ze herhaalt zich...

In 1995 beweert Louis Tobback van zijn partij:"Uw garantie op pensioen". Maar zeven jaar later is niemand nog zeker van het pensioen te kunnen genieten waar hij/zij vandaag voor betaalt.

Leuke "bijkomstgheid" in die periode van verkiezingstrijd is wat de toenmalige voorzitter van de CVP, Johan Van Hecke toen nog zeker wist: "Met déze VLD van déze Verhofstadt valt gewoon niet te regeren". En in de kranten verscheen een grote advertentie met: "Liever tweemaal Dehaene dan éénmaal Verhofstadt".
Waar zit Van Hecke vandaag? Dié VLD en dié Verhofstadt zijn dus blijkbaar héél drastisch veranderd...

Nog in die periode. Van Jaak Gabriëls deze keer: "NU. Volksunie, een kordate aanpak"....en hij vertrok spoorslags naar de VLD...samen met Hugo Coveliers en nog een paar anderen. Als "reizigers zonder bagage" kloeg Herman De Croo maar dat was geen bezwaar, zolang de VU maar zichzelf ondergroef...
En daarna maakte Bert Anciaux het werk af door donkerblauwe ID21-ers de VU binnen te loodsen met het gekende gevolg...en koos toen zelf voor de SP...

Je zou voor minder "Bwaaaaaaaaaaak" zeggen.

Deze slogans komen uit het boek van Hugo De Ridder: "50 jaar stemmenmakerij".

't Is maar dat jullie het weten...
Ik heb dat boek ook gelezen ... dat smaakt naar meer Knuppel. Maar valt jou niets op in zijn schrijfstijl? Ik vind dat die nogal erg veel CD&V gedachten heeft. Hij was zelfs op het jongste congres van de CD&V. De slogans die je hierboven vermelde komen allemaal uit zijn boek ook de commentaar die je er bij schreef. Van simpele zielen gesproken ...
Kevin,

Waar de schrijfstijl van De Ridder laat doorschemeren dat hij pro CVP zou zijn is mij een raadsel.
Dat De Ridder op jullie congres aanwezig was kan mij er overigens niet van weerhouden uit zijn boek te citeren.
Feit is dat ik de bronvermelding niet verzweeg.
Feit is ook dat zowat alle partijen een veeg uit de pan kregen.
Feit is ook dat, in tegenstelling tot wat jij zegt, ik wel degelijk eigen commentaar gaf.
Voor wie dat wil controleren, het boek heet: "Vijftig jaar stemmenmakerij". Het is geschreven door Hugo De Ridder en uitgegeven in 1999 door uitgeverij Scoop, Forelstraat 22, 9000 Gent. ISBN 90-5312-133-1

Bedankt nog voor het complimentje van de simpele zielen. Zalig immers de armen van geest, aan hen behoort het rijk der hemelen...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 11:02   #32
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Ooit eens een boekje van het Blok (op gemeentelijk niveau) in de bus gekregen. En wat zag ik daar? Zonder te zeveren was elk 'artikel' een eindeloos gezeur dat op 3 verschillende manieren werd geüit: 'dat is slecht'; 'dat is heel slecht' en 'dat is superslecht'. Dacht U dat er ook (constructieve) voorstellen in stonden? Neen hoor! Dat is dus anti-politiek.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 11:20   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ooit eens een boekje van het Blok (op gemeentelijk niveau) in de bus gekregen. En wat zag ik daar? Zonder te zeveren was elk 'artikel' een eindeloos gezeur dat op 3 verschillende manieren werd geüit: 'dat is slecht'; 'dat is heel slecht' en 'dat is superslecht'. Dacht U dat er ook (constructieve) voorstellen in stonden? Neen hoor! Dat is dus anti-politiek.
Vooral niet vergeten te letten op wat de andere partijen over elkaar aan positiefs te vertellen hebben in de komende verkiezingsfoldertjes.

Neen, niet alleen de oppositiepartijen...

Of hoeven we daar niet eens op te wachten?

Zijn de regeringspartijen nog zo lief voor elkaar als drie jaar geleden?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 11:30   #34
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Al meerdere malen heb ik u erop gewezen dat u waarschijnlijk het VB-programma nog nooit gelezen hebt. Eens te meer beseft u wat ik al langer vermoedde: u weet niets van het Vlaams Blok af tenzij datgene wat u links en rechts in de kranten leest (dus reeds bevooroordeeld tot en met).
Ik heb uw raad met graagte opgevolgd. Op de website van het Vlaams Blok staat onder rubriek 'programma'. Daaronder staan 6 (zes dus) puntjes. Een normaal mens vraagt zich af hoe het in godsnaam mogelijk is dat een partij zijn programma in 6 puntjes kan samenvatten? Die moeten dan toch zeer algemeen zijn? Niet dus!

De 6 schamele puntjes zijn:
De stem van het volk
Vlaanderen onafhankelijk
Democratie
Gezinspartij, ethische partij
Vreemdelingenbeleid
Criminaliteit? Harde aanpak!

Het eerste puntje is een overzicht van hoe het Blok is gegroeid doorheen de jaren. D�*t staat dus bij programma! De 5 echte punten blinken vooral uit door hun kortheid. In een normaal word document, zonder de geschiedenis uiteraard: nog geen vier pagina's. Vier! Een partij die een programma heeft van vier pagina's! In vijf puntjes! Steve Stevaert spuwt op zijn eentje genoeg op vijf minuten genoeg ideeën uit om 3 keer het Blok-'programma' te overstijgen. Punten als milieu, mobiteit, sociale zekerheid, landbouw, ..... staan er allemaal niet.[/b]
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 11:34   #35
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ooit eens een boekje van het Blok (op gemeentelijk niveau) in de bus gekregen. En wat zag ik daar? Zonder te zeveren was elk 'artikel' een eindeloos gezeur dat op 3 verschillende manieren werd geüit: 'dat is slecht'; 'dat is heel slecht' en 'dat is superslecht'. Dacht U dat er ook (constructieve) voorstellen in stonden? Neen hoor! Dat is dus anti-politiek.
Vooral niet vergeten te letten op wat de andere partijen over elkaar aan positiefs te vertellen hebben in de komende verkiezingsfoldertjes.

Neen, niet alleen de oppositiepartijen...

Of hoeven we daar niet eens op te wachten?

Zijn de regeringspartijen nog zo lief voor elkaar als drie jaar geleden?
U heeft niet goed gelezen. Ik had het over constructieve voorstellen. Waar is het Blok voor? Onmogelijk om zoiets te weten aan de hand van zo'n boekje...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 18:24   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik heb uw raad met graagte opgevolgd. Op de website van het Vlaams Blok staat onder rubriek 'programma'. Daaronder staan 6 (zes dus) puntjes. Een normaal mens vraagt zich af hoe het in godsnaam mogelijk is dat een partij zijn programma in 6 puntjes kan samenvatten? Die moeten dan toch zeer algemeen zijn? Niet dus!
U bent toch zeer doorzichtig, beste vriend. Ofwel kunt u niet lezen, dat is ook een mogelijkheid. De keuze laat ik aan u over. Als u immers wat aandachtiger de zaak had bekeken, dan zou u nu weten dat het hier slechts om een "greep uit het programma van het Vlaams Blok" ging (staat er trouwens bij). De volledige versie (zeer uitgebreid boekdeel) kunt u gratis bij het secretariaat bestellen. Dan zult u ook zien dat het Vlaams Blok weldegelijk een grondig uitgewerkt programma heeft over milieu, sociale zekerheid, enzovoort.

Dus doet dat maar eventjes, en dan haal ik ook mijn exemplaar uit mijn bureau en dan zullen we eens verder discussiëren. Ok?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 18:29   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
U heeft niet goed gelezen. Ik had het over constructieve voorstellen. Waar is het Blok voor? Onmogelijk om zoiets te weten aan de hand van zo'n boekje...
U al evenmin blijkbaar.

In het laatste foldertje dat hier op grote schaal werd rondgedeeld stonden er verschillende constructieve voorstellen: over gerichte gezinspolitiek en veiligheid (of is de veiligheid van de burger volgens u "maar" een anti-thema?). Maar ja, dat had u niet gezien. Misschien gooide u het ongelezen gewoon in de vuilbak. Of moeten we de zaak hier gewoon als volgt samenvatten: wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 19:48   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Toen ik het SCHAMELE partijprogramma van het Vlaams Blok thuis toegestuurd kreeg was ik beschaamd in de naam van het Blok.
Zo, zo... "schamel". Ook ik heb enkele maanden geleden alle partijen aangeschreven me een programma te bezorgen. Van de VLD ontving ik een bundeltje gefotokopieerde bladen (ongeveer een vijftig bladzijden), van Agalev enkele foldertjes, van de SP.a een dik boekdeel dat veel grafisch materiaal en weinig tekst bevatte, van Ecolo een heel dik A5-boekdeel, van MR niets, van de CD&V een brochure van 35 bladzijden, van de Franstalige christen-democraten een stapel foldertjes, van het Vlaams Blok tenslotte een twee dikke boekwerken, eentje "Project Vlaamse Staat" (182 bladzijden) en "Partijprogramma Vlaams Blok" (124 bladzijden). Het Vlaams Blok stuurde tevens nog enkele brochuurtjes erbij, waaronder "10 vooroordelen".

U hebt duidelijk het partijprogramma niet ontvangen. Zo simpel is het.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 19:53   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Mijn leerkrachten vroegen het programma van het Blok om het eens door te nemen. Achteraf hebben ze duidelijk medegedeeld dat iedere stem in een zogezegde 'Democratische' partij als het Blok een verloren stem is.
Och ja, het krioelt van de linkse leraren in het onderwijs. Mei '68 is nog steeds pertinent aanwezig, maar moet langzaam terrein opgeven. Een nieuwe generaties leraren komt eraan en die denken wel ietsje genuanceerder (waaronder ondergetekende).

Och ja, we kennen dat fabeltje over de "verloren stem". Wat er daar nu aan "verloren" is, heeft niemand me evenwel nog kunnen zeggen. Niet aan de macht? Dan was een stem voor de CVP bij de laatste verkiezingen natuurlijk ook een verloren stem. En stemmen voor de PvdA en VU (en nu de twee dochterpartijtjes) zeer zeker een verloren stem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2002, 06:52   #40
Kevin Devos
Lokaal Raadslid
 
Kevin Devos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Toen ik het SCHAMELE partijprogramma van het Vlaams Blok thuis toegestuurd kreeg was ik beschaamd in de naam van het Blok.
Zo, zo... "schamel". Ook ik heb enkele maanden geleden alle partijen aangeschreven me een programma te bezorgen. Van de VLD ontving ik een bundeltje gefotokopieerde bladen (ongeveer een vijftig bladzijden), van Agalev enkele foldertjes, van de SP.a een dik boekdeel dat veel grafisch materiaal en weinig tekst bevatte, van Ecolo een heel dik A5-boekdeel, van MR niets, van de CD&V een brochure van 35 bladzijden, van de Franstalige christen-democraten een stapel foldertjes, van het Vlaams Blok tenslotte een twee dikke boekwerken, eentje "Project Vlaamse Staat" (182 bladzijden) en "Partijprogramma Vlaams Blok" (124 bladzijden). Het Vlaams Blok stuurde tevens nog enkele brochuurtjes erbij, waaronder "10 vooroordelen".

U hebt duidelijk het partijprogramma niet ontvangen. Zo simpel is het.
Toch wel! amper 7blz. Ik was uitgelezen. Trouwens S. zei hier over die 6 programmapunten, maar hoe kan iemand 100 blz volzeveren aan 6 punten? CD&V heeft iets van een 30 tot 35 punten, dus is het ook evident dat we maar 35blz hebben wat ik kan geloven (al zijn er wel ruimere documenten over CD&V).
Vlaams Blok heeft alweer bewezen dat het leugenachtig is en niet kan verdragen als er één woord commentaar gezegd wordt over hen. Jammer! Dat stimuleert mij des te meer om het Vlaams Blok nog dieper te kelderen dan wat ik vroeger al deed. Ik kan misschien de forum teksten en vorm van commentaar dat jij in dit forum neerschrijft letterlijk overnemen en gebruiken en zelfs je naam. Mijn naam mag je gebruiken, ik publiceer hem omdat je hem zou weten.
__________________
Midden de Mensen met de Kracht van Mensen! Samen gaan we voor de Toekomst van Vlaanderen! CD&V - Christen-Democratisch & Vlaams alternatief
Kevin Devos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be