Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 oktober 2009, 17:52   #21
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Zo was de dood een deel van het leven van alledag, en hetzelfde geldt voor het lijden.
Nu toch ook ?
Citaat:
Vandaag de dag leven we in een tegengestelde toestand, waar men bijna lijden en dood uit de maatschappij verbannen heeft.
Absoluut niet akkoord.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 17:58   #22
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Absoluut niet akkoord.
Geweldstaboe is wel degelijk aanwezig.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 18:02   #23
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Bij het lezen van het boek job mag je niet vergeten dat enkel het eerste stuk en het laatste oorspronkelijk zijn.
Welke stuk?

Citaat:
Het grootste deel van het verhaal (gans het middenstuk) is later toegevoegd
Wie voegde er wat aan toe? Waar? en wanneer?
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 9 oktober 2009 om 18:03.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 18:15   #24
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Geweldstaboe is wel degelijk aanwezig.
Ja ?

Zet de TV eens aan of doorblader de krant, de moordpartijen wisselen de oorlogen ononderbroken af, de verkrachtigingen worden ogevolgd door brutale overvallen, allemaal onderwerpen waar zowel de kijkers/lezers als de TV/kranten echt niet genoeg van kunnen krijgen.

Je moet al ver zoeken om een film te zien waar geen vijf doden in vallen. Hetzelfde voor romans, strips en games.

Zeggen dat de dood, lijden en geweld een taboe zijn in deze tijd, is toch wel een beetje absurd. De media leven net van dat soort onderwerpen omdat het publiek er hevig in geinteresseerd is.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 18:21   #25
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Om even verder op deze vraag in te gaan, want ze is wel interessant.

Het boek Job mag je NIET beschouwen als een verslag van feiten, als iets dat echt gebeurd is. De gebeurtenissen in Job zijn zelfs niet belangrijk het is de inhoud die telt.

Het grootste deel van het Oude Testament mag je niet letterlijk beschouwen. Hoe komt dat? Wel, dat komt omdat de bijbel eigenlijk geen "boek" is, maar wel een soort bibliotheek, een verzameling van verschillende religieuze boeken, waarvan het boek job er 1 is. Die boeken kunnen in 3 grote categorieën verdeeld worden:

1. Historische boeken, die je wel letterlijk mag nemen. Het gaat bijvoorbeeld om Exodus, Koningen,...

2. Profetische literatuur, zoals Jesaja, Prediker,...

3. Wijsheidsliteratuur die je NIET letterlijk mag nemen maar die eerder filosofisch/poëtisch van aard is: het boek Job, Wijsheid, Hooglied, de Psalmen.
1. Bullshit!
2. Bullshit!
3. Bullshit!

Er is geen scheidslijn tussen de boeken van de bijbel. Ook de zogezegde historische boeken bevatten profetieën en literatuur - en ook de zogezegde profetische boeken (incl Jesaja, Prediker) bevatten geschiedkunde en poezie - en de poetische boek van de Psalmen bevat "tonnen" aan profetieën/voorspellingen.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 19:27   #26
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Welke stuk?

Wie voegde er wat aan toe? Waar? en wanneer?
.
Herlees even mijn post, het staat er allemaal in.

Het stond in de tweede alinea van mijn post, die jij handig gedelete hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik denk dat je Job beter zal begrijpen als je enkel het oorspronkelijke kaderverhaal leest, en dat is snel herlezen, want het is erg kort. Het gaat om de hoofdstukken 1 en 2 en om hoofdstuk 42 vers 7-17. Doe de test eens en herlees dat kort stukje. Dat is het oorspronkelijke, daar zit alle betekenis in. Al de rest is poëzie.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 19:28   #27
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
1. Bullshit!
2. Bullshit!
3. Bullshit!

Er is geen scheidslijn tussen de boeken van de bijbel. Ook de zogezegde historische boeken bevatten profetieën en literatuur - en ook de zogezegde profetische boeken (incl Jesaja, Prediker) bevatten geschiedkunde en poezie - en de poetische boek van de Psalmen bevat "tonnen" aan profetieën/voorspellingen.
Dank je Bertie! Dank je om mij de waarheid te tonen. Ik zal nu maar de opvattingen van vooraanstaande theologen mbt de indeling van de bijbel laten varen "omdat Bertie het zegt." Ik zal de opvattingen van mensen die dit jarenlang bestudeerd hebben en hiervoor opgeleid zijn negeren "omdat Bertie het bullshit vindt."

lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 20:32   #28
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik zal de opvattingen van mensen die dit jarenlang bestudeerd hebben en hiervoor opgeleid zijn negeren "omdat Bertie het bullshit vindt."
Nee omdat het waar is.

De bijbel is al 2000 jaar lang bestudeerd. Sterker nog. Universiteiten waren uitgevonden voor en door christenen om de bijbel te bestuderen.

Kortom een atheistische studentikoos "noob" zoals jij moet niet hoog van de toren blazen (en proberen het wiel opnieuw uit te vinden) maar vooral zwijgen en nog verder leren.

Laatst gewijzigd door Bertie : 9 oktober 2009 om 20:43.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 21:05   #29
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Kortom een atheistische studentikoos "noob" zoals jij moet niet hoog van de toren blazen (en proberen het wiel opnieuw uit te vinden) maar vooral zwijgen en nog verder leren.
Ik een atheïstische studentikoos "noob"?

Trouwens, die onderverdeling van het Oude Testament heb ik niet "als het wiel uitgevonden" die heb ik van Professoren Theologie van mijn Alma Mater, de KULeuven, waar ik tijdens mijn laatste jaar les van had.
Ik geef eerlijk toe dat ik dat niet geweten zou hebben.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 21:07   #30
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

En over dat "atheïstische studentikoos noob"
- Een atheïst ben ik niet, ik ben overtuigd katholiek
- Studentikoos ben ik niet en nooit geweest
- En een noob ben ik zeker niet. Ik heb jarenlang uit interesse het katholieke geloof bestudeerd, heb ontzettend veel gelezen, naar ontzettend veel lezingen gegaan, heb bijna tien jaar parochiaal werk gedaan, en heb steeds in Franciscaanse kringen vertoeft.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 9 oktober 2009 om 21:09.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 22:22   #31
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuBiLaTe Bekijk bericht
Och redwasp, die mens is zo vooringenomen, bevooroordeelt dat het niet schoon meer is. Hij is bijzonder subjectief. Hij is niet in staat kritisch te zijn. En hij denkt vooral dat hij de wijsheid in pacht heeft.... Ik heb echt geen hoop meer voor hem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/D/t-regels
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 22:41   #32
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde
 
JuBiLaTe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 maart 2009
Berichten: 900
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
En gij denkt mij daarmee te kunnen intimideren? Grapjas!
__________________
De welvaart en de beschaving van een maatschappij houdt op te bestaan vanaf het moment dat de Koningen verjaagd worden. Zie RUSLAND, CHINA, Roemenië, Cambodja, Iran, en nog zoveel andere landen.
JuBiLaTe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 22:45   #33
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Intimideren? Neen. Mocht er heel af en toe eens iemand iets van bijleren, dan ben ik reeds ruimschoots content.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 22:47   #34
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Job is inderdaad een verhaal dat verwarring veroorzaakt, om verschillende redenen.
1. Het monotheïsme wordt in twijfel getrokken: nergens anders gaat God op gelijke voet om met een tweede God, een kwade God, nl. de Duivel.
2. Het zijn twee machtigen die samen weddenschappen afsluiten op de kap van de inferieure mens. Heel verwarrend als je geloofd dat God oppermachtig (dus alleen machtig is) en goed.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 22:50   #35
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Job is inderdaad een verhaal dat verwarring veroorzaakt, om verschillende redenen.
1. Het monotheïsme wordt in twijfel getrokken: nergens anders gaat God op gelijke voet om met een tweede God, een kwade God, nl. de Duivel.
2. Het zijn twee machtigen die samen weddenschappen afsluiten op de kap van de inferieure mens. Heel verwarrend als je geloofd dat God oppermachtig (dus alleen machtig is) en goed.
http://nl.wikipedia.org/wiki/D/t-regels
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 23:07   #36
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde
 
JuBiLaTe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 maart 2009
Berichten: 900
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Intimideren? Neen. Mocht er heel af en toe eens iemand iets van bijleren, dan ben ik reeds ruimschoots content.
Mensen die snel en met weinig tevreden zijn, zijn doorgaans gelukkige mensen.
__________________
De welvaart en de beschaving van een maatschappij houdt op te bestaan vanaf het moment dat de Koningen verjaagd worden. Zie RUSLAND, CHINA, Roemenië, Cambodja, Iran, en nog zoveel andere landen.
JuBiLaTe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 23:23   #37
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuBiLaTe Bekijk bericht
Och redwasp, die mens is zo vooringenomen, bevooroordeelt dat het niet schoon meer is. Hij is bijzonder subjectief. Hij is niet in staat kritisch te zijn. En hij denkt vooral dat hij de wijsheid in pacht heeft.... Ik heb echt geen hoop meer voor hem.
als het klopt dat ik vooringenomen en bevooroordeeld ben, wil ik daar eigenlijk iets aan doen, maar dan moet je me helpen. door me uit te leggen waar ik vooringenomen en bevooroordeeld ben bijvoorbeeld.

soms betrap ik mezelf er inderdaad even op dat ik me inbeeld dat ik de wijsheid in pacht heb. ik denk dat iedereen dat gevoel af en toe wel eens heeft. gelukkig zet onze wrede wereld, met al haar onvoorspelbare grillen, me keer op keer terug met mijn voetjes op de grond.

ik probeer ook niet over te komen als iemand die alles weet. meestal probeer ik me te beperken tot het tonen van de grenzen van wat anderen menen begrepen te hebben van de wereld. telkens wanneer ik na een tijdje zelf herlees wat ik schreef, word ik trouwens opnieuw ook met de grenzen van mijn eigen povere begrip geconfronteerd.

wij zijn allen sjlemielim die door een wereld strompelen waar we niets van begrijpen. moge de allerhoogste ons af en toe wat licht schenken.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 23:36   #38
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
De bijbel is al 2000 jaar lang bestudeerd. Sterker nog. Universiteiten waren uitgevonden voor en door christenen om de bijbel te bestuderen.
de eerste echte universiteiten stonden in bagdad en in cairo. ze werden gesticht door moslims om de qur'an en de uitspraken van de profeet mohammed (vrede zij met hem) te bestuderen, maar ook om het boek van de schepping te onderzoeken (ie. om aan wetenschap te doen).

pas eeuwen later richten de christelijke europeanen ook hun universiteiten op, eerst in italië. de christenen hebben dit (en veel andere zaken) dus van hun moslimzusters en -broeders afgekeken.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 23:47   #39
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde
 
JuBiLaTe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 maart 2009
Berichten: 900
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,



als het klopt dat ik vooringenomen en bevooroordeeld ben, wil ik daar eigenlijk iets aan doen, maar dan moet je me helpen. door me uit te leggen waar ik vooringenomen en bevooroordeeld ben bijvoorbeeld.

soms betrap ik mezelf er inderdaad even op dat ik me inbeeld dat ik de wijsheid in pacht heb. ik denk dat iedereen dat gevoel af en toe wel eens heeft. gelukkig zet onze wrede wereld, met al haar onvoorspelbare grillen, me keer op keer terug met mijn voetjes op de grond.

ik probeer ook niet over te komen als iemand die alles weet. meestal probeer ik me te beperken tot het tonen van de grenzen van wat anderen menen begrepen te hebben van de wereld. telkens wanneer ik na een tijdje zelf herlees wat ik schreef, word ik trouwens opnieuw ook met de grenzen van mijn eigen povere begrip geconfronteerd.

wij zijn allen sjlemielim die door een wereld strompelen waar we niets van begrijpen. moge de allerhoogste ons af en toe wat licht schenken.

vrede,

redwasp
redwasp neen dit was niet op jou maarop driewerf dat ik het had. Ik vind jouw opinie hier juist zeer objectief;
__________________
De welvaart en de beschaving van een maatschappij houdt op te bestaan vanaf het moment dat de Koningen verjaagd worden. Zie RUSLAND, CHINA, Roemenië, Cambodja, Iran, en nog zoveel andere landen.

Laatst gewijzigd door JuBiLaTe : 9 oktober 2009 om 23:48.
JuBiLaTe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 01:05   #40
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Job is inderdaad een verhaal dat verwarring veroorzaakt, om verschillende redenen.
1. Het monotheïsme wordt in twijfel getrokken: nergens anders gaat God op gelijke voet om met een tweede God, een kwade God, nl. de Duivel.
2. Het zijn twee machtigen die samen weddenschappen afsluiten op de kap van de inferieure mens. Heel verwarrend als je geloofd dat God oppermachtig (dus alleen machtig is) en goed.
Kan er dan iemand eens vertellen wat het wezenlijk verschil tussen 'goed' en 'kwaad' dan wel moge zijn ?
Beiden beloven 'hemel en aarde' ... 't is te zeggen spreekwoordelijk dan
Beiden sluiten die weddingschap af... ten koste van.
Belonen/straffen .. geluk/lijden ... al die termen vervagen

't enige dat eruit komt is dat Job uiteindelijk voor de onoverkomelijke 'winnaar' kiest.... en dat is bij deze God het hoofdpersonage van de rest van heel het boekje.
Punt is dus weerom : geloof maar wat er in het boekje staat anders behoor je tot de 'verliezer'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be