Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke dag vindt u het meest geschikt als nationale feestdag voor de Lage Landen
23 januari - Unie van Utrecht 3 6,82%
3 februari - Oprichting Benelux 1 2,27%
13 februari - vereniging Nederlanden (1815) 5 11,36%
24 april - geboorte Willem van Oranje 0 0%
30 April - Koninginnedag 3 6,82%
15 mei - Vrede van Munster 2 4,55%
6 juni - verjaardag Koning Albert 0 0%
18 juni - overwinning Slag bij Waterloo 4 9,09%
11 juli - Guldensporendag 1 2,27%
26 juli - Plakkaat van Verlatinge 19 43,18%
31 juli - geboortedag Filips de Goede 1 2,27%
15 augustus - Val van Antwerpen (scheiding der Nederlanden) 1 2,27%
4 november - Pragmatieke Sanctie 2 4,55%
onbekend - oprichting Vlaams-Nederlandse confederatie 10 22,73%
Overig 2 4,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 september 2018, 20:11   #381
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ooit nog gehoord van een Nederlander, hier in mijn eigen (grens)gemeente (Assenede): hij zei tegen mij dat hij blij was dat hij nog eens in België was. Omdat hij dan nog eens een goed Belgisch brood kon kopen! En ooit hebben we hier in een straat, op slechts een paar honderd meter van de grens nog een bakkerij gehad die praktisch volledig draaide op klanten uit Sas-van-Gent en buurtgemeenten. Dat kondt ge zo opmerken als ge daar als Belg voor de toonbank stond. En ze konden het er van maken, hoor! Want het was één van de mooiste bakkerijen van Assenede. Het was ongelooflijk dat een bakkerij als deze daar nog kon floreren want ze was zowat de verst verwijderde bakkerij van het centrum die we hier hadden.
Waarom het Belgische brood beter is? Omdat de Belgen daar geen bewaarmiddelen aan toevoegen zoals de Nederlanders dat doen. Dat maakt uiteraard dat het minder lang houdbaar is, maar het is au fond veel smakelijker. Het enige dat ik van de Nederlanders vreet is een bolus of een worstenbroodje en hun roggebrood is ook goed.
Altijd is het gras groener aan de overkant. Als we in Nederland zijn, kopen we allerlei soorten brood die we bij ons nauwelijks kunnen vinden. Notenbrood bijvoorbeeld dat bij ons enkel bij sommige, eerder dure bakkers kan worden gevonden. Of krentenbollen met kaneel. Heerlijk! Bij ons onvindbaar.

Grappig dat u begint over roggebrood. Juist in dat soort brood wordt er in België wel allerlei additieven toegevoegd, waaronder een bewaarmiddel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 07:17   #382
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U misschien niet, maar talloze Belgische Vlamingen denken er anders over. Sluis bulkt van de Belgen. Ze komen er eten. Ze komen er winkelen. Net zoals ook de terrasjes op de - overigens heel stemmige - markt van Bergen op Zoom vol zitten met Belgen.

En als we met ons gezin inkopen doen in Oostburg, dan zie ik talloze Belgische nummerplaten op de parkeerplaats van de supermarkten aldaar.

En nog dit: Holland is niet hetzelfde als Nederland.
Ik heb niet gezegd dat de Belgen niet in Nederland winkelen.
Sommige zaken kon je zelfs enkele in Nederland kopen, tot de HA in België kwam.
En sommige zaken zijn nu eenmaal goedkoper in Nederland.

Maar je spreekt over Brabnders, Zweeuwen en Limburgers, dat zijn geen Hollanders nee, Je kan ze zelfs amper Nederlanders noemen.
Vele van hen zijn gewoon reserve Belgen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 1 oktober 2018 om 07:17.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 07:43   #383
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat de Belgen niet in Nederland winkelen.
Sommige zaken kon je zelfs enkele in Nederland kopen, tot de HA in België kwam.
En sommige zaken zijn nu eenmaal goedkoper in Nederland.

Maar je spreekt over Brabnders, Zweeuwen en Limburgers, dat zijn geen Hollanders nee, Je kan ze zelfs amper Nederlanders noemen.
Vele van hen zijn gewoon reserve Belgen.
Jouw opvatting over Nederlanders komt niet verder dan de frituur.

In Zuid Nederland ,hebben we Brabant en Limburg ,Zeeuws Vlaanderen.
In het Westen ,Zeeland en Holland
In het Noorden ,Friesland , Groningen en Drente
In Oosten Gelderland en Overijssel..

Wat zijn de echte Nederlanders?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 08:15   #384
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

1 october: Chayna, begot!
'Congay today'!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 1 oktober 2018 om 08:42.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 09:05   #385
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Jouw opvatting over Nederlanders komt niet verder dan de frituur.

In Zuid Nederland ,hebben we Brabant en Limburg ,Zeeuws Vlaanderen.
In het Westen ,Zeeland en Holland
In het Noorden ,Friesland , Groningen en Drente
In Oosten Gelderland en Overijssel..

Wat zijn de echte Nederlanders?
Een echte autochtone Nederlander bestaat niet.

Zelfs binnen hun cultuur zijn de verschillen enorm.
Zo erg groot zelfs, dat een Limburger of Brabander zich amper kan aanpassen naar de Friezen of Drentenaars en zij zich beter thuis voelen in België dan in de noordelijker gelegen Nederlandse provincies.

Zelfs tijdens de periode van de dolle koeziekte en de schapenpest, vroegen ze vanuit aan België en de EU om de zuidelijke Nederlandse provincie niet als Nederlandse gebied beschouwd te worden en de schutkring voor Nederland aan hun provinciegrenzen met Holland en Gelderland te plaatsen.



En mag ik je als Vlaming vragen waar je bent gebleven met Utrecht en Flevo?

Ach, ja. Voor de Hollanders zijn dat gewoon gebieden die bij hen horen en geen eigen bestaansrecht hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 09:47   #386
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een echte autochtone Nederlander bestaat niet.

Zelfs binnen hun cultuur zijn de verschillen enorm.
Zo erg groot zelfs, dat een Limburger of Brabander zich amper kan aanpassen naar de Friezen of Drentenaars en zij zich beter thuis voelen in België dan in de noordelijker gelegen Nederlandse provincies.
'de Nederlanden' zijn dan ook een continuüm, de belgische provincies incuis.

U bent het die onoverbrugbare verschillen ziet opdoemen bij de landsgrens.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 12:07   #387
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een echte autochtone Nederlander bestaat niet.

Zelfs binnen hun cultuur zijn de verschillen enorm.
Zo erg groot zelfs, dat een Limburger of Brabander zich amper kan aanpassen naar de Friezen of Drentenaars en zij zich beter thuis voelen in België dan in de noordelijker gelegen Nederlandse provincies.

Zelfs tijdens de periode van de dolle koeziekte en de schapenpest, vroegen ze vanuit aan België en de EU om de zuidelijke Nederlandse provincie niet als Nederlandse gebied beschouwd te worden en de schutkring voor Nederland aan hun provinciegrenzen met Holland en Gelderland te plaatsen.



En mag ik je als Vlaming vragen waar je bent gebleven met Utrecht en Flevo?

Ach, ja. Voor de Hollanders zijn dat gewoon gebieden die bij hen horen en geen eigen bestaansrecht hebben.
Jij noemt de verschillen enorm ,omdat je er geen verstand van hebt.
Nederlands vinden die verschillen gewoon en zijn dat al eeuwen zo gewend.
Belgen staren zich altijd blind op verschillen, omdat ze in een mislukt staat leven en geen trots op hun land kennen.
Voor Nederlanders is dat anders.
Wij zijn een van de eerste onafhankelijke staten in Europa , in de wereld.
Dit met de aantekening dat Brabant en Limburg pas later volwaardige staten zijn geworden in 1795 bij de Bataafse republiek .
Dit laatste werk nog door ,hoewel het al meer dan twee eeuwen is geleden.

Laatst gewijzigd door cato : 1 oktober 2018 om 12:10.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 16:29   #388
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

'de Nederlanden' zijn dan ook een continuüm, de belgische provincies incluis.

U bent het die onoverbrugbare verschillen ziet opdoemen bij de landsgrens.

Inderdaad.

Het continuüm verloopt trouwens niet zelden ook veeleer in de richting west-oost (of omgekeerd) dan in de richting zuid-noord (of omgekeerd).
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 16:33   #389
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.800
Standaard

Ik suggereer nog een andere datum voor onze nostalgiekers : 12 december.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2018 om 16:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 17:46   #390
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik suggereer nog een andere datum voor onze nostalgiekers : 12 december.
Lijkt mij een treurige dag, om twee redenen...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 20:09   #391
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een echte autochtone Nederlander bestaat niet.

Zelfs binnen hun cultuur zijn de verschillen enorm.
Zo erg groot zelfs, dat een Limburger of Brabander zich amper kan aanpassen naar de Friezen of Drentenaars en zij zich beter thuis voelen in België dan in de noordelijker gelegen Nederlandse provincies.

Zelfs tijdens de periode van de dolle koeziekte en de schapenpest, vroegen ze vanuit aan België en de EU om de zuidelijke Nederlandse provincie niet als Nederlandse gebied beschouwd te worden en de schutkring voor Nederland aan hun provinciegrenzen met Holland en Gelderland te plaatsen.



En mag ik je als Vlaming vragen waar je bent gebleven met Utrecht en Flevo?

Ach, ja. Voor de Hollanders zijn dat gewoon gebieden die bij hen horen en geen eigen bestaansrecht hebben.
De verschillen tussen noordelijk en zuidelijk Duitsland zijn vele malen groter dan wat u hierboven beschrijft. Toch zal geen enkele Duitsers twijfelen aan de eenheid van zijn land, van zijn volk, van zijn Heimat.

Ik vind het altijd merkwaardig dat sommigen de verschillen tussen de inwoners van de Nederlanden tot ongekende proporties opblazen, terwijl de Duitsers geen enkel probleem ervaren met het koesteren van hun onderlinge verschillen en de eenheid die ze met elkaar delen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 21:11   #392
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De verschillen tussen noordelijk en zuidelijk Duitsland zijn vele malen groter dan wat u hierboven beschrijft. Toch zal geen enkele Duitsers twijfelen aan de eenheid van zijn land, van zijn volk, van zijn Heimat.

Ik vind het altijd merkwaardig dat sommigen de verschillen tussen de inwoners van de Nederlanden tot ongekende proporties opblazen, terwijl de Duitsers geen enkel probleem ervaren met het koesteren van hun onderlinge verschillen en de eenheid die ze met elkaar delen.
Het zijn vooral de Belgen die dit doen.
Ze zitten nog steeds met het trauma van hun geschiedenis.

Laatst gewijzigd door cato : 2 oktober 2018 om 21:12.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 05:38   #393
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De verschillen tussen noordelijk en zuidelijk Duitsland zijn vele malen groter dan wat u hierboven beschrijft. Toch zal geen enkele Duitsers twijfelen aan de eenheid van zijn land, van zijn volk, van zijn Heimat.

Ik vind het altijd merkwaardig dat sommigen de verschillen tussen de inwoners van de Nederlanden tot ongekende proporties opblazen, terwijl de Duitsers geen enkel probleem ervaren met het koesteren van hun onderlinge verschillen en de eenheid die ze met elkaar delen.
Duitsland is politiek één, maar bestaat uit deelstaten en de onderlingen verschillen zijn enorm.
Daarnaast is het duitstalige volk helemaal niet 1, maar over verschillende staten verdeelt.
Binnen het Duitse rijk word er ook geen adelijke familie aanbeden als goden, geen deelstaat gebruikt als roepnaam.

Laat het Orange boven en het hup Holland hup en de Nederlanders zullen al veel simpatieker overkomen voor de Vlamingen.
Respecteer in de andere landen de wetten en regels en de Nederlanders zullen al veel minder arrogant overkomen bij de Vlamingen.
Gisteren hier nog 2 Nederlanders op een 50cc scooter zonder helm, terwijl dat in Belgë verplicht is voor alle gemotoriseerde 2 wielers.
Andere die gewoon hun wagen voor en op de oprit van mensen die er wonen parkeren en tegen de rijrichting in parkeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 14:11   #394
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Duitsland is politiek één, maar bestaat uit deelstaten en de onderlingen verschillen zijn enorm.
Daarnaast is het duitstalige volk helemaal niet 1, maar over verschillende staten verdeelt.
Binnen het Duitse rijk word er ook geen adelijke familie aanbeden als goden, geen deelstaat gebruikt als roepnaam.

Laat het Orange boven en het hup Holland hup en de Nederlanders zullen al veel simpatieker overkomen voor de Vlamingen.
Respecteer in de andere landen de wetten en regels en de Nederlanders zullen al veel minder arrogant overkomen bij de Vlamingen.
Gisteren hier nog 2 Nederlanders op een 50cc scooter zonder helm, terwijl dat in Belgë verplicht is voor alle gemotoriseerde 2 wielers.
Andere die gewoon hun wagen voor en op de oprit van mensen die er wonen parkeren en tegen de rijrichting in parkeren.
Ge gaat daarmee niet op op wat Jan stelde.
Voor u en Standkruier vormen onderlinge kulturele verschillen een tegenaanwijzing voor een Hereniging der Nederlanden.
Het tegenargument is dat dat in onze buurlanden echter wél funktioneert ondanks die verschillen. Dus moet dat bij ons ook kunnen.
Ontkracht dat nu. Of zoek gewoon een andere tegenaanwijzing voor een Hereniging.
Of geef gewoon toe: " ik ben gewoon tegen een hereniging net zoals ik supporter voor voetbalklub X ". Wat een irrationele identifikatie is waarover men niet kan diskussiëren.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 oktober 2018 om 14:12.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 17:44   #395
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Duitsland is politiek één, maar bestaat uit deelstaten en de onderlingen verschillen zijn enorm.
Daarnaast is het duitstalige volk helemaal niet 1, maar over verschillende staten verdeelt.
Binnen het Duitse rijk word er ook geen adelijke familie aanbeden als goden, geen deelstaat gebruikt als roepnaam.

Laat het Orange boven en het hup Holland hup en de Nederlanders zullen al veel simpatieker overkomen voor de Vlamingen.
Respecteer in de andere landen de wetten en regels en de Nederlanders zullen al veel minder arrogant overkomen bij de Vlamingen.
Gisteren hier nog 2 Nederlanders op een 50cc scooter zonder helm, terwijl dat in Belgë verplicht is voor alle gemotoriseerde 2 wielers.
Andere die gewoon hun wagen voor en op de oprit van mensen die er wonen parkeren en tegen de rijrichting in parkeren.
Heeft u of anderen de politie gebeld aangaande de motorrijders? Dat zou ik doen. Filmpje met de gsm maken doen wij hier ook van dit soort lui.

Ik denk dat u zich in Duitsland vergist, de adoratie voor de koningshuizen is behoorlijk groot.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 oktober 2018 om 17:57.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 07:44   #396
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge gaat daarmee niet op op wat Jan stelde.
Voor u en Standkruier vormen onderlinge kulturele verschillen een tegenaanwijzing voor een Hereniging der Nederlanden.
Het tegenargument is dat dat in onze buurlanden echter wél funktioneert ondanks die verschillen. Dus moet dat bij ons ook kunnen.
Ontkracht dat nu. Of zoek gewoon een andere tegenaanwijzing voor een Hereniging.
Of geef gewoon toe: " ik ben gewoon tegen een hereniging net zoals ik supporter voor voetbalklub X ". Wat een irrationele identifikatie is waarover men niet kan diskussiëren.


Nederland en België zitten samen in de Benelux.
Het werkt niet.

En hoewel ik nog geen 500m van de Belgisch-Nederlandse grens woon, begrijpt mijn vriendin onze taal niet.
Als wij hier niet letten op het woordgebruik en de tongval, dan spreken wij Chinees voor haar.

En nee, ik heb niks tegen Nederlanders, heb zelfs veel Nederlandse vrienden.
Maar Nederlanders en Belgen samen in 1 bestuur, dat geeft gewoon vonken en vuur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 12:48   #397
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nederland en België zitten samen in de Benelux.
Het werkt niet.

En hoewel ik nog geen 500m van de Belgisch-Nederlandse grens woon, begrijpt mijn vriendin onze taal niet.
Als wij hier niet letten op het woordgebruik en de tongval, dan spreken wij Chinees voor haar.

En nee, ik heb niks tegen Nederlanders, heb zelfs veel Nederlandse vrienden.
Maar Nederlanders en Belgen samen in 1 bestuur, dat geeft gewoon vonken en vuur.
De Benelux heeft nog steeds een voortrekkersrol binnen Europa. Europa volgt dikwijls de Benelux.

Verder, indien uw argumentatie klopt over verstaanbaarheid, dan moet Nederland zelf worden opgesplitst. Gronings Nederlands, Limburgs maar ook Zeeuws bijvoorbeeld is voor mij zeer moeilijk te verstaan, moet dat dan allemaal aparte landen worden?

Verder zou uw argumentatie over taal ook de opsplitsing van België tot gevolg hebben, lijkt mij uw standpunt kennende dat u dit niet zou willen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 oktober 2018 om 12:53.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2018, 20:45   #398
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Vandaag een dag van nationale rouw nu ,we herdenken dat 400 jaar geleden prins Maurits
een coup pleegde en het bestuur aan kant zette om het strenge Calvinisme van de Zuidelijke Nederlanden als staatsgodsdienst verlicht te stellen
Het Zuiden en de Oranjes hebben Nederland nooit zo'n slecht dienst bewezen,
die zoveel gevolgen heeft gehad voor het om zeep helpen van de godsdienst vrijheid in de Republiek.
Bovendien was de moord op Oldenbarnevelt een gruwelijke misdaad ,
gepleegd op de man die met de VOC Nederland zoveel welvaart had gebracht.

https://www.oudhoorn.nl/vereniging/a...ten.php?id=582

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_van_Oranje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstranten

Laatst gewijzigd door cato : 6 oktober 2018 om 20:51.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2018, 12:46   #399
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vandaag een dag van nationale rouw nu ,we herdenken dat 400 jaar geleden prins Maurits
een coup pleegde en het bestuur aan kant zette om het strenge Calvinisme van de Zuidelijke Nederlanden als staatsgodsdienst verlicht te stellen
Het Zuiden en de Oranjes hebben Nederland nooit zo'n slecht dienst bewezen,
die zoveel gevolgen heeft gehad voor het om zeep helpen van de godsdienst vrijheid in de Republiek.
Bovendien was de moord op Oldenbarnevelt een gruwelijke misdaad ,
gepleegd op de man die met de VOC Nederland zoveel welvaart had gebracht.

https://www.oudhoorn.nl/vereniging/a...ten.php?id=582

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_van_Oranje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstranten
Dit was een interne machtsstrijd tussen protestanten onderling en ging vooral de de vrije wil van de mens en in relatie daarmee de strikte predestinatie.

De remonstranten werden ervan beschuldigd aan de kant van de katholieken te staan vanwege de erkenning van de vrije wil van de mens. De remonstranten moesten toen het onderspit delven. De katholieken werden al langer gedoogd en stonden buiten het bestuur. Nu dus ook de remonstranten.

Nog vele afsplitsingen daarna zullen volgen in het protestantse kamp. De katholieke kerk is in de leer altijd een een eenheid gebleven.

Binnen de katholieke kerk is men ook wat genuanceerder dan in het protestantse kerk en is er meer ruimte voor interpretatie. De katholieke catechismus is ook dikker dan de protestantse.

De Oranjes hebben altijd een twijfelachtige rol gespeeld in onze nationale geschiedenis wanneer het om godsdienstvrijheid en mensenrechten ging. Net als Pontius Pilatus wasten zij vaak achteraf hun handen in onschuld. Voor mij staat het vast dat zij de moorden op Oldenbarnevelt en de gebroeders Witt hadden kunnen voorkomen. De terechtstelling van Oldenbarnevelt is gewoon moord voor mij.

Daarom ook ben ik republikein en geen monarchist. Een bewuste keuze dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 oktober 2018 om 13:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2018, 15:36   #400
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dit was een interne machtsstrijd tussen protestanten onderling en ging vooral de de vrije wil van de mens en in relatie daarmee de strikte predestinatie.

De remonstranten werden ervan beschuldigd aan de kant van de katholieken te staan vanwege de erkenning van de vrije wil van de mens. De remonstranten moesten toen het onderspit delven. De katholieken werden al langer gedoogd en stonden buiten het bestuur. Nu dus ook de remonstranten.

Nog vele afsplitsingen daarna zullen volgen in het protestantse kamp. De katholieke kerk is in de leer altijd een een eenheid gebleven.

Binnen de katholieke kerk is men ook wat genuanceerder dan in het protestantse kerk en is er meer ruimte voor interpretatie. De katholieke catechismus is ook dikker dan de protestantse.

De Oranjes hebben altijd een twijfelachtige rol gespeeld in onze nationale geschiedenis wanneer het om godsdienstvrijheid en mensenrechten ging. Net als Pontius Pilatus wasten zij vaak achteraf hun handen in onschuld. Voor mij staat het vast dat zij de moorden op Oldenbarnevelt en de gebroeders Witt hadden kunnen voorkomen. De terechtstelling van Oldenbarnevelt is gewoon moord voor mij.

Daarom ook ben ik republikein en geen monarchist. Een bewuste keuze dus.
De verschillen blijven tussen de remonstranten (rekkelijken) en de PKN ( één van de opvolgers van de preciezen) , maar toch is er contact tussen beiden.

Link: https://www.dordrecht.net/nieuws/201...id-bijeen.html

Tekst:

Historisch tintje
Een delegatie Remonstranten in 17e eeuwse kleding klimt 's ochtends om 10 uur op de Dordtse kade om samen met hun aldaar verzamelde broeders en zusters naar de Grote Kerk op te trekken. Na een symbolische handeling nodigt de PKN-gemeente de remonstranten uit om de Grote Kerk opnieuw binnen te treden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 oktober 2018 om 15:39.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be